keessie1
door keessie1 Mar 20, 2009 om 22:48
Elektronica & tv

Hoe efficient is een licht dimmer

Als ik een lamp voor zo'n 50% Dim in licht sterkte, bespaar ik dan ook 50% vermogen (energie)?

Ik heb eens gehoord dat een gedimde lamp van b.v. 60 Watt op 50% licht sterkte, toch nog zo'n 75% aan energie verbruikt (45 Watt dus),

Klopt dit?

Vast bedankt voor de reacties.

3804 27 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Mar 20, 2009 om 23:05
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat laatste klopt eerder dan het eerste.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 20, 2009 om 23:17
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Hoi Keessie, hoe zwakker de lamp brand, desto minder vermogen hij dissipeerd (met knipoog naar Herman). Mijn vraag is wat jij als 50% lichtsterkte deffinieert. Laat ik het zo zeggen: ik heb in mijn studententijd ooit eens een schakelingetje bedacht waarmee ik 2 gloeilampen in wel-of-niet in serie kon zetten. Dwz de lamp kreeg dus 220 Volt p stuk, of ze moesten de 220 Volt delen. 110 Volt per stuk dus.
Een leuke bijkomstigheid is dat, naast de 110 Volt, daardoor de stroom ook gehalveerd werd.

Nu heeft een knappe meneer ooit eens bedacht dat vermogen spanning x stroom is.

Dus: halve spanning x halve stroom is dus een kwart van het vermogen!

Nu levert dit niet echt veel licht op, maar wel een aangename gedimde verlichting. Ik gebruik het nog steeds met 2 50Watt halogeenlampjes.
Een vriend heeft dit ook gedaan. Hij had zelf plafondlampen gemaakt van high-hads. De 25 Watt lampjes gaven te veel licht, met dit idee icm een paar kaarsen kreeg de ruimte een zeer warme sfeer!

Sommige mensen denken dat het vermogen nu door de dimmer opgenomen wordt. Heb je wel eens een gloeilamp vastgehouden? Dan zou met 50% dimmen de dimmer net zo heet worden als de lamp... In een dimmer zit een stukje elektronica die steeds de lamp aan/ uit zet. Hij doet dit 100x per seconde, vandaar dat je ogen dit niet zo waarnemen, maar als 1 constante gloed.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 20, 2009 om 23:20
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Nog even als aanvulling op mijn rekenvoorbeeld: de 50 Watt-lamp verbruikt nu 12.5 Watt per stuk, een kwart van 50 Watt.

Ik hoop dat je wat aan mijn voorbeeld hebt!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 20, 2009 om 23:42
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Deinert, off topic:

Met knipoog terug: het peerd is in dit geval met een t.

Hardware ERror MAN. (geen neerlandicus, wel taal liefhebber)

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 20, 2009 om 23:52
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Hahaha   goed gezien, Herman....   die verdraaide d's en t's zitten me nog wel eens dwars.....

pavoordf
door pavoordf - Mar 21, 2009 om 00:37
519 Antwoorden / 73 Vragen

@deinert

een opmerking mbt tot jouw voorbeeld. Volgens mij is het verband tussen spanning en stroom bij een gloeilamp niet lineair. Bij halvering van de spanning zal de stroom niet halveren. Bij de lagere spanning wordt de gloeidraad minder heet en is daardoor de weerstand minder groot. Het opgenomen vermogen is dus niet een kwart per lamp maar ligt ergens tussen een half en een kwart.

Mbt de vraag van Keessie. Bij dat lagere vermogen is het rendement van de lamp ook minder. Een lamp die de helft van zijn nominale vermogen opneemt, zal minder dan 50% licht geven. Er wordt dus relatief meer in warmte omgezet

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 21, 2009 om 01:07
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ pavoordt:

Quote:"Bij de lagere spanning wordt de gloeidraad minder heet en is daardoor
de weerstand minder groot. Het opgenomen vermogen is dus niet een kwart
per lamp maar ligt ergens tussen een half en een kwart.
"

Helemaal mee eens. Doch het antwoord van Edwardus vond ik al prima.

Er is hier het laatste jaar al zoveel zin en onzin over dimmers geschreven, dat ik er geen zin meer in heb. Vraagstellers kunnen bij zelf even zoeken hier genoeg over op deze site vinden waarmee de vraag meer dan beantwoord wordt.
H.

acjzr1
door acjzr1 - Mar 21, 2009 om 19:58
295 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zie hier leuke redeneringen, maar een dimmer wordt warm. Dat die dimmer warm wordt betekent dat er energie verloren gaat. Hoeveel energie er door een dimmer verloren gaat zou je kunnen meten door een kilowattuurmeter te plaatsen. Er zijn er onlangst nog getest. (goed en goedkoop voor ongeveer een tientje, Cresta dacht ik) Het is absoluut niet zo dat een dimmer het licht aan en uit schakelt! Een dimmer verlaagt het voltage en verbruikt daarbij zelf ook energie.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 21, 2009 om 20:28
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ azjcr:

Toch nog maar een keer doen....
Bij een dimmer wordt de effectieve waarde van de stroom verlaagd door fase aansnijding. Dan wordt slechts een gedeelte van de stroom van de sinus doorgelaten. Zodoende wordt slechts een deel van het vermogen doorgelaten die mogelijk zou kunnen zijn. Toch kan de spanning optimaal zijn.

