es
door estherpuk Apr 24, 2005 om 16:16
Elektronica & tv

Condensdroger of wasdroger met afvoer

Ik overweeg binnenkort een droger te gaan kopen. Ik neig naar het kopen van een condensdroger, alhoewel deze wel duurder is dan een wasdroger met afvoer, maar het is wel handig als hij geen afvoer heeft.
Nu hoorde ik van iemand dat een condensdroger minder goed zou drogen dan een wasdroger met afvoer. Is dit inderdaad zo?
Is er nog verschil tussen stroomverbruik tussen deze twee?
Zijn er nog andere voordelen en nadelen waar ik bij stil moet staan voor de aankoop?

Alvast bedankt!

39010 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 24, 2005 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

In het mei-nummer van de Consumentengids staat een test over condens of afvoerdrogers met de voor en tegens van beide systemen.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 24, 2005 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de snelle reactie. Ik had al op de site van de Consumentenbond gekeken, maar helaas werkte het inloggen niet goed, vandaar dat ik het hier probeerde.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2005 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ze allebei in gebruik. Het voordeel van een condensdroger is dat je geen afvoer naar buiten hoeft te hebben. Dus ideaal voor op badkamer of zolder.

Voor een gewone droger moet je wel een afvoer naar buiten hebben.

Ze drogen allebei even goed en gebruiken ongeveer ook evenveel elektra. Dus de plaats waar hij komt te staan is meestal bepalend wat je koopt.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2005 om 17:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ze drogen dus allebei even goed en verbruiken evenveel. Bedankt; dat is wat ik graag wilde weten.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2005 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

als je de consumentengids goed gelezen hebt blijkt dat een condensdroger meer energie verbruikt dan een droger met afvoer

ve
door verwijderd - Apr 25, 2005 om 17:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog wat voordelen van de condensdroger:

Vooral 'swinters is een slang naar buiten bij de gewone droger een
grote energieverspilling, omdat de warme lucht uit het huis naar buiten
afgevoerd wordt.

Bij de condensdroger wordt de energie van de droger juist mede aangewend om het huis te verwarmen.

Ik denk dat daarom de condensdroger best wel eens energiezuiniger zou kunnen zijn dan de droger met afvoerslang.

De plaats om de droger te installeren is bovendien niet afhankelijk van
een afvoermogelijkheid van de vochtige lucht naar buiten.

Het water uit de condensdroger kun je ook nog gebruiken voor het vullen
van een stoomstrijkijzer en als water voor planten die slecht tegen
kalkhoudend water kunnen.

Vr. groeten,

GSM

ve
door verwijderd - Apr 25, 2005 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leuke vraag,leuke antwoorden. A=condensdroger is voor veel consumenten het enigste alternatief,Appartement geen afvoer naar buiten.wassen/drogen in de badkamer in  een woning geen raam in de badkamer.Voordeel de droger kan b.v een stuk verwarming overnemen o.a in de gang. En inderdaad ideaal warm water voor de plantjes.B = De tradionele wasdroger met een afvoer naar buiten.Energie verbruik.,beide systemen gebruiken in de daltijden alhoe-  wel een condensdroger kort op een slaapvertrek??fred

ve
door verwijderd - Apr 26, 2005 om 02:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is een aantal keren gereageerd op jouw vraag, helaas door niemand met technische kennis van drogers. Een condensdroger is technisch gezien gecompliceerder apparaat dan een afvoerdroger. Een afvoerdroger heeft door zijn eenvoudige constructie altijd prioriteit.   Als nadeel wordt vaak gezien het maken van een afvoer. Dit kan echter eenvoudig opgelost worden door het monteren van een vaste afvoerpijp. met bij voorkeur ronde afvoerbuis die wel warmte bestendig moet zijn. Het kan ook met de mooie witte rechthoekige buis. Je kunt op deze manier de droger zo dicht mogelijk bij een raam plaatsen en tijdens het gebruik een los stuk in de afvoerbuis schuiven zodat deze buiten het raam komt. Ook is een vast doorvoer door de muur zonder meer mogelijk, wel moet dan aan buitenzijde van muur een rooster geplaatst worden met klepjes om inwaaien van bladeren e.d. van buiten tegen te gaan. NOOIT FLEXIBELE BUIS GEBRUIKEN deze houdt de luchtstroom uit de droger tegen en knikt ook zeer snel waardoor de afvoer van warme lucht grotendeels geblokkeerd kan worden.                                                                De Condensdroger heeft het voordeel dat hij overal geplaatst kan worden WAAR GOED GEVENTILEERD KAN WORDEN. Immers het rendement van een condensdroger is geen 100% waardoor er altijd een deel van vochtige lucht in de ruimte komt waar de droger geplaatst is, bovendien is koude lucht nodig om het condenssysteem goed te laten werken.In een condensdroger is een zogenaamde condensor gemonteerd, dit is een rechthoekig apparaat van metaal. In deze condensor vinden twee luchtstromen plaats, de warme vochtige lucht uit de droger en de koude omgevingslucht. In de condensor strjiken zij via een metalen oppervlak langs elkaar. Door het temperatuurverschuil van beide luchtstromen zal het vocht uit de warme lucht condenseren op het metalen oppervlak en als water neerslaan op dit oppervlak. Vervolgens wordt dit water opgevangen in een opvangbak onderin de droger. Als deze bak vol is wordt het water naar boven gepompt in het waterreservoir dat in het bedieningspaneel is aangebracht. Als dit reservoir vol is gaat er een lampje branden of er klint een geluidssignaal en dit reser-voir moet dan geleegd worden. Ook kan dit water rechtstreeks de afvoer ingepompt worden met behulp van een speciaal afvoersetje dat afhankeklijk van het merk bij de condensdroger wordt geleverd of als accessoire gekocht moet worden. Bij een condensdroger moet naast het filter in de deur en vulwand ook de condensor regelmatig worden gereinigd onder de kraan om alle pluizen te verwijderen die achtergebleven zijn. In een condensdroger worden dus aanmerkelijk meer onderdelen toegepast dan in een afvoerdroger. De kans op storingen is dus ook groter bij een condensdroger en deze vraagt ook meer onderhoud dan een afvoerdroger                                      Doordat de warme vochtige lucht bij een afvoerdroger direct in de afvoerleiding wordt geblazen c.q. gezogen(afhankelijk van het merk en type) is het rendement aanmerkelijk beter ten opzichte van een condensdroger en dus een lager energieverbruik.

<SCRIPT language=javascript>postamble();

ve
door verwijderd - Apr 26, 2005 om 02:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Deel twee van antwoord henri1942.

De meste genoemde voordelen van een condensdroger kloppen niet, planten water geven met water met pluizen is niet ideaal het water van een condensdroger kan dus ook nooit voor een stroomstrijkijzer gebruikt worden door de aanwezig pluisjes. Verwarming van de omgevingsruimte kan plats vinden maar heeft als nadeel dat als er niet goed geventileerd wordet het rendement van de condensdroger omlaag zal gaan.

Mijn advies als witgoe deskundige is koop een afvoerdroger kost minder, kortere droogtijden, simpele constructe waardoor weining storing, makkelijk onderhoud ALLEEN DE FILTERS NA IEDERE Droogbeurt reiningen van stof. De recente publikaties over brandgevallen met drogers hebben meesstal te maken met condensdrogers door slecht onderhoud(condensor niet gereinigd) of defecte temperatuurbeveiligingen c.q. defecte condensorventilator enz.

Henri 1942

ve
door verwijderd - Apr 26, 2005 om 08:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Henri , Je werkstuk gelezen en op een aantal punten heb je 100% gelijk maar om zo maar te stellen ,koop een wasdroger en geen condensdroger , is volledig afhankelijk van de plaats waar gedroogt gaat worden.Er zijn namelijk(meer dan je denkt) heel veel woonsituaties waar het onmogelijk is (technisch) een afvoersituatie te maken.En dan is de enigste keuze een condensdroger.fred

ve
door verwijderd - Apr 26, 2005 om 21:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb al vele jaren (ongeveer 20 jaar) dezelfde condensdroger en
slechts één defect gehad: een slechte soldering op de printplaat met
electronica.

Slechts zo nu en dan moet inderdaad ook de warmte wisselaar
schoongemaakt worden. Nooit problemen met pluisjes gehad, al kan ik mij
voorstellen dat de condensdroger geen drinkwater oplevert. Lucht op
kamertemperatuur voldoet uitstekend voor de droger die als extra
verwarming kan worden ingezet, zodat het wellicht wat hogere
energieverbruik elders bespaard wordt. De afvoer van een gewone droger
verspilt juist warme lucht, naast het eigen energiegebruik, of je moet
een koude ruimte voor de droger beschikbaar hebben waar verder geen
verwarming aanwezig is. Te koude lucht is echter geen voordeel, omdat
de lucht in de droger dan minder warm wordt, waardoor het drogen weer
langer duurt, enz.

GSM

ve
door verwijderd - Apr 27, 2005 om 09:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank jullie wel voor al jullie duidelijke antwoorden. Ik twijfel nog even door en overweeg jullie voors en tegens nog een keer. Ik ga de Consumentengids lenen en daar nog verder in lezen. Bedankt!

ve
door verwijderd - Apr 28, 2005 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Hallo Condensdroger Fans,

Nog eenmaal een slotreactie op de reactie sgeschgrieven naar aanleding van mijn verklaring over de voor en tegens condensdroger. Een condensdroger van 20 jaar is niet te vergelijken met de huidge uitvoeringen, de oudere zijn ruimer gedimensioneerd(omdat men niet zo op het energieverbruik hoefde te letten) en daardoor minder storinggevoelig en beter beveiligd.

Een condensdroger als ruimteverwamings is totaal niet zinvol. Een condensdroger heeft altijd koude lucht nodig om goed te kunnen werken, vandaar dat de ruimte waar hij staat altijd geventileerd moet worden. Als je hem als ruimteverwarming gebruikt zal het verbruik stijgen omdat er te weinig koudere lucht beschikbaar is.

Na meer dan 25 jaar witgoedervaring kan ik stellen dat er nagenoeg elke situatie een afvoermogelijkheid is voor een droger, waar een wil is is een weg.Het energieverbruik van een condensdroger zal altijd hoger zijn ten opzichte van een afvoerdroger door het  toegepaste systeem.

Henri1942

ve
door verwijderd - Apr 28, 2005 om 19:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste henri. In een van de appartementen (penthouse) was de wil aanwezig maar de kosten voor de afvoer door het dak ,en de waarschuwing van de VVE dat ik verandwoordelijk werd gesteld voor eventuele lekkage en andere problemen,waren de reden dat wij besloten hebben voor een condensdroger( de kosten waren ongeveer toen 1200- gulden.} Bij de drie volgende appartementen was ook hier, niet de mogelijkheid voor een simpele constructie. Met respect voor je ongetwijfeld prima verkoopkwaliteiten de praktijk is soms anders als het verhaal in de winkel.fred

ve
door verwijderd - May 1, 2005 om 04:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf ook een condensdroger, het probleem was echter dat hij soms aangaf dat het opvangbakje vol was en dat ik dat eerst leeg moest maken voordat hij verder kon gaan (het bakje was leeg bij het begin van het drogen). Om dit probleem op te lossen heb ik het slangetje dat naar het opvangbakje gaat rechtstreeks op de afvoer van de wasmachine geplaatst.