ha
door haastrecht_1 Mar 1, 2007 om 23:02
Elektronica & tv

DVD recorder welke

wie kan mij adviseren

ik wil een recorder met harde schijf kopen, de keuze is:

of een Pioneer of Samsum want die zijn makkelijk te bedienden

maar van horen zeggen gaan de harde schijf niet langer mee als 1en een half jaar mee.

Het is zelf bewezen in de consumentenprogrammas.

Wat zal ik doen kopen of wachten tot ze verbeterd zijn.

Ieder TIP is welkom.

Alvast bedankt en de groetjes

2733 35 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 2, 2007 om 09:35
16895 Antwoorden / 202 Vragen

onze L&G gaat al twee jaren probleemloos mee en wordt dagelijks gebruikt.

ma
door martin1 - Mar 2, 2007 om 13:21
346 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Vraagsteller,

in Nederland ontbreken helaas echte vakbladen waarin experts apparaten testen. De consumentengids is helaas zeker niet zo'n blad, en de testoordelen daarvan betekenen voor mij dan ook niets. In Duitsland en het VK zijn onlangs wel enkele kwaliteitstesten uitgevoerd. Hierin kom toch Pioneer en Sony weer erg goed uit de test. Panasonic scoort ook erg goed, ware het niet dat dit merk qua gebruiksgemak minder hoge ogen gooit. Samsung komt er uit als kwalitatief redelijk-goed. Het gebruiksgemak komt uit op een redelijk, mede gezien het ontbreken van de GuidePlus televisiegids.

Sony, Pioneer en Panasonic blinken uit in bedieningsgemak (opstartsnelheid, reageren op afstandsbedieningen, overzichtelijkheid, intuitieve bedieningen), mogelijkheden, en beeld- en geluidskwaliteit. Pioneer scoort hierbij het hoogst, gezien het zeer complete aanbod van mogelijkheden (bijv. ondersteuning ALLE dvd-formaten incl ram, dual layer +/-, reclames verwijderen, editing, zelf menu's maken, 16 speed DVD-brander). Echter, de recente modellen van Pioneer hebben geen iLink voor een digitale filmcamera. Wil je deze per se wel hebben, is Sony een goed alternatief.

Kijkt u gewoon via de analoge kabel, of digitaal via de kabel, of via satelliet, kan ik u adviseren te kiezen voor een apparaat met het GuidePlus systeem. Dit is een gratis, grafische, elektronische programmagids die 7 dagen vooruit beschikbaar is. Het opnemen van programma's gaat gewoon door in de gids te bladeren en het programma aan te klikken. De dvd-recorder neemt de naam, begintijd, eindtijd en het kanaal over uit deze gids. Verder zijn alle instellingen gemakkelijk te kiezen vanuit deze gids (bijv. iets lager opnemen, kwaliteit, bestemming etc). Dit systeem is echt veel makkelijker dan het ouderwetse showview, timer, PDC etc. Echter, Guideplus werkt niet i.c.m. digitenne/KPN.

Qua levensduur kunt u uit gaan van zeker 3 jaar (economisch), aangezien een DVD-recorder voor 100% vergelijkbaar is met computer-componenten. Zoals u misschien weet gaat een computer ook wel makkelijk 5 jaar mee, echter hier kunt u geen rechten aan ontlenen. De economische levensduur bedraagt in de regel 3 jaar voor dit soort apparaten.

De bewering dat hardeschijfrecorders maar 1,5 jaar mee zouden gaan, toont maar weer eens aan hoe treurig het gesteld is met de kwaliteit van de Nederlandse consumentenprogramma's.

Het nieuwste model van Pioneer en Sony heeft een HDMI-uitgang naar een LCD/Plasma tv. Dit zorgt voor aansluitgemak (1 kabel, digitaal beeld en geluid in de hoogste kwaliteit (720p/1080i), veel mooier dan scart (540i!). Let hierop als je zo'n tv aansluit.

