Liander veroorzaakt schade. Genoegen nemen met uitkering dagwaarde?
Liander heeft aan onze flat in Amsterdag door stroomstoring schade veroorzaakt. Hierdoor zijn enkele apparaten defect geraakt. In een reactie op onze schade claim krijgen wij als reactie dat we hooguit de dagwaarde van de apparaten vergoed krijgen. Ik vind dit onaanvaardbaar, immers wij moeten nu onverwacht en feitelijk onnodig nieuwe apparatuur aanschaffen. We hebben er nog een monteur bij gehad om eventueel te laten repareren maar het is niet meer te repareren. Kan in dit geval (en er zijn nog meer in de flat met hetzelfde verhaal) de kosten van de aanschaf van nieuwe apparatuur verhaald worden op Liander?
In verzekeringsland is het zo dat letterlijk "de schade" wordt vergoed en u er niet "beter" van mag worden. Liander heeft een fout gemaakt, dus wellicht dat als u veel schade heeft, radio, tv, koelkast, opname recorder, vriezer, internet apparatuur, pc's enz. is het voor vele gezinnen geen haalbare zaak om dat alles in één keer voor nieuw te vervangen. Stel Liander volledig aansprakelijk voor nieuwe vervanging. Of het werkt is de vraag, maar je weet maar nooit.
Hallo Bumo ,
Heeft u schade opgelopen door een storing of werkzaamheden van Liander? Dan kunt u een schadeclaim indienen. We keren slechts in een beperkt aantal gevallen een schadevergoeding uit. We raden u aan eerst uw verzekering aan te spreken. Bij langere storingen ontvangt u een compensatievergoeding, ook als u geen schade heeft
-
We beoordelen uw schadeclaim
We beoordelen op basis van de Algemene Voorwaarden die van toepassing zijn.
- In de Algemene Voorwaarden voor consumenten en mkb is bepaald dat:
- Als Liander aansprakelijk is, we schade aan apparatuur tot maximaal € 3.500 vergoeden. Voor schade aan personen geldt een hogere grens.
- De minimumschade die we vergoeden is € 40,-.
- Indirecte schade is van aansprakelijkheid uitgesloten. Daaronder vallen winst- en omzetderving
- Waar kan ik bezwaar maken tegen de uitkomst van mijn schadeclaim ?
-
Neem hiervoor contact op met onze klantenservice
- In de Algemene Voorwaarden voor consumenten en mkb is bepaald dat:
Misschien bent u zelf wel tegen nieuwwaarde verzekerd, dan bij uw eigen verzekeraar claimen. Maar bent u niet voor nieuwwaarde verzekerd of heeft u geen verzekering die dit dekt, dan moet u genoegen nemen met een vergoeding van de dagwaarde.
Meer schade hebt u ook niet.
Kan in dit geval (en er zijn nog meer in de flat met hetzelfde verhaal) de kosten van de aanschaf van nieuwe apparatuur verhaald worden op Liander?
Helaas voor jullie: nee.
Je zult inderdaad genoegen moeten nemen met de dagwaarde.
Je kunt dat dan wel onaanvaardbaar vinden, maar zo gelden nu eenmaal de regels in verzekeringsland.
En zoals al aangegeven: claim de schade eerst eens bij je eigen inboedelverzekering.
Claim de schade bij je eigen verzekeringsmaatschappij. Die zal als consumentenverzekering wel uitkeren op basis van nieuwwaarde.
Jouw verzekering gaat naderhand de schade weer verhalen op de verzekering van Liander.
Toevallig dat een kennis van mij hetzelfde probleem heeft gehad toen een electricien een klein foutje maakte bij het aanleggen van een nieuwe groep.
Daardoor kwam er 380 V te staan op allerlei apparaten. De verzekering van de electricien wilde (als beroepsverzekering) ook alleen maar dagwaarde uitkeren, maar gaf aan dat de eigen verzekering wellicht nieuwwaarde zou uitkeren. Dat was ook zo.
Dus uiteindelijk moet Liander toch de hele schade op nieuwwaarde betalen, als ik het goed begrijp.
Ja, daar komt het wel op neer, althans de verzekering van Liander gaat het betalen.
forget it!
Da's Engels en betekent "Vergeet het." En wat was nou de vraag?
U krijgt inderdaad dagwaarde. Daarvan kunt u 2e hands gelijkwaardige producten kopen. Wilt u nieuw moet u daar zelf voor betalen. Oude spullen voor nieuwe vervangen kost nu eenmaal geld. U krijgt altijd dagwaarde
Ja en nee.
Wat betreft de voorwaarden die Marita5 citeerde: staat uw handtekening onder die voorwaarden? Vermoedelijk niet want u heeft waarschijnlijk gewoon een abonnement bij Essent, E-on, Eneco, etc. In dat geval heeft u niets te maken met die algemene voorwaarden en mag u ze, beschaafd gezegd, uitprinten en gebruiken om uw achterwerk te reinigen. (een maximum van 3500 euro, waar slaat dat op?)
Eigenlijk is dit een garantiegeval. Uw apparatuur is buiten uw schuld of normale slijtage om defect geraakt. Garantie wil dan zeggen dat de verantwoordelijke partij (Liander) uw apparaten moet repareren of vervangen. Is repareren niet mogelijk? Dan zou Liander een vergelijkbaar apparaat aan kunnen bieden. Is dat ook niet mogelijk, dan kan het een nieuw apparaat worden.
