ka
door kama Dec 29, 2014 om 11:16
Elektronica & tv

Diwpvries koelt niet meer genoeg na schoonmaken

Gisteren hebben we onze Liebherr diepvrieskast (5 laden, ca. 18 jaar oud, altijd prima gefunctioneerd) schoongemaakt. Er zat al erg veel ijs in.
Omdat het lekker vroor buiten hebben we de inhoud afgedekt buiten gezet tijdens het ontdooien.
Dat hebben we vooral gedaan met behulp van bakjes heet water die we op de tussenplaten zetten. Er zijn hierbij wat stukjes ijs achter de onderste la gerold.
Toen na een flinke tijd al het zichtbare ijs verwijderd was hebben we de inhoud weer in de diepvries gezet.
Hij koelde vrij snel af tot -10. Maar daarna wordt hij nog maar heel mondjesmaat kouder. Hij heeft vanmorgen (na een uur of 20) de -14 bereikt. Ik moest hem even wat langer openen om het typenummer te zoeken. Nu is hij weer -12. Hij slaat wel regelmatig aan om te koelen. Maar het rode lampje blijft branden omdat hij te warm is.

Wat kan er aan de hand zijn? Hoe krijgen we hem weer goed aan het koelen?

Liebherr is tot volgende week niet bereikbaar i.v.m. de kerstvakantie.

21402 49 Rapporteer

ka
door kama - Dec 29, 2014 om 11:17
161 Antwoorden / 19 Vragen

Ik had de kop niet gecontroleerd. Het moet uiteraard diepvries zijn. Maar ik zie geen kans de tekst aan te passen.

me
door mein33 - Dec 29, 2014 om 11:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zit er geen mogelijkheid op om "snel invriezen" te kiezen, deze mogelijkheid wordt gebruikt om verse producten snel in te vriezen.
Als deze mogelijkheid er opzit dan deze inschakelen.

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 29, 2014 om 11:48
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Warm water... beter lauw want er kunnen luchtbellen ontstaan waardoor deze slechter gaat werken...

Verder is een nieuwe leverbaar binnen 24 uren en is deze nog wel rendabel?

Deze 18 jaar oude is vermoedelijk C klasse en ik denk dat U binnen 4 of 5 jaren de nieuwe gratis heeft gezien het vermoedelijke stroomverbruik.

Dus hoewel hij even ontregeld is, beter een nieuwe zie ook website van milieu centraal.

ka
door kama - Dec 29, 2014 om 12:01
161 Antwoorden / 19 Vragen

Dank voor de reacties.
@Mein33 De snelvriesoptie staat aan. Ik heb ook een paar uur zonder geprobeerd. Maar dat maakt geen verschil.
@tot15karakters Natuurlijk kan ik een nieuwe kopen maar ik ben niet zo van het weggooien van dingen die nog bruikbaar zijn. Slecht voor het milieu. Ik denk dat de terugverdientijd qua stroom gauw 20 jaar is. Dus dat schiet niet echt veel op.

aurora1
door aurora1 - Dec 29, 2014 om 12:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens of er iets over te vinden is in de gebruiksaanwijzing.
U kunt anders uw vraag nog eens stellen op het forum van Klusidee: klik hier.
Misschien moet u toch nog iets meer geduld hebben (oudere diepvrieskast)?

ro
door ron530 - Dec 29, 2014 om 12:17
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Geduld is een schone zaak, de vriezer is aan de binnenkant boven de nul graden geweest dus voordat de vriezer weer de juiste vriestemperatuur heeft bereikt duurt zeker 24 uur. Ik lees ook dat u de inhoud heeft teruggeplaatst die gezien de matige vorst buiten geen -18 graden meer heeft, de vriezer moet dus dubbel hard werken om de ideale vriestemperatuur te bereiken. De vriezer slaat aan om te koelen dus is er niets mis mee.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 29, 2014 om 12:52
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Huidige vriezer verbruikt ongeveer 300 tot 400 kW per jaar, 'n nieuwe waarschijnlijk rond de 180 kW.

