de
door denhartog01 Nov 6, 2013 om 12:45
Elektronica & tv

Foto digitaliseren

Wat is een goed en betaalbaar systeem om mijn foto-s te digitaliseren?

11355 14 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 6, 2013 om 12:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo denhartog01,

Je kunt bv. de scanfunctie van je printer gebruiken.

Wellicht heb je iets aan deze info. Klik hier.

Suc6

ge
door gerboe - Nov 6, 2013 om 13:00
806 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, als het om scannen a foto's gaat kun je ze inscannen met de scanfunctie van een printer/scanner. Als je het echt mooi wilt hebben scan dan minimaal met 300 dpi (=dots per inch).
600 dpi is nog mooier. Het inscannen van negatieven of dia's met wat goedkopere apparaten zoals edrick3 bedoelt, levert over het algemeen geen goeie resultaten op. Om dat echt mooi te krijgen moet je vrij diep in de buidel tasten. Je kunt het ook laten doen bij een gespecialiseerd bedrijf.

zw
door zwaardvis - Nov 6, 2013 om 13:19
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Heb zelf vorig jaar een 150-tal oude, vooral zwart/wit, fotos met mijn printer/scanner ingescand. Aanvankelijk op 300dpi, later ook op 600dpi. Toen deze foto's in Picasa opgefleurd, vlekjes bijgewerkt en bijgesneden. Vervolgens via een online-fotocentrale afdrukken besteld. Deze werden keurig afgeleverd en omdat de bijsnijdingen in allerlei verhoudingen waren gedaan, ook in allerlei formaten afgedrukt. Zelfs tot iets van 10x18 cm voor de standaardprjs van iets van 6 ct per afdruk. En deze afdrukken waren zelfs beter dan de originelen...

pi
door pieterwolters - Nov 6, 2013 om 16:39
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Hangt er helemaal vanaf wat voor kwaliteit je wilt hebben. Een scanner in aan all-in-one printer kan behoorlijke resultaten leveren, maar het kan veel beter. Maar daar hangt dan een prijskaartje aan.

h19l49
door h19l49 - Nov 8, 2013 om 16:06
121 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf heb ik mijn oude foto,s gescand met een goedkope Canon printer bij 600 dpi en met een verrassend resultaat.
Sommige foto,s zijn nog beter als het origineel, na het goed instellen van de scanner uiteraard.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 9, 2013 om 10:45
16966 Antwoorden / 202 Vragen

Ala al gezegd: scannen op een hoge resolutie, tenminste 300 dpi JPEG.
Indien u de negatieven nog heeft kan ook een vakfotofgraaf uitkomst bieden indien u geen scanner heeft. (All-in-on printer bijv.)

be
door benedictus - Nov 9, 2013 om 18:30
24 Antwoorden / 28 Vragen

Zelf heb ik vaak oude foto's gedigitaliseerd door ze met een digitale camera
van dichtbij te fotograferen. De ontvangers waren verrukt met het resultaat.
Veel beter dan met scannen.
Hartelijke groet aan alle scanners !!
Jules

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 9, 2013 om 20:07
16966 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=benedictus schreef op zaterdag 9 nov 2013, 18:30]Zelf heb ik vaak oude foto's gedigitaliseerd door ze met een digitale camera
van dichtbij te fotograferen. De ontvangers waren verrukt met het resultaat.
Veel beter dan met scannen.
Hartelijke groet aan alle scanners !!
Jules

POK maar het is dan wel de kunst om precies recht voor de foto te fotograferen en ook absoluut niet te bewegen. En dat is op zich een kunst!

fgrijder
door fgrijder - Nov 13, 2013 om 22:08
55 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi denhartog01, ik heb een goede dia en negatieven scanner klaar staan die u mag overnemen voor 25 euro. Kijk maar eens op mijn advertentie via de link. Het is een goed werkend apparaat en makkelijk in gebruik.

http://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/scanners/m744402632-dia-en-negatieven-scanner-zolid-771.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

pi
door pieterwolters - Nov 14, 2013 om 09:29
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op zaterdag 9 nov 2013, 20:07][quote=benedictus schreef op zaterdag 9 nov 2013, 18:30]Zelf heb ik vaak oude foto's gedigitaliseerd door ze met een digitale camera
van dichtbij te fotograferen. De ontvangers waren verrukt met het resultaat.
Veel beter dan met scannen.
Hartelijke groet aan alle scanners !!
Jules

POK maar het is dan wel de kunst om precies recht voor de foto te fotograferen en ook absoluut niet te bewegen. En dat is op zich een kunst!

Daarvoor zijn statieven uitgevonden... Foto plat op tafel, eventueel vlak gedrukt door een glasplaatje, zorgen dat er geen reflecties te zien zijn en shoot.

ge
door gerboe - Nov 14, 2013 om 09:35
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=fgrijder schreef op woensdag 13 nov 2013, 22:08]Hoi denhartog01, ik heb een goede dia en negatieven scanner klaar staan die u mag overnemen voor 25 euro. Kijk maar eens op mijn advertentie via de link. Het is een goed werkend apparaat en makkelijk in gebruik.

http://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/scanners/m744402632-dia-en-negatieven-scanner-zolid-771.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Geen aanrader omdat de kwaliteit te wensen overlaat. Bovendien alleen geschikt voor Vista en Windows XP. Voor zo'n prijs kun je beter naar een specialist gaan en het laten doen.

pi
door pieterwolters - Nov 14, 2013 om 11:56
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Mee eens met wat gerboe zegt. Je kunt beter een tweedehands Nikon of Minolta scanner kopen. Die zijn veel beter en als je alles hebt gescand kan die dingen voor dezelfde prijs weer doorverkopen.

fgrijder
door fgrijder - Nov 14, 2013 om 15:41
55 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=gerboe schreef op donderdag 14 nov 2013, 09:35][quote=fgrijder schreef op woensdag 13 nov 2013, 22:08]Hoi denhartog01, ik heb een goede dia en negatieven scanner klaar staan die u mag overnemen voor 25 euro. Kijk maar eens op mijn advertentie via de link. Het is een goed werkend apparaat en makkelijk in gebruik.

http://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/scanners/m744402632-dia-en-negatieven-scanner-zolid-771.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Geen aanrader omdat de kwaliteit te wensen overlaat. Bovendien alleen geschikt voor Vista en Windows XP. Voor zo'n prijs kun je beter naar een specialist gaan en het laten doen.

Ho ho ho, de kwalitiet is wel degelijk goed te noemen, je moet wel zorgen dat de instellingen goed staan, je daar in verdiepen en een keer iets uitproberen zodat de foto's de beste kwaliteit opleveren.
En je moet daar even de tijd voor nemen!
En als jij denkt dat je voor deze prijs bij een specialist terecht kunt, dan zit je daar ver langs, dat is niet zo. Tel ook nog mee dat als je klaar bent met alle foto's scannen, je deze scanner door kunt verkopen of iemand met zijn verjaardag er blij mee kunt maken. Je zou hem ook nog als sinterklaas cadeau in de zak van sinterklaas doen.

fgrijder
door fgrijder - Nov 14, 2013 om 15:44
55 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op donderdag 14 nov 2013, 11:56]Mee eens met wat gerboe zegt. Je kunt beter een tweedehands Nikon of Minolta scanner kopen. Die zijn veel beter en als je alles hebt gescand kan die dingen voor dezelfde prijs weer doorverkopen.

Dag Pieter, voor zo'n prijs heb je geen goede Nikon of Minolta scanner, alleen spul die zijn beste tijd gehad heeft.