me
door merkelens Jun 20, 2010 om 11:48
Elektronica & tv

Hd zenders

heb onlangs een full hd tv Samsung gekocht. Hierop staat een humax digitale SD ontvanger, dus geen HD ontvanger. Ik ontvang op de tuner van de tv wel Ned 1 in HD, maar Ned 2 en 3 alsmede Eurosport ontvang in NIET in HD terwijl deze zenders wel in het basispakket van Ziggo zitten.

hoe kan dat?

mvg.
Martin

629 3 Rapporteer

kiran
door kiran - Jun 20, 2010 om 20:39
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@merkelens

Ned.1/2/3 + Eurosport HD zitten inderdaad standaard in het Z1 basispakket.
Om die zenders in HD te kunnen ontvangen heb je een HD decoder nodig.
SD: alleen om digitaal te kunnen ontvangen.

Tuner tv - wel Ned.1 in HD / kan niet. Ned.1 is dan digitaal.
[is wel mogelijk dat je een hd logootje ziet, maar is geen hd]

gladdeharry
door gladdeharry - Jun 20, 2010 om 21:42
463 Antwoorden / 14 Vragen

Om HD-zenders te kunnen ontvangen heb je wel een HD-ontvanger nodig.Voorbeelden zijn de Humax 5000 of de 5050.

ziggopatrick
door ziggopatrick - Jun 21, 2010 om 12:30
5 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik het goed begrijp kijk je dus via de SD ontvanger alle kanalen uit het basispakket en Nederland 1 HD via de tuner van de TV zelf.
Waarschijnlijk heeft deze TV een ingebouwde HD ontvanger waarmee je inderdaad Nederland 1 HD kunt ontvangen, Nederland 1 HD is namelijk vrij te ontvangen.

Dat je met deze ingebouwde HD ontvanger verder geen zenders kan ontvangen komt omdat deze niet is voorzien van een smartcard zoals deze wel in de SD ontvanger zit.
Nederland 2 en 3 HD en Eurosport HD zitten wel in het basispakket maar als de TV niet is voorzien van een smartcard kun je deze hier niet op ontvangen aangezien deze niet vrij te ontvangen zijn.

Om ook deze zenders en alle andere zenders uit het basispakket te ontvangen op de tuner van de TV zelf zul je een CI+ module moeten aanschaffen waar ook een smartcard zoals in de SD ontvanger gaat.
Dan heb je dus de SD ontvanger niet meer nodig aangezien je de HD ontvanger van de TV zelf gebruikt.
Meer informatie over de CI+ module kun je vinden op:
https://www.ziggo.nl/#producten/televisie/digitale-televisie-module-ci/

Hier kun je ook meteen vinden welke televisies worden ondersteund met deze CI+ modules.

Als je nog meer vragen hierover hebt plaats dan gerust weer een reactie op dit topic, ik zal deze dan zo snel mogelijk beantwoorden.