120 * 0,23 cent = minimale besparing van 27 euro 60 per jaar.

Echter ben ik bang dat huidige vriezers, de 5 jaar niet meer halen..

go
door gompy1 - Dec 29, 2014 om 12:52
35 Antwoorden / 0 Vragen

Alle rubbers rondom de deur goed gecontroleerd of ze wel goed af/aansluiten?
Het zal wel, maar toch maar even melden...

ro
door ron530 - Dec 29, 2014 om 13:05
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@lekkerisdat, kama wil geen advies over een nieuwe vriezer kama wil weten hoelang het duurt voordat de vriezer weer de normale bedrijfstemperatuur heeft bereikt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 29, 2014 om 13:23
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Naar mijn mening: een nieuwe kopen, gelet op de energiebesparing van de huidige modellen heeft u de kosten er snel uit.

Een andere remedie: nogmaals laten ontdooien maar dan zonder warm water.(zie ook lekkerisdat@

tenormin
door tenormin - Dec 29, 2014 om 13:36
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@kama, neem aan dat hij nog steeds op snel vriezen staat? Als hij vanavond niet minimaal -18º haalt denk ik dat het toch het beste is snel een nieuwe aan te schaffen. Hoeft U (als het goed is) ook uw diepvriesproducten niet weg te gooien; tenminste, als men vlug kan leveren. Want alleen bij -18º blijven producten goed; -14º is dan te "warm". Hoop dat hij het weer naar behoren zal gaan doen.

gerbera
door gerbera - Dec 29, 2014 om 14:09
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Ik ga er van uit dat u de vriezer na ontdooien goed heeft uitgedroogd. u schrijft er zijn ijsblokjes achter de onderste la gevallen, vreemd die la kan er toch ook uit. Daaronder zit nml het afvoergootje voor het water. Wat u sneltoets noemt is de super frost knop, deze werkt alleen als u deze vooraf inschakeld. De temperatuur wordt dan buiten de thermostaat om tot ong. -24 tot -26 graden verlaagd. Deze gebruikt u als u veel stuks tegelijk wilt invriezen en voorkomt hiermee dat de temperatuur te laag wordt. Normaal duurt het 6 tot 8 uur voordat de temperatuur tot - 18 is gedaald e.e.a. afhankelijk van de temperatuur van de producten. Inschakelen van de super frost heeft hierbij geen zin het gaat er niet sneller door. Blijkbaar heeft u de producten er te vroeg ingelegd waardoor het langer duurt. Maar na 20 uur op -14 is wel erg lang dus is de vraag was de kast goed dicht en zijn de rubbers nog goed. Dat de vriezer inmiddels 18 jaar is zegt niets, mijn vorige Liebherr was 26 jaar en heb deze, ook weer door een Liebherr, vervangen i.v.m. energieverbruik.

go
door gompy1 - Dec 29, 2014 om 15:29
35 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 29 dec 2014, 13:36]Hoeft U (als het goed is) ook uw diepvriesproducten niet weg te gooien; tenminste, als men vlug kan leveren. Want alleen bij -18º blijven producten goed; -14º is dan te "warm". Hoop dat hij het weer naar behoren zal gaan doen.
De temperatuur, het aantal graden onder nul is alleen belangrijk in combinatie met de eventuele bewaartijden.
Als iets in ingevroren toestand -10º of -8º of -4º is voor een korte tijd, betekend niet dat het dan te warm is om daarna te consumeren, het betekend alleen dat de eventuele bewaartijd flink is afgenomen.
Quote:

Iedere vriezer heeft nul tot en met vier sterren, die aangeven wat de minimale temperatuur is van de diepvries. Hoe meer sterren de vriezer heeft, hoe langer u uw ingevroren producten kunt bewaren.