HD/DVD-recorders zijn in principe uitontwikkeld en er valt niet veel te verwaqchten van verdere ontwikkelingen. Wachten heeft m.i. niet veel zin, maar dit blijft altijd een eigen keuze. Ontwikkelingen die er wel aan zitten te komen zijn: blue-ray/HD-DVD voor opnemen en afspelen van filmmateriaal in HD-kwaliteit. Wachten hierop kan, maar dan moet je toch zeker 2-3 jaar de tijd nemen tot deze techniek op hetzelfde niveau staat als de huidige HD-recorders.

libra15
door libra15 - Mar 2, 2007 om 13:25
116 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo haastrecht.

Wij hebben een Pioneer 433H. Hij is nu 1,5 jaar oud en nog nooit problemen gehad. Bevalt geweldig.

Succes, libra.

movieman
door movieman - Mar 2, 2007 om 14:08
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Samsung is goedkope Koreaanse troep. Het beste voorbeeld zijn de DVB-T kastjes van KPN... Alleen maar problemen! Foute boel dus.

De betere (betaalbare) keuze is inderdaad Pioneer. LG en Panasonic zijn Philips apparaten dus daar moet je al helemaal niet aan beginnen. Zie de berichten op het forum over slechte laserunits...

Marantz, Denon, Yamaha en Onkyo zijn ook zeer betrouwbaar. Die merken zijn wel vrij prijzig!

Een goede harde schijf (Hitachi of Western Digital) zal bij 24/7 gebruik ca. 3 tot 5 jaar meegaan. Die dingen slijten nu eenmaal omdat ze mechanische onderdelen hebben. De meeste DVD-recorders hebben goedkope HDD's zoals Seagate en Maxtor en ja die gaan niet zo lang mee.

Er zijn tegenwoordig "statische" HDD's te koop echter die zijn relatief duur en hebben slechts een beperkte opslagcapaciteit. Het is in principe een printplaat met heel veel geheugen (memory) IC's (chips) en meer niet. Kortom de schijf beweegt niet en heeft derhalve geen last van slijtage. Het zijn EEPROM's (Electrical Erasable & Programmable Read Only Memory) hoe ze dat in de vaktaal noemen en die dingen gaan echt zelden of nooit kapot.

Groetjes. ;-)

libra15
door libra15 - Mar 2, 2007 om 21:01
116 Antwoorden / 6 Vragen

Nog even dit: Hij (de Pioneer) is heel eenvoudig te bedienen.

Groet, libra

ma
door martin1 - Mar 2, 2007 om 22:01
346 Antwoorden / 4 Vragen

Dat samsung per definitie rommel is wil ik bestrijden. De LCD televisies zijn kwalitiatief bijvoorbeeld goed, en doen qua levensduur niet onder voor Sony of Philips. Op het gebied van TFT schermen is Samsung zelfs een van de topmerken. Ook de recorders zijn qua duurzaamheid goed in orde, maar behoren niet tot de top die sony pioneer en panasonic biedt.

Ik wil echt bestrijden dat HD's in goede HD-recorders slechts kort meegaan. 3-4 jaar moeten ze toch zeker mee gaan. Vaak is het niet de HD die leidt tot de storing.

Statiwsche opslag biedt zeer zeker niet het voordeel van een langere levensduur. Statische opslag heeft op dit moment juist het grote nadeel van een zeer beperkte levensduur (1-2 jaar maximaal) vanwege het beperkte aantal malen dat geheugen kan worden beschreven.

speedy67
door speedy67 - Mar 4, 2007 om 22:25
15 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Haastrecht,

De verwachte levensduur van de huidige generatie harde schijven in het algemeen zal niet veel veranderen in de nabije toekomst. Ik draai al lange tijd mee in het PC/AT wereldje, en de ene harde schijf gaat inderdaad snel stuk, terwijl zijn 'broertje' het boven verwachting jaren langer volhoudt. Gewoon een kwestie van geluk hebben als je het mij vraagt. Gewoon kopen dus, als de prijs je aanstaat, en hopen dat je harde schijf aan de gemiddelde levensduur voldoet.

Groetjes,
Speedy67

ha
door haastrecht_1 - Mar 4, 2007 om 22:44
26 Antwoorden / 9 Vragen

Heel erg bedankt voor uw reactie

ik ga ervan uit dat U heel ervaren in dit soort apparaten bent en daarom heel erg blij met uw bericht.

Graag wil ik nog even doorgeven dat wij een JVC Breedbeeld TV hebben en voorig jaar UPC Digitaal TV aangesloten hebben maar onze Videorecorder nog analoog geprogrammeerd is.

De eerste Videorecorder was een Panasonic ( NOOIT MEER ) niets als trabulant met dat ding van 1000 Gulden en als beste getest in de Consumentengids nou na twee jaar kwam de Band er niet meer uit.

Reparatiekosten 251 Gulden en toen deed ik het weer twee jaar.

Nou wij hoeven geen Panasonic merk meer.

Kochten een Samsun Videorec.van 119 Gulden erbij wel eenvoudig maar nog steeds perfect.

Nu de vraag: Wat voor Type DVD-recorder zou goed, eenvoudig en niet zo duur zijn.

Gr.van mij

ha
door haastrecht_1 - Mar 4, 2007 om 22:57
26 Antwoorden / 9 Vragen

Graag wil ik ook U van harte danken voor de reactie, wat ik leuk vond, maar die ene aansluiting is de andere niet.

Wij zijn nog op scartaansluiting aangewezen met onze TV mijn vraag is wat en hoe gebruikt U de recorder en hoeveel koste die.

Zou de opvolger van deze ook zo goed zijn?

U mag mij ook per e-mail wat adviezen geven.

Gr.van mij en alvast bedankt voor de moeite.

libra15
door libra15 - Mar 5, 2007 om 13:49
116 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo haastrecht.

Ik vermoed dat u op mij reageerde met de vraag hoe duur hij was?

Het is de Pioneer DVR 433H-S, de prijs was 429,00 euro.

Of de opvolger ook goed zal zijn, kan ik natuurlijk niet beoordelen, maar deze is perfect.

Groet, libra.

libra15
door libra15 - Mar 5, 2007 om 13:51
116 Antwoorden / 6 Vragen

Nog even dit: Hij heeft een scart aansluiting op de tv.

jvdorst
door jvdorst - Mar 5, 2007 om 16:49
186 Antwoorden / 5 Vragen

Op harde schijven zit tegenwoordig minstens 5 jaar garantie, maar nog vaker 10 jaar of levenslang. Het is dus onzin dat harde schijven maar 1 of 1,5 jaar meegaan. Als dat waar was zouden computers dus ook maar 1 jaar meegaan. Onzin ten top !! Harde schijven gaan haast nooit stuk ! Eerder de onzin die er omheen gebouwd is. Er zijn een paar grote merken harde schijf fabrikanten en die merken vind je in elke recorder terug.

ma
door martin1 - Mar 5, 2007 om 17:03
346 Antwoorden / 4 Vragen

Terugkomend op mijn vorige antwoord zouden dus in aanmerking komen:

  1. Pioneer DVR545, met HDMI richtprijs echte winkel 450 euro

  2. Sony RDRHX828 (met HDMI, nieuwste model), richtprijs echte winkel 450 euro

  3. Sony RDRHX725 (zonder HDMI, iets ouder model), richtprijs winkel 340 euro

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de pioneer, gezien de ideale bedieningen en vele mogelijkheden. De pioneer is sneller en makkelijker in de bedieningen dan de sony modellen, maar moet DV-in voor miniDV camcorder helaas missen. Pioneer heeft wel meer functies op het gebied van editen e.d.

