wa
door wallia Sep 27, 2011 om 18:01
Elektronica & tv

Callibratie voor TV

Is het de moeite waard om de TV (Philips 46pfl9705) te laten callibreren? De kosten zijn nl. niet goedkoop : 174 euries. Als het de moeite loont, heb ik geen bezwaar, maar heeft iemand hier al ervaring mee?

21250 11 Rapporteer

by
door bytheway - Sep 27, 2011 om 19:00
32 Antwoorden / 0 Vragen

Als u BBC HD kunt ontvangen, zet deze dan eens overdag op deze zender, BBC HD geeft dagelijks meerdere malen een testuitzending om te calibireren beeld en geluid (Dolby Digtal 5.1 met o.a. home-cinemasysteem).

mastag
door mastag - Sep 27, 2011 om 19:48
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Wallia,
Ik heb mijn tv laten kalibreren en het is een wereld van verschil.
Maar ik schrik ook van het bedrag wat ze je rekenen.
Ga eens langs een Scheer & Foppen filiaal (ik heb het ook via hen laten doen) en je zal zien dat de kosten meer dan gehalveerd worden.
De monteur heeft hem echt aan mijn kamer (lichtinval, muurkleur e.d.) aangepast

Zeker doen dus als je veel kijkt.

Mastag

pavoordf
door pavoordf - Sep 27, 2011 om 21:15
519 Antwoorden / 73 Vragen

Kalibreren is het vergelijken van een systeem of apparaat met een standaard om de eigenschappen vast te stellen. Het af- of instellen om het in overeenstemming te brengen met de specificatie wordt justeren genoemd.

Wat valt er aan een TV te calibreren? Bij een CRT weet ik dat de kleurzuiverheid ingesteld kon worden en de convergentie. Wat valt er in een moderne TV ingesteld worden?

acjzr1
door acjzr1 - Sep 28, 2011 om 20:34
295 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou er nog niet eens over denken om mijn tv te laten kalibreren!
Ik bepaal mijn smaak.
Ik bepaal wat ik mooi of prettig vind om naar te kijken.
Je zult niet meteen de ideale afstelling vinden.
Het kan zelfs dagen of weken duren eer je jouw perfecte beeld hebt gevonden.
Iemand anders kan dat voor jou nooit doen.
174 euro rekenen om voor iemand anders te bepalen wat hij of zij mooi moet vinden is diefstal.
NOOIT doen dus.

mastag
door mastag - Sep 28, 2011 om 23:05
955 Antwoorden / 19 Vragen

@pavoordf en Acjzr1.
Hebben jullie uberhaupt wel eens naar een gekalibreerde led of lcd gekeken in vergelijk met een door een consument ingesteld apparaat.

Echt serieus, zij kunnen meer afstellen en in andere menu's dan dat een gewone consument kan.Die 174 euro is echt te duur, mee eens maar omdat ik al serieus geld aan mijn tv had uitgegeven dacht ik ik laat me geen dure kabels aansmeren maar doe dit gewoon. Ik ben echt zeer tevreden met het resultaat. En nee ik ben zelf geen leek in deze spullen.

MAstag

acjzr1
door acjzr1 - Sep 28, 2011 om 23:50
295 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=mastag schreef op woensdag 28 sep 2011, 23:05]@pavoordf en Acjzr1.
Hebben jullie uberhaupt wel eens naar een gekalibreerde led of lcd gekeken in vergelijk met een door een consument ingesteld apparaat.

Echt serieus, zij kunnen meer afstellen en in andere menu's dan dat een gewone consument kan.Die 174 euro is echt te duur, mee eens maar omdat ik al serieus geld aan mijn tv had uitgegeven dacht ik ik laat me geen dure kabels aansmeren maar doe dit gewoon. Ik ben echt zeer tevreden met het resultaat. En nee ik ben zelf geen leek in deze spullen.

MAstag

Ja Mastag ik heb wel eens gekeken naar een "zogenaamd" gekalibreerd apparaat... Het resultaat was belachelijk slecht!
Veel te harde kleuren en veel te veel contrast!
Want dat was "mooi"???
IK bepaal wat IK mooi vind.
Lichtomstandigheden veranderen per minuut!
Mijn kritiek op de veel te harde kleuren werd afgewimpeld met de opmerking dat de meeste mensen harde kleuren mooi vinden?
Dat die veel te harde kleuren niet natuurlijk zijn is bijzaak...
Over het contrast wat meestal op 100% staat (!) zal ik maar niets zeggen...

wa
door wallia - Sep 29, 2011 om 10:12
21 Antwoorden / 14 Vragen

Mag ik jullie allemaal bedanken voor jullie reacties. Zal zo mijn gedachten over laten gaan. Overigens heb per e-mail geinformeerd bij Scheer en Foppen, maar die doen het niet (waarschijnlijk omdat we in Rotterdam wonen en daar hebben ze geen filiaal) Inderdaad 174 euries, dat is me toch een beetje te gortig !

pavoordf
door pavoordf - Sep 29, 2011 om 14:59
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=mastag schreef op woensdag 28 sep 2011, 23:05]@pavoordf en Acjzr1.
Hebben jullie uberhaupt wel eens naar een gekalibreerde led of lcd gekeken in vergelijk met een door een consument ingesteld apparaat.

