go
door gossai Jan 10, 2006 om 17:54
Elektronica & tv

Kopi?ren van HD naar DVD

Ik heb sinds kort een Panasonic DVD recorder. Nu probeerde ik laatste, gewoon om te testen, een programma dat ik op de Harddisk had opgenomen te kopi?ren naar een DVD+R. Ik volgde precies de aanwijzingen van de handleiding, maar tot mijn verbazing kreeg ik de melding 'dubbing niet mogelijk, geen geldige disc'. Het is een Maxell DVD+R en in principe zou het gewoon moeten kunnen. Iemand raad?

811 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 10, 2006 om 22:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

De meeste recorders van Panasonic kunnen geen DVD+R(W) lezen en beschrijven. Er zijn enkele modellen van Panasonic die dit wel kunnen. Zoals de DMR-EH50, DMR-ES10, DMR-ES30. Deze gegevens heb ik uit de Audio Visual catalogus van 2005.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2006 om 01:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bovenstaande klopt.

Er is nogal wat verschil in DVD land over welke disc te gebruiken. In uw handleiding van de DVD-recorder staat welk type disc bruikbaar is, dat is of DVD R- / DVD RW- of DVD R+ / DVD RW+, waarbij de RW staat voor herschrijfbaar en dus functioneert als een videoband herhaald opnemen).

Ik meen dat alleen Sony recorders levert die met beiden overweg kunnen. Overigens: R+ en RW+ kunnen in de meeste gewone DVD-spelers niet afgespeeld worden.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2006 om 08:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik las ergens anders op internet ook dat het aan DVD+r of DVD-r kon liggen, maar de handleiding van de recorder vermeldt dat beide opties zouden moeten kunnen .... ik zal eens een DVD-r proberen, alhoewel ik vind dat panasonic deze informatie dan wel goed in de gebruikershandleiding moet zetten. ...

ve
door verwijderd - Jan 11, 2006 om 08:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

geen nood, panasonic ondersteunt geen DVD+R! u zult in de winkel DVD-R of DVD-ram moeten kopen. DVD-R is in video mode in alle dvd-spelers goed af te spelen, maar is slechts 1 maal beschrijfbaar en niet wisbaar. DVD-RAM is alleen in panasonic en enkele JVD DVD-spelers en recorders af te spelen, maar is wel onbeperkt wisbaar en overschrijfbaar.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2006 om 10:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om welke Panasonic DVD-recorder gaat het?

Alle Panasonic DVD-recorders van 2005 kunnen op DVD+R opnemen.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2006 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb de panasonic dmr-eh60
de handleiding geeft aan dat ik zowel op dvd+r als dvd-r zou moeten kunnen schrijven, de technische specificaties op internet zeggen weer iets anders .... onduidelijkheid dus ... maar zal binnekort eens een dvd-r proberen ...

ve
door verwijderd - Jan 11, 2006 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens de specificaties van dit type, kun je alleen schrijven op DVD-R en DVD-RW. DVD+R (en +RW) is alleen afspeelbaar op deze DVD-recorder. Het is jammer dat ze van dit type de handleiding niet online hebben staan. Is deze elders ook in te zien?

ve
door verwijderd - Jan 11, 2006 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

bij mijn weten niet, zo erg is het nu ook weer niet, alleen zonde dat ik allemaal verkeerde lege dvd's heb gekocht omdat de handleiding iets verkeerds vermeldt.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2006 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@brynnar: Als je op de site van Panasonic kijkt (www.panasonic.nl) dan staat daar toch duidelijk bij het betreffende type (EH60):

Multi-format opname (HDD, DVD-R / DVD+R / DVD-RAM / DVD-RW)

Freya

ve
door verwijderd - Jan 11, 2006 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Verdomd, ik keek niet verder dan mijn neus lang is. Dat staat inderdaad helamaal bovenaan. Maar verderop staat er alleen maar:

OpnamestandaardenDVD Video Recording Standards (DVD-RAM) / DVD Video Standards (DVD-R / DVD-RW)

Hetgeen daarna weer gecorrigeerd wordt in:

DVD-RAMja
DVD-RWja (video mode)
DVD-Rja
DVD+Rja
Hard Disk Driveja
VHS-
VHS naar DVD transfer-

ve
door verwijderd - Jan 11, 2006 om 16:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Denk dat de verwarring ontstaat omdat je eigenlijk met twee verschillende dingen te maken hebt. Enerzijds het medium (de schijfjes) en anderzijds de 'DVD-Video standaard'. Deze 'standaard' is volgens mij alleen vastgelegd voor DVD-R. DVD+R komt uit de computerwereld en voldoet als zodanig dus niet voor deze standaard. O?k recorders die op DVD+R kunnen opnemen, zoals die van Sony, (heb er zelf ook ??n) kunnen dus w?l op DVD+R opnemen, maar op di? schijfjes niet in de 'DVD-Video standaard'. Hierdoor kun je dus met die schijfjes problemen verwachten wanneer je ze op een gewone stand-alone DVD-speler probeert af te spelen. Deze apparaten kunnen vaak alleen met de 'DVD-Video standaard' overweg.  Freya

ve
door verwijderd - Jan 11, 2006 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Door gebrek aan accentstreepjes is het weer bijna niet te lezen....zucht. Freya

ve
door verwijderd - Jan 11, 2006 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op www.panasonic.be is de gebruiksaanwijzing van DMR-EH60 te downloaden.

Ik heb er zelf sinds enkele weken een, en het kopieren naar DVDplusR gaat goed.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2006 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

laten we het erop houden dat het niet superduidelijk wordt aangegeven allemaal, maar ach, ik weet nu voortaan welke DVD's ik moet hebben!