Met een 0-Sterren vriezer kunt u alleen ijsblokjes maken, hierin kunt u geen diepvriesproducten bewaren.
Een 1-Ster vriezer is iets kouder, zo'n -6 graden. Hierin kunt u diepvriesproducten maximaal een week bewaren.
Een vriezer met twee sterren is -12 graden of kouder. Hierin kunt u producten een maand bewaren.
Een 3-Sterren vriezer is -18 graden of kouder. Hierin kunt u producten een maand tot een jaar bewaren.
De koudste vriezers hebben vier sterren, hierin is de temperatuur -24 tot en met -40 graden. U kunt uw producten hierin jarenlang bewaren. Daarnaast is het mogelijk om hierin levensmiddelen in te vriezen.

Bron, klik-> Vriezers

tenormin
door tenormin - Dec 29, 2014 om 16:02
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@gompy-2, dat begrijp ik; doelde op diepvries met *** die veel langer houdbaar zijn. M.a.w. als het voedsel niet de minimale -18 temperatuur heeft voor enige uren (en ik weet niet hoeveel er in lag natuurlijk) toch met enige 'snelheid' geconsumeerd moeten worden, anders is het immers niet goed meer. Net als iets bijna ontdooit is weer terugdoen. Word ook altijd afgeraden. Mocht alles niet lukken wat het probleem is met vriezer van TS, men kan het voedsel ook bereiden en dan kan (met wel werkende vriezer) het bereidde voedsel, uiteraard na te zijn afgekoeld, wel terug in de vriezer. Is mij ook wel eens overkomen; kon bij 2 buren de spullen gelukkig kwijt.

go
door gompy1 - Dec 29, 2014 om 16:40
35 Antwoorden / 0 Vragen

Ja oké Tenormin, begrepen..

door 1953 - Dec 29, 2014 om 16:59
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Diepvries vriest niet meer ...

Meestal heeft het 24 uur nodig om weer op temperatuur -18º C. te komen. Ook de vulling kan invloed hebben gehad.

ka
door kama - Dec 29, 2014 om 17:08
161 Antwoorden / 19 Vragen

Dank voor de tip over klusidee.
Achter de onderste la zit een opening tussen de achterwand en de binnenwand (beetje lastig uit te leggen), een soort kier. Daar zijn wat brokken van het ijs dat van de koelplaten viel achter gevallen. De rubbers zijn goed. De motor draait goed.

Ik hoop dat het iets is in de afvoer van het condensvocht, dat die verstopt zit of zo. Maar ik kan dat zelf niet nakijken. Weet ook niet precies hoe. De gebruiksaanwijzing is daar niet erg duidelijk in. Ik had graag nog andere opties gehoord.

Een paar jaar geleden hebben we de inbouwkoelvrieskast vervangen. De koeling werd niet meer koud genoeg. Nieuwe koelvriescombinatie besteld. Die werd geplaatst. En toen bleek dat het slangetje van de afvoer van het vocht van de oude los was geraakt. Dat was alles. Hij staat het nu al jaren weer prima te doen in een bijkeuken.
Ik zou het zonde vinden om voor de tweede keer voor niets een nieuw apparaat aan te schaffen.
Het slangetje zit nu trouwens wel vast :-) .

ka
door kama - Dec 29, 2014 om 17:10
161 Antwoorden / 19 Vragen

Overigens was de vrieskast andere keren na reinigen binnen een uur of 6-8 alweer op temperatuur.

Apetjoek
door Apetjoek - Dec 29, 2014 om 20:06
234 Antwoorden / 16 Vragen

hoelang is dat dan geleden dat schoonmaken
en is er nog wel voldoende freon (koelmiddel) aanwezig in het systheem
en werkt de snelvriesknop echt nog wel
en heeft jij de ontdooiknop weer uitgezet
en hoeveel kilo heb jij wel in de diepvries gestopt
en zit de stekker wel goed in het stopkontakt
en krijgt jij uit de stopkontakt grijze of groene stroom

aurora1
door aurora1 - Dec 29, 2014 om 21:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien weten ze op het forum van Klusidee (als u merk en type opgeeft) waar de afvoer van condenswater in uw vriezer zit.
Zit niet ergens een klein gaatje achter een lade in een gootje o.i.d., of een ontdooibak aan de achterkant van de vriezer waar dat slangetje in uitkomt?
Misschien ligt het aan die stukken ijs die in de kier gevallen zijn? Probeer die dan te verwijderen met iets duns (dunne plastic lineaal o.i.d.?)