Een vergoeding in geld is mogelijk, maar daar zult u dan onderling uit moeten komen. Ik zou niet zomaar genoegen nemen met de dagwaarde, een tussenweg tussen de dagwaarde en nieuwwaarde lijkt me redelijk. Liander is hier als het goed is voor verzekerd en het is niet ongebruikelijk dat die verzekeringsmaatschappij een vakman stuurt om uw schade te herstellen.
Als uw eigen verzekering dit dekt kunt u die uiteraard ook aanspreken, dat is mogelijk makkelijker. Die verhalen het vervolgens weer op Liander. En die verhalen het dan weer op hun verzekering.
Ik heb serieus geen idee waarom u de moeite hebt genomen op dit item te reageren. Zonde van uw tijd van het typen, zonde van de tijd van ieder ander om het te lezen. U slaat pertinente wartaal uit.
Liander heeft niets te maken met garantie op de apparatuur. De verkoper van de apparatuur, die garantie geeft, niets met de schade. Immers, de schade heeft niets te maken met de kwaliteit van de apparatuur, maar met ondeugdelijk gebruik (veroorzaakt door de stroomstoring). En dat is een uitsluitingsgrond voor garantie.
Liander hoeft ook helemaal geen vergelijkbare apparatuur aan te bieden. Liander moet de schade vergoeden. En de schade is het bedrag dat je kwijt bent om gelijkwaardige, gebruikte, apparatuur aan te schaffen.
Claim je het op je eigen verzekering, dan kan die de nieuwwaarde uitkeren, afhankelijk van de dekking. De eigen verzekering claimt dan een deel van de schade (de dagwaarde) bij de verzekeraar van Liander. Feitelijk betaalt Liander dan premie om de dagwaarde te dekken en betaalt TS premie om het verschil tussen dag- en nieuwwaarde te dekken.
Ja en nee.
Wat betreft de voorwaarden die Marita5 citeerde: staat uw handtekening onder die voorwaarden? Vermoedelijk niet want u heeft waarschijnlijk gewoon een abonnement bij Essent, E-on, Eneco, etc. In dat geval heeft u niets te maken met die algemene voorwaarden en mag u ze, beschaafd gezegd, uitprinten en gebruiken om uw achterwerk te reinigen. (een maximum van 3500 euro, waar slaat dat op?)
Eigenlijk is dit een garantiegeval. Uw apparatuur is buiten uw schuld of normale slijtage om defect geraakt. Garantie wil dan zeggen dat de verantwoordelijke partij (Liander) uw apparaten moet repareren of vervangen. Is repareren niet mogelijk? Dan zou Liander een vergelijkbaar apparaat aan kunnen bieden. Is dat ook niet mogelijk, dan kan het een nieuw apparaat worden.
Een vergoeding in geld is mogelijk, maar daar zult u dan onderling uit moeten komen. Ik zou niet zomaar genoegen nemen met de dagwaarde, een tussenweg tussen de dagwaarde en nieuwwaarde lijkt me redelijk. Liander is hier als het goed is voor verzekerd en het is niet ongebruikelijk dat die verzekeringsmaatschappij een vakman stuurt om uw schade te herstellen.
Als uw eigen verzekering dit dekt kunt u die uiteraard ook aanspreken, dat is mogelijk makkelijker. Die verhalen het vervolgens weer op Liander. En die verhalen het dan weer op hun verzekering.
Ik maakte de vergelijking met garantie omdat het zo makkelijker was uit te leggen. De oorzaak van het defect is anders evenals de verantwoordelijke partij, dat klopt. Maar als u een apparaat hebt dat binnen de garantie kapot gaat dan kan de verkoper niet maar eventjes de dagwaarde naar uw rekening overmaken en daarmee de zaak als afgedaan beschouwen. Maar als een derde partij verantwoordelijk is vinden we dat blijkbaar heel normaal? Of vinden we het alleen heel normaal als die derde partij een groot bedrijf is?
Stel: ik leen uw telefoon. Een toestel dat prima werkt, maar wel 5 jaar oud is. Ik laat uw telefoon vallen: barst in het scherm. Dagwaarde van een toestel van 5 jaar oud is (vrijwel) nul dus ik koop uit coulance een ijsje voor u en alles is weer goed. Niet?
De vergelijking is overduidelijk geheel aan u voorbij gegaan. Dat had u kunnen negeren, u had ook uitleg kunnen vragen (die ik met plezier had gegeven), de beledigingen waren onnodig.
U begrijpt er echt helemaal niets van. Het gaat ook helemaal niet om wat u vindt, maar om hoe 't wettelijk geregeld is. Met uw domme antwoord zet u TS volledig op 't verkeerde been. En als u aansprakelijkheid uit gaat leggen met het begrip garantie omdat dat veel makkelijker is... *zucht* laat maar.
@gtvspc
Garantie? Dat slaat nergens op. Garantie krijg je bij een winkel als je iets koopt, niet bij schade.
Dagwaarde uitkeren is normaal, ts heeft ook al.jaren gebruik gemaakt van de spullen.
Normaliter gaan bepaalde zaken en aantal jaren mee, nu worden ze eerder vervangen wat ts geld kost maar dan hoeft hij over bijvoorbeeld 3 jaar zijn apparatuur niet meer te vervangen wat hem dan weer geld scheelt.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer