di
door didy Jan 28, 2009 om 00:43
Elektronica & tv

Eindafrekening elektra!!

Heerlijk cadeautje..., de eindafrekening van de elektra!! Dacht dat mijn hart ergens in mijn keel achter bleef naar het horen van mijn eindafrekenig!!

Dit jaar kunnen we bij de Eneco € 254 voor het gebruik van leidingen bij betalen en vervolgens € 1007.13 bij Energie:Direct voor het verbruik!!! Wist niet wat ons overkwam......, dat er iets flink mis is, is een feit..., maar wat nu? Nadat we de eerste telefonisch contact hadden gehad met Energie:Direct (die overigens zeer begripvol en behulpzaam waren, contact met het netbeheer..., netjes een tussentijdse mail van stand van zaken en de rek. tot verdere info in de vrieskist) en daarna met de Eneco en wederom Energie:Direct weer met de Eneco..., zijn we nog geen stap verder..., we zijn inmiddels 2 maanden verder dan de eindmeterstand en deze geeft namelijk weer een ruim 5000Kw verbruik aan. Hoe dadelijk over tich maanden als we weer een eindstand moeten invullen. Dit afgelopen jaar blijken we namelijk meer dan 10000Kw te hebben verbruik i.p.v. de normale jaarlijkse 5000Kw die ik inmiddels wel gewend was en dacht dat een gemiddeld gezin in een doodnormaal rijtjes huis met 1 kind dat wel zou verbruiken. Maar na lezen hier blijk zelfs dit aan de hoge kant.

Helaas we hebben geen villa en geen jaccuzi in de tuin geen waterbed geen zonnebank..., tevens geen maffe dingen op een kamertje of zolder. Zelfs van vele verlichting hou ik niet..., geef mij maar kaarsjes..., het is dus enkel een tv. en zwakstroom van de kleine huis/keuken apparaten. Wat moet ik doen..., laten ijken, Eneco schijnt schijnbaar geen monteurs te hebben die even willen komen kijken naar de kast. Installateurs van buitenaf opzoeken is wat er wordt gezegt..., maar kunnen die het dan traceren, kan er echt in huis iets zijn wat maandelijks bijna dan 2500Kw verbruik?

Ik weet het even niet meer..., wellicht heeft iemand hier nog tips..., ervaringen hiermee? Please let my know!!!!

1972 19 Rapporteer

kiran
door kiran - Jan 28, 2009 om 01:11
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo didy

Het eerste wat in me opkomt na het lezen van het verhaal .... hebben jullie soms ergens een wiet plantage die je stroom aftapt?

Jullie zouden ook alles van de stroom af kunnen halen. En dan kijken of de meter al dan niet blijft draaien.

En Eneco kan wel komen ijken. De prijs daarvoor is rond de €500,-. Mocht het probleem aan de meter liggen, krijg je dat geld weer terug. Zo niet, moet je die kosten zelf betalen.

Zou eerst proberen te zien of je in en rond het huis iets kunt ontdekken.

m.vr.gr. kiran

di
door didy - Jan 28, 2009 om 01:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Kiran,

Dit was ook bij mij idd. een snelle vraag...., je weet het natuurlijk nooit..., maar toch denk ik mijn buurtjes wel aardig te kennen!!

Tevens hebben wij vanavond ook alles eraf gehad, het wieltje stond helemaal stil :-( Ook het een voor één aanzetten en tellen van de aantal wentelingen konden wij geen afzonderlijke wentelingen ontdekken. Tevens dacht ik dat mijn droger wellicht een boosdoener kon zijn..., maar nadat ik al de melding kreeg bij het doorgeven van mijn standen dat deze TE hoog was heb ik de proef op de som genomen om deze dus de afgelopen twee maanden niet te gebruiken..., maar helaas ook dit heeft niet mogen baten, zoals je aan de stand terug kan lezen.

kiran
door kiran - Jan 28, 2009 om 01:43
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@didy

De meter staat stil? Zou haast zeggen: jammer.

Naar mijn idee kunnen er maar twee dingen aan de hand zijn.

1) toch aftappen, maar niet 's avonds? [ligt niet zo voor de hand]

2) meter staat stil, als alles loopt .... meter draait te snel! Dan is het een kwestie van die meter na laten kijken.

Zou de vraag nog even in de gaten houden. Het is nu bijna kwart voor 2 en de 'elektra techneuten' liggen misschien al op één oor.