tenormin
door tenormin - Dec 29, 2014 om 22:09
16840 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=kowalski schreef op maandag 29 dec 2014, 20:06]hoelang is dat dan geleden dat schoonmaken
en is er nog wel voldoende freon (koelmiddel) aanwezig in het systheem
en werkt de snelvriesknop echt nog wel
en heeft jij de ontdooiknop weer uitgezet
en hoeveel kilo heb jij wel in de diepvries gestopt
en zit de stekker wel goed in het stopkontakt
en krijgt jij uit de stopkontakt grijze of groene stroom

Is dat laatste dan zichtbaar? Ik zie noch groen noch grijs als stroom uit stopcontacten. Stekker moet er goed inzitten, anders zou vriezer totaal geen moeite doen om überhaupt aan te gaan. Er kunnen heel wat kilo's in de lades. De TS heeft met behulp van bakjes heet water de vriezer ontdooid.

gerbera
door gerbera - Dec 29, 2014 om 22:23
7368 Antwoorden / 14 Vragen

De zgn. binnenplaat waar u het over heeft is een extra koelplaat voor de onderlade. Dat daar ijs achter is gekomen kan geen kwaad, dat smelt en loopt onder de koelplaat weg. Als het goed is moet daar een rubber gootje of slangetje zitten waarmee u het dooiwater kunt afvoeren. Is het slangetje verstopt dan loopt het water vanzelf wel de kast uit over de vloer. Mogelijk heeft u teveel in de kast gedaan nog voordat deze gestart of een beetje op temperatuur was. Advies is de kast te ontdooien als deze zo goed als leeg is en pas met kleine hoeveelheden, per lade, te vullen als de temp. rond de -14 graden is. Ik weet niet in welke stand de knop staat maar op mijn kast staat deze op 2 en is de temp. dan continu - 18 graden. Mogelijk dat u hem een standje hoger moet zetten waarna u hem weer terug kan zetten op de gebruikelijke stand als de gewenste temperatuur bereikt is.

gerbera
door gerbera - Dec 30, 2014 om 11:36
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik het goed begrepen heb staat de kast ingebouwd. Is mijn vraag, is het (koel)rooster achter de kast en het rooster aan de onderzijde vrij van stof waardoor de warmte weg kan. Is de kast eenmaal op temperatuur zal deze op temperatuur gehouden worden zij het dat de motor wat langer dan normaal draait door slechte warmte afgifte. Ook zou het kunnen zijn dat de temp. meter niet meer o.k is. Controleer dat met een (diepvries)thermometer in een van de lades. Is dat het ook niet dan ben ik nieuwsgierig wat Liebherr voor oorzaak aangeeft.

ka
door kama - Dec 30, 2014 om 12:16
161 Antwoorden / 19 Vragen

@gerbera De kast staat los (ik heb volgens mij nergens iets gezegd over ingebouwd). We hebben het rooster achter gisteren schoongemaakt in de hoop dat dat zou helpen. Hij geeft inmiddels aan dat hij -16 is, het rode lampje brandt nog steeds. Ik had hem al een stand hoger gezet (een na hoogste nu).

Ik heb even gekeken in het stopcontact. Daar kwam paarsgevlekte stroom uit :-)

Volgende actie is dat we vanavond gaan proberen de plaat waar het ijs achter is gevallen los te schroeven. Dat was bij de eerste poging eergisteren niet gelukt.

