jn
door jnbeerstra Mar 20, 2005 om 21:46
Elektronica & tv

Cd's zijn niet meer te spelen

Sinds een tijdje kunnen wij onze cd's niet meer afspelen op ons minisetje van sharp, de cd speler geeft cd-error aan en doet vervolgens niets. Weet iemand hoe we dit kunnen verhelpen?

bedankt alvast

884 8 Rapporteer

freya
door freya - Mar 20, 2005 om 22:19
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo jnbeerstra,

Als je er echt geen enkele CD meer mee kunt afspelen mag je er wel van uit gaan dat hij naar de eeuwige jachtvelden is gegaan. Afhankelijk van hoe oud de CDspeler is moet je jezelf afvragen of het de moeite waard is om te laten repareren of dat het tijd wordt naar iets nieuws uit te kijken.

m.vr.gr. Freya

gsm
door gsm - Mar 20, 2005 om 22:21
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het apparaat kan natuurlijk gewoon defect zijn en moet dan gerepareerd of vervangen worden.

Het kan ook zijn dat vuil op de draaitafel ligt of dat de lens voor de laser vervuild (niet helder)  is.

Het is te proberen of een reinigings-CD hiervoor de oplossing biedt.

Het kastje openen en de zaak HEEL VOORZICHTIG reinigen is ook een optie, mits u wat technische gevoel hiervoor heeft.

Het lensje kan schoongemaakt worden met de punt van een microvezeldoekje (even ademen op de lens en dan iets poetsen).

Groeten,

GSM

wg
door wgfs - Mar 20, 2005 om 23:50
8 Antwoorden / 0 Vragen

ervan uitgaande dat de cd speler kapot is, moet je 2 dingen afvragen? heeft reparatie zin a 50-150 euro? Ja, dan wegbrengen, maar eerst zou ik voorstellen, stekker uit het kontakt en openschroeven maar!

als je de cdspeler in beeld hebt, doe je de stekker er weer in en je kijkt wat de cdspeler doet als je een cd erin doet. zo kwam ik erachter dat het laadsysteem van een set haperde, en met een nieuw elastiekje bij een elektronica speciaalzaak was ie voor 2 euro weer gemaakt. dus gewoon open schroeven en kijken wat ie doet, dan nadenken en soms zie je de oplossing gewoon. Keertje lichte tik op geven enzo.

Een error krijg je verder volgens de andere reacties wellicht ook weg door de cds schoon te maken en een cdlenscleaner cd te kopen.

ge
door gebakje - Mar 29, 2005 om 14:02
7 Antwoorden / 2 Vragen

!!Nee, nooit aan de lens zitten!!

Zo maak je het alleen maar erger. Microvezel doekjes zijn goed voor van alles en nog wat, maar niet hiervoor. Gebruik ook geen Cd-tjes met een borsteltje, zo maak je de lens alleen maar slechter.

Een nieuwe lens is duur, maar anders zul je aan een nieuw setje moeten.

ge
door gebakje - Mar 29, 2005 om 14:04
7 Antwoorden / 2 Vragen

CD's schoonmaken is goed. En het kan zijn dat bepaalde CD's van voor een bepaalde datum (ik dacht 1980) op nieuwere systemen niet slecht of zelfs niet af te spelen zijn.

jn
door jnbeerstra - Mar 29, 2005 om 18:28
21 Antwoorden / 28 Vragen

bedankt allemaal voor de reakties, een cd clean cd heeft niets geholpen helaas. De meeste cd's ,ook nieuwe speelt hij niet af en sommige wel, volstrekt willekeurig lijkt het wel.Dat zal wel nieuw kopen worden ws.!

Groet jn

gsm
door gsm - Mar 29, 2005 om 18:48
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik heb al veel CD-spelers op die manier weer aan de praat gekregen. Maar inderdaad, het lensje is wel erg kwetsbaar.

Als laatste redmiddel is het toch zeker de moeite waard om te proberen,
maar wel heel voorzichtig, zonder druk uit te oefenen op de lens.

Blijft over om de draaitafel, waar de CD op komt te rusten, in ieder
geval te controleren op wat groffer vuil, dat slingeren van de CD zou
kunnen veroorzaken.

Soms is ook vervuiling van de commutator in motor voor de draaitafel de
oorzaak. Dat geeft storing en de CD komt niet goed op snelheid.

Laten repareren wordt dan meestal veel te duur.

groeten,

GSM

de
door deinum0 - Sep 4, 2006 om 22:05
7 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij is de laser defect. Soms is deze te repareren maar als deze vervangen moet worden dan moet je er rekening mee houden dat dit het duurste onderdeel van het apparaat is.