Garantie 1 maand verlopen..
Op 25-03-2011 heb ik een Philips stoom apparaat gekocht (strijkijzer op groot onderstel) - GC8320/02
Op 07-06-2012 is dit apparaat voor reparatie geweest (binnen garantietermijn) i.v.m. wegvallen stoomfunctie.
April 2013 ( 1 maand na 2-jarig garantie termijn) blijkt het kunststof water-reservoir op de lasnaad lek...
Contact gezocht met Philips: bieden mij 20% korting aanschaf nieuw waterreservoir.
Het apparaat wordt gemiddeld 1 x in de 14 dagen gebruikt,in mijn 1 persoons huishouden.
Is dit aanbod reeël?
Wat mag je verwachten van merk apparatuur?
met vriendelijke groet,
N.J.Janse
![ikbenik](https://kassa-static.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/uploads/profile/1615675.2448051.jpg)
Alles kan kapot gaan.
De garantie is verstreken, dus aanspraak op garantie kan niet meer.
Aangezien de fabrikant en de verkopende partij niet aangeven dat het product een x tijd probleemloos mee dient te gaan, kan er ook geen beroep op de non-conformiteit worden gedaan.
![dearagain](https://kassa-static.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/uploads/profile/4847936.images[8].jpeg)
31
welke soorten garantie zijn er op de markt?©
----------------------------------------------------------------------------------
Garantiesoorten:
Er zijn in principe 4 soorten garanties:
1. de wettelijke “garantie” in de eerste 6 maanden na aankoop (dan ligt de bewijslast bij de verkoper);
(in deze “garantieperiode” kun je zonder meer terug gaan naar de verkoper, die er dan kosteloos voor moet zorgen dat het defecte produkt gerepareerd moet worden of zelfs vervangen (tenzij er sprake is van een gebruikersfout)
2. de “conformiteitsgarantie1” na die periode (gerelateerd aan de geschapen verwachtingen over de levensduur en de deugdelijkheid van het produkt door de verkoper en/of de fabrikant/importeur);
Gebaseerd op met name Art. 7:17 lid 2.)
“Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.”
3. de fabrieksgarantie (bijvoorbeeld 1 jaar / maar tegenwoordig vrijwel altijd 2 jaar);
(het is in de EU-landen niet meer mogelijk dat er geen sprake is van een fabrieksgarantie)
4. de verkopersgarantie (bijvoorbeeld 1 jaar bovenop de fabrieksgarantie)
(facultatief)
5. de "conformiteitsgarantie2".
(de consument heeft -gedurende de levensduur van het produkt- het recht om bij de verkoper aan te geven dat het produkt niet conform het bestelde is/was)
Gebaseerd op Art. 7:17 lid 3.)
“Een andere zaak dan is overeengekomen, of een zaak van een andere soort, beantwoordt evenmin aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt indien het afgeleverde in getal, maat of gewicht van het overeengekomene afwijkt.”
Aanvullende informatie:
De EU-consument heeft bij het afsluiten van een koopovereenkomst binnen de EU altijd recht op een deugdelijk produkt. Als dat produkt bij normaal gebruik defekt raakt binnen de eerste 6 maanden na aankoop, dan kan de koper met dat defecte produkt terug gaan naar de verkoper en eisen dat het produkt gerepareerd wordt, dan wel (als reparatie te kostbaar of niet mogelijk is) vervangen wordt, dan wel (als vervangen ook niet mogelijk is) dat de koop alsnog ontbonden wordt en de aankoopsom dientengevolge moet worden terug gegeven (restitutie in de vorm van een tegoedbon is in deze situatie dus een onredelijk beding en hoef je als koper niet te accepteren). Ook is er geen sprake van een zogenaamde verplichting om het gerestitueerde bedrag weer in dezelfde winkel of bij dezelfde verkoper te besteden.
