ma
door machonacho Jan 13, 2020 om 12:42
Elektronica & tv

Geld terug ipv tegoedbon?

Hallo!

Een half jaar geleden heb ik een stel oordopjes gekocht via mijn lokale Expertfiliaal. Nu zijn deze na een tijdje kapot gegaan en heb ik gebruik gemaakt van de garantie (Expert stuurde de dopjes naar de fabrikant op ter reparatie). Diezelfde middag kreeg ik een belletje van Expert dat ik geen vervanging kon krijgen in de vorm van hetzelfde product, omdat deze uit productie zijn en bij geen enkel filiaal in voorraad meer waren. Zij wilden mij echter tegemoet komen door een ander model te bestellen: deze heb ik in het filiaal bekeken. Nu ben ik niet met dit vervangend product akkoord gegaan, en Expert vertelde mij vervolgens dat ik (zodra fabrikant het tegoed van mijn originele product heeft teruggestort aan Expert) een tegoedbon kreeg voor het bedrag van het originele product. Mag ik in dit geval ook geld terug vragen in plaats van een tegoedbon?

2080 7 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jan 13, 2020 om 12:47
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Als u inderdaad in de stenen winkel hebt gekocht is het alleen coulance als u geld terug krijgt. Dus accepteer het bedrag wat u aangeboden is en wacht (niet te lang, anders is het tegoed verlopen) met er toch iets later aan te schaffen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 13, 2020 om 12:49
16887 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN: consumentenwetgeving stelt recht op geld terug indien reparatie niet kan of adequate vervanging niet kan.

tenormin
door tenormin Jan 13, 2020 om 13:17
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Zag het "ben niet akkoord"' gegaan over het hoofd, dus dat is mijnerzijds verkeerd begrepen. @heremiet

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 13, 2020 om 12:48
16887 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft in dit geval wettelijk recht op geld terug nu reparatie niet mogelijk blijkt en men u geen adequate vervanging kan bieden.
Ik geef u verwijzingen naar de vigerende wetgeving m.b.t. consumentenbescherming in deze.

www.consuwijzer.nl

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html en evt ook

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html waarvan de inhoud voor zich spreek en deze:

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn  Ergo: geef de verkoper van uw Expert winkel aan dat u wettelijk recht heeft op geld terug en niet op een tegoedbon.

ma
door machonacho Jan 13, 2020 om 12:51
Antwoorden / 1 Vragen

Dank, hier ga ik mee aan de slag!

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 13, 2020 om 12:57
16887 Antwoorden / 202 Vragen

En aanvullend: een cadeaubon is GEEN adequate vervanging of gelijkwaardige vervanging als vereist bij de wetgeving.
Laat weten hoe de verkoper reageert of anders gezegd of u inderdaad uw geld terug krijgt. Indien dat onverhoop niet zo is kunt u terecht bij  https://www.expert.nl/service/klantenservice/klachten

tijger1
door tijger1 - Jan 13, 2020 om 12:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft niet te wachten op de fabrikant en ook hebt u recht op geld terug. Maar indie hele winkel geen oordingen naar uw zin te krijgen?

Donuts
door Donuts Jan 13, 2020 om 13:09
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Oordingen? Nooit van gehoord. Zijn dat kralen?

tijger1
door tijger1 Jan 13, 2020 om 13:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad of hangers.

aurora1
door aurora1 Jan 13, 2020 om 19:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Of clips toch?

marita5
door marita5 - Jan 13, 2020 om 13:03
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Machonacho ,

Het product is al snel kapot

Brengt u een product terug naar de winkel omdat het al snel kapot is gegaan? En is dat niet uw schuld? Dan hebt u vaak recht op een gratis reparatie of op een nieuw product. Biedt de verkoper u in plaats daarvan een tegoedbon aan? Dan hoeft u die niet te accepteren

Voorbeeldbrief :

https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/garantie-of-reparatie-of-geld-terug/voorbeeldbrief-afwijzen-tegoedbon-voor-kapot-product

panter22
door panter22 - Jan 13, 2020 om 16:07
6599 Antwoorden / Vragen

Die oordopjes die je gekocht hebt waren dan een oud model als ze nu al niet meer te koop zijn.
Biedt Expert je een nieuwer model aan?
Kijk eens hier welk model Expert je aanbiedt Of misschien kun je een ander merk ipv deze krijgen?
https://www.kieskeurig.nl/koptelefoon/oordopjes?page=1

ma
door machonacho Jan 14, 2020 om 09:58
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Panter22,

Expert bood mij een downgrade aan van het zelfde merk. In de winkel zouden ze het product zó meegeven en 'vergat' men te vermelden dat de vervanging 30 euro goedkoper was dan origineel product. Ik ben vrij kieskeurig wat betreft merk (en geluidskwaliteit) dus helaas is een ander merk geen optie.

aurora1
door aurora1 Jan 14, 2020 om 10:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En waar heeft u die dingen in? Op de fiets?

ma
door machonacho Jan 14, 2020 om 10:22
Antwoorden / 1 Vragen

Ik gebruik ze nu voornamelijk tijdens het schrijven van mijn afstudeerscriptie.

panter22
door panter22 Jan 14, 2020 om 18:32
6599 Antwoorden / Vragen

Dan kan niet, voor hetzelfde geld goedkopere oordopjes meegeven. Duurder mag wel.

Th
door Theawaalen - Jan 13, 2020 om 19:23
113 Antwoorden / 5 Vragen

Heb je het artikel met een vvv-bon of een andere bon betaald dan hoeven ze geen geld terug te geven..

ma
door machonacho Jan 14, 2020 om 10:22
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Theawaalen,

Ik heb geen bonnen gebruikt om het artikel aan te schaffen.