titan
door titan Jun 14, 2011 om 20:44
Elektronica & tv

Flitser doet 't niet meer

Hallo heb sinds 2009 een Kodak Z8612IS nu heeft mijn flitser het begeven. Hij flitst niet meer kan ik dat zelf repareren, en
hoe? Kan mijn camera nl niet missen maak vaak foto's in mijn vrije tijd,

Willem

2475 10 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jun 14, 2011 om 21:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt me persoonlijk erg lastig om een flitser te repareren, maar ik weet natuurlijk niet hoe handig je bent.

Misschien is deze nog koop?

titan
door titan - Jun 14, 2011 om 21:52
28 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=titan schreef op dinsdag 14 jun 2011, 20:44]Hallo heb sinds 2009 een Kodak Z8612IS nu heeft mijn flitser het begeven. Hij flitst niet meer kan ik dat zelf repareren, en
hoe? Kan mijn camera nl niet missen maak vaak foto's in mijn vrije tijd,

Willem

Hoi Diumenge,

de flitser gaat open zo gauw je de camera aanzet. Dan zie je een klein schroefje zitten vlak onder het 'flitsglaasje'. Vandaar mijn vraag, de camera is voor de rest nog hartstikke goed,
willem

diumenge
door diumenge - Jun 14, 2011 om 22:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nou, ik ken de camera verder niet. Maar volgens deze link is het niet te doen.

titan
door titan - Jun 14, 2011 om 22:21
28 Antwoorden / 6 Vragen

@ Diumenge
Ok ga verder zoeken in ieder geval bedankt voor je hulp,
Willem

ha
door harryromijn - Jun 15, 2011 om 13:23
272 Antwoorden / 0 Vragen

Voorzichtig..

Een electronenflitser wordt gevoed door een electrolytische condensator, ook wel elco genaamd. Daar kan wel eens 10.000 volt opstaan als die vol is.
Niet echt gezond om daar mee in aanraking te komen.
In mijn HTS-tijd ( 1972) wist zo'n flits-elco een 3-dubbele soldeerdraad te verdampen in een flits. Kan je dus met je vingers schrijven, geen potlood meer nodig

wimra319
door wimra319 - Jun 15, 2011 om 13:32
6 Antwoorden / 2 Vragen

harryromijn, een flitser die werkt op 10.000 Volt ben ik nog nooit tegen gekomen. wel een spanning van ca. 300 volt gemeten tijdens reparatie. En dat is genoeg om een flinke branwond op te lopen. Dus niet zelf repareren als je er geen verstand van hebt. Gr. Wim

pi
door piet limburg - Jun 15, 2011 om 14:20
232 Antwoorden / 15 Vragen

Geen vingertje naar beneden zetten bij harryromein.

Het maakt niet veel uit of de spanning 300 of 10.000 Volt is (bij een lage stroomsterkte).
Zelf knutselen aan een defecte flitser is gewoonweg geen klus om zelf te doen,tenzij je helemaal bekend bent met de voeding van een flitser en met de onprettige gevolgen van onwetendheid.
Ik heb er zelf ook ooit ervaring mee gehad.
Piet

jantom
door jantom - Jun 15, 2011 om 17:21
377 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=titan schreef op dinsdag 14 jun 2011, 20:44]Hallo heb sinds 2009 een Kodak Z8612IS nu heeft mijn flitser het begeven. Hij flitst niet meer kan ik dat zelf repareren, en
hoe? Kan mijn camera nl niet missen maak vaak foto's in mijn vrije tijd,

Willem

Dag Willem,
Ik heb aardig wat camera's met ingebouwde flitser en ook een aantal (losse) electronenflitsers die op daarvoor geschikte camera's kunnen worden aangesloten.
Ik heb nog nooit de situatie meegemaakt dat een electronenflitser kapot ging.
Ik heb het gevoel dat de electronenflitser in je camera niet van hoog kwaliteitsniveau is - zeker nu blijkt dat er meer mensen met hetzelfde type camera problemen hebben.
Ga niet denken aan reparareren van de camera - het is het niet waard.
Koop gewoon een nieuwe camera van een wat betere kwaliteit. Ik zie legio mogelijkheden voor je.
Als je werkelijk veel fotografeert dan is het die grotere uitgave beslist wel waard.

titan
door titan - Jun 15, 2011 om 20:44
28 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo Jantom, en all andere meedenkers dank voor jullie reacties
ben nog niet zo lang thuis van mijn werk vandaar de late reactie. Jammer dat repareren volgens de meeste forum reageerders het niet waard is. Want de camera is voor de rest nog prima!
Willem

Dag Willem,
Ik heb aardig wat camera's met ingebouwde flitser en ook een aantal (losse) electronenflitsers die op daarvoor geschikte camera's kunnen worden aangesloten.
Ik heb nog nooit de situatie meegemaakt dat een electronenflitser kapot ging.
Ik heb het gevoel dat de electronenflitser in je camera niet van hoog kwaliteitsniveau is - zeker nu blijkt dat er meer mensen met hetzelfde type camera problemen hebben.
Ga niet denken aan reparareren van de camera - het is het niet waard.
Koop gewoon een nieuwe camera van een wat betere kwaliteit. Ik zie legio mogelijkheden voor je.
Als je werkelijk veel fotografeert dan is het die grotere uitgave beslist wel waard.

jantom
door jantom - Jun 15, 2011 om 21:11
377 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Willem,

Als je zonder flitser fotografeert (of kan fotograferen) ben je een gelukkig mens; je kan dan ook veel meer foto's met een acculading maken.
Ik vind het gebruik van flitsers meestal niet erg geschikt - de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik die inrichting weinig gebruik maar soms ben ik er erg blij mee.
Maar als je foto's zonder flits kan maken (zeg maar: in slechte lichtomstandheden) lijken de opnamen ten opzichte van flitsfoto's vaak veel natuurgetrouwer en dus mooier.
Ik fotografeer graag straattaferelen in de nacht met 1/2 of 1/4 seconde (of ietsje minder lang). Dat doe ik meestal met een compact-camera met anti-vibratie-inrichting en dat gaat geweldig. Vaak doe ik dat zo uit de hand (zonder statief) en soms gebruik ik een boom of paal als steun. Maar personen in die omstandigheden fotograferen is wat lastiger en de huidskleur kan zo-zo zijn maar ook best wel goed.