Dit is het basisrecht dat elke consument uit de EU heeft. In het verlengde daarvan ligt het recht op een deugdelijk produkt in Nederland ook na afloop van het eenste halve jaar na aankoop. Dat (aanvullend) recht is dan afhankelijk van de kwaliteit van het produkt en de redelijke verwachtingen die je als koper mag hebben van een produkt (zie BW7 artikel 17). Als voorbeeld kun je stellen, dat als de lagers bij een Miele wasmachine bij normaal gebruik binnen 4 jaar defekt zijn, het produkt niet voldoet aan de gerechtvaardige verwachtingen met betrekking tot de deugdelijkheid die de koper van dat produkt mag hebben (gezien de uitlatingen van de fabrikant). Het defekt dient dan kosteloos gerepareerd te worden. Dit beschermende aanvullende “garantierecht” (zie het BW7 artikel 17 lid 2) houdt dus in, dat het bijkopen/bijverzekeren van garantie (althans) in Nederland onzin is. In het grijze gebied kan het redelijk zijn, dat de koper wel een bijdrage levert aan de reparatiekosten, dit, afhankelijk van de gebruiksuren en de gebruikstermijn van het produkt.
Met dank aan Monique Martens-Ferweda
dearagain
*dit geval hoort onder punt 2: conformiteitsgarantie1
*als je aan kunt tonen door bepaalde uitingen van fabrikant dan wel verkoper dat dit produkt langer mee moet gaan dan 2 jaar en 2 maanden, dan kun je je op dit beginsel beroepen en gratis reparatie eisen dan wel vervanging of zonodig de koopovereenkomst ontbinden
*daarvoor moet je wél bij de verkoper zijn
![alexishoop](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/ac78fe2d344639507e5e599a8420b6e58aa15c80cf92fb8216c5100a76204037.png)
van wat ik uit de philips site opmaak bij de recensies hebben andere klanten problemen gehad met een hardplastic samengeperste watertank waarop philips een nieuw model reservoir heeft gemaakt. in dat geval is er sprake van een fabrieksfout en kunt u kosteloos omruilen.
![dearagain](https://kassa-static.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/uploads/profile/4847936.images[8].jpeg)
collega,
...Het grote probleem daarvan is dat de niet juridisch onderlegde consumenten totaal niet meer weten waar zij nu wel of geen recht op hebben.
*daar probeer ik nu iets aan te doen, door in gewone begrijpelijke consumensentaal de garantieproblematiek helder op papier te krijgen, zodat ik vragenstellers wél op het goede been zet.
*jouw zicht op de werkzaamheden en standpunten van de ACM vind ik wat pessimistisch
*we zullen afwachten hoe zich dat verder gaat ontwikkelen
*ik heb er goed hoop op dat er nog eens een "zoekster" komt die klare wijn schenkt
mvg
dearagain
![ikbenik](https://kassa-static.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/uploads/profile/1615675.2448051.jpg)
[quote=dearagain schreef op maandag 27 mei 2013, 20:43]collega,
*jouw zicht op de werkzaamheden en standpunten van de ACM vind ik wat pessimistisch
Klopt ook en dat is niet zonder redenen.
Het probleem is dat de wetgeving zelf A zegt en de ACM B. Zij verdraaien steeds de zaken.
Dat heeft puur met de doelstelling te maken:
De consumentenautoriteit bekijkt de zaken vanuit het oogpunt van de consument met als doel dat de consument er beter van wordt. Exact hetzelfde wat de consumentenbond doet. Partijdig dus.
Ik heb geen moeite met een organisatie die voor de belangen van de consument opkomt, maar een toezichthouder die moet toezien dat de regels van de wet correct worden nageleefd kan nooit of te nimmer dergelijke doelen nastreven.
Als ik een voorbeeld mag geven:
De wetgeving zegt dat je bij een rood verkeerslicht moet stoppen.
Het zou te maf zijn als de politie zou zeggen: ach, bij eigen inzicht mag je toch door rood rijden, als het maar veilig gebeurd.