Zoals gezegd is Liebherr met vakantie, dus die vinden er vooralsnog niets van. Maar als ik ze volgende week zou bellen en ze een oplossing hebben dan zal ik het hier neerzetten.

Ik kreeg van een winkelier de tip om met brood te testen hoe koud hij is. Bij -14 is het brood nog ietwat zacht. Bij -16 is het hard. Deze kennis wilde ik jullie niet onthouden. Ik heb net dus wat brood in de diepvries gestopt.

gerbera
door gerbera - Dec 30, 2014 om 14:29
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@kama; Een paar jaar geleden hebben we de inbouwkoelvrieskast vervangen. De koeling werd niet meer koud genoeg. Nieuwe koelvriescombinatie besteld. Die werd geplaatst.
Deze zin heeft mij op het verkeerde been gezet. sorry

ma
door malhy2 - Dec 31, 2014 om 01:38
309 Antwoorden / 13 Vragen

Het lijkt er inderdaad op dat er onvoldoende koelmiddel aanwezig is. U zegt dat de rubbers nog goed zijn bedoeld U daarmee dat U de vriezer hoort zuigen als U de deur dicht doet en dan niet meteen de deur kunt openen ( vacuum onstaan door afkoelen warme lucht ). Na 18 jaar kan er wat koelmiddel verdwenen zijn.
Veel suc6.

Gr Ed

ro
door ron530 - Dec 31, 2014 om 10:56
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Onvoldoende koudemiddel kan bijna niet want dan moet er een lekkage zijn. @vraagsteller, u kunt de thermostaat in de hoogste stand zetten zodat de compressor minder vaak afslaat of als de vriezer een snelvries optie heeft deze inschakelen. Met deze snelvries optie wordt de thermostaat als het ware buitenspel gezet en zal de compressor door blijven gaan totdat u die bij de gewenste vriestemperatuur weer uitschakelt.

natuurmens
door natuurmens - Dec 31, 2014 om 12:03
158 Antwoorden / 4 Vragen

Voor alle diepvriezen geld dat je ze niet heet moet ontdooien. Door een hete bak water er in te zetten ijs af te breken waar de lijdingen kunnen worden beschadig. Het best is het met een warme lucht te doen en het water wat vrij komt te verwijderen de kachel moet je niet te heet zetten rond de 25 graden is voldoende de diepvriezer snel te ontdooien. De koellijdingen kunnen beschadigen met heet water er in zetten tijdens het koelen kripen de leidingen wat en exsteem warm doet ze te snel uitzetten. Een niet te warme föhn.
Bij een oude diepvries kan het zijn dat de koelvloeistof te snel warm is geworden en niet terug gaat naar de koelgenerator daardoor koelt de diepvries niet meer. Het is prijzig deze te vervangen en nieuwe koelvloeistof in te doen, omdat de oude vloeistof niet meer aan de mileu eisen voldoet.

ka
door kama - Dec 31, 2014 om 12:36
161 Antwoorden / 19 Vragen

Over het algemeen wordt gezegd: bakjes warm water en géén föhn (staat ook in de gebruiksaanwijzing).
De diepvries is op zich koud genoeg nu (minstens min 16) maar het rode lampje brandt nog steeds. Dat zou bij -14 uit moeten gaan.
Maandag bel ik wel met Liebherr om te zien of zij nog tips hebben.

Dank voor alle reacties.

ro
door ron530 - Dec 31, 2014 om 13:04
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Kan ook maar zo een plakkend contact in de thermostaat zijn. Als de vriestemperatuur op zich naar behoren is niets aan doen.

deexpert
door deexpert - Dec 31, 2014 om 13:39
104 Antwoorden / 2 Vragen

LET OP !!

Koop niet zomaar een nieuwe.

Zelf heb ik een Liebherr van meer dan 30 jaar !!

Ha ha een paar weken geleden was ik aan het twijfelen of ik een nieuwe moet kopen. Op de linker zijde van de diepvries zit bij mij een sticker met het type, inhoud (260 liter) en verbruik.