Zal zich nog wel iemand melden. Voor nu: sterkte gewenst! En zet je hart weer op de goede plaats he? Maar kan me heel goed voorstellen dat ie even een ander plekje opzocht.

dag, kiran

tonnieboy
door tonnieboy - Jan 28, 2009 om 07:47
1094 Antwoorden / 2 Vragen

De meterstanden zijn goed opgenomen en u woont daar al langere tijd ? Staan op de factuur ook deze meterstanden ? Is er wellicht vermeld dat een van de meterstanden op basis van een schatting is vastgesteld of heeft u beide keren zelf de meterstanden opgegeven ? Werd er recent een nieuwe meter geleverd ? Meter staat stil bij uitschakelen van alle apparatuur. Test dan het verbruik gedurende 4 uur met alleen de koelkast en vrieskast aan waarvan u het verbruik (aantal kW) noteert en kijk dan of de meter dat verbruik correct registreert, waarmee u zelf kunt inschatten of ijken wel of niet nodig is (bespaart u 500 euro als de meter toch goed is).
Daarna van alle apparaten en verlichting het verbruik per uur in een spreadsheet opnemen en controleren hoeveel uur per etmaal deze gemiddeld aan staan en berekening maken. Bij ons is het verbruik al jarenlang 6.000 a 7.000 kWh. Denk ook aan CV pomp en eventuele electrische vloerverwarming.

knoop4x9
door knoop4x9 - Jan 28, 2009 om 13:52
533 Antwoorden / 0 Vragen

hallo.Er bestaat iets van een shrijvende ampermeter,dat weet ik,ik heb gewerkt bij sigma coating bij de technische dienst en daar heb ik wel eens mee te maken gehad.welk bedrijf weet ik niet ,maar informeer bij je energimaatschapij

he
door hermanda - Jan 28, 2009 om 14:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt het verbruik van je huishoudelijke apparaten ook meten. Er zijn apparaten in de handel die je in het stopkontakt kan steken en dan de koelkaststekker in het apparaat.

ma
door marscholl - Jan 28, 2009 om 15:31
90 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb helaas geen tip voor je maar een verbruik van 2500 kW per maand lijkt mij schrikbarend veel, dit gebruik ik in een jaar terwijl bij mij alles elektrisch is  behalve de brander van de c.v. Dus als je in een doorsnee woning woont is het zeker zaak om dit na te laten kijken.

poltol
door poltol - Jan 28, 2009 om 15:34
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

U weet zeker dat er geen koelkast of vriezer is die altijd draait? Geen bouwlamp/schijnwerper gemonteerd die in de nacht altijd brandt? U zegt 5000kw meer te verbruiken als eerder. Dat is 100kw per week en dus ong. 15kw per dag. Dat is 650watt per uur. Maar u kunt dit toch testen door de standen te noteren per uur door in dat uur steeds een ander apparaat uit te zetten. Als u niets vindt dan moet ENECO toch komen meten. Is de meter stuk dan krijgt u de kosten terug.

Succes, poltol

kiran
door kiran - Jan 28, 2009 om 15:43
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@poltol

Als ik het goed lees is het verbruik nu 2500 per maand.

"We zijn inmiddels 2 maanden verder dan de eindmeter stand en deze geeft namelijk weer ruim 5000 Kw verbruik aan".

Lijkt er op dat die meter aan het doldraaien is? [welk apparaat kan zoveel verbruiken .... ]

knoop4x9
door knoop4x9 - Jan 28, 2009 om 16:15
533 Antwoorden / 0 Vragen

hermanda.Jouw zienswijze is goed,het probleen is,hoeh ga je dit aanpakken.Ik blyf bij myn conclussie,een schryvende meter er op te zetten ,dan weet je waar de pieken zitten,mocht dat niet kunnen geef dan respons