Als je je zorgen maakt over de storingsgevoeligheid van de apparaten, koop dan in een winkel waarbij je weet dat je bij hen terecht kunt voor service. Een apparaat bij de goedkoopste internetwinkel met onbekende naam kopen, betekent in 99% van de gevallen dat je bij een storing zelf het apparaat op moet sturen (soms zelfs naar de fabrikant). Verzekerde verzending bij TPG kost al gauw 30 euro voor zo'n apparaat. Daarnaast hoef je niet op extra service te rekenen (zoals omruilen bij defect apparaat binnen 2 weken, aansluitadvies, eventueel omruilmogelijkheid). Veel onbekende internetwinkels bestaan maar kort, hetgeen betekent dat je na de garantietermijn lastig met je klacht bij hen terecht kunt. Veel internetwinkels helpen je daarnaast niet met klachten buiten de garantietermijn. Er bestaan ook goede internetwinkels, die wel de service en zekerheid bieden, maar deze zijn vaak niet goedkoper dan de bekende elektronicawinkels.

Daarnaast valt het te overwegen de garantie te verlengen naar bijvoorbeeld 5 jaar (indien mogelijk). Dat advies zal wel weer veel reacties oproepen hier. Een DVD/HD recorder heeft echter een beperkte economische levensduur (UNETO-VNI, 3 jaar). Een reparatie na 2,5 jaar komt dus al voor 5/6 voor de rekening van de consument. In zo'n geval kan een verlengde garantie dus zeker meerwaarde bieden. Daarnaast ontneemt het je de bewijslast buiten de garantie en biedt het extra mogelijkheden een vervangend apparaat te krijgen bij herhaaldelijke storingen.

ma
door martin1 - Mar 5, 2007 om 17:03
346 Antwoorden / 4 Vragen

Zou je mij een fabrikant kunnen noemen die 10 jaar garantie geeft op zijn harddisks? Ik ken ze niet.... maar verras me.

ij
door ijsvogeltje_1 - Mar 5, 2007 om 17:35
13 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn advies: ga voor de pioneer. Ik heb zelf de pioneer 433 H, draait echt probleemloos. Kijk maar eens op de site van kieskeurig.nl , ook daar komt de pioneer er goed uit.

ni
door nickmusicman - Mar 5, 2007 om 19:40
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als je in het upc gebied woont  probeer  dan voor een jaar  de pvr   dit is harddiskrecorder met 2 tuners(digitaal) met guide (epg) het kost je maar 4,99 euro per maand. Ik doe het ook op deze manier  straks is er hd tv nu nog een paar zenders, straks als meer zenders zijn en je wilt maximale uit je scherm halen. Dan moet (wil je ) toch een andere recorder kopen.
ik heb nu 3 maanden  de pvr en hij bevalt mij erg goed.

chouffebier
door chouffebier - Mar 5, 2007 om 20:13
32 Antwoorden / 27 Vragen

Wij hebben al een jaar een Sony.

Die bevalt uitstekend.

Gisteren een Aristona geinstalleerd naar daar zit lang niet zoveel op en is veel moeilijker te bedienen.

Gemakj dient de mens

hackmann
door hackmann - Mar 5, 2007 om 20:52
38 Antwoorden / 25 Vragen

Beste haastrecht,

Iedere tip is welkom schrijf je. Kijk ook eens bij JVC, het zelfde merk als je TV. Mogelijk krijg je dan de functie "follow tv" erbij. Deze functie zorgt ervoor dat de videorecorder de kanalen van de tv overneemt. Makkelijk voor de eertste keer maar ook als de "kabelaar"weer eens kanalen veranderd. Een betrouwbaar merk en eenvoudig te bedienen, die hier nog niet is genoemd is, Loewe.

