sm
door smal Jun 13, 2010 om 13:44
Elektronica & tv

Digitale televisie

Sommige tv zenders kan ik alleen digitaal ontvangen. Is het mogelijk het digitale signaal direct of via de digitale video recorder (DVR) om te zetten in een analoog signaal dat ik kan opnemen en daarna branden op mijn analoge sony recorder? Zo ja, op welke wijze?

1038 9 Rapporteer

poltol
door poltol - Jun 13, 2010 om 15:03
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Als u DIGI kijkt via de kabel dan heeft u nog steeds analoog. Het signaal komt namelijk als analoog binnen en wordt pas DIGI in het "kastje" met de kaart.
Dus analoog opnemen kunt u m.i. altijd.

Kijkt u echter DIGI via bv digitenne, dan wordt het moeilijk want dan is het signaal altijd DIGI.

Succes, poltol

freya
door freya - Jun 13, 2010 om 16:11
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=poltol schreef op zondag 13 jun 2010, 15:03]Hallo,

Als u DIGI kijkt via de kabel dan heeft u nog steeds analoog. Het signaal komt namelijk als analoog binnen en wordt pas DIGI in het "kastje" met de kaart.
Dus analoog opnemen kunt u m.i. altijd.
.....

Dat is natuurlijk niet waar. Digitale TV via de kabel komt digitaal binnen. Het zou wat wezen dat alles analoog binnenkomt en het pas in je decoder digitaal gemaakt wordt.......
Sterker nog bij b.v. UPC (standaard digitaalpakket) wordt het binnenkomende digitale signaal in de decoder omgezet naar analoog en vervolgens via een scartkabel analoog naar de TV gestuurd.

Freya

erik008
door erik008 - Jun 13, 2010 om 16:47
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Dit is afhankelijk van de de aansluitmogelijkheden op je toestel.
Meestal is de analoge recorder een toestel met SCART
Kijk op de andere apparaten of ze een SCART aansluiting hebben.
Soms is een SCART slechts een ingang en geen uitgang.
Als het met SCART niet lukt, kijk dan of je SVHS hebt of een composiet video.

poltol
door poltol - Jun 13, 2010 om 18:10
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Bedankt voor de correctie.
Weer wat geleerd.

Fijne week verder, poltol

frisncal
door frisncal - Jun 13, 2010 om 19:33
4 Antwoorden / 0 Vragen

Zit je in een Ziggo gebied, alle decoders hebben een scart uitgang, de meeste HDDVD-recorders ook, als je recorder met scart verbonden is met je decoder dan moet je meestal je recorder op ext2, ext1, line1 of line2 zetten, dan kan je opnemen waar je op dat moment digitaal naar kijkt.
Succes.
(Van UPC decoders weet ik niet of ze scart hebben, de andere digitale kabel aanbieders hebben meestal dezelfde decoders als Ziggo)

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 14, 2010 om 01:54
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ poltol:

Wanneer je de digitaal/analoog discussie vorig jaar met Henry "kenwel" nu al vergeten bent, dan zou ik me zorgen maken....;-)

Hardware ERror MAN.

ziggopatrick
door ziggopatrick - Jun 15, 2010 om 11:12
5 Antwoorden / 0 Vragen

Het signaal komt inderdaad digitaal de huiskamer binnen, hierdoor kun je digitaal ook veel meer zenders ontvangen omdat een digitaal signaal minder ruimte op de kabel inneemt dan een analoog signaal.

Vervolgens wordt het signaal bij een standaard decoder omgezet naar analoog om dit via de SCART kabel naar de tv te kunnen sturen, daar komt ook de naam "decoder" vandaan. Je decodeert immers het signaal.

freya
door freya - Jun 15, 2010 om 11:24
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ziggopatrick schreef op dinsdag 15 jun 2010, 11:12].....
Vervolgens wordt het signaal bij een standaard decoder omgezet naar analoog om dit via de SCART kabel naar de tv te kunnen sturen, daar komt ook de naam "decoder" vandaan. Je decodeert immers het signaal.
Het 'decoderen' van de decoder slaat niet op het omzetten van digitaal naar analoog, maar slaat op het proces dat nodig is om uit de complete datastream het signaal van één specifieke zender te 'decoderen'.
Ook een decoder zonder omzetting van digitaal naar analoog (dus zonder scart-aansluiting maar met een digitale HDMI-aansluiting) heet nog steeds 'een decoder'.

Freya

ziggopatrick
door ziggopatrick - Jun 15, 2010 om 11:46
5 Antwoorden / 0 Vragen

Je zou inderdaad wel eens gelijk kunnen hebben dat de naam daarop slaat omdat een HD decoder nog steeds een "decoder" is.

Misschien is een beter woord voor het omzetten van digitaal naar analoog "converteren"