Nico

aj
door ajtr - Jan 28, 2009 om 16:31
46 Antwoorden / 7 Vragen

Ja das zeker ff schrikken van zo'n hoge rekening.Die meter die jullie hebben is aan vevanging toe want tegen woordig zijn het meest digitale meters en daar zit geen schijf meer in.Als jij je schijf van je meter nu eens gaat formateren dan moet ie schoon zijn en op nul staan.Nee dit is een geintje maar waar ik aan zit te denken en daar heb ik zelf eens last van gehad en ook een toren hoge rekening van gehad aan lekstroom.Want als je alles uit zet staat de schijf stil dus niets mis mee maar lekstroom in een bedrading van je huis of schuurtje of waar dan ook kan ernorm in de papieren lopen want ongemerkt gaat er veel stroom verloren via een schakelaar /stopcontakt o.i.d waar je niets aan hebt en ook niets van  merkt tot dat je de meeterstand  op neemt.Zoveel verbruik als jij opgeeft moet haast wel aan de meter liggen en raad je dan ook aan om dit door een erkend instalareur te laten onder zoeken want de meter niet klopt sta je sterker dan wanneer er iemand van het energiebedrijf langs komt want die hebben hun smoesjes wel klaar en kun je nokken.

knoop4x9
door knoop4x9 - Jan 28, 2009 om 17:01
533 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,als ik nou het gebruik bekijk per jaar,dan is er iets niet goed.

Hebben we te maken met ilegale dan wel legale praktyken,ik vertrouw dit niet

Nico

poltol
door poltol - Jan 28, 2009 om 18:27
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

U kunt nog één test uitvoeren. Haal een nieuwe 100watt lamp. Zet die in een aansluiting. Zet alle andere apparaten uit. Uw verbruik moet dan in één uur 100 watt zijn. Of neem desnoods meerdere lampen. Uw meter kan inwendig defect geraakt zijn door werkzaamheden in uw straat of wijk. Als men buiten, aan de kabel, heeft zitten werken, knoeien of die beschadigd heeft dan kan de meter defect gegaan zijn.

Succes, poltol

af
door aflierman - Jan 28, 2009 om 19:01
128 Antwoorden / 0 Vragen

ajtr,
Vast wel eens gehoord van een aardlekschakelaar?
Als je een aardlek hebt valt deze schakelaar uit.!!
Met kortsluiting blijft hij zitten maar vliegt er een zekering uit.

Maar het verbruik is wel heel erg hoog en verdenk toch dat de meter naar het hiernamaals is verhuist.
Ik zou toch Eneco verzoeken om te komen kijken,een paar jaar achter elkaar zo'n hoge rekening? je hebt er zo uit maar ligt aan de meter is er niets aan de hand dan is Eneco de schuldige van die huurt u de meter en die moet zorgen dat het goed werkt.
Zou er eens goed over nadenken.
Vriendelijke groet.
A.F.

poltol
door poltol - Jan 28, 2009 om 23:15
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@Kiran,

Dat is gezien, bedankt.

Vraagsteller,

Dan kan er nog maar één ding aan de hand zijn. De meter is inwendig defect. De "magnetische" rem is mogelijk stuk. Lees dit ook maar eens,

ENECO meetfoutje

Succes, poltol

di
door didy - Jan 28, 2009 om 23:57
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hai Boltol en andere,

Bedank voor je laatste berichtje met link naar. Inmiddels heb ik er al slapeloze nachten op zitten en ook de gegevens van je berichtje heb ik gisteren meerdere malen her en der gelezen..., demagnetiseren..., waar halen ze het toch vandaan...., wat kan je daarmee dan..., moet wel blond zijn geloof ik.., maar een ding weet ik zeker blond of niet dat ding heeft zijn laatste uur geslagen het is een feit..., kan wel blijven raden en we hebben inmiddels als uit geprobeerd. Echter zit ik niet te wachten op een strijd met het Eneco.., dat doe ik al genoeg de afgelopen dagen en ze kunnen niets meer of minder doen dan die ijking. Blijven erbij dat ijken ook 9/10 keer op niets uit loop en je wellicht nog meer in de kosten jagen een strijd die je eingelijk altijd verliest en maanden kan gaan duren. Mijn man en ik hebben nogmaals alles besproken en willen z.s.m. van het gezeik af....., zoals allen zullen begrijpen. Ik heb vanmiddag dan ook de Eneco opgebeld en de ijk aanvraag afgewezen.., een langdurig welles nietes spelletje trek ik mometeel persoonlijk niet. Wel doen we het anders ik heb een nacht/dag tariefmeter aangevraagd...., eveneens handig voor de toekomst en kost ons maar 92 euro om de kast te vervangen. Hierna als we van de eerste schrik en nachteloze uren zijn bijgekomen gaan we deze tellingen afwachten...., wanneer deze tellingen ongewijzigd blijven doorgaan is er toch echt ergens een lekstroom een onwijs grote ook en moeten we idd. misschien maar eens in de tuin en her en der gaan zoeken. We wonen hier nu inmiddels 5 jaar en zijn al meerdere maffe dingen tegen gekomen van de vorige eigenaar....., boxen in de wc en badkamer en schuur waren daar één gedeelte van. Tevens een meerdere groepen kastje met groepen die doorblijven lopen als de hoofdkast uitstaat..., ondekte we van de week.

