Em
door Emmap May 7, 2017 om 15:35
Elektronica & tv

Is aanschaf wereldontvanger mei 2017 nog zinvol (met het oog op DAB radio?)

Bij Lidl zie ik een aanbieding voor een (eigen merk silvercrest) wereldontvanger, E. 16,99.
Maar zo af en toe hoor ik ook iets over DAB radio, en dat je 'klaar' moet zijn voor DAB radio.
Is er 'straks' (eind van 2017??) niets meer op de klassieke manier te ontvangen?
Misschien zijn het domme vragen die ik heb, maar een eenvoudig antwoord zou ik toch wel op prijs stellen :-)

(1) Wat betekent de overgang naar DAB in praktische zin?
Kan straks niemand nog zenders ontvangen op een draagbare radio met antenne?
(Dan kan ik hier in huis nogal wat radio's opruimen... en zal ik dan e.e.a. aan andere apparatuur moeten overwegen?)

(2) Heeft het nog zin een wereldontvanger aan te schaffen?

(3) Met DAB kan je veel meer stations ontvangen, maar ik luister maar naar een paar stations en nooit meer dan 1 tegelijk... wat heb ik dan aan DAB?

(4) Voor wie of voor wat is DAB een voordeel of een vooruitgang?

(5) Wat kan je met DAB wat je nergens anders mee kan?

17030 10 Rapporteer

fa
door familyman - May 7, 2017 om 15:41
888 Antwoorden / 1 Vragen

(2) Heeft het nog zin een wereldontvanger aan te schaffen?

Voor € 16,99 heb je een leuke vakantieradio als je naar verweggistan gaat, dus .........

diumenge
door diumenge - May 7, 2017 om 15:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Misschien kunt u hier wat antwoorden vinden: digitalradio.nl (klik).

jo
door jorisw - May 7, 2017 om 15:56
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Eerlijk gezegd denk ik dat zelfs investeren in DAB(+) zinloos is. De technologie is eigenlijk al achterhaald, en via internet (vast en mobiel) kan je zo'n beetje alle zenders in de wereld "ontvangen". De enige barriere is nu nog de grote van data bundels (voor als je geen WIFI gebruikt) maar dat is een kwestie van tijd.

Cookies
door Cookies - May 7, 2017 om 16:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nog wat informatie voor je over DAB radio. Neem van mij aan, tegen de tijd dat er geen FM meer is, is dat radiootje van 16,- euro allang overleden. http://www.dabtuners.nl/persbericht-nederland-op-koers-uitrol-dab-digitale-radio

kv
door kvjapio - May 7, 2017 om 16:08
281 Antwoorden / Vragen

1 het betekent dat een heleboel zenders digitaal gaan en op termijn bv fm en am vervangen. Het hangt er dus maar vanaf naar welke zenders u (wil blijven) luisteren;

2 als u vindt dat het zin heeft is dat zo; een wereldontvanger gebruik je voor meer dan alleen fm/am lijkt me zo;

3 zie 1;

4 aangezien vooral de jongere generatie meer online luistert kunnen zenders daarmee hun publiek beter vast houden denk ik. Dat de kwaliteit ook beter zal zijn - als dat interessant is voor de luisteraar - is natuurlijk mooi meegenomen;

5 je kunt met een speciale 'digital audo broadcasting DAB' ontvanger digitaal luisteren naar zenders met een hoge luisterkwaliteit.

Overigens: dat je 'klaar' moet zijn  voor DAB radio bepaalt u natuurlijk helemaal zelf. Er bestaan trouwens geen domme vragen, wel domme antwoorden :) . En ik weet nu tenminste ook wat DAB betekent..

mathijs_b
door mathijs_b - May 7, 2017 om 16:42
641 Antwoorden / 77 Vragen

Wil je weten wat er op de KG te ontvangen is? Klik dan op deze link. http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

Dat is een SDR radio die je thuis via Internet kunt afstemmen.

Krijg je hier rode oortjes van, dan moet je die LIDL radio kopen. Uiteraard is die niet zo gevoelig als de SDR van Twente.

Luister ook eens naar de MG via een gewone radio..... bijna niets meer te horen, vooral overdag. Ik denk dat op de MG over 10 jaar nagenoeg geen verstaanbare zenders zitten. Dat mag ook wel na bijna 100 jaar.....

DAB+: In mijn ogen een doodgeboren kindje. Een tussenfase tussen FM en Internet radio.

Ik heb zo'n ding en in huis presteert hij duidelijk minder dan FM. Te zwakke ontvangst met als gevolg hakkelend geluid en drop-outs. Buiten werkt hij wel aardig.

Als ik in mijn kristallen bol kijk, dan heeft bijna iedereen over zo'n 10 jaar Internetradio. Sluit op een (oude) smartphone een paar goede boxen aan en download een radio-app en je gooit alle "ouderwetse" radio's meteen het raam uit. Tienduizenden zenders in goede kwaliteit gratis op een smartphone. Het kost je wel Internet verbruik, dus even opletten anders wordt het duur luisteren. Maar dat gaat ook veranderen zegt mijn bol........

rembrantd
door rembrantd - May 7, 2017 om 17:20
116 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo Emma, ik ga je informeren over de Lidl wereldontvanger.
Het is een miniradio die kortegolf kan ontvangen maar helaas zijn er weinig zenders die er op uitzenden, RNW (radio nederland wereldomroep) is er onder druk van Geert Wilders al lang mee gestopt. Verder zit er FM op (veel zenders) MW (weinig zenders maar wel Grootnieuwsradio als enige Nederlandse) en LW (vooral een paar Franse zenders)
Het geluid van de Lidl-radio is abominabel maar de prijs formidabel.

1 DAB is best leuk en de ontvangst is afhankelijk van de zendmasten in de buurt meestal acceptabel. Het geluid is zonder meer goed, zeker als je het apparaat aansluit op je bestaande stereo-installatie.Als je een stand-alone hebt ben je afhankelijk van de klankkast, meestal geldt: groter=beter.

2 nee

3 DAB kan stations ontvangen die niet via de FM uitzenden. Bij FM heb je weer stations die niet via DAB te ontvangen zijn (bv lokale piraten)

4 DAB is een vooruitgang voor de kijkshop's en conrad's en niet te vergeten de batterijverkopers, die dingen zijn echte batterijvreters.

5 nee, eigenlijk niet. Een smartphone met een radio-app aangesloten op een stereo of boombox heeft veel meer mogelijkheden.

Nou, dat was het wel zo'n beetje.

edrick3
door edrick3 - May 7, 2017 om 18:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Voor die prijs? Ja!

aurora1
door aurora1 - May 8, 2017 om 17:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bij kringlopers zijn vaker wereldontvangers voor maar een paar euro te vinden. Kijk daar dus eventueel eens.
Persoonlijk vind ik DAB wat overdreven onzin, vooral als je toch maar naar een enkele zender luistert. Ik gebruik nog steeds kleine oude transistorradiootjes, eventueel met een stereo koptelefoon.

Em
door Emmap - May 10, 2017 om 15:12
162 Antwoorden / 8 Vragen

Dank aan alle antwoordgevers tot nu toe, en dank ook voor de links! (Ik had al wel gegoogeld maar deze nog niet gevonden.)
Ik weet er dank zij jullie en die links nu iets meer van.