sm
door smeijers Aug 1, 2008 om 14:30
Elektronica & tv

Kwaliteit oplaadbare batterijen

ik ben inmiddels in het bezit van een hele serie oplaadbare batterijen voor gebruik in allerlei apparaten; met name in mijn fototoestel.

niet zelden reageert het fototoestel met een weigering en blijkt dat de oplaadbare batterijen niet in optimale conditie verkeren.

oop vakantie heb ik daarom weer enkele niet-oplaadbare gekocht

ik vraag me af :

1. wat is de beste oplaadprocedure - er zijn verschillende opladers; sommigen schakelen na x uur automatisch uit - en vaak zijn de batterijen dan niet voldoende bijgetankt .

2. is tussentijds de kwaliteit te meten - met meten van de spanning alleen is niet voldoende lijkt me.

3. ik gebruik vanaf 1700 mah; maar wat is/zijn de beste batterijen?

4. wanneer moet je ze echt afschrijven en bij het schemisch afval doen?

15092 7 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Aug 1, 2008 om 14:54
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Oplaadbare batterijen leveren vaak maar max. 1,2 V in volledig opgeladen toestand. Sommige camera's zijn erg kieskeurig en nemen daar al snel geen genoegen mee, zodra de batterij niet meer vol is, dan vindt de camera het spanningsniveau te laag.

Hoe hoger de capaciteit hoe beter, en ook hoe hoger het voltage hoe beter (ik bedoel: hoe dichter tegen de 1,5 V aan hoe beter).

Laatst las ik dat er ook oplaadbare batterijen zijn die wel 1,5 V kunnen leveren. Even zoeken.

Snelladers laden vaak niet tot de volle 100%, een langzamere druppellader kan de batterij voller krijgen. Doe dit ook niet bij extreme temperaturen, gewoon kamertemperatuur is goed. Lees dit maar 's: http://www.batteryuniversity.com/partone-11.htm

Afschrijven doe je pas als ze ook in andere apparaten niet meer presteren. Dat duurt doorgaans zo'n 2000 x opladen.

sm
door smeijers - Aug 1, 2008 om 14:55
12 Antwoorden / 6 Vragen

bestaan er ook conditiietesters?

gsm
door gsm - Aug 1, 2008 om 15:01
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Bij 1700mAh gaat het vrijwel zeker over NiMh accu's.
De NiMh accu's hebben het nadeel dat ze een relatief vrij grote lek vertonen. Hierdoor moeten ze eigenlijk maandelijks of minstens elk kwartaal, bijgetankt worden om ze in goede conditie te houden.
Voor NiMh accu's geldt dat deze niet eerst leeg gemaakt hoeven te worden (is zelfs nadelig), zoals bij NiCd wel wordt aangeraden.
De accu's hebben inderdaad slechts 1,2 Volt spanning afgifte.
Het is daarom alleen al erg belangrijk om NOOIT de contacten van accu of fototoestel met de vingers aan te raken. Het zuur op de huid van je vingers zal de contacten aantasten en geleiding verslechteren waardoor spanningsverlies optreedt.
Hierdoor krijgt de camera dus een te lage spanning en zal uitvalverschijnselen gaan vertonen. Reinig contacten indien nodig (dus zeker na aanraking) met een vochtig schoon doekje en heel iets groene zeep of afwasmiddel.

Zorg in elk geval dat een accu nooit leeg wordt weggelegd. Altijd eerst volledig (100%) opladen. Dan pas weer gebruiken of opbergen.
Dit laatste is vooral erg belangrijk bij de veel duurdere oplaadbare Li-Ion batterijen. Deze kunnen beslist niet tegen leegstaan, ook niet voor korte tijd.

GSM

lo
door loesje48 - Aug 1, 2008 om 15:05
116 Antwoorden / 17 Vragen

Wat ik nog even wil toevoegen: ik heb ook een digitale camera met oplaadbare batterijen (bewust voor gekozen boven accu). Ik gebruik hiervoor niet standaard AA batterijen, maar speciale 2500mah. Ben al jaren te spreken over de batteijen van GP (groen/oranje batterijen, met bijbehorende oplader), duur, maar dan heb je ook wel wat. Of kwaliteit tussentijds te meten is met een apparaatje weet ik niet, maar misschien is het een idee om bij te houden hoeveel foto's je kan maken met opgelade batterijen en dat bij te houden? Ik heb een tijdje zo gedaan dat als mn batterijen op waren, de eerstvolgende foto een "onzin"foto gemaakt zodat ik wist hoeveel foto's ik had gemaakt. Zodra het aantal te maken foto's drastisch terugloopt (bedenk dat terugkijken en filmpjes maken ook veel energie vreet), weet je dat je kwaliteit achteruit aan het gaan is. wellicht zijn ze dan nog te gebruiken voor een wekker, weegschaal of zaklampje ofzo.

freya
door freya - Aug 1, 2008 om 15:21
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo smeijers,

In antwoord op je vraag over conditietesters het volgende. De conditie kun je alleen bepalen als je meet hoeveel energie er in
gaat en hoeveel energie je er uit kunt halen. Mijn advies is dus, koop een lader die
dergelijke gegevens kan weergeven.

Bij de firma Conrad zijn diverse modellen leverbaar die dat kunnen
weergeven. De modellen  IPC-1, IPC1L zijn daar voorbeelden van. Zelf
gebruik ik al een paar jaar het type AT3. Na de batterijen een aantal
keren te hebben opgeladen, gewoon een keer een cyclus van laden,
ontladen en weer opladen doorlopen en je weet precies hoeveel
capaciteit er nog in de batterijen zitten. De batterijen kunnen per
stuk worden opgeladen en ontladen en de meetgegevens worden ook per
stuk weergegeven. Batterijladers die claimen de batterijen in één uur
te kunnen opladen kun je beter links laten liggen. Hoe hoger de
laadstroom, des te korter de levensduur van de batterijen.

Zelf heb ik, wat batterijen betreft, de beste ervaringen met de NiMH
batterijen van Varta en Duracell. Wellicht iets duurder dan andere
merken, maar ik vind ze wel een stuk langer meegaan.

Freya

gsm
door gsm - Aug 1, 2008 om 15:36
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@Freya,
Volgens mij zijn de TOP CRAFT accu's (bij Aldi) ook van Varta.
In elk geval zijn dit goedkope, maar toch ook heel goede NiMh accu's.

GSM

holstein
door holstein - Aug 2, 2008 om 09:47
922 Antwoorden / 16 Vragen

Zoiets heeft eerder op de site gestaan en toen kwam de gebruiker van het fototoestel er achter dat oplaadbare batterijen van 1,2 volt niet geschikt waren voor zijn toestel en eigenlijk alleen gewone 1,5 volt batterijen geschikt waren.
Hou daar rekening mee, want je koopt je arm aan gewone batterijen met zo'n toestel, maar de meesten kunnen best draaien op de oplaadbare....
Gebruik hier zelf de 2500 NIMH van de Hema want heb hier meerdere merken gehad, maar deze gaan echt lang mee.