Echt serieus, zij kunnen meer afstellen en in andere menu's dan dat een gewone consument kan.Die 174 euro is echt te duur, mee eens maar omdat ik al serieus geld aan mijn tv had uitgegeven dacht ik ik laat me geen dure kabels aansmeren maar doe dit gewoon. Ik ben echt zeer tevreden met het resultaat. En nee ik ben zelf geen leek in deze spullen.
MAstag

Heeft dus niets met kalibreren te maken, daar moet een bepaalde referentie voor zijn (zie definitie van kalibreren die ik eerder gaf). Het volgens bepaalde referenties afregelen van een TV wordt al tijdens productie gedaan.

O ja, ik ben zelf geen leek. Werk al sinds 1982 in de ontwikkeling van dit soort speelgoed

willem-a
door willem-a - Oct 9, 2011 om 00:21
63 Antwoorden / 0 Vragen

In principe haal je met een ISF calibratie het beste uit je TV. Maar er zijn mensen die het beeld daarna toch weer gaan aanpassen. Wellicht een kwestie van smaak, maar ook niet iedereen ziet uiteraard even goed of hetzelfde. Aan nieuwe toestellen kan veel worden ingesteld. Voor veel mensen zelfs té veel waardoor zij het beeld gewoon niet goed krijgen. Dan kan een ISF calibratie een prima optie zijn, maar wil je dat wat goedkoper doen, zijn er calibratie DVD's in de handel van Monster. Het resultaat is niet helemaal hetzelfde, maar je komt dan wel aardig in de goede richting. Instellingen van elkaar overnemen is niet raadzaam, al zie ik wel vaak dat men instellingen gebruikt die b.v. bij een test zijn achtergelaten door de recensent. Niet elke TV staat netjes ingesteld vanaf fabriek, dus een aanpassing kan zeker verbetering opleveren.

Willem.

ro
door ron530 - Oct 9, 2011 om 12:59
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik persoonlijk zie het nut van calibreren vooral bij de huidige lcd schermen niet in. Stel je laat iemand komen, die sluit hoogwaardige apparatuur aan en past alle instellingen op die apparatuur aan. Mooi denk je dan maar de realiteit is anders de bronnen die je zelf aansluit dvd, blue ray en digitale/analoge tv gaan die kwaliteit niet halen. Je bent gewoon een boel centen kwijt terwijl je, als je er geduld voor hebt en ook de gebruiksaanwijzing GOED doorleest zelf de beste en voor jou mooiste beeldkwaliteit instelt.

willem-a
door willem-a - Oct 9, 2011 om 13:50
63 Antwoorden / 0 Vragen

@ Ron, ik ben dat niet helemaal met je eens, maar uiteraard mag een ieder zo zijn mening ventileren. Ik heb trouwens zelf Plasma, omdat ik daarvan de weergave veel rustiger en natuurlijk vindt. Deze is gecalibreerd met een DVD. Niet optimaal, maar het beeld is aanzienlijk beter dan wanneer de TV 'op het oog' wordt ingesteld. Overigens geeft acjzr1 aan dat het beeld na calibratie hard en fel is met te veel kleur en contrast, maar mijn ervaring is daar toch anders in. Veel mensen vinden het beeld juist te rustig na een calibratie. Doordat doorgaans contrast, kleur en helderheid terug wordt geschroefd, moeten zij in beginsel erg aan de weergave wennen. Maar tegenwoordig is het bij veel TV's mogelijk alles per ingang in te stellen en hier gaat het nogal eens mis. En uiteraard geeft niet elke bron in dezelfde kwaliteit weer. Sluit je een DVD speler aan op een Full-HD scherm, haal je nooit het maximale uit je TV. Ook al is die DVD speler voorzien van een hoogwaardige scaler, blijft het beeld achter bij b.v. Blu-ray. Logisch ook, want bij die eerste moet behoorlijk veel rekenwerk plaatsvinden om van de 480, 1080 beeldlijnen te maken. Dat ga je hoe dan ook zien. Ook niet alle beeldlijnen zijn bewegende beeldlijnen en eigenlijk presteert een dergelijke TV dan ook pas goed met HD bronnen en dan liefst een progressief signaal. Kabelaanbieders geven echter de 1080 resolutie als een interlaced signaal door, omdat dit maar de helft van de bandbreedte kost. Dat gaat wel in lichte mate ten koste van de kwaliteit, maar dat zullen veel mensen wellicht niet eens opmerken. Tenslotte zijn ook niet alle opnamen op Blu-ray even fraai, ondanks dat men opgeeft dat de opnamen in 1080P zijn. En een goede weergave valt of staat in beginsel met het bronmateriaal. Als dat niet deugt, kunnen de huidige technieken in een moderne TV dat iets opvangen, maar nooit helemaal. Maar naar mijn mening is naast een goede bron een calibratie zeker een welkome optie.

Willem.