co
door corzijlstra Oct 24, 2011 om 12:57
Elektronica & tv

Digitenne en verplichte televisiezenders

Zijn de digitenne-aanbieders niet verplicht om tenminste de regionale zenders door te geven die de wetgever voorschrijft? De wetgever schrijft voor, dat tenminste de regionale zender van de regio waar men woont plus de regionale zenders van de aanliggende regio's moeten worden doorgegeven. Op digitenne is echter slechts 1 regionale zender te bekijken. Is dat laatste niet in strijd met de wet?

841 14 Rapporteer

birdies
door birdies - Oct 24, 2011 om 13:03
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Is dat laatste niet in strijd met de wet.......... Nee. Hoeveel topics ga je nou nog openen over hetzelfde???

birdies
door birdies - Oct 24, 2011 om 13:04
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........De wetgever schrijft voor, dat tenminste de regionale zender van de regio waar men woont plus de regionale zenders van de aanliggende regio's moeten worden doorgegeven..........

Oh ja? Waar staat dat? Heb je een link?

co
door corzijlstra - Oct 24, 2011 om 14:30
16 Antwoorden / 12 Vragen

Bijvoorbeeld een ministeriële beschikking is ook een wet, niet in formele zin maar wel in materiële zin. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld een gemeentelijke algemene politie verordening. Je zou wat kunnen lezen over de inperking door Ziggo van de doorgifte van regionale zenders. Tot nu toe gaf Ziggo alle 14 door. Per 1 november a.s. wordt het beperkt. Dat is echter wel aan regels gebonden, dat wel moet worden uitgezonden die omroep van de regio waar iemand woont plus de omroepen van de aanliggende regio's. Als deze regel niet bestond, zou Ziggo denk ik slechts 1 regionale zender in een regio gaan uitzenden.

birdies
door birdies - Oct 24, 2011 om 14:42
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Het digitale tvpakket (waarvoor een decoder en/of smartcard nodig is) stelt de kabelexploitant zelfstandig vast. Daarop is geen invloed van de programmaraad of rechtstreeks van klanten geregeld.

Bron: kabelraden.nl

willem-a
door willem-a - Oct 24, 2011 om 19:58
63 Antwoorden / 0 Vragen

Hè bah, wat kan hier soms toch naar gereageerd worden. Ga gewoon inhoudelijk in op de vraag, of plaats niets als je vindt dat het onderwerp geen aandacht behoeft. Anderen kunnen dan de vraagsteller helpen. Gedraag je gewoon volwassen en help iemand op weg als hij/zij daarom vraagt.

Cor, helaas ben ik niet zo op de hoogte van de wettelijke verplichtingen, maar heb het er laatst wel eens met Ziggo over gehad hoe e.e.a. nou in elkaar zit. Beknopt kwam het hier op neer, dat zij zelf mogen uitmaken welke zenders worden doorgegeven, al begreep ik dat hierin wel wat wat uitzonderingen waren en dat er een aantal zenders ook analoog moeten worden aangeboden. Maar ik zet bij dat laatste dan toch wat vraagtekens omdat men aangaf dat dit voor elke kabelaanbieder zou gelden, terwijl ik toch zie dat aanbieders als Caiway het analoge aanbod her en der al hebben gestopt, of dat gaan doen, en dat ook het doorgeven Guide gegevens voor het analoge signaal op losse schroeven staat. Ik hou me met de wettelijke regels dus niet zo bezig, maar vraag me dan toch af hoe b.v. een aanbieder als Caiway dit doet. Overigens ben ikzelf geen fan van Digitenne, maar dat is een ander verhaal. Doorgaans zie ik dat men voor TV nog het meest gebruik maakt van de kabel. Voor grotere schermen is Digitenne, door de geringe bandbreedte eigenlijk niet geschikt. Wordt het zenderpakket uitgebreid, loopt de kwaliteit daarvan ook nog eens terug. Zeker voor mensen die een groot pakket zenders willen en een vrij fors scherm, geen aanrader

Gr. Willem.

birdies
door birdies - Oct 24, 2011 om 20:07
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......Ik hou me met de wettelijke regels dus niet zo bezig, maar vraag me dan toch af hoe b.v. een aanbieder als Caiway dit doet.........

Heel simpel: als een provider nog analoog door geeft, is het minimale aantal analoge zenders 15. Lager mag niet, maar ze mogen dan wel helemaal stoppen, net als Caiway al een jaar geleden heeft gedaan, met analoge doorgifte.

.......wat kan hier soms toch naar gereageerd worden. Ga gewoon inhoudelijk in op de vraag.......

Precies en daar houd jij je dus ook niet aan! En als iemand een 10-tal topics over hetzelfde plaats, gaat dat echt wel vervelen.

willem-a
door willem-a - Oct 24, 2011 om 20:13
63 Antwoorden / 0 Vragen

Birdies,

Volgens mij geef ik toch gewoon naar beste kunnen antwoord op vragen. Dat doe ik elders al jaren, maar weet uiteraard ook niet alles. Maar zoals ik het destijds begreep, moet ook Caiway bepaalde zenders analoog blijven doorgeven en daar net als andere aanbieders niet van afwijken. Iemand van Ziggo gaf zelfs aan dat zij wellicht een aanklacht riskeren.

Overigens jammer dat je zo reageert, maar ach, dat neem ik maar voor lief.

Gr. Willem.

birdies
door birdies - Oct 24, 2011 om 20:16
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Caiway geeft al een jaar geen analoge zenders door. Daar stonden forums vol over geschreven.

willem-a
door willem-a - Oct 24, 2011 om 20:36
63 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=birdies schreef op maandag 24 okt 2011, 20:16]Caiway geeft al een jaar geen analoge zenders door. Daar stonden forums vol over geschreven.