Maar is dit niet het geval gaan we opnieuw de strijd aan en de nota's van de afgelopen 5 jaar overhandigen (waar een ruime flucturatie in te zien is, blond hé nooit eerder opgelet) en dit met terugwerkende kracht aanvechten! Gelukkig heb ik mijn energie verbruik ergens anders...., en zijn hun toch wel een stuk begripvoller en behulpzamer en meedenkend dan mijn Netbeheer..., en kan ik mijn bevroren rekening bij nader info dankzij hun in gedeeltes terug betalen en bij aantoning dat er daadwerkelijk de meter stuk was terugvorderen.

Zodra ik meer weet laat ik het weten! Thanks voor jullie meedenken en tips!!!

Mvrg. Didy

ma
door marnix123 - Jan 29, 2009 om 14:20
32 Antwoorden / 0 Vragen

Een dergelijke hoog stroomverbruik kan onder normale omstandigheden alleen als u een apparaat in huis heeft waarbij enorm veel warmte vrij komt. (elektra kachels)

te
door terpstra - Jan 29, 2009 om 22:49
174 Antwoorden / 5 Vragen

Geachte mevrouw Didi. Na uw probleem te hebben gelezen, dacht ik aan diverse technische problemen. Die zijn er niet blijkt uit uw en andere reacties. Heb even mijn KWh meter afgelezen.

In 12 jaar tijd 23000 KWh. En ik woon niet in een 3/4 kamer flatje.

 Conclusie: U word opgelicht.

Het betreffende nutsbedrijf had al "eeuwen" eerder kontakt met u moeten opnemen. Of de politie op u afsturen om uw eventuele plantage te ontmantelen.

Omgekeerd doen ze dat wel. Mijn beide dochters waren de deur uit om te studeren. Mij verbruik daalde. Twee jaar achtereen het zelfde verbruik.  Binnen een week werd de meter omgewisseld.

(bang dat ik dat ding met remolie had gesmeerd?)

Mijn advies: Schrijf het nutsbedrijf aan voor nalatigheid. Laat de brief even lezen door een advocaat. Eerste half uur veelal  gratis.

Ik denk dat door bliksem inslag (elders) uw KWh meter een opduvel heeft gehad. Een installateur inhuren heeft geen zin. Die zijn door mij opgeleid. Met lange ij. Hebben niet de goede apparatuur en de bevoegdheid om een KWh meter te demonteren.

Laat staan te kunnen ijken. Merk uw huidige KWh meter onzichtbaar. Die wilt u nooit meer terug.

Sterkte en succes. We lezen de oplossing wel. Vr.gr. Henk

mirri
door mirri - Jan 31, 2009 om 00:02
16 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Didy,

Jeetje mina, ik snap je reactie. Wat zul je geschrokken zijn van die eindafrekening!

Ik weet niets van stroom en van het verbruik af. Toch wil ik even reageren omdat ik iemand ken die ook ineens last kreeg met zijn electra. Op een andere manier maar de oorzaak was iets waar hij niet zo één, twee, drie aan had gedacht.
Hij had een koelkast/vriezer in de schuur staan die zo oud was dat hij storingen veroorzaakte op het stroomnetwerk in zijn huis.

Heb jij misschien ook zoiets? Of heb je met de kerstdagen misschien wel flink uitgepakt met de verlichting rondom het huis? Je gaf al aan dat je niet van felle verlichting houdt maar misschien maak je voor zulke dingen wel een uitzondering?
Of heb je misschien veel nieuwe apparatuur gekocht waarbij alles op 'stand by' blijft staan?
Er moet ergens een verschil in zitten.

Ook geen nieuwe meter in je kast gekregen ofzo? Dat de standen verkeerd zijn overgenomen? Probeer alles tot een jaar terug je weer eens voor de geest te halen. Waar zitten er misschien veranderingen?
Het blijft uiteraard een exorbitant hoog bedrag maar dan weet je al of je er rekening mee zou moeten houden dat je die € 500,00, voor het laten nakijken van je meter, uit eigen zak zal moeten betalen of niet.

Sterkte ermee.