Wat schets mijn verbazing. Deze oude Liebherr is net zo zuinig als een nieuwe gewone Bosch of zo met minder inhoud. Alleen als ik een nieuwe Liebherr zou kopen heb ik voordeel in het verbruik, maar dan ben ik meer dan € 1300,- kwijt. Dat verdien ik nooit terug.

O ja, ik heb het verbruik gemeten en het klopt exact.

Liebherr is een topmerk dat vroeger kennelijk al heel zuinig was.

Dus laat je niks wijsmaken, en wacht even tot u de service dienst van Liebherr weer kan bereiken.

PS.
Ik heb de vriezer op snelvriezen gezet nadat ik hem schoongemaakt.

deexpert
door deexpert - Dec 31, 2014 om 13:43
104 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=kowalski schreef op maandag 29 dec 2014, 20:06]hoelang is dat dan geleden dat schoonmaken
en is er nog wel voldoende freon (koelmiddel) aanwezig in het systheem
en werkt de snelvriesknop echt nog wel
en heeft jij de ontdooiknop weer uitgezet
en hoeveel kilo heb jij wel in de diepvries gestopt
en zit de stekker wel goed in het stopkontakt
en krijgt jij uit de stopkontakt grijze of groene stroom

Dit soort antwoorden zijn natuurlijk een drama.

ka
door kama - Dec 31, 2014 om 13:50
161 Antwoorden / 19 Vragen

@deexpert Dank voor het hart onder de riem. Ik heb vanmorgen nog een nieuwe diepvriesthermometer gekocht bij de Blokker; die van de vriezer zelf staat op ca -17, de diepvriesthermometer staat op -27 (ik had hem harder gezet dan voorheen)!
Ik denk dus dat het probleem alleen in de thermostaat zit.
Ik ben er overigens achter gekomen dat mijn diepvrieskast waarschijnlijk al 26 jaar oud is :-) .

jftm
door jftm - Dec 31, 2014 om 16:54
182 Antwoorden / 5 Vragen

Staat de vriezer wel waterpas?
Een zeer dramatische oplossing is ook nog mogelijk. Zet de vriezer enkele uren ondersteboven.
Daarna enkele uren waterpas in normale stand en daarna weer aan.
Werkt meestal bij pomploze vriezers vlekkeloos.
Misschien nu ook.

tenormin
door tenormin - Dec 31, 2014 om 17:15
16840 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=kama schreef op woensdag 31 dec 2014, 13:50]

Ik heb vanmorgen nog een nieuwe diepvriesthermometer gekocht bij de Blokker; die van de vriezer zelf staat op ca -17, de diepvriesthermometer staat op -27 (ik had hem harder gezet dan voorheen)!
Ik denk dus dat het probleem alleen in de thermostaat zit.
Ik ben er overigens achter gekomen dat mijn diepvrieskast waarschijnlijk al 26 jaar oud is :-) .

Het leest of het probleem is opgelost, gelukkig. Met de diepvriesthermometer ben je goedkoper uit dan een nieuw apparaat te kopen. Met een kapotte thermostaat is te leven. Dat is zeker een oudje, zeg. Kan hij ook weer een paar tandjes lager, toch?

wimmi20
door wimmi20 - Dec 31, 2014 om 17:29
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tenormin,
u schrijft met een kapotte thermostaat valt leven.
Ik dacht het niet, of de vriezer wordt niet koud, of hij blijft maar doorvriezen zonder te stoppen.
Dat kost aardig wat stroom pennies.
Zeker bij zo'n antieke kast.

