ce
door cees23 Jun 7, 2017 om 13:03
Elektronica & tv

De wegwerpmaatschappij

Geen vraag maar een reflectie over de wegwerp maatschappij.

Mijn 11 jaar oude Bosch WAA28160fn/01 ziet er nog perfect uit zowel aan de buiten als de binnenkant. Nu centrifugeert hij niet meer op volle snelheid. Hij maakt ook schrapende geluiden als de trommel draait.

Als ik de binnen trommel draai, dan voel ik dat hij bijna los zit van de achterkant / het lager. Als ik aan de achterkant de inspectiedeksel eraf haal, dan ziet de lager en het wiel er perfect uit.

Het blijkt dat de trommel gelijmd is.

Vervanging kan alleen door de gehele buiten kuip en binnen trommel tegelijk te vervangen! Dit gaat ongeveer evenveel kosten als een nieuwe wasmachine.

Met pijn in het hart koop ik maar een nieuwe.....

3507 18 Rapporteer

Gr
door Grunn1 - Jun 7, 2017 om 13:08
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Na 11 jaar??? Dat versta ik nou niet echt als wegwerp product.

marita5
door marita5 - Jun 7, 2017 om 13:10
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Cees23 ,

Vervanging kan alleen door de gehele buiten kuip en binnen trommel tegelijk te vervangen! Dit gaat ongeveer evenveel kosten als een nieuwe wasmachine

Bedankt voor deze mededeling , maar dan heeft u weinig keus , veel plezier met u nieuwe wasmachine

panter22
door panter22 - Jun 7, 2017 om 13:11
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom koop je een nieuwe. De wasmachine doet het toch nog?
Weliswaar maakt hij lawaai en cenfrifugeert hij wat minder. Maar daarom kun je er nog wel mee wassen.

hansje klein
door hansje klein - Jun 7, 2017 om 13:15
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Uw huishoudelijke vriend is dus overleden ...

Een reflectie over leeftijden ...

In mensenjaren omgerekend is uw vriend tòch nog minstens tachtig jaar oud geworden ... en is, óók in menselijke bewoordingen, na een werzaam leven in vrede een plotselinge dood gestorven.
We zullen hem gaan missen, maar ... het leven gaat verder en uw nieuwe vriend zal veel positieve nieuwe verrassingen brengen.

Misschien uw vriend niet laten verbranden, maar aanbieden voor 'orgaandonatie' bij één van de repaircafees.

me
door mein33 Jun 7, 2017 om 13:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

In mensenjaren omgerekend is uw vriend tòch nog tenminste tachtig jaar oud geworden .

@hansje klein,

De leeftijd van een wasautomaat vergelijken met de leeftijd van een mens !!!!????
Het zal wel 'spreekwoordelijk" bedoeld zijn, maar "het slaat als een tang op een varken".

hansje klein
door hansje klein Jun 7, 2017 om 14:01
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Statistisch gerekend ... slaat hier helemaal niets als een tang op een varken.

Maar richt u zich toch maar liever tot de 'treurige nabestaande' @Cees23, die aangeeft dat zijn huisgenoot te vroeg is overleden.

Cookies
door Cookies - Jun 7, 2017 om 13:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wegwerpmaatschappij? Dat ding heeft 11 jaar geleden plm. 300,- euro gekost. Naar mijn mening heeft het zijn geld wel opgebracht.

tijger1
door tijger1 - Jun 7, 2017 om 13:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u op een bepaalde leeftijd komt, draait u ook niet meer op volle snelheid en wellicht maakt u dan ook schrapende geluiden.

Hopelijk wordt u dan niet afgedankt.

