ka
door kassapeter Jan 21, 2019 om 23:12
Elektronica & tv

Gaan lithiumbatterijen rookmelder langermee als je de alarmknop regelmatig test?

Mijn prangende vraag: Betreft onderstaand commentaar van rookmelderfabrikant ELRO een kwestie van nepnieuws / lariekoek ???

"U geeft aan dat u de rookmelders na de installatie in al die jaren nooit meer heeft getest. Hier zit dan ook meteen het probleem van de leeglopende batterij. De Ultralife U9VL-J zijn lithium-batterijen en die dienen periodiek geactiveerd te worden om de maximale levensduur te behalen. Dit doet u door de testknop in te drukken. Doet u dit niet, dan lopen de batterijen binnen no-time leeg. In de handleiding wordt aangeraden de rookmelders minimaal eens per week te testen."

1137 10 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jan 21, 2019 om 23:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En staat dat in de handleiding?

ka
door kassapeter - Jan 21, 2019 om 23:46
2 Antwoorden / 1 Vragen

"En staat dat in de handleiding?"

Nee, dat is de reaktie van de klantenservice

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Jan 22, 2019 om 00:06
16829 Antwoorden / 108 Vragen

"Rare" rookmelder. In een echte rookmelder zijn batterijen maar ook: zijn aangesloten op het elektrische netwerk. Rookmelder iedere week testen? Jeetje, wat een werk. Ben blij dat ik niet periodiek mijn batterijen hoef te activeren.

jo
door jorisw Jan 22, 2019 om 07:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hoezo "wat een werk"? Je hebt toch geen tientallen rookmelders in huis hangen?

holstein
door holstein Jan 22, 2019 om 09:05
922 Antwoorden / 16 Vragen

Nu en dan eens op dat ding drukken als je er langs loopt lijk me nogal simpel.

tenormin
door tenormin Jan 24, 2019 om 12:32
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, zo simpel is het niet. De rookmelders hangen hoog en ik kan niet op een trapje komen @holstein.
Nee, ik heb er maar twee @jorisw

Topantwoord

Ge
door Genee - Jan 22, 2019 om 00:17
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens het antwoord wat u laat zien van de klantenservice staat het in de handleiding.
Laat ze dan die handleiding eens opsturen.
Maar ze zijn met dit antwoord wel een aantal jaren van u af.

ka
door kassapeter - Jan 22, 2019 om 00:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

"Volgens het antwoord wat u laat zien van de klantenservice staat het in de handleiding. Laat ze dan die handleiding eens opsturen."

Daar staat alleen in dat je ze iedere week 'zou moeten' testen voor de veiligheid. Niets over batterijduur o.i.d., da's de huidige reply van de klantenservice waar ik juist mijn vraagtekens bij heb.....

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Jan 22, 2019 om 00:59
16829 Antwoorden / 108 Vragen

De lithiumbatterijen, zoals bij mij geleverd, gaan 10 jaar mee. Wel, ook, zoals al eerder geschreven, via elektrische aansluiting.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Jan 22, 2019 om 07:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoe is je Engels? Als dat goed is kan je eens contact met Ultralife opnemen en ze vragen: contactformulier (klik hier).

Of misschien staat het wel in deze (klik hier, PDF-alert) Whitepaper over de batterij.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Jan 22, 2019 om 09:00
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe oud is die batterij? De productiedatum moet op de batterij staan.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 22, 2019 om 09:20
7188 Antwoorden / 3 Vragen

In deze link staan de verwachtingen van batterijen waaronder de lithium batterij.
https://www.brandbeveiligingshop.nl/service/hoe-lang-gaat-de-batterij-van-een-melder-mee/

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 22, 2019 om 10:30
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Neen! Bij testen wordt de energie van de batterij ook benut.  Hoe vaker getest, des te meer stroomgebruik. Dat geldt als het geen oplaadbare zijn. Voor oplaadbare kan het anders zijn.