Maar inderdaad, een dimmer wordt iets warm. Er wordt in de ordegrootte van 0,5 tot 2 Watt in gedissipeerd.

Dat is heel wat minder dan met een regelweerstand hetzelfde effect te bereiken.

H.

acjzr1
door acjzr1 - Mar 21, 2009 om 20:55
295 Antwoorden / 3 Vragen

Niet alle dimmers werken het zelfde...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dimmer

Groeten,

Acjzr1 ;)

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 21, 2009 om 21:27
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ azjcr:

Je hebt gelijk, niet iedere dimmer is hetzelfde. Je hebt om te dimmen regelweerstanden, regeltrafo's, dimmers via faseaansnijding en dimmers via pulsbreedtemodulatie.

Het is evident dat het hier, om een simpel gloeilampje te dimmen, niet over regelweerstanden, regeltrafo's of pulsbreedtemodulatie gaat.
We hebben thuis nu eenmaal wisselspanning. Dat houden we zo en dan dimmen we zo'n lampje met faseaansnijding. Dat geeft in de regelaar zelf ook het minst vermogensverlies.

Met faseaansnijding wordt de stroom geregeld welke effectief door de lamp kan gaan.

Mijn kennis in deze haal ik niet van Wiki, doch is parate kennis.

H.

acjzr1
door acjzr1 - Mar 21, 2009 om 21:56
295 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi, hrdwerrorman ,

Ook jij hebt gelijk, maar bij de verkoop of aanschaf van een dimmer kijkt men niet altijd (of zelden) naar het type dimmer. Daardoor kopen veel mensen dimmers die niet geschikt zijn voor de door hen gebruikte verlichting. Verkopers weten vaak ook niet waarover ze spreken. De meest verkochte dimmers gebruiken daardoor ook veel meer energie dan nodig zou zijn. Bij goede adviezen kan het verbruik behoorlijk veel omlaag.

Met vriendelijke groet,

Acjzr1.

keessie1
door keessie1 - Mar 21, 2009 om 23:50
138 Antwoorden / 9 Vragen

Iedreen bedankt voor de antwoorden, helaas vaak nogal Techinisch maar ik begrijp eruit dat een dimmer zeker energie besparend werkt.

Ik heb n.l. een Staande lamp met 8 "Bloem Kelkjes" en hier in zitten mooie kaarslampje van 15 Watt, Samen toch goed voor zo'n 8x15=120 Watt Een beetje veel voor een schermerlamp.

Helaas worden dit model kaars lampjes NIET gemaakt in minder dan 15 Watt, dus is dimmen de enige oplossing. Alleen was ik dus benieuwd of ze dan nog steeds 120 Watt blijven verbruiken.

Ik begrijp uit jullie reacties dat, als de dimmer ongeveer op de helft staat, de lampjes samen iets meer dat de helft verbruiken n.l. zo'n 75 Watt.

Is me duidelijk, bedankt.

Groetjes Keessie

knoop4x9
door knoop4x9 - Mar 23, 2009 om 21:46
533 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo keesi,even in het kort.we hebben te maken met een wisselstroom van 220 V,die stroom heefd een sinus met een piek van 10 gedeeld door 7 is 314volt.Wat doet 1 dimmer,die piekt die spanning af door een regelbare weerstand en zenerdiode en de nodige elektronica.Dat zo'"n dimmer warm word is normaal ,een dimmer van 300 wat kan ook een lamp van 40 wat dimmen. Wat je afneemd aan vermogen  is niet veel,bij 300 wat.mischien 30 watt,hoe lager de belasting hoe minder het gebriuk.Hiermee jouw ingelicht te hebben.

mvrg  Nico

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 23, 2009 om 22:07
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ knoop:

Als ik even op mag merken:
Hier wordt het ook niet beter van. Blanke(?) broeder heeft de klok heel in de verte horen luiden....

Afgezien van die piek kun je ook geen 30 Watt in een huis-, tuin- en keukendimmer kwijt, het plastic zou smelten. Geen idee van grootheden.

Je snapt het zelf niet, hoe moet je het dan aan Keessie uitleggen?

H.

pavoordf
door pavoordf - Mar 23, 2009 om 22:29
519 Antwoorden / 73 Vragen

@knoop

ik hoop dat je meer verstand ven verzekeringen hebt

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 23, 2009 om 22:45
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ pa:

Met uw logistieke flip achtergrond bent u door uw interesse toch nog knap technisch geworden, zie ik vaak.

