da
door daniel1801 Oct 25, 2010 om 10:58
Elektronica & tv

Garantietermijn camera

Mijn Sony camera is 8 maanden geleden binnen de garantietermijn gerepareerd. Nu werkt het zelfde onderdeel (optical unit) weer niet. De camera is inmiddels 1 jaar en 8 maanden oud en de klantenservice geeft aan dat deze reparatie buiten de 1 jaar garantie van het product en de 3 maanden garantie van een reparatie valt.
Is dit normaal?

523 6 Rapporteer

freya
door freya - Oct 25, 2010 om 12:20
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo daniel1801,

Tja, dat is niet ongewoon. Als je soms dacht dat je op het gerepareerde onderdeel opnieuw 1 jaar garantie zou krjgen, dan kan ik je wel uit de droom helpen, dat is dus niet het geval. De oorspronkelijke garantietermijn blijft van kracht en wel vanaf de aankoopdatum. Bij een nieuwe reparatie mag je wel rekenen op enige coulance.
Bij een te verwachten levensduur van 3 jaar (36 maanden) zou dat dan neerkomen op 20/36 ste van de reparatiekosten voor jouw rekening en de rest voor rekening van de fabrikant/leverancier.

m.vr.gr. Freya

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 25, 2010 om 23:25
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Daniël,

Over welke klantenservice, die geen coulance toepast waar je recht op hebt, heb je het hier?

Hardware ERror MAN.

da
door daniel1801 - Oct 26, 2010 om 10:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Freya,
Dank je wel voor je reactie. Blijft voor mij vreemd dat een vervangen onderdeel al na 8 maanden het weer mag begeven. In theorie zou ik ieder half jaar het zelfde onderdeel kunnen laten vervangen. Je mag toch iets meer van een `deugdelijk product` verwachten.

Beste Hardware ERror MAN,
De klantenservice van FRS Europe. Zij handelen alle reparaties af voor Sony camera´s.

ni
door niels89 - Oct 26, 2010 om 11:01
9 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt er recht op dat je product een redelijke termijn mee gaat. Voor een camera is zo`n termijn minstens 3 jaar.Dus heb je recht op een kosteloze reparatie door de verkopende partij.

freya
door freya - Oct 26, 2010 om 11:19
10999 Antwoorden / 1 Vragen

=niels89 schreef op dinsdag 26 okt 2010, 11:01: Je hebt er recht op dat je product een redelijke termijn mee gaat. Voor een camera is zo`n termijn minstens 3 jaar.Dus heb je recht op een kosteloze reparatie door de verkopende partij.

Je begon je antwoord goed, maar die laatste zin is natuurlijk onzin. Kosteloze reparatie mag je alleen binnen de garantietermijn verwachten en niet tot drie jaar na aankoop. Als dat wel zo was hadden ze de garantieperiode net zo goed op 3 jaar kunnen stellen.....

Freya

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 26, 2010 om 11:28
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Daniël:

Met FRS Europe kun je geen coulance regelen. Daarvoor moet je bij de verkoper of Sony zijn.

Van een 2,5 jaar oud pocket radio'tje dat ik op Schiphol taxfree kocht voor Fl.485,- kreeg ik van Sony Badhoevedorp het volledige reparatiebedrag terug, na een beroep op coulance. Het gerepareerde had ik onder rembours in ontvangst genomen en Fl. 125,00 aan de postbode betaald.
De consumenten bescherming is intussen alleen maar beter geworden.

Dus op naar de verkoper. Kan dat niet omdat het elders gekocht, dan een brief naar Sony Nederland, afd. Sales, Badhoevedorp.

H.