Iedereen zou dan zeggen: de politie heeft niet die bevoegdheden om dat te bepalen.
En dat is exact wat de consumentenautoriteit doet.
Twee voorbeelden waarbij de consumentenautoriteit liegt:
- Wettelijke garantie. Consuwijzer schrijft: "In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU."
Dat is een vette leugen.
Die twee jaar is de verjaringstermijn voor de verkopende partij in geval van non-conformiteit. Dat is exact wat de Europese richtlijn zelf schrijft.
- Ondeugdelijk product. Volgens de consumentenautoriteit dient een product goed te zijn, deugdelijk.
Terwijl de wetgeving zelf zegt dat de zaak aan de overeenkomst dient te beantwoorden. Dus het product dient niet deugdelijk of goed te zijn, maar het product dient volgens de koopovereenkomst te zijn. Ook op dat punt liegt de consumentenautoriteit de barste.
Zo kan ik nog wel doorgaan.
Kijk, dat ik over de consumentenautoriteit "negatief" praat, klopt inderdaad. Maar ik weerleg hun mening met de wetgeving zelf. Dus ik ga echt niet zelf iets uit mijn duim zuigen en iemand beschuldigen.
Ik beschuldig iemand pas wanneer die echt misstappen maakt.
Die misstappen hebben een behoorlijke negatieve uitwerking op de maatschappij. Door dat geneuzel en gelieg van die toezichthouder worden de ondernemers en consumenten tegen elkaar opgezet.
Steeds meer ondernemers klagen dat consumenten verkeerd worden voorgelicht en bij problemen hebben de ondernemers steeds meer moeite om de klanten de zaken goed uit te leggen.
Neem als voorbeeld dat een consument een product gekocht heeft met één jaar garantie en na anderhalf jaar de klant terugkomt en garantie eist en ook nog een grote mond opzet tegen de ondernemer dat die volgens de consumentenautoriteit verplicht is om minimaal twee jaar garantie dient te verstrekken. Dus ondanks dat de klant maar één jaar garantie heeft eist die klant daardoor wel een langere periode garantie. Terwijl volgens de wetgeving zelf die klant helemaal geen aanspraak meer kan maken op de garantie.
Dus worden ondernemers door die consumentenautoriteit beboet omdat ze niet aan de regels houden terwijl die ondernemers wel aan de regels houden.
Dus deugd die toezichthouder niet.
Vandaar dat ik pessimistisch over de consumentenautoriteit spreek.
![ikbenik](https://kassa-static.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/uploads/profile/1615675.2448051.jpg)
Wel weer een lange tekst, maar hopelijk goed te lezen en te begrijpen.
Bij dit soort zaken zijn de zaken niet in twee woorden uit te leggen.
![dearagain](https://kassa-static.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/uploads/profile/4847936.images[8].jpeg)
*inhoudelijk heb je niet helemaal ongelijk, maar........................
*als forumlid krijg je zonder het te beseffen oogkleppen op
*per dag worden er duizenden garantieclaims wél vlot en goed afgewikkeld (althans dat is mijn overtuiging)
*dat moet dan het uitgangspunt zijn en niet de onjuiste teksten waarop Consuwijzer en consorten zich beroepen
*een kwalijke zaak blijft dan wel, dat consumenten door een zwakke voorlichting van de ACM gemakkelijk op het verkeerde been worden gezet
![ikbenik](https://kassa-static.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/uploads/profile/1615675.2448051.jpg)
[quote=dearagain schreef op maandag 27 mei 2013, 21:31]*als forumlid krijg je zonder het te beseffen oogkleppen op
Daar waak ik echt wel voor.
Trouwens is de materie dermate dat oogkleppen ophebben niet zo snel zal gebeuren. Komt ook nog bij dat ikzelf dermate in deze materie ben gaan duiken en heel goed weet waar ik het over heb, dat oogkleppen niet zal gebeuren.