tenormin
door tenormin - Dec 31, 2014 om 17:36
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@wimmi20, het moet nu toch ook handmatig weliswaar, met diepvriesthermometer ook te controleren zijn? Niet zo gemakkelijk als met een werkende thermostaat, maar niet onmogelijk. Ik kreeg n.l. zeer de indruk dat @kama erg aan zijn/haar 26 jaar oude Liebherr hangt.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 31, 2014 om 17:49
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tenormin,
als je dat handmatig doet dan moet je telkens de vriezer deur opendoen om op de thermometer te kijken.
Daardoor ontsnapt er veel koude.
Je moet dan met een schakelaar telkens de kast aan en uit zetten.
Mijn grote koel/vries kast heeft geen schakelaar, dus dan zou ik de steker er steeds in en uit moeten halen en stoppen.
Je moet 's nachts de wekker zetten om in de kast te kijken.
En als je een paar dagen bij tante Betje gaat logeren moet je toch een paar keer naar huis om te sjekken.
Moet volgens u te doen zijn.
Volgens mij niet.

ka
door kama - Dec 31, 2014 om 19:17
161 Antwoorden / 19 Vragen

Eerder meldde ik al dat de temperatuur in de vrieskast inmiddels veel lager was dan gewenst. We hadden (omdat de temperatuur zo slecht zakte op de thermometer, die overigens aan de binnenkant zit) hem een standje hoger gezet.

We hebben vanmiddag na mijn melding hiervan die stand weer teruggeschroefd van 4 naar 3. En wat gebeurt er: het waarschuwingslichtje ging weer uit.

Voorlopige conclusie: alleen de thermometer in de kast doet het niet goed meer. Daar is mee te leven met de blokkerthermometer als vervanger.

Nogmaals dank voor alle reacties.

tojoboy
door tojoboy - Jan 1, 2015 om 12:26
12 Antwoorden / 0 Vragen

Is de achterkant schoon en kan de warmte goed weg?

ro
door ron530 - Jan 1, 2015 om 12:37
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=kama schreef op woensdag 31 dec 2014, 19:17]Eerder meldde ik al dat de temperatuur in de vrieskast inmiddels veel lager was dan gewenst. We hadden (omdat de temperatuur zo slecht zakte op de thermometer, die overigens aan de binnenkant zit) hem een standje hoger gezet.

We hebben vanmiddag na mijn melding hiervan die stand weer teruggeschroefd van 4 naar 3. En wat gebeurt er: het waarschuwingslichtje ging weer uit.

Voorlopige conclusie: alleen de thermometer in de kast doet het niet goed meer. Daar is mee te leven met de blokkerthermometer als vervanger.

Nogmaals dank voor alle reacties.

@tojoboy, vraagsteller is door de temperatuurmeter in de vriezer op het verkeerde been gezet, er was dus geen probleem maar een meter die niet de juiste temperatuur aangaf. U reactie voegt eigenlijk niets meer toe.

deexpert
door deexpert - Jan 1, 2015 om 14:40
104 Antwoorden / 2 Vragen

Vooraleerst de allerbeste wensen voor 2015.

Nu even een reactie op de thermostaat.

Als deze niet werkt doet de diepvriezer het echt niet.

Ik snap echt niet hoe sommige "adviseurs" aan hun sterretjes komen.

Deexpert.

tenormin
door tenormin - Jan 1, 2015 om 16:22
16840 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=deexpert schreef op donderdag 1 jan 2015, 14:40
Ik snap echt niet hoe sommige "adviseurs" aan hun sterretjes komen.Deexpert.

Dat kunt u lezen op de site waar u zich heeft aangemeld en hoe de punten kunnen worden verkregen.

tenormin
door tenormin - Jan 1, 2015 om 16:26
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@deexpert, even toevoeging hoe u het kunt lezen: ga naar uw eigen profiel en klik op hoe werkt het, is wat duidelijker voor u.

tijger1
door tijger1 - Jan 1, 2015 om 16:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@deexpert

De thermostaat doet het dus blijkbaar wel, alleen geeft het wijzertje niet de juiste temperatuur aan. Misschien staat dat wel vast, daar even op tikken wil ook nog weleens helpen.

