maki
door maki Dec 20, 2006 om 20:47
Elektronica & tv

Hoe kan ik mijn kerstlampjes weer laten branden

hallo allemaal

ik heb verschillende snoeren kerstlampjes. het komt nogal eens voor dat een gedeelte het opeens niet meer doet, zo'n lampje of 10.   èèn snoer doet het opeens helemaal niet meer. kan ik dit nog repareren. het gebeurt ook weleens dat ze het weer doen als je ergens aan komt. maar nu niet. weet iemand hoe zoiets werkt en wat kan ik er aan doen ik heb alle lampjes gecontroleerd of even bewogen. het lijkt of de lampjes van tegenwoordig dat eerder hebben. als er een kapot is, kan ik dat op een of andere manier achter komen welke dat is? wie weet raad?

groetjes maki

17904 7 Rapporteer

labswans
door labswans - Dec 20, 2006 om 20:52
1918 Antwoorden / 10 Vragen

je zou de reservelampjes erbij kunnen gebruiken , een eruit een nieuwe erin en controleren........................ een leuk klusje als u daar zin in heeft

of dan een nieuwe kopen omdat het sneller werkt, kost tegenwoordig bijna niks  voor minder dan 5 euro voor 100 lampjes .... :D

wat u wilt , labswans

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 20, 2006 om 21:23
16888 Antwoorden / 202 Vragen

De lampjes die u heeft zullen wel in serie staan en dan: één stuk, niets brandt meer. De wat duurdere hebben een doorschakeling als een lampje stuk is.  Ook kan sprake zijn van een draadbreuk. De enige optie is met een reservelampje alle lampjes één voor één wisselen om zo de defecte te zoeken maar in het ergste geval zijn er al meer stuk. ( Is sprake van doorschakeling bij defect dan is de spanning op de nog resterende hoger en die gaan dan eerder stuk)

ha
door harpoo - Dec 22, 2006 om 15:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

Goed idee, dat van dat lampje wisselen. Maar wat nu als er meerdere kapot zijn?

nowhere
door nowhere - Dec 22, 2006 om 15:38
127 Antwoorden / 1 Vragen

Met een zogenaamde multimeter of gewoon een batterij is het mogelijk de lampjes stuk voor stuk te controleren, vervolgens kunt u dan de defecte vervangen. Als al gebleken is dat meerdere lampjes stuk zijn is het aantal mogelijkheden extreem dus zomaar wat proberen lijkt me niet verstandig.

maki
door maki - Dec 22, 2006 om 19:26
8 Antwoorden / 21 Vragen

dank je wel nowhere,

lijkt me goed idee als dat zo kan, maar hoe doe ik dat met een batterij?

janfreak
door janfreak - Dec 23, 2006 om 11:53
58 Antwoorden / 10 Vragen

Heel simpel.  Er zijn voor weinig geld apparaatjes te koop waarmee je kunt meten of er spanning op een draad staat. Ik weet helaas niet hoe die dingen genoemd worden, bij Conrad heet het LCD-V-check en kost € 4.50. Deze dingen hebben geen batterij nodig.
Als je wilt weten welk lampje kapot is dan ga je vanaf de stekker eerst meten welke draad de fase is (wel de stekker in het stopcontact steken). Dat is ook snel te zien, met het apparaatje geeft hij op de ene draad signaal en op de ander niet.
Vervolgens loop je zo het snoer af, je meet voor en na elk lampje, als er op beide kanten spanning staat is het lampje heel, zodra er aan de ene kant wel spanning staat en aan de andere kant niet, dan is het kapot. Als je zelf zo'n apparaatje wilt maken dan kun je dat vinden op mijn website: http://www.xs4all.nl/~janfreak/sensor.html
Daar staat ook uitvoeriger hoe je het moet gebruiken.

Succes

jo
door joener - Jan 7, 2007 om 21:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb juist hetzelfde probleem!

Meestal is het probleem: als er 1 of meerdere kapot gaan, dan sleuren ze er nog enkele mee. "moderne" lichtjes staan namelijk ik parallel. Als er ééntje kapot gaat dan heb je een verbruiker minder. De rest komt dan op een hogere spanning te staan en sommigen gaan dan ook nog eens kapot.

Ik ben net klaar met al mijn lampjes te testen. 12 kapot :(  Je moet ze gewoon uithalen met een schroevendraaier en dan met een multimeter testen. (Gewoon je multimeter op de weerstand-stand zetten en kijken of je metertje beweegt, geen beweging -> stuk)

Dan kun je er misschien nog enkele vervangen met de reservelampjes.
Het kan dan wel zijn dat je te weinig lampjes hebt om al de kapotte te vervangen. Dan moet je als de goede lampjes na elkaar stoppen en het deel waar er geen lampjes meer zitten, eruit knippen.
Vervolgens heb je een ander probleem. Er zijn een aantal lampjes uit de kring gehaalt, hierdoor staat de rest dus op een te hoge spanning.

Om dit op te lossen met je verstand van elektriciteit hebben: je lampjes staan op een spanning van normaal 220 à 240 volt. Stel dat je 50 lampjes in je oorspronkelijke kring had, dan heeft elk lampje ongeveer een voltage nodig van 5 volt. (Het voltage wordt immers verdeeld over elk lampje) Als je hier dus de kring vermindert met 10 lampjes, dan moet je maken dat je de spanning vermindert met 50  volt(=10 lampjes x 5 volt). Met het juiste weerstandje is dit onmiddelijk gefikst.

Mocht het zijn dat je maar enkele lampjes uit de kring moest knippen, dan moet je het bovenstaande niet doen. De rest van de lampjes zullen niet kapot gaan van het klein beetje overvoltage.
Als je meer dan 5 lampjes uit de kring moet knippen, dan zou ik toch al een weerstandje in de kring zetten.

Of je loopt naar de winkel en koopt was nieuwe lampjes.

Veel succes!!!