re
door renkema Jan 30, 2008 om 17:59
Elektronica & tv

Digitale TV

Hallo, wij zijn aangesloten op het kabelnet maar hebben geen kabelabbonnement en binnenkort gaan ze ons afsluiten van de kabel. Heel logisch natuurlijk, maar nu willen we misschien digitale tv. Alleen heb je daar ook kabelaansluiting of -abbonnement voor nodig? zo nee, wat dan wel, en wie weet een goede, goedkope voor ons?  want ik snap die internetsites van de aanbieders niet helemaal.

wie kan ons helpen? Alvast bedankt!

390 3 Rapporteer

ba
door bachanaal - Jan 30, 2008 om 18:15
248 Antwoorden / 7 Vragen

zelf heb ik dit opgelost door de digitale decoder en een digitale kamerantenne te kopen, zo kijk ik gratis naar een beperkt aantal zenders. Hetzelfde kan ook met digitenne dat uitgebreid kan worden met meer zenders via een abonnement.(voor evt.aanschaf app.;www.conrad.nl, eenmalige kosten ong 80 euro)

ba
door bachanaal - Jan 30, 2008 om 18:19
248 Antwoorden / 7 Vragen

p.s. door een digitale buitenantenne te kopen (kpn heeft er een voor weinig geld) kan je gratis nog meer zenders krijgen, een schotel kan natuurlijk ook. nooit meer maandelijkse kosten!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 30, 2008 om 18:53
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag jofel,

Sinds de analoge TV signalen verdwenen heb ik als second source DVB-T.
Dat is de verzamelnaam voor wat o.a. onder de KPN-merknaam Digitenne verkocht wordt.

Wat het kost is hoofdzakelijk afhankelijk van wat u wilt zien.
Geen commercielen is het goedkoopst. Verder kan het met diverse abo's uitgebreid worden. Dat geldt ook voor DVB-S (digitale satelliet TV).

Alleen voor de publieke zenders DVB-T heb ik hier, 32 stuks. Daar kun je de ouderwetse TV-antenne voor gebruiken. Afhankelijk van uw lokale situatie is dat nodig of niet. Als in uw stad een DVB-T zender is lukt het meestal met een binnenantenne.

De kwaliteit van DVB-T is aanmerkelijk slechter dan van DVB-S. Bij DVB-T (digitenne dus) dient u 5 a 6 meter van een normaal formaat TV te kunnen zitten, anders zal het grove beeld u mogelijk storen.
DVB-S is veel beter van definitie. Geeft ook veel meer zenders te ontvangen. Honderden. En maakt u het nog duurder, de schotel draaibaar: duizenden.

De schotelontvangst geeft soms bij zeer slecht weer, hagel/sneeuw, een slecht tot geen beeld.
Digitenne kan dat ook hebben maar dan bij zeer mooi weer, overdag warm en 's avonds/'s nachts koud. De signalen zijn dan zo sterk dat interferentie met andere zenders optreedt, waardoor de decoder er geen chocolade van kan maken. Een paar weken geleden ging het hier zelfs overdag nog op zwart. Maar wel mooi weer! Dat vergoedt veel. Reden om de natuur in te gaan.

Hier heb ik voor de slaapkamer een recent gekochte DVB-T tuner/decoder van 50,-- euro. Prima ontvangst met uitgebreide menu mogelijkheden.

In de woonkamer een dual DVB-T tuner/decoder met extra UHF-uitgang voor een oude TV (zonder scart.) Achter de ene tuner zit de video-taperecorder via scart. Achter de andere tuner de TV via scart. Eenmalige aanschaf 120,--euro.
Normaal neem ik op DVD op via DVB-S (digit.sat.)
Via DVB-S kan ik ook TV kijken, naar de publieke zenders. Dus geen abo's. Eenmalige aanschaf ongev. 150,-- euro. (Ik kreeg de gebruikte DVB-S installatie voor wat hand- en span diensten.)

Dus wat u wilt zien bepaalt de prijs.

Hardware ERror MAN.