we
door werme022_1 Mar 21, 2005 om 18:31
Elektronica & tv

LCD of Plasma??

Wie kan me uitleggen wat het verschil is ( buiten de prijs en het energieverbruik ) tussen een plasma - en een LCDscherm.

Mijn moeder is verhuisd naar een kleine woning en wil graag een plat scherm. Helaas kan ik haar niet goed adviseren.

1087 10 Rapporteer

freya
door freya - Mar 21, 2005 om 19:57
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo werme022,

LCD is een modernere techniek wat een beter beeld geeft en minder energie verbruikt. Plasma is een oudere techniek die als voordeel heeft dat het goedkoper is, maar de nadelen zijn een hogere energieverbruik en de kans op 'inbranden' van de bekende zenderlogo's in de linker en rechter bovenhoeken van het scherm. Wil je persé een plat scherm maar wil je niet te veel geld uitgeven, dan is plasma de keuze. Als je het niet erg vindt om wat meer geld neer te tellen dan moet je zeker voor LCD gaan.

m.vr.gr. Freya

ma
door martin1 - Mar 22, 2005 om 21:40
346 Antwoorden / 4 Vragen

beste Freya,

heelaas is jouw antwoord toch wat achterhaald. Om te reageren op de nadelen die jij noemt, bijvoorbeeld inbranden. Inbranden kwam uitsluitend voor bij schermen uit de eerrste generatie en komt bij moderne schermen van de afgelopen 3a4 jaar zeker niet meer voor. Daarnaast is het absoluut niet zo dat plasma-schermen minder goed of goedkoper zijn.

Allereerst, vraag je eerst af naar welk formaat platte televisie je kijkt. Plasma komt eigenlijk alleen maar voor vanaf 32" (81cm). LCD komt ook in kleinere formaten voor (vanaf 13", 15", 20", 23",26",32",37" en 42") De nadruk ligt bij LCD op schermen tot 30". Plasmaschermen hebben als voordeel dat het contrast, de lichtopbrengst en de kwaliteit van het beeld over het algemeen beter is. Daarnaast zijn de kleuren bij een goed plasmascherm mooier, natuurlijker en intenser en zijn bewegende beelden veel vloeiender. Plasmaschermen komen eigenlijk uitsluitend voor vanaf 32" in breedbeeld. De schermen zijn redelijk zwaar en worden doorgaans aan de muur bevestigd. Extra energieverbruik is klein maar aanwezig. LCD heeft als voordeel dat het lichte, kleine schermen zijn. Het nadeel is dat de beeldkwaliteit, vooral van grotere schermen, lager is. Dit komt o.a. door minder contrast, (zwart is niet zwart maar grijsachtig), minder natuurlijke kleuren en een minder vloeiend beeld. Er zijn tegenwoordig LCD televisies die echter nauwelijks nog te onderscheiden zijn van plamsa (bijv. 32PF9986 van Philips). Goede Plasma en LCD schermen hebben een kijkhoek van ongeveer 170 graden, hetgeen inhoudt dat het scherm vanuit elke hoek in de kamer goed te zien is. Goede merken qua LCD zijn o.a. Sony, Philips, Samsung, Thomson, JVC, Sharp. Qua plasma zijn o.a. Philips, Pioneer, Hitachi, JVC goed. Zelf en ik van mening dat het gezeur over plasmaschermen maar eens over moet zijn. In al die jaren dat ik in een winkel werk heb ik nog nooit een ingebrand plasmascherm gezien. Eem dikke BMW, Mercedes of een andere grote auto gebruikt ook veeeeeel meer brandstof. Dat tikt echt aan. Stel dat een Plasmascherm van 4000 euro nou 15 euro per jaar meer stroom verbruikt, wat maakt dat nou uit.

succes met je keuze

we
door werme022_1 - Mar 22, 2005 om 23:05
18 Antwoorden / 15 Vragen

Martin,

hartelijk dank voor je gedegen antwoord. Hier kunnen we wat mee.!!

freya
door freya - Mar 23, 2005 om 10:50
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@Martin: Feit blijft dat LCD een modernere techniek is ook al zijn de plasmaschermen tegenwoordig dan wat beter dan een paar jaar geleden. Dat de grote schermen plasma zijn en niet LCD is een kwestie van tijd. Als de produktie van grote LCD-schermen vervolmaakt is zal het plasmascherm langzaam aan verdwijnen. Ik voorspel dat over een jaar of vijf het marktaandeel van plasma zo ver is gezakt dat ze van het toneel zullen verdwijnen. m.vr.gr. Freya

ej
door ejhogenbirk - Mar 23, 2005 om 12:09
7 Antwoorden / 3 Vragen

Een van de bekende verschillen in een lcd en een plasma zit hem in het volgende:

Bij een uitzending heb je soms een logo van b.v. RTL 4 od Net1 een plaats rechtsboven in beeld. het probleem bij een plasmascherm is nu dat na een tijd deze vorm kan gaan inbranden. Hierover is ook melding gemaakt bij diverse onderzoeken bij consumentenprogramma's. Bij LCD is dit niet het geval. Plasma was de eerste op het gebied van plat maar lijkt dus de strijd met LCD te verliezen. Een eerlijke verkoper zal als u hem met deze wetenschap confronteerd u een eerlijke en juiste voorlichting moeten en kunnen geven welke u helpt met de juiste keuze. Succes met de keus.

