Defect tablet
Ik had een tablet gekocht bij de kijkshop tijdens mijn vakantie. Aldaar had ik geen wifi, dus heb de doos pas een week later thuis opengemaakt. Wifi code ingevuld, een paar spelletjes gedownload en daarna aan de oplader gelegd, wat bleek ....
De tablet werd gloeiend heet en laadde ook niet eens op. Er mee terug naar de KIJKSHOP. Als ik binnen 24 uur was gekomen had ik meteen een andere meegekregen, maar omdat ie als een week (!!!!) oud was, moest ie opgestuurd worden naar de leverancier.
Belachelijk, maar goed.... Na bijna 4 weken eindelijk terug, opladen ging prima, maar wat bleek. Nu had ik weer een ander probleem!!! Het is toch niet te geloven. Ja sorry mevrouw, maar dan moeten we m helaas weer retour sturen naar de leverancier!!!
Dit is toch te zot voor woorden? In mijn ogen had ik gewoon recht op een hele nieuwe? Nu mijn vraag: sta ik in mijn recht?
Of moet ik dit maar gewoon accepteren?
Topantwoord
Ik zal u even de letter van de wet geven, want die hamburger heeft er de ballen verstand van. In principe ligt de keuze bij de koper en NIET bij de verkoper. Als het gebrek vrij klein is dan mag de verkoper toch kiezen voor een reparatie. In de praktijk blijkt dit een dode letter in de wet en bepaald de verkoper eigenlijk altijd wat er gaat gebeuren. Het is overigens goed mogelijk dat de leverancier u een nieuwe stuurt. Hangt een beetje van het merk af, hoe goedkoper het merk, des te minder zin ze hebben in reparaties.
wetsartikel
art 7:17 lid 1 bw
Overigens mag het herstel of de vervanging niet te lang duren en voor ernstige overlast zorgen, anders zou u (in theorie) de overeenkomst mogen ontbinden. Ik vind een maand wachten op herstel veel te lang. Maar kijkshop staat nu niet bepaald bekend om zijn klantvriendelijkheid. Helemaal niet eigenlijk.
"In principe" heft de klant dus recht, maar in de praktijk dus niet. Fijn, die wetsartikelen, daar heb je wat aan. Dus niet.
Consuwijzer zegt ook wat anders dan wat hierboven staat. Pas nadat de verkoper heeft geprobeerd de boel te repararen kan je een ander product vragen. Misschien eerst eens even de andere paragrafen van dat wetsartikel lezen.
even iets uitzoeken
Dat wetsartikel is niet van toepassing, althans de bepaling die je vetgedrukt hebt, omdat TS een consument is. ZIe lid 4. Ook dat geeft de koper het recht van keuze. Dit is overigens een goede route als je wilt dat de rechter de overeenkomst ontbind. Gewoon iets eisen waar je wel recht op heeft maar wat de verkoper niet wilt geven.
Maar wat wil je dan met lid 4 zeggen? Wat verandert er dan?
Hallo Klazienepien ,
Lees deze informatie eens door klik op de rode regels .
https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/hoe-vaak-mag-verkoper-repareren-vervangen-voordat-ik-geld-terug-mag-vragen
Topantwoord
Die kletskoek dat ik niet snel genoeg was teruggekomen heb ik ook meegemaakt. Het hele verhaal zal ik maar niet vertellen, het einde van het liedje was dat ik betaald heb voor een nietwerkend horloge, want ik gaf het tenslotte maar op.
Hoe zit het met de garantie? En je moet toch gewoon krijgen waar je voor betaalt, dus een werkende tablet. Wat de Kijkshop betreft moet je een lange adem hebben. Ik koop er in elk geval nooit meer wat.
Ja, je hebt ook recht op een werkend product, maar de verkoper heeft het recht om het product eerst te repareren. Zoals consuwijzer aangeeft kan dit meerdere malen zijn, en het maximum aantal is niet vastgelegd. Maar in de praktijk zal het na 1 of 2 reparatiepogingen (bij de meeste producten) voordeliger om een nieuw product te geven.
Beetje raar om een bedrijf uit te sluiten dat gewoon binnen de wet handelt.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Wie heeft ervaring met een beeldschermbril?
zijn er verziende mensen (leesbrildragers) die een beeldscherm- of computerbril hebben? Ik heb sinds kort een leesbril maar die werkt niet voor mijn laptopscherm, vandaar de vraag. Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer