Br
door Brantsen-Harro 10 dec. 2017 om 18:12
Elektronica & tv

Ik heb thuis 6 geschakelde oude spaarlampen nu wil ik elektra besparen, kan ik er nu 4 lampen uithalen en daardoor stroom besparen?

Ik wil energie besparen en deze lampen vervangen voor led lampen, ga ik dan besparen of niet?

6271 17 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

me
door mein33 - 10 dec. 2017 om 18:13
4270 Antwoorden / 23 Vragen
0

JA !!

door collorado - 10 dec. 2017 om 18:17
6 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ja zeker gaat u besparen, maar waarom geen 6 vervangen scheelt ook weer.

door aurora1 - 10 dec. 2017 om 18:29
13540 Antwoorden / 6 Vragen
0

Ik heb een kroonluchter met oude spaarlampen, daarvan doet een deel het niet meer en dat is totaal geen probleem. Alleen wat minder licht....

Ge
door Genee - 10 dec. 2017 om 19:12
1509 Antwoorden / 1 Vragen
0

U zult energie besparen wanneer de wattages van de led-lampen lager zijn dan die van de spaarlampen maar of u veel geld gaat besparen is nog maar de vraag.
Kijk ook naar de vorm van de led-lampen die u eventueel gaat kopen.
Sommige uitvoeringen hebben een niet lichtdoorlatende ‘kraag’ waardoor, als de lamppen naar boven gericht staan zoals in een kroonluchter, er minder licht op de tafel zou kunnen komen dan b.v. met de spaarlampen.

door mathijs_b - 10 dec. 2017 om 20:57
619 Antwoorden / 60 Vragen
0

Spaarlampen krijgen een steeds hoger rendement en worden dus zuiniger.

Als je een paar jaar geleden 65Lm per watt had, was dat al heel aardig.

Je had dan een spaarlamp met opgevouwen of gekruld tl buisje. (Gegevens Philips Tornado T2 15W)

Momenteel is dat met LEDlampen snel 100Lm per watt, vooral bij de z.g. draad- of filamentlampen.

Kies daarom lampen met zoveel mogelijk Lm/watt.

Echter, dat zijn niet altijd de lampen die je mooi vindt. Warmlicht geeft iets minder licht dan daglicht en de vorm van de lamp kan ook veel uitmaken.

Op de meeste lampen staat hoeveel Watt ze gebruiken en hoeveel Lumen ze geven. Op sommige lampen wordt Candela vermeld, n.m.m. om te verdoezelen dat ze weinig licht geven. Omrekenen is héél lastig.

 

 

Ge
door Genee 10 dec. 2017 om 22:40
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Lichtsterkte uitgedrukt in candela is de hoeveelheid licht (in lumen) per steradiaal.
Een bol heeft 4 pi steradialen.
Wanneer je voor het gemak even uitgaat dat bij een led-lamp en een gloeilamp de lichtsterkte in alle richtingen hetzelfde is kun je het aantal lumen van die lamp uitrekenen met de formule  Phi (aantal lumen) = I (lichtsterkte) x 4 x 3,14.
Een lichtsterkte van 50 cd levert dan een lichtstroom op van 628 lumen.

AW
door AWYeah28 10 dec. 2017 om 22:55
288 Antwoorden / Vragen

@Toonder: Wilde u bevestigen dat het omrekenen lastig is, of probeert u het te ontkrachten? :-))

Ge
door Genee 10 dec. 2017 om 23:40
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@awyeah28
Uitgaande van een lichtbron die in alle richtingen dezelfde hoeveelheid licht uitstraalt is het omrekenen eenvoudig, maar in de praktijk komt dat eigenlijk niet voor.
De lampvoet voorkomt al dat de lichtsterkte in alle richtingen gelijk is.
Maar voor bolvormige lichtbronnen zit je met deze berekening wel in de buurt van de lichtopbrengst.
Bij spotlicht en tl buizen gaat deze berekening zeker niet op.
In de praktijk wordt voor het meten van de lichtstroom de lichtbron in een Ulbricht bol geplaatst.


me
door mein33 11 dec. 2017 om 10:18
4270 Antwoorden / 23 Vragen

Heb nog een hele lading ouderwetse gloeilampen in allerlei soorten en wattages.
Gezellig warm en sfeervolle verlichting en ze waren ook nog eens spotgoedkoop.
Voor de nieuwprijs van een led-lamp kan de gloeilamp heel wat uurtjes branden.

door Cookies 11 dec. 2017 om 10:33
13337 Antwoorden / 36 Vragen

Mein, led lampen bij de Action of Ikea kosten bijna niets. Heb jaren geleden mijn spaarlampen al vervangen door led, doen het nog steeds. Maar blijkbaar dacht ik over aankoop te simpel, had er eerst allerlei berekeningen op los moeten laten.;-))

me
door mein33 11 dec. 2017 om 10:47
4270 Antwoorden / 23 Vragen

had er eerst allerlei berekeningen op los moeten laten.;-))

Tja, daar zit'm nou net nou de kneep !  ;-))

door Cookies 11 dec. 2017 om 10:55
13337 Antwoorden / 36 Vragen

Als ik zo moet leven, no tnx.;-))

door gerbera 11 dec. 2017 om 11:10
4831 Antwoorden / 6 Vragen

Nou snap ik eindelijk waarom ik altijd een paar lumen tekort kwam, foutje in de berekening;-))

me
door mein33 11 dec. 2017 om 11:17
4270 Antwoorden / 23 Vragen

Als ik zo moet leven, no tnx.;-))

???

door Cookies 11 dec. 2017 om 11:24
13337 Antwoorden / 36 Vragen

@Mein: lampjes uit draaien, berekenen wat investering in led oplevert enz.

Ge
door Genee 11 dec. 2017 om 11:34
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@carola.83
ja, de reclame van de industrie heeft bij u gewerkt, led lekker energiezuinig dus kopen maar.

me
door mein33 11 dec. 2017 om 11:46
4270 Antwoorden / 23 Vragen

.

door Mevr. pellikaan 11 dec. 2017 om 15:40
17 Antwoorden / Vragen

Toch kan het wel slim zijn, om het van tevoren te berekenen, ik had led lampjes gekocht, en dat niet gedaan, en ze gaven veel te weinig licht, dus kon ik weer andere kopen, ze waren niet duur, maar toch jammer, ik had de doosjes al weggegooid, omdat ik getest had dat ze het deden, dus ze konden niet meer omgeruild.

door Cookies 11 dec. 2017 om 16:58
13337 Antwoorden / 36 Vragen

@toonder: waarom niet voor die paar centen? Bovendien is er ook nog zoiets als milieu, daar was die maatregel ook voor bedoeld. @mw. Pelikaan, wat te veel of te weinig licht gaf, heb ik gewoon geruild.

Ge
door Genee 12 dec. 2017 om 10:42
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@carola.83
Iets kopen wat niet noodzakelijk is, spaarlampen waren niet stuk begrijp ik, is nooit goed voor het milieu.

door mathijs_b 12 dec. 2017 om 11:20
619 Antwoorden / 60 Vragen

Voor mij is het een grote luxe het hele huis vol LEDlampen te hebben hangen.

Je hoeft je nooit meer zorgen te maken om het lampje dat nog brandt.

Vroeger werden harde woorden gesproken als een lamp bleef branden op een locatie waar niemand was. Maar dat was dan ook snel 100 watt.

Nu mag de LEDlamp wat mij betreft wel blijven branden. We hebben het dan over 0,1- 0,3ct/uur.

Ge
door Genee 12 dec. 2017 om 12:25
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Heb zelf ook gloei- en spaarlampen vervangen door ledlampen en zelfs led lampen door slimme led lampen.
Zeker niet milieuvriendelijk, maar met de slimme led lamp veel meer mogelijkheden.
Niet goed voor het milieu maar wel voor de fabrikant want het is niet goedkoop.

door Cookies 12 dec. 2017 om 12:29
13337 Antwoorden / 36 Vragen

@toonder: knap dat jij weet wat ik met mijn oude spaarlampen heb gedaan. De reclame van de industrie heeft bij u gewerkt, led lekker energiezuinig dus kopen maar.

Ge
door Genee - 11 dec. 2017 om 11:11
1509 Antwoorden / 1 Vragen
0

edit

door Grunnen. - 11 dec. 2017 om 12:38
430 Antwoorden / Vragen
0

Vervang ze door 6 led lampen ben je nog zuiniger met stroom. Alhoewel 1000 watt ongeveer 30 cent kost en daarom zal de besparing enkele euri 's per jaar zijn. De grote winst zit in het besparen van gas verbruik..

door gerardk 11 dec. 2017 om 12:59
153 Antwoorden / 7 Vragen

lampen gebruiken geen gas

door Grunnen. 11 dec. 2017 om 13:06
430 Antwoorden / Vragen

Vroeger zat je met een gaslamp in je tent als verlichting.Spaar en gloeilampen zijn gevuld met gas.Ik denk dat TS slimmer is dan jouw en snap wat ik bedoel wijsneus.

door crewmember 12 dec. 2017 om 10:30
1040 Antwoorden / 0 Vragen

1000 watt voor 1 uur lang kost 30 cent. 1000 watt op zich, eigenlijk niks.
(KWh = Kilo Watt Hour)

Net als 60km per uur rijden geen benzine kost, maar een uur lang 60km per uur rijden wel.

Een spaarlamp van 33 Watt kost al gauw 30€ per jaar als je hem elke dag 8 uur aanzet trouwens.



door Grunnen. 12 dec. 2017 om 14:37
430 Antwoorden / Vragen

@Crewmember

We hebben er over dat het verbruik van kilowatt ca 30 cent kost Een lamp van 33 watt brand dus 30,0303030303 uur lang op 1000 watt. Ik ben nog opzoek naar een auto die 60km per uur kan rijden zonder benzine te verbruiken

me
door mein33 13 dec. 2017 om 14:32
4270 Antwoorden / 23 Vragen

Ik ben nog opzoek naar een auto die 60km per uur kan rijden zonder benzine te verbruiken

Berregie af  ;-))

door reivi22 - 11 dec. 2017 om 12:58
43 Antwoorden / 0 Vragen
0

Koop goeie ledlampen van een beter merk.
Deze zijn ook betrouwbaarder.
De meeste zeer goedkope lampen komen uit China en halen het aantal branduren niet.

door audb 11 dec. 2017 om 14:12
1385 Antwoorden / 5 Vragen

Uit een test is gebleken dat juist de dure lampen amper hun levensduur halen.(consumentenbond)
Wel is het waar dat Chineze lampen minderlang mee gaan maar daar staat wel tegen over dat ze maar een fractie kosten van een duur merk.
Echter is het beter om ze bij de Action te halen.
A. je hebt ze direct in huis
B. ze zijn betrouwbaarder en gekeurt voor de europeese markt, die uit China zijn soms gevaarlijk omdat enkele lampen die ik heb gehad een ijzeren kraag om lamp hadden zitten die als het even fout gaat onder de 230 V komen staan.
Lampen voor een led spot zijn beter gebouwd

ju
door juano - 11 dec. 2017 om 13:05
50 Antwoorden / 64 Vragen
0

Je zult energie besparen, zeker. Echter, wanneer de spaarlampen in een goede staat zijn is vervangen lang niet altijd rendabel. Zeker niet in het geval ze weinig branden.

52
door 526996 - 11 dec. 2017 om 13:18
19 Antwoorden / 0 Vragen
0

Zeker een grote besparing,maar soms moet de transformator die in spotjes vervangen worden omdat deze niet geschikt is voor led en de lampen gaan knipperen(heb ik ook gehad) en als je dat zelf kunt is het geen probleem.kosten meestal tussen de 15 en 30 euro afhankelijk van hoeveelheid led lampen.

mo
door mof - 11 dec. 2017 om 13:23
1224 Antwoorden / 2 Vragen
0

Hoeveel watt zijn ze? Geen equivalente gloeilampen watts maar echte watts. Als het totale wattage lager is bij de zelfde lichtopbrengst dan bespaar je

door audb 11 dec. 2017 om 14:15
1385 Antwoorden / 5 Vragen

luminen en de uitstraal kleur zijn belangrijker.
Een led geeft (soms)  minder sterke licht af behalve als het "koud" ofwel dag licht is maar die geven veel blauw licht maar van de winter is dat een stuk pretiger dan het gelige licht van een gloeilamp is mijn ervaring.

door audb - 11 dec. 2017 om 14:07
1385 Antwoorden / 5 Vragen
0

Haal ze bij de Action dan bespaar je echt het meest en meteen alles vervangen is nog beter voor het geld hoef je het niet te laten het leverd echt wel een besparing op.Maar let wel op pas nadat je de kosten hebt terug verdiend ga je echt goed besparen maar niets doen kost meer.

pe
door pebk - 11 dec. 2017 om 15:09
252 Antwoorden / 0 Vragen
0

Maar het kan zijn dat je stookkosten wat hoger worden. Bij kennissen is het kouder in huis, nu ze de lampen vervangen hebben door LED lampen.
Aan de andere kant is het verschil tussen spaarlampen en LED lampen ook weer niet zo groot.

door mathijs_b 12 dec. 2017 om 11:35
619 Antwoorden / 60 Vragen

Interessant punt! 

Gloeilampen geven flink warmte en verwarmen de kamer. De verwarming slaat eerder af.

In het voor- of najaar kunnen gloeilampen zelfs zorgen voor voldoende verwarming.

Maar.... dat gaat maar op voor een korte tijd per jaar.

In de zomer zal de gloeilamp voor een te hoge temperatuur zorgen, dus moet de airco aan of ramen open.

Dus toch maar LEDlampen gebruiken!

 

 

pe
door pebk 13 dec. 2017 om 13:25
252 Antwoorden / 0 Vragen

Dat zou een conclusie kunnen zijn. Aan de andere kant zijn in de zomer de lampen ook veel minder vaak aan, omdat met de hogere temperatuur vaak ook licht binnen komt, in ieder geval tot later op de avond. Dus zijn de lampen minder aan, dus maakt het niet veel uit op de rekening...

door fotoflex - 11 dec. 2017 om 16:41
63 Antwoorden / 5 Vragen
1

Als je de investering van de spaarlampen en de ledlampen meerekent, bespaar je stroom, maar je bent duurder uit. De stroomprijs is slechts een klein deel van je rekening en het verschil tussen spaar en led levert maar een klein beetje op. Voor de planeet is het beter, dat wel.

door crewmember - 12 dec. 2017 om 10:22
1040 Antwoorden / 0 Vragen
0

Het is waarschijnlijk beter voor uw portemonee en het milieu. als je wacht tot de spaarlampen kapot gaan en ze dan pas vervangt met LED lampen.

Een spaarlamp van 33 Watt kost al gauw 25€ per jaar als je hem elke dag 8 uur aanzet. Led lampen gebruiken ongeveer de helft voor dezelfde lichtoopbrengst, dus 12.50€ per jaar.

me
door mein33 - 12 dec. 2017 om 18:07
4270 Antwoorden / 23 Vragen
0

 Bovendien is er ook nog zoiets als milieu, daar was die maatregel ook voor bedoeld. 


De spaarlampen en Licht en dergelijke lampen bevatten veel meer schadelijke stoffen/materialen dan de ouderwetse gloeilamp, dus of ze zo goed zijn voor het milieu valt, naar mijn idee, zeer te betwijfelen.
Zodra er een plakkertje "milieukeurmerk" o.i.d. opstaat dan moeten we maar geloven dat het allemaal wel goed zal zit, nou mooi niet !
We worden bel........t. waar we bij staan en laten ons ook maar al te graag in de luren leggen. (uitzonderingen daargelaten uiteraard)

door gerbera 13 dec. 2017 om 14:57
4831 Antwoorden / 6 Vragen

De spaarlampen en Licht edergelijke lampen bevatten veel meer schadelijke stoffen/materialen dan de ouderwetse gloeilamp,

Led lampen zijn geheel electronisch en bevatten nauwelijks schadelijke stoffen. Dit in tegenstelling met spaarlampen, deze bevatten kwik. Een ledlamp hoeft dan ook niet bij chemisch afval gedumpt te worden.

door labren - 13 dec. 2017 om 14:38
862 Antwoorden / 0 Vragen
0

hahahah wat bespaar je dan als je een paar lampjes uit laat , helemaal niks want een lampje van 25 watt gebruikt al haast geen stroom hahahha

door gerbera 13 dec. 2017 om 15:00
4831 Antwoorden / 6 Vragen

Maar een ledlamp van 3 watt, vergelijkbaar met de lichtopbrengst van een 25 watt gloeilamp, verbruikt nog minder. hahaha

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ly
Lyd81 - 23 jun. 2019 om 23:22
Winkels & webshops

Is Siebel weer failliet ?

Horloge gekocht voor €225, na ontvangst contact opgenomen omdat het horloge flink beschadigd was. Afgesproken dat ik het terug zou sturen op 11-6. 
Via postnl app te zien dat het horloge bij Siebel aangekomen is op 13-6. 

Vervolgens hoor ik maar niks waarop ik contact opneem, de medewerker van het hoofdkantoor geeft aan dat er een storing is, dus ze kunnen niks verwerken.  ... Lees meer

ti
tien - 23 jun. 2019 om 01:52
Winkels & webshops

Moeten ready-to-eat avocado's ready-to-eat zijn?

In supermarkten kun je avocado's kopen die nog wat moeten rijpen maar ook ready-to-eat avocado's. Deze laatste zijn duurder. Wat mij opvalt is dat de meeste ready-to-eat avocado's te hard zijn om meteen te kunnen gebruiken. Een proef op de som gedaan. Eerst 2 avocado's ready to eat in 1 pakketje bij de Lidl gekocht en afgerekend bij de kassa. Thuis opengesneden met een mesje en deze bleken beiden ... Lees meer

On
OnlineBoeker - 22 jun. 2019 om 11:15
Vakantie & reizen

Zijn er meer mensen gedupeerd door Travelberry?

Zijn er meer mensen gedupeerd door het niet doorgaan van onder andere stedentrips en Disneyworld Parijs reizen die door het bedrijf Travelberry (al dan niet via Vakantieveilingen) wordt of werd aangeboden?   Meermaals afgezegd?
Geen afzegging ontvangen? Belofte gedaan dat volgende keer wel doorgaat en dan toch weer niet? Geen reacties op mail krijgen?
Telefonisch niet bereikbaar? G ... Lees meer