adjudant
door adjudant Feb 12, 2006 om 13:58
Elektronica & tv

Gararantie..???

Onze TV vertoont sinds enige tijd zeer onregelmatig een groene, vale plek linksboven in het beeld welke ook weer na enige tijd verdwijnt. De winkelier schijnt het probleem te kennen en weet mij notabene te vertellen dat ik dan de forse audioboxen maar uit de buurt van de TV moet houden - er staan helemaal geen boxen in de wijde omtrek van de TV - en verwijst mij vervolgens naar de Klantenservice van Samsung. Voor de goede orde: de TV bevindt zich nog in de garantieperiode. Samsung hoort bovenstaand verhaal aan en zegt in eerste instantie een technicus langs te sturen, de z.g. "in-home" service. Als echter blijkt dat het hier gaat om een 21-inch beeldbuis (ik dacht toch even dat we binnen de EU naar het metrische stelsel waren overgestapt), wordt mij doodleuk verteld dat ik het apparaat maar zelf even naar de winkelier moet terugbrengen, want de aan huis-service geldt pas vanaf 28-inch beeldbuizen en vanaf 22-inch flatscreens (is me overigens niet verteld toen ik de TV kocht). Wat ik ook probeer: men blijft bij Samsung zowel als bij de winkelier, die de TV afleverde, bij het standpunt dat ik het 'bakbeest' maar onder de arm moet nemen; het zou niet lonend zijn om in dit geval een technicus langs te sturen! M.a.w.: je hebt wel garantie, echter je krijgt 't niet (zomaar...). Indien je overigens aan hun eisen voldoet, is er ook geen leentoestel voorhanden en zit je dus voor onbepaalde tijd domweg zonder TV. Kan dit allemaal zomaar; wat rest mij nog te doen in deze ??

431 7 Rapporteer

ma
door martin1 - Feb 12, 2006 om 14:21
346 Antwoorden / 4 Vragen

Helaas is het zo dat service aan huis geen verplichting is van de winkel of fabrikant. Er staat nergens in de wet of garantiebepalingen dat de winkel aan huis uw defect moet oplossen. Veelal bieden winkels als service een reparateur aan huis voor grote televisies. Ook het krijgenv an een leentoestel is echt geen verplichting. Je moet het reeel bekijken, jouw tv heeft waarschijnlijk minder dan 250 euro gekost. Uitgaande van een marge van 12-15% voor de winkel heeft hij dus ongeveer 30 euro aan je verdiend. Verwacht je nou dat de winkel bij het minste geringste gelijk een monteur langs kan sturen om jouw tv te repareren, even een leentoestel te plaatsen en de tv daarna weer thuis te bezorgen?

adjudant
door adjudant - Feb 12, 2006 om 14:41
6 Antwoorden / 5 Vragen

Ja, dat verwacht ik! Het is toch van de gekke dat ik me 'zorgen' moet gaan maken om de winst die -in dit geval - Modern Electronics heeft gemaakt bij de verkoop? Reëel bekeken: klant is koning en dient derhalve zeker in de garantieperiode terstond te worden geholpen! Nog twee vraagjes: a. verdedigt u op deze wijze de VARA-strijdbaarheid en b. bent u zelf soms (medewerker bij) een detailhandelaar? Zoniet, onthoud u zich dan in deze van onzinnig commentaar als antwoord!

user123
door user123 - Feb 12, 2006 om 14:55
1346 Antwoorden / 3 Vragen

voor de adjudant geldt kennelijk "befehl ist befehl !""

Ga vooral niet tegenspreken want daar heeft "herr general" geen boodschap aan.

Wanneer u een vraag stelt en een antwoord krijgt wat u niet aantstaat mag u ment argementen komen, niet met een tirade.
Ik hoop dat verder niemand meer serieus op deze vraag in wil gaan.

PS. 21 inch is een klein toestel wat gemakkelijk is mee te nemen. Niet zo aanstellen ja ?

scroogy
door scroogy - Feb 12, 2006 om 15:02
367 Antwoorden / 20 Vragen

Ik ken het probleem van die audioboxen.

Staat er buiten audioboxen niet iets anders "elektronisch" naast de TV,  draadloze telefoon, spelcomputer oid ?

adjudant
door adjudant - Feb 12, 2006 om 15:12
6 Antwoorden / 5 Vragen

Dank voor uw reactie. Nee, de TV staat - net als de voorgangers (Philips, Grundig, enz.) - geheel vrij van dat soort stoorzenders.

technifreak
door technifreak - Feb 12, 2006 om 20:13
142 Antwoorden / 1 Vragen

Als er een deregelijke kleurvlek in het beeld aanwezig is, is dit meestal het gevolg van een storend elektromagnetisch veld. Dit kan veroorzaakt  worden door toestellen, luidsprekers en leidingen. Het kan ook door een defekt in het toestel zelf veroorzaakt worden.

Probeer eens hoe het toestel op een andere plaats functioneert. Als dit hetzelfde is, dan is er mogelijk dat het toestel zelf defekt is.

Voor apparaten en toestellen die te groot zijn om zelf mee te nemen (zoals wasmachines, koelkasten e.d.) , biedt de winkelier meestal een haal en breng service, Voor een TV met een 21" beeldbuis geldt dit  (ook gekeken naar het aankoopbedrag,) dus niet. U kunt het toestel dus het beste zelf naar de winkel brengen als het defekt is.

hutch
door hutch - Feb 12, 2006 om 23:28
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Adjudant,

de verkopende partij heeft geen haal of breng plicht. Zoals reeds geschreven zult u deze TV inderdaad naar de winkel moeten brengen. Het aan huis komen is een extra (niet verplichte) service.

Voor de rest is het makkelijk. Als u gedaan heeft wat Technifreak voorstelde en ook dat helpt niet, breng het toestel dan weer terug naar de winkel. Deze winkel moet er zorg voor dragen dat die TV weer goed funcioneert. En hiervoor mogen aan u geen kosten in rekening worden gebracht (binnen de garantieperiode).

U hoeft binnen de garantieperiode ook geen contact op te nemen met de fabrikant/importeur. Dat is het "probleem" van de winkelier.

V.w.b. een leentoestel: hier heeft u (helaas) ook geen recht op.

Succes, gr. Hutch