Hangt mede af van het gebied, want elders krijg ik vaak vragen over het eventueel anders aansluiten van een DVD recorder, omdat Caiway daar in de nabije toekomst het analoge aanbod stopzet. Hoe dan ook heeft analoog waarschijnlijk zijn langste tijd wel gehad, hetgeen toch soms gevolgen heeft, waar niet iedereen blij mee is. Vooral senioren, de groep waar ik trouwens zelf ook toe behoor, begrijpen vaak niets meer van de nieuwe ontwikkelingen die de laatste jaren een enorme vlucht nemen.

Gr. Willem.

stacey
door stacey - Oct 24, 2011 om 20:41
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=willem-a schreef op maandag 24 okt 2011, 20:13] Maar zoals ik het destijds begreep, moet ook Caiway bepaalde zenders analoog blijven doorgeven en daar net als andere aanbieders niet van afwijken..

--Het standaardpakket van Caiway. Ruim 50 televisie- en 60 radiozenders digitaal in huis. --
-- Op 10 oktober 2010 heeft Caiway de doorgifte van het analoge signaal gestopt--Info...

Als ze het nog ergens hebben zal het uitzonderingsgevalletje zijn om wat voor reden dan ook, maar dat zijn ze dus Niet verplicht zoals je stelde.

willem-a
door willem-a - Oct 24, 2011 om 20:49
63 Antwoorden / 0 Vragen

Stacey,

Bedankt voor je reactie. Ik stel niet dat ze het verplicht zijn, maar dit is me verteld door Ziggo. Helaas ben ik niet altijd in staat alles tot in detail uit te zoeken, maar blijf desondanks meestal wel aardig ook de hoogte. Over het algemeen heb ik met Ziggo te maken. In de meeste gevallen maakt men dan ook gebruik van die aanbieder.

Gr. Willem.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 24, 2011 om 23:46
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Vooral senioren, de groep waar ik trouwens zelf ook toe behoor, begrijpen vaak niets meer van de nieuwe ontwikkelingen die de laatste jaren een enorme vlucht nemen.
Dat verschilt dan wel maar ik ben 82 en kan daar nog goed mee omgaan. Hetzelfde wat u dus schrijft voor dus niet senioren zijn er ook nog mensen die er moeilijkheden mee hebben, Bekijk de vele vragen maar op diverse forums.

co
door corzijlstra - Oct 25, 2011 om 10:49
16 Antwoorden / 12 Vragen

Ik kan wel meevoelen met valerius-2. Goede en goedwerkende apparaten raken verouderd. Ik heb een Hi8 camcorder, waarmee ik veel opnamen heb gemaakt. Er liggen honderden bandjes te bekijken, die ik nog over moet zetten op DVD-tjes.. Maar als mijn camcorder onherstelbaar kapot gaat, kan ik niet aan een nieuwe Hi8 camcorder komen. Dat kan hooguit tweedehands. Met geluk heb ik via een Belgische aanbieder aan een goede Hi8 speler c.q. recorder kunnen komen, die nog weinig gebruikt was. Maar als ik niets meer kon krijgen waarmee ik die bandjes af kon spelen, was ik mooi de sigaar. Hetzelde geldt voor VHS videobanden. Naar mijn mening moeten producenten voor die problematiek oog hebben, maar dat hebben ze kennelijk niet. Waarom eigenlijk niet? Er zijn toch genoeg mensen met b.v. video 8-banden, Hi-8-banden, VHS-banden, enz.enz. Daar moeten toch apparaten voor blijven?

willem-a
door willem-a - Oct 25, 2011 om 15:25
63 Antwoorden / 0 Vragen

Cor,

Ik kan me er deels echt wel in vinden, maar zoals ik elders al schreef, is ook dit onderdeel van de vooruitgang. Ik weet nog dat er een aantal jaren geleden mensen waren die alle Disney films op video wilden hebben. Dat was toen best een kostbare zaak. Als je die nu nog hebt liggen, zijn ze ten eerste niets meer waard, maar er is ook geen nieuwe video recorder meer te krijgen. Met de dure DVD schijfjes gaat het dezelfde kant op. Ook deze kosten bijna niks meer en ik vraag me af hoe lang we die nog kunnen gebruiken. De blu-ray spelers ondersteunen deze schijfjes dan nog wel, maar de productie van een echte DVD speler loopt terug of stopt. Ik werk zelf ook nog met een paar minidisc recorders en heb daar nog tal van schijfjes bij. Maar laatst had ik een defect en ook dan kun je alleen nog maar iets vinden op de 2e hands markt. Ooit was er b.v. ook een tijdje de DAT recorder en de DCC. Op markplaats wordt dan nog wel eens wat aangeboden, maar heb je nog wat DCC cassettes liggen en je speler begeeft het, is er ook geen vervanger voor te krijgen. Maar dat gaat eigenlijk met veel dingen zo. Ik leg me daar maar weer bij neer, maar al met al is het best een dure sport en blijft het natuurlijk zonde, dat apparatuur of afspeelmedia na een tijdje eigenlijk de bak in kan. En als de 2e hands markt er niet was, zou dat nog eerder het geval zijn. Toegegeven, het is zonde, maar we veranderen daar waarschijnlijk niets aan. Maar wellicht komt alles nog weer eens terug, zoals met de LP het geval is. Hier staat dan ook weer een platenspeler die ik jaren geleden naar zolder heb gebracht.

Gr. Willem.