wimmi20
door wimmi20 - Jan 1, 2015 om 16:56
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Expert,
bizar dat u juist deze schuilnaam hebt gekozen.
Want wat u beweert klopt voor geen hout.
U beweert dat een vriezer niet werkt als de thermostaat kapot is.
Onzin, als een thermostaat niet goed werkt kan het juist zo zijn dat de vriezer continue blijft vriezen, dus zonder af te slaan.
Ik snap echt niet hoe sommige adviseurs zich expert durven noemen.
+++++++++++++++++++++++++++++++=============

=deexpert schreef op donderdag 1 jan 2015, 14:40: Vooraleerst de allerbeste wensen voor 2015.
Nu even een reactie op de thermostaat.
Als deze niet werkt doet de diepvriezer het echt niet.
Ik snap echt niet hoe sommige "adviseurs" aan hun sterretjes komen.
Deexpert.

deexpert
door deexpert - Jan 2, 2015 om 00:32
104 Antwoorden / 2 Vragen

Allen,

Ik weet heel goed hoe punten vergaart worden, echter niet door een juist advies.

Er werd gesteld dat een vriezer met een defecte thermostaat het nog zou doen. En dat is niet juist !

Ik merk weer dat ik mijn tijd aan het verdoen ben. Misschien een goed voornemen van de redactie om onzin te verbannen.

tijger1
door tijger1 - Jan 3, 2015 om 11:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hvmil

Duidelijk uitgelegd?

Die brij is niet te lezen. Misschien hoofdletters gebruiken aan het begin van een zin en een punt aan het eind?

Dan steken deze amateurs er misschien nig iets van op.;-))

hv
door hvmil - Jan 3, 2015 om 12:58
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb alle antwoorden na zitten lezen en ik ben tot de conclusie gekomen dat er een heleboel mensen zijn die er geen bal verstand van hebben
ik heb begrepen dat het inmiddels opgelost is dat de temperatuurmeter de verkeerde waarden aangaf mogelijke oorzaak de sensor die achter in de kast aan een rooster zit zal waarschijnlijk los geraakt zijn en geen contact maken met de rooster waar die aan verbonden zat, en nee niet gaan roepen dat maakt niet uit, als hij daarop geijkt is wel. ontdooien met warm water , geen punt kan geen kwaad voor koelsysteem omdat leidingen te veel zouden krimpen en uitzetten zouden ze lek raken? als een koelsysteem lek is doet ie niks meer, en thermostaat defect, kan evengoed werken want defect of defect een klevende thermostaat is defect maar omdat de contacten aan elkaar gelast zitten onderbreekt ie niet en loopt de compressor door is de capillair of membraan stuk doet ie niks meer want dan kunnen de contacten elkaar niet raken en Kama schreef ook een keer dat de kast in en uitschakelde dus de thermostaat werkte en ontdooien en condenswater wat niet weg kan is van geen invloed op het koelvermogen. voor iedereen : een compressor koelsysteem werkt als volgt, de compressor perst koelgas samen onder hoge druk, dit word heet en word terug gekoeld in de condensor dit is meestal een zwart rooster aan de achterkant van het apparaat, vervolgens word door het afkoelen en hoge druk het gas vloeibaar dan komt het door een filter dat eventueel vocht en of vuilresten vasthoud, vervolgens komt het door een capillaire leiding van ca 3.5 mtr met een doorgang van 0.8 tot 1.2 mm voor de druk terug te brengen en een stabiele druk te creëren zodat het proces in gang blijft aan het einde van de capillair spuit het gas vloeibaar in de verdamper dat kan een plaat zijn maar ook een leiding op het moment dat het vrijkomt dampt de vloeistof uit naar gas waardoor warmte aan de omgeving onttrokken word , het eigelijke koelen, in de praktijk ziet het er hetzelfde uit als dat je de gaskraan van een fles gas opendraaid daar komt dan een witte wolk gas uit en bevriest alles wat er voor komt , als het gas is uitgedampt komt het weer terug naar de compressor en begint het weer van voor af aan ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb.dus driekwart van de hier gegeven antwoorden slaan dus nergens op, stellete amateurs