to
door toyah May 23, 2007 om 13:46
Elektronica & tv

Geluid niet synchroon met beeld

Ik heb een dvd video combi samsung VR350 gekocht. Dit omdat ik mijn (eigen opgenomen) videobanden op dvd wil zetten. Dit gaat heel eenvoudig alleen loopt het geluid niet synchroon met het beeld. Niet als ik hem afspeel op de dvdspeler zelf en ook niet op bijv. mijn PC. Is dit een fout in het apparaat ? Wie weet waar dit door komt ?

1904 16 Rapporteer

va
door vaassen - May 23, 2007 om 22:24
35 Antwoorden / 17 Vragen

Volgens mij kunt u het beter vragen aan de winkel waar u uw DVD speler heeft gekocht

labswans
door labswans - May 23, 2007 om 22:27
1918 Antwoorden / 10 Vragen

dat is op te lossen

bron www.helpmij.nl

Als je weet hoeveel verschil er ongeveer is, kun je de boel met VirtualDub -> Audio -> Interleaving weer recht zetten...... [tijdsverschil ingeven]

virtual dub te downloaden via http://www.virtualdub.org/

labswans

to
door toyah - May 23, 2007 om 23:53
17 Antwoorden / 6 Vragen

Nee de fout ligt bij de dvd/videocombi. Als ik daar de functie van kopieren gebruik zou het toch goed op de dvd moeten staan. Als ik na het kopieren de dvd afspeel is het geluid niet synchroon. Daarnaast heb ik hem geprobeerd op mijn PC af te spelen maar daar is het probleem hetzelfde. Misschien dat ik het via PC bewerking kan corrigeren maar dit kan volgens mij niet de bedeoling zijn. daar koop ik geen combi voor. dan had ik net zo goed mijn videorecorder op mijn PC kunnen aansluiten.
Iemand wel een fatsoenlijk antwoord hierop. Zoals misschien een instellingsfout al zou ik niet weten hoe dat zou kunnen als je met 1 knop een opname kan maken.

freya
door freya - May 24, 2007 om 09:34
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Aha, nu is het me duidelijk dat je de videoband rechtstreeks naar de DVD kopieert m.b.v. de DVD/video combi. Ik was even in de veronderstelling dat je de videobanden via de PC op DVD had gezet. Ik ken het apparaat verder niet maar wellicht is er nog wat aan in te stellen? Heb je dit probleem met alle videobanden? En is de vertraging ook altijd hetzelfde? Over hoeveel tijdvertraging heb je het dan?

Freya

to
door toyah - May 24, 2007 om 11:03
17 Antwoorden / 6 Vragen

Nou de vertraging wordt steeds meer naarmate de opname vordert. In de handleiding staat ook niets over instellingen. Maar heb net bericht gehad van Samsung en die geven aan dat het apparaat terug moet vanwege een fout. Wel balen want ik heb hem net 1,5 week.

freya
door freya - May 24, 2007 om 12:02
10999 Antwoorden / 1 Vragen

De videobanden zijn waarschijnlijk al een tijdje geleden opgenomen? En zijn het opnames van b.v. een videocamera? Het probleem zoals je het schets is dus een type-2 zoals ik dat eerder uitlegde. Dit is een typisch verschijnsel wanneer je een opname hebt gemaak volgens het europese (pal) systeem en converteert naar DVD volgens het amerikaanse (ntsc) systeem. (of andersom). Het aantal beeldjes per seconde is volgens het ntsc-systeem nu eenmaal lager dan volgens het pal-systeem. Als de banden dus volgens het goede systeem (pal) zijn opgenomen, kijk dan eens of je in de DVD/video combi een instelling kunt vinden die aangeeft dat de DVD/video combi stsst ingesteld op het ntsc-systeem. Zoja, zet het dan op 'pal'. en je probleem is verholpen.

Freya

to
door toyah - May 24, 2007 om 13:41
17 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb het nagekeken maar die optie is niet aanwezig.

freya
door freya - May 24, 2007 om 13:47
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, dan vrees ik dat het apparaat toch maar nagekeken moet worden. Hopelijk wordt het dan opgelost. Laat in ieder geval nog eens horen hoe het afloopt.

Freya

to
door toyah - May 24, 2007 om 13:49
17 Antwoorden / 6 Vragen

Zal ik doen, alvast bedankt voor het meedenken.

freya
door freya - May 24, 2007 om 15:00
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Op bladzijde 33 van de handleiding kom ik iets tegen over het 'kleurensysteem'. De instelmogelijkheden zijn hier: Automatisch, PAL en B/W (zwart/wit).
Als die instelling op Automatisch staat, zet hem dan eens op PAl. Mocht de instelling al op PAL staan, probeer dan eens de stand Automatisch. Het is het proberen waard, lijkt me.

Freya

to
door toyah - May 24, 2007 om 15:23
17 Antwoorden / 6 Vragen

Hij staat op automatisch. Zal vanavond eens Pal proberen. Je hoort het nog.

to
door toyah - May 24, 2007 om 23:38
17 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo Freya,
Ik heb hem op Pal gezet en het dts geluid uit gezet ( had ik ondertussen ergens gelezen) en nu klopt het wel !
Bedankt voor je hulp. Gelukkig had ik hem nog niet teruggestuurd. Wel dom van Samsung om niet eerst met eventuele oplossingen te komen.

freya
door freya - May 25, 2007 om 09:55
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Fijn dat het toch is opgelost. En wat samsung betreft, zo zie je maar weer, de mensen die jou aan de telefoon of per e-mail te woord staan zijn geen mensen met technische kennis en zijn er alleen maar om 'mensen te woord te staan'.
Veel plezier in ieder geval met het omzetten.

Freya

to
door toyah - May 25, 2007 om 11:21
17 Antwoorden / 6 Vragen

Vertrouwen heb ik allang niet meer in helpdeskmedewerkers. Daarom had ik mijn probleem ook op het forum gezet.
Zou alleen veel tijd en geld schelen als ze daar eens verandering inbrengen.
Nogmaals bedankt

freya
door freya - May 25, 2007 om 11:21
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo toya,

Als ik je vragg goed lees, begrijp ik er uit dat dit probleem alleen optreedt bij de DVD's die je gemaakt hebt van de videobandopnames. Aangezien je dit probleem op de PC al hebt, ligt het probleem dus niet bij de DVD/video combi. Het probleem treedt kennelijk op bij het omzetten naar DVD.
Welk programma gebruik je voor het omzetten? Geluid/beeld synchronisatie-problemen kun je eigenlijk op twee manieren hebben.

  1. De vertraging is constant (aan het begin van de opname is de tijdvertraging net zo groot als aan het eind van de opname)
  2. De vertraging wordt steeds erger (beeld/geluid loopt dan aan het begin van de opname synchroon en narmate de opname langer duurt neemt de tijdvertraging toe)
Het eerste type vertraging is meestal in het programma in te stellen (een vaste waarde).
Het tweede type vertraging is meestal het gevolg van een verkeerde instelling van het aantal beeldjes per seconde. De videoband zal opgenomen zijn met 25 beeldjes per seconde. Wanneer dit bij de conversie wordt omgezet naar een verkeerde 'standaard' (b.v. 24 beeldjes per seconde) dan zal het geluid steeds méér uit de pas gaan lopen.
Kijk deze instellingen in het programma dus eens na.

m.vr.gr. Freya

freya
door freya - May 25, 2007 om 11:25
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Ach, je hebt de weg nu in ieder geval gevonden. Als je weer eens ergens tegenaan loopt kun je het hier altijd vragen.

Freya