Heeft u wel eens een zenerdiode in een dimmer gezien? Om een stroom van 314 Volt af te toppen?

H.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 23, 2009 om 22:55
1163 Antwoorden / 60 Vragen

@ Herman zal de zenerdiode zijn om de stroom van 314 Volt te dissiperen?

Uch!

knoop4x9
door knoop4x9 - Mar 23, 2009 om 23:15
533 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi keesie,nog even een aan vulling, wat ik kan advizeren ,heb jij een ampere meter voor wisselstroom sluit die aan tussen de bruine draad en je weet het formule is vermogen(watt)is e(spanning)x stroom(is ampere),nog even voor herman ,de spanning is evenredig met de stroomsterkte en de weerstand is omevenredig met de stroomsterkte.

mvrgt  Nico

jftm
door jftm - Mar 23, 2009 om 23:40
182 Antwoorden / 5 Vragen

Keessie is inmiddels de weg kwijt en afgehaakt !
Zij had het antwoord al tot tevredenheid gekregen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 23, 2009 om 23:48
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Nico:

Tja, met 9 jaar had ik interesse in elektro en soldeerde. Met 12 jaar knutselde ik met elektronica. In beide ben ik geschoold en heb in beide een beste boterham en een best pensioen verdiend. En nòg is het mijn hobby.

Dus je kunt mij over spanning, weerstand en stroom niet zoveel meer wijsmaken. Daarom durf ik te schrijven dat je de klok hebt horen luiden en dàt wat je Keessie probeert wijs te maken nergens op slaat.

Als je me niet gelooft, kijk dan maar eens IN een dimmer. Daar zit inderdaad een weerstand in waar je het vermogen door een lamp mee kunt regelen. Het is een potmeter waar je minder dan ¼ Watt in kunt dissiperen (Deinert;-)
Een zenerdiode zul je daar niet in vinden. Wel een triac, met een koellip waar  je een Watt of twee op kunt dissiperen. Dus niks 30 Watt!

De spanning vòòr de lamp wordt er ook niet door geregeld, doch het vermogen en met een gewone wisselstroommeter kun je de stroom door een dimmer niet meten. Er gaat n.l. in gedimde toestand geen hele sinus van de stroom door de lamp doch slechts een gedeelte van de sinus. Om dat te meten heb je een R.M.S-stroommeter nodig. Die meet de effectieve waarde van de stroom.

H.

pavoordf
door pavoordf - Mar 24, 2009 om 00:01
519 Antwoorden / 73 Vragen

@hrdwerrorman

ik neem aan dat je mij bedoeldt met @pa. Effe correctie. Ik heb geen logistieke maar elektronica en informatica achtergrond, Lang geleden overigens dat ik een dimmer van binnen heb gezien. Zeners zaten daar nooit in. Triacs en Diacs kan ik me vaag iets van herinneren

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 24, 2009 om 00:18
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ pa:

Ja, die bedoel ik. Meende wel eens wat over logistiek van u te hebben gelezen.

Foutje dan, excuus.

========================================

@ knoop:

Als je het nog hebt kunnen bijbenen dan heb ik hier nog wel een aardig
forum dat het heeft over meten aan niet-sinusvormige stromen.
RMS-meting, of wel effectieve waarde meting.

www.circuitsonline.net/forum/view/27685

========================================

@ jftm:

Al ver voordat Keessie de vraag stelde was de uitleg al op deze site. En niet èèn keer!

Allemaal welterusten, want ik moet om 06:00 uur op voor een ritje van dik 400 km. Groet, H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 24, 2009 om 00:32
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ knoop:

Deze is ook nog leerzaam in verband met RMS-stroommeting:

http://www.copperbenelux.org/files/lpqi-_harmonischen_3.2.2_ndl.pdf.

H.

knoop4x9
door knoop4x9 - Mar 24, 2009 om 00:58
533 Antwoorden / 0 Vragen

@Herman ik ben van plan het forum in te stappen dan kunne we beter diskusereen.triacs endiacs is mij wijl bekend heb je wel is gehoord van brom op tostieijsers en alle andere keukenmachines,daae zitten ze wel in

mvgr  Nico

knoop4x9
door knoop4x9 - Mar 24, 2009 om 01:16
533 Antwoorden / 0 Vragen

@herman die amperetang heb ik allang in huis,nietsinuskromme kunnen alleen maar digitaal zijn leg het mijm is uit.

mvrgr

pavoordf
door pavoordf - Mar 24, 2009 om 07:48
519 Antwoorden / 73 Vragen

he @knoop
Triacs en Diacs in toestie-ijzers. Verwar je ze niet met sterilisistors? Daar hadden onze wasmachinemonteurs het vroeger over, toen de mechanische klok door een elektronische klok werd vervangen. Minder aannemelijk, maar je zou ook transwastors kunnen bedoelen

met vr. groet
Pa