go
door gossai Apr 22, 2006 om 17:29
Elektronica & tv

Dvd houdbaarheid

hallo,

als ik een programma opneem op de dvd-recorder en dat programma vervolgens naar een dvd-r schrijf ... kan ik die dvd dat oneindig lang afspelen of zal er op een moment slijtage plaatsvinden?
de één zegt dat je op langere termijn net als bij de videoband vroeger de kwaliteit verliest en dat alleen in de winkel uitgebrachte dvd's heel lang goedblijven, de ander zegt dat ook gebrande dvd's eeuwig dezelfde kwaliteit behouden.

wie kan me hier meer over vertellen??

3231 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 22, 2006 om 17:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

In principe is een dvd onbeperkt af te spelen, zonder dat er kwaliteitsverlies in je film optreedt.

echter, net als alle "dragers", kunnen ze wel degelijk slijten.

dvd's (en cd';s enz enz) zijn gevoelig voor zonlicht en extreme warmte. ze in de zon op je hete tv laten liggen is dus geen goed idee.

daarnaast kan het oppervlak na verloop van tijd krasjes gaan vertonen en vuil worden, waardoor uiteindelijk de dvd niet meer af te spelen zal zijn.

uiteindelijk is het dus hoe voorzichtig jij met je spullen omgaat, hoe lang ze meegaan.

ik heb dvd's van drie jaar oud die het nog perfect doen, en vrijwel nagelnieuwe al moeten weggooien.

waarom? die vraag mag een echte expert beantwoorden.

wat ik wel wil vermelden is dat je met een dvd geen geleidelijke degradatie in beeldkwaliteit hebt, maar het beeld ineens gaat bevriezen, of de dvd geheel onspeelbaar wordt.

en inderdaad, omdat dvd-r's geen beschermlaag hebben, zijn ze gevoeliger voor beschadiging dan "echte".

mijn advies? zoek een goed plekje, bij voorkeur in een kast waar geen zonlicht op komt, en geniet van je dvd-r collectie. mits je goeie kwaliteit dvd-r's koopt en voldoende zorgvuldig met ze omgaat, zal je er jaaaaren plezier aan beleven.

groetend,

Richard Faas

ve
door verwijderd - Apr 22, 2006 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik kies altijd voor de bekendere merken dvd's ... meestal gebruik ik TDK of Sony DVD's. dat van een goede opbergplek uitkiezen is een goede tip, danku ... nog mensen aanvullingen op het vorige verhaal?

ve
door verwijderd - Apr 22, 2006 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

uitsluitend de aanvulling dat ook DVD-R's van minder bekende merken normaliter lang goed blijven mits gode behandeling, zie onder meer product vergelijking in de consumentengids.

Slijten kan niet, erosie of andere vorm van verweer wel, na langere tijd.

ve
door verwijderd - Apr 23, 2006 om 01:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch wel een kanttekening:

Kijk eens naar je oude (15 jaar+) cd's. Als je die ook regelmatig hebt afgespeeld, zul je zien dat er gaatjes zijn ontstaan in de cd. Die gaatjes worden veroorzaakt door de laser die keer op keer 'brandt' op de schijf. Mijn Supertramp cd uit 1989 ligt inmiddels in de vuilnisbak om die reden.

Als je nu per se iets oneindig wilt bewaren, maak dan 2 kopieën. Een om de te bekijken zolang de schijf het doet en 1 om een nieuwe kopie van te kunnen trekken zodra de eerste versleten is.

Groet, Cannacampo

ve
door verwijderd - Apr 23, 2006 om 03:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Als u goede media (CDR/DVDR) koopt (TDK, SONY, PHILIPS) dan zullen ze u wellicht overleven mits u ze goed behandelt. Zonlicht, extreme hitte en vocht zijn zeer schadelijk. Vingerafdrukken vernietigen uw schijfjes. Altijd aan de randen of in het midden (gaatje) aanpakken. Onze handen produceren een stofje dat door de slijtlaag en/of beschermingslaag kan dringen. Verder is de toplaag (de print-zijde) gevoeliger dan de beschreven (leesbare) kant.

Er zal door de laser geen slijtage optreden ook niet bij veelvuldig gebruik. Het licht wordt namelijk gereflecteerd door het schijfje zodra het optreft. De laser is veel te zwak om "putjes" te branden. Als een CDR of DVDR gebrandt is, verandert naar mijn weten de chemische structuur van de beschreven laag en derhalve kan een "lezende" laser geen schade meer veroorzaken.

Groetjes. ;-)