da
door davnschot Aug 18, 2010 om 12:43
Elektronica & tv

Kapotte tomtom

Mijn TomTom One begon ongeveer een jaar na de garantieperiode branderig te ruiken en deed het vervolgens ook niet meer. Nu hoor ik van meer mensen uit mijn omgeving dat hun navigatieapparaat er redelijk kort na de garantieperiode mee stopt. Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben?

2145 4 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

mastag
door mastag - Aug 18, 2010 om 12:49
955 Antwoorden / 19 Vragen
0

Ja die zijn er.
Maar op een verkocht aantal van ruim 500.000 units in Nederland is het aantal defecten ook wel te verklaren. Stel dat de uitval 2,5 % is dan praat je al snel over 12500 mensen. Terwijl die 2,5% niet buitensporig is.

Mastag

da
door davnschot - Aug 18, 2010 om 13:24
8 Antwoorden / 2 Vragen
0

Hoe komt Mastag erbij te stellen dat 2,5% niet buitensporig is? Ik vind 2,5% uitval binnen drie jaar op een elektronisch apparaat, dus zonder bewegende en slijtende delen, veel te hoog. Verder geldt dat je ook nog net een nieuwe kaart gekocht kan hebben. Krijg je dan je geld voor deze kaart terug of kun je dat bedrag ook gewoon als verloren beschouwen? Niet dat ik trouwens net een kaart gekocht had maar het had natuurlijk wel gekund. Verder mag je van een apparaat volgens de geldende normen toch verwachten dat het een redelijke tijd normaal functioneert? Drie jaar is dan gewoon tekort voor een apparaat dat zeker rond de € 200,-- heeft gekost en in die tijd misschien 20 keer gebruikt is. De precieze prijs weet ik overigens niet, ik het het ding cadeau gekregen toen ik 50 werd. Als er op deze manier al 12500 mensen gedupeerd zijn dan lijkt mij dat de fabrikant zich eens mag bezinnen op zijn positie in de markt.

mastag
door mastag - Aug 18, 2010 om 17:31
955 Antwoorden / 19 Vragen
0

Beste Dvanschot,
3 jaar is toch echt wel een maximale termijn voor een navigatieapparaat. En 200 euro voor zo'n apparaat was drie jaar geleden een koopje, want 5 jaar geleden kostte zo'n apparaat 699-899. Dus het apparaat is economisch wel afgeschreven nu, dus er valt niets meer te claimen. Daarnaast had tomtom twee jaar garantie en dus bent u niet zoals u schreef net buiten de garantie maar een jaar. Nu geeft tomtom nog maar 1 jaar garantie. En geloof mij 2,5% uitval is echt niet veel. Hp Laptops scoren binnen drie jaar 25,6% uitval (zie pdf document) dus tomtom doet het erg goed. Samsung lcd tv's scoren rond de 5-6% itval binnen twee jaar, ook hier blijft tomtom ruim onder dus.
Tja als je net een kaart hebt gekocht is dat inderdaad dikke pech, dat is een eigen keuze geweest.
Mastag

da
door davnschot - Aug 5, 2011 om 14:08
8 Antwoorden / 2 Vragen
0

Dag Mastag,

Ik ben er even niet aan toegekomen te reageren maar hier is hij dan: U haalt economische en technische afschrijving door elkaar. Iets is economisch afgeschreven als er een alternatief is dat dezelfde functie beter of voor minder geld kan doen. Bij die navigatieapparaten is dat niet aan de orde. Het apparaat is dus niet economisch afgeschreven, het is kapot gegaan na de garantieperiode. Tijdens deze garantieperiode is het apparaat niet intensief gebruikt. Verder geldt in alle gevallen dat je van een apparaat ook na de garantieperiode mag verwachten dat het een redelijke termijn normaal zijn werk blijft doen. De vergelijking die u stuurde gaat er op mank dat het om apparaten gaat die een andere functie vervullen dan een navigatieapparaat. U vergelijkt appels en peren en constateert vervolgens dat u in uw vergelijking wel gelijk hebt. Wat koop ik er voor dat u een tomtom vergelijkt met een tv van samsung? Uw slotzin tenslotte vind ik qua cynisme niet door de beugel kunnen, had ik geweten dat die tomtom zichzelf zou ontbranden dan zou er geen nieuwe kaart voor gekocht zijn. Het is dus geen eigen keuze maar een tekortkoming van het apparaat. Ondertussen heb ik in de opruiming bij de Aldi een navigatiedingetje van Medion gekocht. Kostte 60 euro en doet het nog steeds terwijl deze volgens uw redenering al na vier keer gebruiken als economisch afgeschreven in de brand had mogen vliegen. Het apparaat werkt echter nog steeds. U begrijpt natuurlijk wel wat ik al mijn vrienden en kennissen geadviseerd heb die ook een navigatieapparaat wilden kopen. Vriendelijke groet en droomt u verder in uw gelijk.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

anita555
anita555 - May 31, 2024 om 20:46
Vakantie & reizen

Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?

Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer

Ge
Gerard vd W - May 30, 2024 om 12:07
Huishouden & energie

Garantie Dyson stofzuiger

Goedemiddag,   Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden.  Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen.   Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer

mijnnaamwashaas2345
mijnnaamwashaas2345 - May 23, 2024 om 11:18
Voeding & gezondheid

Wie heeft ervaring met een beeldschermbril?

zijn er verziende mensen (leesbrildragers) die een beeldscherm- of computerbril hebben? Ik heb sinds kort een leesbril maar die werkt niet voor mijn laptopscherm, vandaar de vraag.  Lees meer