Cookies
door Cookies Jun 7, 2017 om 13:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nou, als je voor slechts 300,- euro weer nieuw kunt kopen, wordt afdanken wel verleidelijk.

panter22
door panter22 Jun 7, 2017 om 13:27
6599 Antwoorden / Vragen

Die gaat geen 11 jaar mee.

tijger1
door tijger1 Jun 7, 2017 om 13:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een met een Mustang zeker:-))

Cookies
door Cookies Jun 7, 2017 om 13:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Goed onthouden dit keer! Hoorde wel een hoop gekraak.;-))

tijger1
door tijger1 Jun 7, 2017 om 13:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maakt niet uit. Beetje siliconenspray gebruiken. Komt het helemaal goed.

simon55
door simon55 - Jun 7, 2017 om 13:45
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Om  te beginnen , maak U niet druk t is slecht voor Uw hart. En na 11 jaar maar te spreken van n weggooi maatschappij , nee da s n mooie leeftijd voor n Bossie. Dan had U n Miele moeten kopen ( maar ja , daar kun je mee pielen ) ,en die had dan ook de geest gegeven na plus minus 18 jaar. Maar ja dan wel volwassen !!!!!!! En wedden dat..................de nieuwe GEEN 11 jaartjes meer mee gaat. Wens U veel successies toe met t nieuwe apparaat.

tijger1
door tijger1 Jun 7, 2017 om 14:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Valt wel mee hoor. Mijn Miele's zijn allebei ouderwets volwassen geworden.

simon55
door simon55 Jun 7, 2017 om 14:08
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Mooi

me
door mein33 Jun 7, 2017 om 14:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Onze eerste Miele ging ter Ziele op de leeftijd van 28 kalenderjaren en volgens de statistieken van @hansje klein zou dat omgerekend 201 jr. en 6 mnd. oud zijn.
De tweede stopte er reeds 4 jaar eerder mee.
En onze huidige Miele vriend begint net aan de puberale leeftijd, maar geeft vooralsnog geen reden tot klagen. ;-))

simon55
door simon55 Jun 7, 2017 om 14:39
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Mijn huishoudelijke hulp doet t al 12 jaren met plezier hoor t nooit klagen, doet waar t voor is aangeschaft en heeft af en toe n poetsbeurtje nodig

hansje klein
door hansje klein Jun 7, 2017 om 15:23
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Mein33

U kunt uw absolute record met 28 overlevingsjaren misschien bij Miele aanmelden?

Wij hebben er in de kleine-kinderen-fase en dàgelijks wassen nooit meer dan 10 jaren mee kunnen redden. Uiteindelijk heeft u echter volgens alle 'specialisten' al die jaren te duur gewassen m.b.t. het hogere energieverbruik.

Inmiddels wordt aangeraden om bij voorbeeld een 10 jaar jonge koelkast te ontzorgen, ongezien of hij nog werkt, omdat hij tot de energie-slurpers is gaan behoren.

Dood op verzoek ... als uitnodiging!

tijger1
door tijger1 Jun 7, 2017 om 15:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje. Al dat onzinnige "gespaar" op elektra door nieuwe machines aan te schaffen. Die specialisten van u, kunnen mij nog meer vertellen.

Als een machine de geest geeft, dan pas koop je een nieuwe en die zal meestal zuiniger in verbruik van elektra zijn, maar als ik bijvoorbeeld naar mijn koelkast kijk die ik had, die heeft het 42 jaar onafgebroken zonder ook maar wat voor probleem dan ook gedaan. Heeft zelfs geen nieuw deurrubber nodig gehad. Ik zie de winst niet zitten daar vier nieuwe voor aangeschaft te moeten hebben.

Cookies
door Cookies Jun 7, 2017 om 16:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Als een machine de geest geeft, dan pas koop je een nieuwe....... Gelukkig voor de ondernemer / economie denkt lang niet iedereen daar hetzelfde over. Zelf (en met mij vele anderen) heb ik helemaal geen zin om 20/30/40 jaar met meubels, electronica, witgoed, bruingoed, partners enz. te doen. Witgoed koop ik bijv. iedere 10 jaar nieuw, de oude verkoop ik op MP of geef het weg aan iemand die het goed kan gebruiken. T.v.'s koop ik iedere 2-3 jaar nieuw en met de oude doe ik weer hetzelfde als met witgoed. Partners doe ik een jaar of 10-15 mee, daarna gooi ik ook die als aanbieding op MP.;-))

me
door mein33 Jun 7, 2017 om 17:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@hansje klein,