[quote=dearagain schreef op maandag 27 mei 2013, 21:31]*per dag worden er duizenden garantieclaims wél vlot en goed afgewikkeld (althans dat is mijn overtuiging)
Zekers. Maar niet volgens de "regels" van diverse organisaties.
[quote=dearagain schreef op maandag 27 mei 2013, 21:31]*dat moet dan het uitgangspunt zijn en niet de onjuiste teksten waarop Consuwijzer en consorten zich beroepen
Het probleem is echter dat ACM wel bevoegdheden heeft om te handhaven.
[quote=dearagain schreef op maandag 27 mei 2013, 21:31]*een kwalijke zaak blijft dan wel, dat consumenten door een zwakke voorlichting van de ACM gemakkelijk op het verkeerde been worden gezet
Dat is ook een zeer kwalijke zaak. Daarom kaart ik het ook steeds aan.
Mijn doelstelling is eigenlijk heel simpel: de mensen in te laten zien dat een toezichthouder een puinhoop van maakt en dat de waarheid totaal anders is.
In tegenstelling wat diverse forumleden denken is mijn doelstelling niet om de belangen van de ondernemers te verdedigen. Integendeel.
Mijn doelstelling heb ik hierboven gegeven.
Maar ook belangrijk is dat als een organisatie aangeeft dat een ondernemer een x aantal jaar probleemloze werking van een product moet garanderen, geef ik aan dat het praktisch niet kan.
Een voorbeeld:
Diverse organisaties geven aan dat een product gedurende de x tijd probleemloos mee dient te gaan. Dat betekent dat de computerverkoper de consument de keiharde garantie moet geven dat bijvoorbeeld een harde schijf gedurende die tijd niet zal crashen.
Kan die ondernemer daadwerkelijk die keiharde garantie geven? Nee. Dus kan nooit ofte nimmer gezegd worden dat die ondernemer dat moet garanderen.
Daarom zeg ik niet voor niets: een product kan kapot gaan.
Wel is het zo dat bijvoorbeeld een product van een bepaald merk niet zo snel kapot zal gaan. Daaruit kan de consument wel de betrouwbaarheid van zo'n product bepalen. Wat echter niet wegneemt dat het product wel degelijk kapot kan gaan.
Dus als van een bepaalde productsoort van een bepaald merk weinig producten gedurende de x tijd kapot gaan, kan niet gezegd worden dat het product gedurende die x tijd probleemloos mee dient te gaan, maar dat de kans dat het product kapot zal gaan veel geringer is. Dus de betrouwbaarheid is groter.
De consument kan dan voor de koop bekijken of die meer geld wilt uitgeven voor meer betrouwbaarheid.
Dat is een veel reëler beeld dan wat diverse organisaties kwekken.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Schadevergoeding voor Oekrainers
Als een Oekraïner materiële schade heeft geleden nadat hij is aangevallen door een onbekende persoon, is het dan mogelijk om via een verzekeringsmaatschappij een vergoeding voor de veroorzaakte schade te krijgen? RMO dekt dergelijke gevallen niet. Lees meer
Portaal vernieuwt de ene badkamer wel en de andere niet. even oud, even slecht
Wij zien in onze wijk met Portaal sociale huurhuizen dat er rare verschillen worden gemaakt in het vernieuwen van de oude, schimmelige badkamers. Er is een schimmige selectie gaande waar we de vingers niet achter krijgen. Hetzelfde geldt voor de even oude keukens. Mag dat zomaar?
Lees meer
Scootmobiel ellende
21-06-2024 Goede morgen Wij mijn man en ik rijden beide een scootmobiel vanuit de gemeente Heiloo WMO op zich zijn wij er blij mee dat die mogelijkheid bestaat . Ik rijd al 26 jaar en mijn man 11 jaar in het verleden bij Hulpmiddelencentrum ook het een en ander meegemaakt 3x een wiel verloren onder het rijden (3 wieler) en dat de scootmobiel of bij het sturen naar links of naa ... Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer