yo
door yorickhaan Nov 24, 2022 om 15:33
Elektronica & tv

Kan DELTA zomaar de prijs voor internet verhogen?

Ik heb in september een contract afgesloten bij DELTA voor internet en tv. De aanbieding (zoals in de advertentie, maar ook in de bevestigingsmail) was "1 gig internet + tv eerste 12 maanden voor €45" daarna €62,50. Nu wordt een tariefwijziging voor het internetdeel van het contract aangekondigd van €50,- naar €52,50.

Ik heb de algemene voorwaarden bestudeerd. Daarin staat alleen iets over prijsindexatie op 1 juni:

"Wij spreken in ieder geval met u af dat onze voorwaarden, diensten en tarieven mogen veranderen als de wet- en regelgeving ons daartoe verplicht. Ook komen wij overeen dat wij onze tarieven mogen indexeren. Onze tarieven worden jaarlijks op 1 juni geïndexeerd, volgens de CBS Consumentenprijsindex. Daarin wordt bekendgemaakt met welk percentage de prijzen stijgen. Deze wijzigingen leiden er niet toe dat u kosteloos de overeenkomst kunt beëindigen. Als u evenwel een consument bent, dan heeft u wel het recht de overeenkomst kosteloos op te zeggen als u op het moment dat de indexatie plaats vindt nog niet langer dan drie maanden klant bent."

Wat moet ik nu doen?

3468 8 Rapporteer

1paul
door 1paul - Nov 24, 2022 om 15:38
3134 Antwoorden / 0 Vragen

mail sturen met daarin deze tekst, willen ze niet bewegen opzeggen en naar een ander gaan!

mahadma
door mahadma - Nov 24, 2022 om 15:48
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Als u een contract heeft met die getallen qua euro's, dan mag het niet gedurende de looptijd contract, behalve btw en belasting veranderingen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 24, 2022 om 15:48
2039 Antwoorden / Vragen

Ik kan de verschillende bedragen die u noemt niet op elkaar leggen maar in uw overeenkomst staat gegarandeerd dat ze de afgesproken tarieven mogen indexeren. U moet verder niets maar wellicht wilt u wat?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 24, 2022 om 15:59
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Op basis van hetgeen u noemt m..b.t. de voiorwaardenb lijjt het mij (ook) oop eenzijdige aanpassing. En dat betekent in feite dat men in gebreke is.
Mijn advies is om dit https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer en u kunt daarnaast ook dit benutten: (zie) https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/telecommunicatiediensten/

Qua wetgfeving geldt dit: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en is deze te benutten: voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ en u kunt dan wel bveginnen met meer de vorm van een klacht met verwijzing naar het eenzijdig niet nakomen van de overeenkomst. Aaangetekend verzenden kost u ca. € 10,00 en dat kunt u ook terugvorderen.

marita5
door marita5 - Nov 24, 2022 om 19:13
11507 Antwoorden / 15 Vragen
rj
door rjw - Nov 24, 2022 om 21:01
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Een aanbieder mag tarieven altijd veranderen. En de klant mag dan het contract beeindigen (m.u.v. natuurlijk de prijsstijging als gevolg van indexatie per 1 juni).

Maar wat stond er precies in de communicatie waarin ze de prijsverhoging aankondigde?

panter22
door panter22 - Nov 25, 2022 om 07:24
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt toch een jaarcontract voor een vaste prijs per maand. Daarna betaal je de normale prijs per  maand.

Dat is nu €62,50 en wordt €65 per maand.
Heb je dit bericht misschien gelezen?
https://www.totaaltv.nl/nieuws/de-toon-is-gezet-opnieuw-forse-prijsverhoging-tv-en-internet/

mo
door mof - Nov 25, 2022 om 11:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als het een wijziging van wet of regelgeving isdan kan het. Anders niet.