Aanmelden bij Miele ?? , een een apparaat dat ruim 27 jr. geleden ter Ziele is gegaan, ik denk dat Miele daar geen enkele waarde aan hecht. ;-))

tenormin
door tenormin Jun 7, 2017 om 18:26
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@carola, dat van specifiek "die partners", wat knap dat je daar een kaartje van houdbaarheid aan kan hangen.

tijger1
door tijger1 Jun 7, 2017 om 20:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. Maar dat doet ze pas als die een rode Mustang meebrengen.:-))

Gr
door Grunn1 - Jun 7, 2017 om 14:04
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Hoog tijd voor een nieuwe. Nadeel van die dure machines die lang mee (moeten) gaan is dat ze na een jaar of 7 / 8 technisch achterhaald beginnen te raken. Nieuwe machines zijn veel zuiniger en dus goedkoper in gebruik, beter voor je was, betere programma's enz.

tijger1
door tijger1 Jun 7, 2017 om 14:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Beter voor je was? Wat een onzin. Betere programma's? Veel programma's worden nooit gebruikt. Dus overbodige flauwekul.

Gr
door Grunn1 Jun 7, 2017 om 16:22
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Overbodige flauwekul? Denk niet dat je weet waar je het over hebt.

tijger1
door tijger1 Jun 7, 2017 om 20:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De meeste mensen gebruiken hooguit twee of drie programma's van het hele arsenaal.

kc
door kcdb - Jun 7, 2017 om 14:07
113 Antwoorden / 2 Vragen

Redelijke en voordelige alternatieven voor een andere wasautomaat vindt u o.a. op www.marktplaats.nl, www.speurders.nl en/of www.tweedehands.nl. Zeker dat u weer een machine vindt waar u weer heel wat jaren mee kunt doen. En als u de moeite neemt eens een kringloopwinkel o.i.d. of een winkel van UsedProducts.nl te bezoeken vindt u vast en zeker iets van uw gading waar u weer jaren plezier van kunt hebben.

Bij deze alternatieven zult u merken dat we niet alleen in een wegwerpmaatschappij leven en er weliswaar niet nieuwe maar met enige oplettendheid heel goede gebruikte producten verkrijgbaar zijn.

hansje klein
door hansje klein - Jun 7, 2017 om 14:07
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U hoeft tegenwoordig helemaal niet nieuw te kopen ...

1 - u kunt een wasmachine delen met iemand in de buurt
2 - u kunt een gereviseerde machine kopen (orgaantransplantatie)
3 - huren is ook al mogelijk zonder geld op zak
4 - leasen kan óók, inclusief onderhoud, verzekering en altijd het nieuwste zuinigste model
5 - tenslotte zijn er koopjes 'voor alle leeftijden'

Dit zijn alleen nog maar de voorstellen waarbij men nog zèlf moet wassen ...

tijger1
door tijger1 Jun 7, 2017 om 16:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een onverstandige adviezen, huren, leasen. Een wasmachine delen met iemand uit de buurt? En hoe stelt u zich dat voor?

En huren is al helemaal niets nieuw. In mijn vroegste jeugd kon je al een wasmachine huren, die de ene dag werd gebracht en de volgende dag weer opgehaald.

Maar toen kosten die dingen nog goud.

hansje klein
door hansje klein Jun 7, 2017 om 16:19
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Tijger1

u stelt weer eens overbodige vragen. Ik stel me dit niet voor ... al deze opgesomde diensten worden in Nederland commercieel aangeboden en ik ben voor TS een boodschapper met alternatieven, omdat hij géén vragen stelde.

