fr
door frerichsrgm Dec 6, 2009 om 23:50
Elektronica & tv

Hoe overtuig ik Bosch de kosten reparatie vaatwasser te vergoeden.

De sturingsmodule van een haast 4 jaar oude Bosch Vaatwasser (aanschafprijs Eur. 804) is kapot. Een klacht bij Bosch resulteerde in een afwijzing van vergoeding reparatiekosten ad Eur. 287 omdat : "Het defect raken van een sturingsmodule komt helaas voor en is geen structureel probleem bij deze machine", aldus Bosch. In de uitzending van Kassa van 5/12 is een oproep gedaan om dit soort consumentenklachten te melden. Wat is de beste aanpak om Bosch toch zo ver te krijgen dat zij tegemoet komen in de reparatiekosten? Men mag toch voor zo'n prijs een deugdelijk product verwachten met een levensduur > 4 jaar? Bovendien is de sturingsmodule niet een onderdeel van de machine welke door verkeerd gebruik kapot kan raken.

4131 7 Rapporteer

kiran
door kiran - Dec 7, 2009 om 01:52
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@frerichsrgm

Ten 1e: met Bosch heb je niets te maken. Is de fabrikant. Bij problemen ga je terug naar de verkopende partij. Ten 2e: de machine is 4 jaar oud, heeft geen eeuwig durende garantie.

Bovendien moet u nu bewijzen dat het gedeelte dat kapot is Niet komt door eigen schuld. En ja, u mag een deugdelijk product verwachten, maar of dit een ondeugdelijk product is? 4 jaar zonder problemen .... zou uitgezocht moeten worden.
Zou naar de winkel van aankoop teruggaan en dáár het probleem voorleggen.
(coulance?)
En een klacht zou u evt.kunnen indienen, men gebruikt dat als signalering.
klik hier

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 7, 2009 om 02:09
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag frerichs,

Bosch kun je daar niet van overtuigen. Die geven een jaar fabrieksgarantie en dan is voor hen de kous af. Eigenlijk heb je met de fabrikant niets te maken.
Je deed zaken met de winkelier.
Je had met je klacht naar de winkelier gemoeten bij consumentenkoop. Dan heb je meer rechten dan een jaar, volgens de wet op de consumentenkoop.

Nu moet je maar afwachten of de winkelier er nog iets mee wil doen. Wanneer je direct naar de winkelier was gegaan, dan had deze zijn eigen technische man dit probleem op kunnen laten lossen of hij schakelt Bosch in en heeft in zulke gevallen speciale coulance afspraken met Bosch. Die kans ontnam je hem door direct Bosch in te schakelen.

Wil de winkelier niets, dan kun je Bosch nog beleefd en nederig om coulance vragen. Je hebt geen recht meer op.

Hardware ERror MAN.

toolboy
door toolboy - Dec 7, 2009 om 08:49
965 Antwoorden / 40 Vragen

Bovendien is de sturingsmodule niet een onderdeel van de machine welke door verkeerd gebruik kapot kan raken.

Wel degelijk kan dit het geval zijn bv als er dor een verstopping de pomp continu aangestuurd wordt door de module. T

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 7, 2009 om 10:55
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ toolboy:

Als elektronicus zou ik dat in dat geval een ontwerpfout in het besturingmodule vinden. Het moduul is gemakkelijk zo te ontwerpen dat bij het vastzitten van een pomp hier geen defekt aan het moduul optreedt. Zelfs het doorbranden van een vastzittende pomp moet door een goed ontwerp van het moduul voorkomen kunnen worden. (Pompstroom gedurende een bepaalde aanlooptijd meten. Blijft deze over die korte tijd te hoog, dan de pomp afschakelen en een foutmelding van de pomp geven. Simpel hoor!)
Een vastzittende pomp komt vaker voor en daar moet niet een duur moduul voor vervangen moeten worden.

H.

toolboy
door toolboy - Dec 7, 2009 om 11:15
965 Antwoorden / 40 Vragen

@hrdwerrorman

En toch wijst de praktijk het anders uit.Ook door een defecte motor kan de module schade oplopen.. Dat is mijn ervaring.
vrgr T

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 7, 2009 om 11:32
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ toolboy:

Kan wel zijn, doch daar zou ik geen genoegen mee nemen en Bosch aansprakelijk stellen voor het niet voldoen aan de stand van de techniek.

Rest de vraag door welke oorzaak het moduul NU stuk is gegaan, of wat er precies aan het moduul stuk is/was. Het moduul stuk verklaren om de rekening op te blazen zal ook best voorkomen.

H.

diadino
door diadino - Dec 13, 2009 om 22:25
49 Antwoorden / 2 Vragen

sta je moeilijk voor, bosch kan altijd nog zeggen dat het dor achterstallig onderhoud gekomen is dat het apparaat kapot gegaan is.
na 4 jaar is het geen fabrikagefout meer zeggen ze vast ook.
achteraf gezien was een verlenge garantie van 5 jaar hier goed geweest( maar dat is makkelijk praten achteraf :-( )

ik heb het zelf aan de hand gehad met AEG, na 4 jaar een lekke trommel, die konden ze dan uit coulance vervangen voor een van de opvolgers met bijbetaling van bijna hetzelfde bedrag als dat je die machine in de winkel koopt :-)
kon ik de kuip gelukkig zelf repareren voor de prijs van 1 kitspuit

winkel kon/wilde toen ook niet meer doen dan een korting geven op een nieuw apparaat