succes

patrick555
door patrick555 - Mar 5, 2007 om 22:24
31 Antwoorden / 0 Vragen

heey hallo,

er staan hier veel berichten en ik heb niet echt veel zin om deze te lezen, dus het kan zijn dat het anwoord al is gegeven.(tip voor de mensen die voor mij waren)

ik zit zelf ook naar een recorder met HDD te kijken. maar ik heb verder gekeken dan mijn neus lang is. mijn gedachten gaan naar een digitale tv ontvanger met HDD erin. ja die bestaan, en er komen er veel meer. het beeld-/geluidskwaliteit is veel hoger, omdat het digitaal is. Je kan het via een USB-kabel naar je pc sturen.

zo dat was een tipje van mij

groeten Patrick

edwardus
door edwardus - Mar 5, 2007 om 22:39
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat zou ik ook graag willen weten. Ik heb namelijk in minder dan 1 jaar tijd een stuk of 4, 5 schijven van Maxtor en Seagate zien sterven. Mede daardoor heb ik geleerd die dingen te mijden als de pest. Als een fabrikant 5 jaar garantie geeft (ook zakelijk??) wil dat nog niet zeggen dat die minstens 5 jaar goed blijft.

sn
door sneek - Mar 6, 2007 om 09:11
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo dvd koper /koopster.

Een dvd recorder met harde schijf is een geweldig apparaat. De mijne is van het merk Medion. Gekocht bij de Aldi voor 299 euro, met 3 jaar garantie !!!!!! En ik gebruik hem echt waar dagelijks, en zonder totaal geen problemen. Makkelijk te bedienen. Kijk op de aldi site om te zien wanneer hij weer in de aanbieding komt, en de service is zonder meer goed. Ik heb ook een Aldi PC en deze had een probleem met de ventilator, en werd uiteraard geheel kosteloos, aan huis , vervangen door een nieuwe, door een hele vriendelijke monteur. En ........... allemaal 3 jaar garantie he ?

Groetjes Hylke

re
door renmar - Mar 6, 2007 om 09:52
2 Antwoorden / 0 Vragen

hallo ,als je de keus moet maken zou ik de pioneer 530 nemen puike machine ,heeft tv guide en bevalt mij uitstekend.

verder veel geluk met kiezen zuo ik zeggen.

fi
door fishman1964 - Mar 6, 2007 om 11:36
33 Antwoorden / 7 Vragen

Hallo,

wij hebben sinds een dikke 2 jaar een JVC HD recorder. De Harde schijf is nog steeds goed en wordt ook intensief gebruikt. Niet twijfelen om te kopen want ook hierbij geldt dat je geluk moet hebben met je aankoop.

harminaa
door harminaa - Mar 6, 2007 om 13:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een Panasonic gekocht vorig jaar en die bevalt mij uitstekend. Gemakkelijk bedienbaar en zeer duidelijk beeld. mijn vorige dvd recorder was van sony en die had problemen met opstarten. Ook stokte af en toe de harde schijf. Ik heb hem gelukkig kunnen inruilen op mijn huidige dvd recorder.

as
door astra16i - Mar 6, 2007 om 16:16
1 Antwoorden / 3 Vragen

hallo

ik heb zelf alles van de panasonic, en moet zeggen dat dit heel goed bevalt, heb mijn dvd recorder nu zo,n anderhalf jaar en wordt dagelijks gebruikt, met heel veel plezier en heel veel gemak.

laat je goed voor lichten dat is belangrijk

veel succes . groeten henny

jvdorst
door jvdorst - Mar 6, 2007 om 16:29
186 Antwoorden / 5 Vragen

De 2 grootste harde schijf merken, Seagate en Western Digital geven 5 jaar garantie op hun schijven. De meeste fabrikanten van recorders maken ook gebruik van deze harddisks. Dus dat ze maar 1 1/2 jaar meegaan is echte onzin.

ha
door haastrecht_1 - Mar 6, 2007 om 16:48
26 Antwoorden / 9 Vragen

ja dat klopt dat ik op u reageerde, nu ik zo veel tips binnen gekregen heb kan ik overdenken wat en hoe.

Ik denk dat ik voor de Pioneer 433H-S in de winkel informeer.