ma
door martin1 - Mar 23, 2005 om 17:23
346 Antwoorden / 4 Vragen

Weer een antwoord dat echt niet juist is. Inbranden kwam uitsluitend voor bij schermen van de eerste generatie en die worden al lang niet meer verkocht. Daarnaast is het risico op inbranden het grootst in de eerste paar honderd branduren. Zenders zenden tegenwoordig niet permanent het logo meer uit. Daarnaast is het logo, na afspraken met fabrikanten, veel minder intens (contrast, kleur). Bij het logo van NL 1 2 en 3 is tegenwoordig heel rustig. Als normale consument is er geen enkele reden om je zorgen te maken over inbranden. Er zijn zelfs plasmaschermen die door winkels worden gebruikt voor permanente reclame. Die zenden de hele dag dus hetzelfde, contrastrijke logo uit. Moderne schermen kennen bovendien allerlei technieken om inbranden echt onmogelijk te maken. Zo werken veel merken met Pixel Shift, een techniek die afwisselend een rij pixels uitschakeld. Daarnaast weten moderne schermen wt er op het scherm verschijnt en wordt in de gaten gehouden dat pixels niet te lang vol aan staan. De fabriakanten die ik spreek gaan zich qua grotere formaten meer richten op plasma, omdat daar toch meer potentie in zit. De beeldkwaliteit van de betere plasmaschermen is gewoon veel hoger, zeker gezien de vloeiende beelden, hoge lichtopbrengst, mogelijkheden voor miljoenen natuurlijke kleuren, hoog contrast e.d. Als ik zelf een scherm van 32" of groter zou kopen zou ik absoluut voor een modern plasmascherm gaan. Mijn favorieten zijn Philips en Pioneer!!. Qua kleinere formaten is LCD de eerste keuze.

ma
door martin1 - Mar 23, 2005 om 17:25
346 Antwoorden / 4 Vragen

Freya, die weddenschap wil ik aangaan. Van harte, en voor elk bedrag dat je zelf wil. Het is namelijk ABSOLUUT niet war dat LCD gaat winnen van Plasma. En mocht dat toch zo zijn op den duur, dan komt dat door vooroordelen en verkeerde discussies, zoals hier op dit forum.

ma
door marc1 - Mar 29, 2005 om 23:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Beste werme022.

Ik concludeer dat Freya een échte LCD fan is en zich niet snel door martin1 zal laten overtuigen.Vandaar mijn reactie.

Ik werk al jaren met zowel plasma als lcd schermen en kan niet anders dan de beweringen van martin1 als juist bestempelen.

Mijn advies om een keuze te kunnen maken tussen plasma en lcd is : Ga bij jezelf na welk beeldformaat je wenst , wat je budget is en vergelijk in meerdere winkels de beeldkwaliteit. Hierbij moet je erop letten dat de schermen op bijv. een dvd speler zijn aangesloten en niet op het normale kabelsignaal want dat geeft in veel gevallen een miserabel beeld.Bij de grotere lcd en plasma schermen heb je een goed signaal nodig van bijv. digitale televisie ( digitenne ) of van een digitale satelliet ontvanger.

Voor een miskoop zal je met de huidige generatie plasma en lcd schermen, van de bekende merken, niet bang hoeven te zijn.

Zowel plasma als lcd hebben hun voor- en nadelen en die zijn door martin1 goed omschreven.

Succes !

marc1

we
door werme022_1 - Mar 30, 2005 om 07:28
18 Antwoorden / 15 Vragen

Marc dank je wel voor je conclusie. Ook alle anderen erg bedankt.

Ik weet zeker dat we nu  een juiste keuze kunnen maken.

ke
door keesdegeling - Sep 30, 2006 om 19:22
3 Antwoorden / 0 Vragen

Inbranden komt nog steeds voor hoor! Ik heb een Philips  42PF9946, 15 maanden oud inmiddels. Ingebrand is op het 4:3 deel, ofwel het geheel midden minus twee vertikale zijstroken. Veel zenders zenden uit op 3:4 formaat, en dat betekent zo ongeveer dat je GEEN TV mag kijken!!!!! En dan de behandeling die je krijgt van Philips en Mediamarkt Alkmaar! Op afspraak langskomen, dan is er niemand aanwezig die wat kan zeggen, dus gewoon weer huiswaarts! Ik heb hier de proforma-nota van Mediamarkt Alkmaar, in overleg met
Philips. De TV kostte 2500 euro, en hun voorstel is 250 korting op een
nieuwe van dezelfde prijs, en twee maanden later 800 euro bijbetaling
op een TV van 1100 euro! Word hier nu schuld bekend of niet? Na veel ergernis de TV nu weer in huis. Men weet dat je in je eentje geen rechtzaak kunt beginnen, omdat het meer kost dan het oplevert. Mond- op mondreclame en briefjes voor de winkel uitdelen is dus het enige dat je kunt doen! En misschien  Kassa......?
kdegeling@quicknet.nl