Ik zou ermee beginnen om u eraan te herinneren wanneer u eigen ervaringen begint te spuien bij antwoorden, omdat u mij kortelings kwalijk nam mijn eigenervaringen uit het buitenland te posten, maar dat u nu ook al uw jeugdherinneringen begint mee te delen ...

ik vrees het ergste.

hansje klein
door hansje klein Jun 7, 2017 om 16:25
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Huren, leasen, delen, hergebruik en recyclen van uw wasmachine? ook goed vóór het millieu Google ook even op het begrip 'circulaire economie' om te zien dat de toekomst al is begonnen.

jo
door jorisw Jun 7, 2017 om 16:53
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Samen gebruiken van dit soort spullen is helemaal niet zo raar. In veel landen zelfs gebruikelijk. Vrienden van mij in zowel Denemarken als Zweden maken met een appartementenblok gebruik van een gezamenlijke wasruimte (in de kelder van het complex). Werkt prima en niemand vindt dat vreemd. Het is uiteindelijk veel efficienter dan dat iedereen zelf zo'n machine koopt die maar een paar uur per week draait (vooral omdat je met z'n allen een machine kan kopen met een industrieele degelijkheid ipv consumentenspul).

Cookies
door Cookies Jun 7, 2017 om 17:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@jorisw: dat is dan meer een wasserette in een appartementencomplex. Ik zie me niet (jaar in, jaar uit) met mijn wasje naar de buren gaan.

tijger1
door tijger1 Jun 7, 2017 om 17:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jorisw. Dat is natuurlijk niet te vergelijken met het delen van een wasmachine bij iemand in de straat. Zij zullen ongetwijfeld in de huurprijs van hun woning daar een bedrag voor betalen.

@hansje. Ja huren en leasen, is gewoon op afbetaling kopen met een restbedrag toe, worden commercieel aangeboden, en zoals ik al zei sinds mijn jeugd. Dus je hoefde toen al niet te kopen en niets nieuws. Maar gelukkig vergelijk ik het niet met de gang van zaken in Duitsland.

En de wasmachine van de Ts wordt al gerecycled.

hansje klein
door hansje klein Jun 7, 2017 om 18:12
3037 Antwoorden / 62 Vragen

In Duitsland .... @ Tijger1 ... hebben ingenieurs en consumenten in een gezamenlijk project de firma Miele kunnen aantonen, dat het dure gebruik van edelstaal bij o.a. wasmachines milieuschadelijk, overbodig en uiteindelijk niets meer dan een marketingtrucje is om de happy-few een te dure machine te kunnen verkopen. Deze machines gaan voor de standaard particulier gewoon veel te lang mee. Er werden meerdere voorstellen aan Miele gedaan:

1 - het onnodige edelstaal door beter recyclebare kunststoffen vervangen
2 - de levensduur niet onnodig te verlengen omdat machines te snel vernieuwen
3 - het gebruik te intensiveren door het gebruik te gaan dèlen en dit te promoten

Voor deze deeleconomie worden intussen ook subsidies ter beschikking gesteld.

Maar ... dan moet je wèl deze ontwikkelingen in Duitsland gaan volgen en bekend maken natuurlijk. Wanneer u letterlijk zegt, dat u de gang van zaken in Duitsland niet wenst te volgen blijft dat
uw probleem, maar ik zal onophoudelijk over nieuwe ontwikkelingen bij de buren blijven berichten en misschien kunt u ophouden te proberen mij daaraan te hinderen. Tenslotte komen de beste huishoudmachines uit Germany, juist omdat die daar vooral ontwikkeld worden.

tijger1
door tijger1 Jun 7, 2017 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan behoor ik blijkbaar al jaren tot de happy few, mooi, nooit geweten. Maar ja dat ik niet standaard ben, wist ik allang.

En hoe zou ik u "daaraan kunnen hinderen"? U gaat uw gang maar.

hansje klein
door hansje klein Jun 7, 2017 om 23:01
3037 Antwoorden / 62 Vragen

''Ik houd van kritiek. Het maakt je sterk.''
Lebron James

aurora1
door aurora1 Jun 7, 2017 om 23:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Geweldig land.... Duitsland..... ze hebben er ook erg goede fietsen....
Alleen jammer dat de pensioenen er veel te laag zijn om redelijk van te kunnen leven en dat je je huis moet verkopen als je ouders verzorgd moeten worden om dat te kunnen betalen.
Kennelijk behoor ik ook al jaren tot de "happy few". Om precies te zijn sinds medio mei 1980 en na sparen.

gerbera
door gerbera - Jun 7, 2017 om 16:04
7367 Antwoorden / 14 Vragen

De wegwerpmaatschappij valt nog al mee. Uw "oude" machine wordt gerecycled en deels tot schroot verwerkt.
Binnenkort rijdt er iemand in een Mercedes of misschien wel een Rolls, vervaardigd van....jawel uw oude wasmachine.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 7, 2017 om 21:19
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Zal wel een Dacia of Kia worden :-)

ru
door ruuker - Jun 7, 2017 om 16:50
10 Antwoorden / Vragen

Ik heb zo'n machine eens gedemonteerd gehad. De binnentrommel zit op het wiel geklonken, maar kan er wel af! Je hebt dan wel de hele boel uit elkaar liggen. Het schrapende geluid komt omdat het smeermiddel niet meer toereikend is. Je kan de leeftijd nog wat oprekken door op de as, bij de kunstof manchet vanaf de buitenkant van de trommel dus, wat hoogwaardig smeermiddel te smeren (bij voorkeur "kranenvet" of anders 'Agip MP Grease' (gewoon een beetje vragen bij een autogarage) .  Je zal verbaasd zijn hoe soepel de boel weer draait. Bij mij gaat de wasmachine daardoor al weer jaren verder mee. Maar...... lees goed wat Epcot hierboven schreef. Kijk eens wat het merk BEKO je te bieden heeft. Dit zijn machines zonder toeters en bellen, sober. Komen steevast goed uit de test bij Consumentenbond.
En wat die gelijmde buitentrommel betreft... Je autovoorruit zit ook gelijmd maar wist je dat tegenwoordig zelfs VLIEGTUIGEN deels gelijmd worden? Industrieële lijmen zijn vandaag de dag tot onvoorstelbare dingen in staat.

Cookies
door Cookies Jun 7, 2017 om 16:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Komen steevast goed uit de test bij Consumentenbond...... Nou, dan moet het zeker wel een goed merk zijn! Flauwekul die testen van CB.

hansje klein
door hansje klein Jun 7, 2017 om 17:11
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bovendien kunnen de testers ook niet weten wanneer de lijm loslaat ... want de test moet al direct klaar zijn na de marktinvoering. Inderdaad niet meer dan natte vingerwerk! Voor een CB-predicaat wordt om te mogen publiceren flink geld betaald en laat de lijm te vroeg los ... heeft iedereen al zijn buit binnen. De producent, de retailer en de Consumentenbond.

ro
door ronny530 - Jun 7, 2017 om 18:04
2784 Antwoorden / 41 Vragen

De complete kuip doet een kleine 200 euro maar dan dient u de kuip zelf te monteren en met wat beleid en vooral wat handigheid is dat zelf te doen. Stel dat de machine 11 jaar geleden 400 euro deed dan is 200 euro voor een nieuwe kuip die ook weer 11 jaar meegaat best te doen maar dan moet de rest van de machine wel in een goede staat zijn.

Cookies
door Cookies Jun 7, 2017 om 18:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je gaat toch geen 200,- euro uitgeven, terwijl die wasautomaat 11 jaar oud is en slechts 350,- euro kostte? Niet alleen die kuip is oud, hoor, ook de rest van de onderdelen.

ro
door ronny530 Jun 7, 2017 om 19:17
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Hangt van de verdere staat van de wasmachine af die kan nog best goed zijn want de trommellagers krijgen het meeste te verduren. Als de boel toch los is zou ik de koolborstels van de motor ook vervangen maar dat hoeft niet. Het blijft een keuze voor 350 euro een nieuwe aanschaffen met de hedendaagse baggerkwaliteit of 200 euro investeren in de huidige wasmaschine.

me
door mein33 - Jun 7, 2017 om 18:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wat is er "fout" aan een wergwerpmaatschappij, naar mijn bescheiden mening helemaal niets !!
Alle het materiaal van het afgedankte apparaat wordt "hergebruikt", een ouderwetse benaming voor "gerecycled" geloof ik.
En dat hergebruik is goed voor de economie, het schept en behoudt banen in elke sector die met het gerecyclede apparaat te maken heeft, zoals o.a. bij het recyclebedrijf, de producent en via de groothandel naar de detaillist en vervolgens weer naar de gebruiker, om darna dezelfde route nogmaals en meerdere malen achterelkaar af te leggen.
Ook de Rijksoverheid wordt er beter van door het innen van alle soorten van belastingen die tijdens het gehele omloopproces worden geheven en dat komt ook weer ten goede van de economie middels de Rijksoverheidsuitgaven.
Er zijn (bijna) alleen maar winnaars in deze wegwerpeconomie. ;-))
Alleen de consument, die betaald wel een flink gedeelte van het gelag, maar dat nemen we dan maar lief en een leefbaarder milieu.

ha
door halex - Jun 7, 2017 om 18:30
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dus u gebruikte tot voor kort nog steeds de energieslurpende centrifuge die inmiddels al 11 jaar oud is? Ik ga u dringend vragen om enige reflectie over uw gedrag. Wat bezielt u om zolang zo'n onnodig apparaat te gebruiken? En waarom kocht u niet eerder een model met een beter energielabel? U geeft niets om uw (en ons) nageslacht en denkt 'na mij de zondvloed'. Die consumptiementaliteit van u, dáár zouden ze eens wat aan moeten doen!

reflecs
door reflecs Jun 7, 2017 om 19:46
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Zie antwoord.

simon55
door simon55 Jun 7, 2017 om 20:17
1556 Antwoorden / 5 Vragen

U komt wel heel onbeschoft en als n lompe boer over.

ha
door halex Jun 7, 2017 om 20:34
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vond de aanwijzing van Reflecs wel correct eigenlijk. Geen idee waarom u daar zo raar over moet doen.

reflecs
door reflecs - Jun 7, 2017 om 19:45
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@halex, dat is wel behoorlijk kort door de bocht. Het is geen koelkast die 24/7 aanstaat, maar een wasmachine die enkele uren gebruikt wordt.
Ik zou er niet zo zeker van zijn dat de productie van een nieuw apparaat in dit geval milieuvriendelijker is dan het blijven gebruiken van het oude.

tijger1
door tijger1 Jun 7, 2017 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijns inziens was de reactie van Halex ironisch bedoeld.:-)) Afgezien daarvan staat een koelkast ook niet 24 uur "aan".

ha
door halex Jun 7, 2017 om 20:04
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@Reflecs: Zie @Tijger1

Cookies
door Cookies Jun 7, 2017 om 20:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Of Halex is een fanatiek GL aanhanger.

reflecs
door reflecs Jun 7, 2017 om 20:17
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Ok dan. Duidelijk :P. Nog een fijne avond mensen :)

aurora1
door aurora1 - Jun 7, 2017 om 23:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou zeggen het ding gebruiken tot hij volledig instort en intussen uitzoeken wat u als vervanging wilt hebben en waar die te kopen. Dan kunt u direct een nieuwe bestellen als deze Bosch zijn laatste adem uitgeblazen heeft. Overigens vind ik 11 jaren eigenlijk wel meevallen en het hangt er ook maar vanaf hoe vaak u per week wast en hoe vol de machine gestopt wordt.

panter22
door panter22 Jun 8, 2017 om 09:02
6599 Antwoorden / Vragen

Precies, heb al een paar jaar  zo'n rammelapparaat.  Die hoef je direct niet weg te werpen.