st
door stoelklok Aug 31, 2008 om 09:22
Elektronica & tv

Digitale gas/lichtmeter

Ik wordt steeds gebeld door een medewerker van oxxio met de vraag of ik een digitale gasmeter wil hebben. mijn vraag is:Is het waar dat het in 2010 verplicht wordt?

1208 9 Rapporteer

birdies
door birdies - Aug 31, 2008 om 10:04
6104 Antwoorden / 31 Vragen

De oude meters worden inderdaad vervangen door digitale meters. Begonnen wordt bij nieuwbouw- en renovatieprojekten. Daarna komen pas de bestaande woningen aan de beurt.

Dus als je de dig. meter nog niet wilt, hoef je hem niet te nemen.

edwardus
door edwardus - Aug 31, 2008 om 11:07
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Eén ding: als je jezelf een hoop narigheid wilt besparen, ga dan niet in zee met Oxxio. Als je hen een digitale meter laat plaatsen zit je ongetwijfeld vast aan een Oxxio contract -en dat wil je niet.

Vraag ze ook om je nummer uit hun bestand te laten verwijderen en je niet meer lastig te vallen.

de
door dennisdeman - Sep 14, 2008 om 15:59
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou er niet op in gaan.

Het wordt verkocht onder mom "u hoeft dan geen netwerkkosten te betalen". Dit is niet waar ! De netbeheerder moet korting geven op het onderdeel meter en meteropname. Thats all. Per netbeheerder verschilt dit, maar reken op een korting tussen de € 10 a € 15 per jaar. Daarvoor moet je bij Oxxio bijna € 10 voor de elektra- en gasmeter PER MAAND meer betalen. Dus € 120 per jaar meer -  de korting van € 15 resulteerd in een meerprijs van € 105 per jaar. Dan ben je dus gebeten door de hond.

Ook is er een wet aangenomen dat de netbeheerders de komende jaren zelf de slimme meters moeten plaatsen en die mogen niet meer kosten dan de huidige meters.

Advies : WACHTEN !!!!

johanpc
door johanpc - Sep 14, 2008 om 16:21
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Dennis..

Het plaatsen van de meters door oxxio is GRATIS.;

De huur die je nu aan je netwerkbeheerder van de oude meters moet betalen vervalt.

De huur van de digitale meters die oxxio plaatst is lager dan van de oude analoge meters.

Ik heb al een paar jaar geleden de slimme meters laten plaatsen en ben daar zeer tevreden over.

Helaas voor velen maar ik ben al heel lang klant bij ze, begonnen in 1995 bij energiebedrijf.com = nu dus oxxio en gelukkig nog nooit problemen met ze gehad.

Misschien door dat ik voorheen ook zakelijke klant bij ze was.

de
door dennisdeman - Sep 23, 2008 om 11:45
7 Antwoorden / 0 Vragen

johanpc

dit is mijn netwerkgebied niet waar. Oxxio plaatst gratis maar vraagt daarna een heel hoog maand tarief (commercieel).

Zie link:

http://www.oxxio.nl/Oxxio-Thuis/Producten-Tarieven/Slimme-Meter

Ik zou bij de netbeheerder € 10,- per jaar korting krijgen. ik moet bij oxxio per maand € 4,82 betalen. Dit is per jaar dus 4,82 * 12 = € 57,84. Trek hiervan de korting van € 10,- van de netbeheerder af, dan ben ik dus echt 47,84 per jaar duurder uit. Koop ik echt liever gas en elektra voor.

johanpc
door johanpc - Sep 23, 2008 om 12:33
1379 Antwoorden / 2 Vragen

dennis..

ikkreeg 14 juli de rekening voor de meters van oxxio en betaal bij oxxio voor de twee meters €4,48 per mand dat is goedkoper dan bij  mijn netbeheerder die rekent €5,74 per maand.

de
door dennisdeman - Sep 24, 2008 om 22:44
7 Antwoorden / 0 Vragen

Johanpc,

Ik weet niet wie jou netbeheerder is. Belangrijk is om te kijken bij de netbeheerder hoe de tariefstructuur is opgebouwd. Ik weet ook niet of jij een netwerkmodelfactuur krijgt (kosten energie via oxxio en kosten netwerk via de netbeheerder) of een leveranciersmodel (alle op een rekening bij de leverancier). Bij het leveranciersmodel kan het fout gaan, De netbeheerder geeft korting aan Oxxio, maar oxxio geeft deze korting niet door aan de klant. Dan betaal je dubbel. Tarieven netbeheerder zijn dus belangrijk. Geef mij meer info en ik duik erin !!!

ridder_1
door ridder_1 - Sep 25, 2008 om 00:18
376 Antwoorden / 8 Vragen

Stoelklok,

niets wordt verplicht voor u. Wel zijn de energiebedrijven door de overheid verplicht gesteld de elektriciteits en gasmeters in de komende 7 jaren te vervangen door digitale meters. Het gaat om circa 10 miljoen meters die geleidelijk bij alle woningen (te starten bij nieuwbouw en renovatiewoningen) in de komende jaren zullen worden verwisseld. De introductie is wederom vertraagd omdat de overheid nu ook gastemperatuurcorrectie op de gasmeters heeft verplicht gesteld. De meterhuur etc. zal in een commercieel traject komen, u kunt dadelijk tussentijds gaan switchen tussen de verschillende energiebedrijven. Door toepassing van digitale meters kunnen de meterstanden steeds per dag, week, of maand worden afgelezen waardoor uw verbruik bekend wordt waardoor ze u betere maatwerk-contracten kunnen aanbieden met bv. aktieprijzen. Maar ook kunnen ze eventueel op afstand uw energie afsluiten vanwege betalingsproblemen etc. De gasmeter wordt aangesloten op de elektriciteitsmeter en zodoende op het stroomnet waardoor aflezing op afstand mogelijk wordt.

de
door dennisdeman - Sep 25, 2008 om 20:49
7 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ridder,

Daarvan ben ik op de hoogte. De meters die Oxxio nu plaatst voldoen echter niet aan de criteria die aan de nieuwe slimme meters geeist worden. Dat houdt in dat bij de mensen waar nu een meter van oxxio geplaatst is , deze binnen 7 jaar weer vervangen moeten worden. De slimme meter wordt namelijk eigendom van de netbeheerder en niet van het meetbedrijf. Enige vorm van uniformiteit binnen een netwerk lijkt mij in kader van beheersbaarheid wenselijk. Wel mogen de meetbedrijven, indien ze voor een leverancier werken, de verbruiken uitlezen en valideren voor de leverancier. Daarna gaan de verbruiken weer naar de netbeheerder voor andere wettelijke taken (toedelen van energiestromen). Het gaat erom dat, als je niets doeter toch een slimme meter komt, die later misschien goedkoper is dan die van Oxxio.