Daar kunnen ze het mij verder uitleggen hoe of wat.

Ben benieuwd en als we een DVD-R gekocht hebben laat ik het jullie weten over de tevredenheid of niet. Wij houden contact via deze site!

Bij deze wil ik jullie allemaal hartelijk bedanken voor de bruikbare en goede TIPS die ik ontvangen heb.

Groetjes van Haastrecht!

movieman
door movieman - Mar 6, 2007 om 16:50
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Klopt wat je zegt, Western Digital geeft 3 tot 5 jaar garantie op de duurdere/betere HDD's (o.a. de Caviar en Raptor types). Hitachi idem dito. Een HDD in een DVD-recorder kun je meestal altijd vervangen zou-ie kapot gaan. Je kunt zowel bij Hitachi als ook bij WD op de site het serienummer (sticker op de schijf) van de betreffende HDD intoetsen en controleren hoe lang er (nog) garantie op zit. Dit kan zelfs nog nadat de officiële fabrieksgarantie van de DVD-recorder afgelopen is...

Groetjes. ;-)

ha
door haastrecht_1 - Mar 6, 2007 om 16:56
26 Antwoorden / 9 Vragen

Beste Martin,

Ook u heel hartelijk bedankt voor de reactie`s waar ik zeker baat bij heb.

Ik heb alle typen genoteerd en hiermee kan ik op zoek gaan.

Als wij een besluit genomen hebben laat ik het zeker aan u weten.

Groetjes van Haastrecht

edwardus
door edwardus - Mar 6, 2007 om 17:35
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nogmaals, correctie: ook al zit er levenslange garantie op, alles kan kapot gaan na 1,5 jaar of wat ook. Daarom heet het ook garantie.

ha
door haastrecht_1 - Mar 6, 2007 om 19:28
26 Antwoorden / 9 Vragen

hi Patrick555

bedankt voor die suggestie wil toch een beetje meer hierover weten,

nu ik zoveel aantwoorden heb gekregen zie ik door die boom het bos niet meer.

gr.haastrecht

ha
door haastrecht_1 - Mar 6, 2007 om 19:32
26 Antwoorden / 9 Vragen

hallo nickmusicman

bedankt voor die tip.

Hierover heb ik zelf ook aan gedacht zet toch wat vraagtekens erbij.

gr.haastrecht

ha
door haastrecht_1 - Mar 6, 2007 om 19:59
26 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo sneek,

ook weer een goede Tip van u.

In het algemeen kijk ik ook na de service van een winkel als er problemen met aankopen zijn.

Nog even dit: heb in 2004 een nieuwe PC merk Headstart ( best geteste van Consumentenbond ) gekocht nou of ik had pech met mijn aankoop of de onderdelen in die pc zijn waardeloos.

Zo is in het zelfde jaar 2 keer de ventilator vervangen en toen de garantie van twee jaar net om was deed die DVD brander het niet meer ( dit was in juni 2006 ) en in september 2006 ging de harde schijf gek doen,is vervangen door een andere winkel,werkt nu uitstekend weer en hij is snel. Zo zie je maar.

De 1e PC ook in de zelfde winkel gekocht vertoonde ook een hoop ellende dus die winkel ziet mij nooit meer terug voor aankopen.

gr.haastrecht

ha
door haastrecht_1 - Apr 19, 2007 om 22:20
26 Antwoorden / 9 Vragen

hallo jvdorst,

bedankt voor je antwoord maar ik heb een andere vraag.

Bent u een Kikkervriend want ik heb een Vriendin die je kikker zo heel erg leuk vind, waar kan ik deze downloaden.

gr.Haastrecht

ha
door haastrecht_1 - Apr 19, 2007 om 22:27
26 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo jvdorst,

ik heb u net een vraag gestuurd over die kikker die u als afbeeling heeft, graag wil ik weten waar ik deze vandaan kan halen a.u.b.

Groetjes M.v.Haastrecht