marionnoiram
door marionnoiram Aug 1, 2006 om 15:23
Elektronica & tv

JVC Plasma televisie

Mijn vader heeft 3 jaar geleden een JVC plasma televisie aangeschaft twv €5000. Hier heeft hij veel problemen mee gehad sinds de aankoop. Na 3 weken is de gehele televisie al vervangen. Aan die nieuwe televisie zijn al 2 reparaties gedaan, waaronder het vervangen van het beeldscherm (panel is vervangen). Deze panel is vervangen op 6 december 2004. Nu is de televisie weer stuk, de winkelier gezegt dat het panel weer vervangen zal moeten worden a €2800 (excl arbeidsloon)! Zij hebben wel een tegen voorstel gedaan om de televisie in te nemen en dan kon me vader een nieuwe toestel kopen (lcd dit keer) maar moest wel €1600 bij betalen.

Wij vonden dit niet echt een goeie deal..maar wat kunnen we eisen? Me vader wil wel graag van deze plasma scherm af, maar om nog zoveel bij te betalen.. Je mag toch ervan uit gaan dat een televisie zo rond de 8 jaar mee gaat?

Gr Marion

1353 7 Rapporteer

hutch
door hutch - Aug 1, 2006 om 15:57
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Marion,

u mag van een tv zeker verwachten dat deze minstens 8 jaar meegaat.

Als wij uitgaan van die 8 jaar (economische levensduur) onstaat het volgende rekensommetje:

u heeft die TV 3 jaar gebruikt, dan zal uw vader 3/8 deel van de totale reparatiekosten moeten betalen. Dus 3/8 deel van die €2800,- (en 3/8 deel van het arbeidsloon). Maar wat ik ook vreemd vind is dat hij €1600,- moet bij betalen voor een LCD TV (dus tegen inruil van de plasmaTV....... Tegenwoordig heb je al dure LCD's voor dat geld (zonder inruil)....

Gr. Hutch

marionnoiram
door marionnoiram - Aug 1, 2006 om 16:06
10 Antwoorden / 11 Vragen

De lcd tv kost nu €2600 nieuw..dus krijgt wel iets voor de inruil. Maar het is niet echt een goeie deal. Toch?

technifreak
door technifreak - Aug 1, 2006 om 16:29
142 Antwoorden / 1 Vragen

Beste marionnoriam,
Het Plasma-toestel van jouw vader is defekt gegaan buiten de garantie. Bij defekt na het  garantie-terijn, wordt er gekeken naar de economische levensduur van het toestel en dan m.n. naar het onderdeel dat het meest aan slijtage onderhevig is. Bij Plasma-toestellen is dit het paneel. Zelf denk ik dat dit niet langer is dan 5 jaar. De economische levensduur van het toestel bepaalt het gedeelte van de reparatiekosten die u dan zou moeten betalen. U zou in dit geval dan (na 3 jaar) 60% van de totale reparatiekosten moeten betalen.  Aangezien het paneel zelf  €2800 zou kosten, zou u hiervoor dan  €1680 euro moeten betalen.

Die €1600 die u dan bij zou moeten betalen is m.i. dus een aannemelijk bod.

De werkelijke economische levensduur van het toestel kunt u opvragen bij  de importeur van  JVC. Het tel.nr. daarvan is:071-5453333.

marionnoiram
door marionnoiram - Aug 1, 2006 om 16:58
10 Antwoorden / 11 Vragen

Aankoopdatum is 04-07-2003

brynnar
door brynnar - Aug 1, 2006 om 17:06
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Dan valt hij onder de huidige wetgeving.

Fabrikanten zijn nu verplicht om een economische levensduur
vast te leggen en dit is dan tevens een keiharde belofte die de TV moet
waarmaken. Voor een defect na de garantieperiode hoef je dan inderdaad alleen het
gebruikersdeel te betalen van de vervangings- of reparatiekosten te betalen, als
je aan kunt tonen dat het defect niet je vaders schuld is.

Ik zou toch eens bellen met de consumentenservice van JVC (zie bijdrage Technifreak hieronder) wat de levensduur is van deze TV en daarna de verkoper er alsnog op aanspreken. Vraag eventueel of JVC dit even wil faxen, zodat je het zelfs zwart op wit hebt staan.

Mvgr - B

brynnar
door brynnar - Aug 2, 2006 om 14:27
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hoi Marion,

Even een klein vraagje: is de tv van voor 1 mei 2003 of van daarna? Dit maakt namelijk een groot verschil! Op die datum is de nieuwe consumentenwet in werking getreden. Datgene waar Hutch op doelt heeft nl alleen betrekking op een product dat na 1 mei 2003 is aangeschaft. Een TV die voor die datum is gekocht valt nog onder de oude wet en helaas was je toen als consument slechter beschermd.

Overigens heeft je vader destijds een koopovereenkomst gesloten voor een bedrag van Eur 5000. Op basis hiervan zou je dus kunnen bepalen wat de tv nu nog waard zou zijn (afschrijving). Wat de economische levensduur is van dit type is mij niet bekend. Dat moet de verkoper en anders de consumentenservice van JVC je kunnen vertellen. Het kan best zijn dat de fabrikant (JVC) er een levensduur van 10 jaar aan geplakt heeft. In dat geval zou de TV nog 7/10 van Eur 5000 = Eur 3500 waard zijn en heeft je vader dus in feite recht op een vervangend toestel van deze waarde.

Mvgr - B

de
door deinum0 - Sep 4, 2006 om 22:18
7 Antwoorden / 1 Vragen

De totale levensduur wordt bepaald door het aantal branduren.

De prijzen voor dit soort apparaten zijn behoorlijk gedaald en voor 2800 euro koop je momenteel de allerbeste plasma TV van bijvoorbeeld Panasonic (deze is als beste getest)