Liebherr koelkast defect tijdens garantietermijn
Mijn Liebherr koelkast van 13 maanden oud heeft zojuist besloten er de brui aan te geven. Snel gekeken op de Servicepagina van Liebherr. De volgende tekst gaf mij hoop op een snelle afwikkeling van de reparatie:
De hoge kwaliteit en luxe uitstraling van de Liebherr producten schept verplichtingen ten aanzien van de aangeboden serviceverlening. Onze landelijk georganiseerde serviceorganisatie onderstreept dit imago door snel en effectief storingen, die niet altijd voorkomen kunnen worden, op te lossen zowel in als na de garantieperiode.
Snel gebeld met het servicenummer, waar ik te woord werd gestaan door een aardige mevrouw die mij op een zeer aardige wijze vertelde dat ik toch wel acht dagen moest wachten op reparatie.
Mijn vragen: is dit normaal?
En meer terzake: kan ik zelf een andere monteur inhuren om op kortere termijn mijn koelkast te laten repareren, kan ik van Liebherr eisen dat zij mij het factuurbedrag terugbetalen?
![zoekster](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/2a859e8dcfd35eb9a934cf8b2e5cd624db4be359490eb4a80795ff7c65e18922.png)
U bewandelt de verkeerde weg! U moet bij de verkoper zijn en die kan u verder verwijzen naar of helpen met Liebherr. U heeft de overeenkomt met de verkoper, niet met de fabrikant, veel mensen maken die fout. Ik zal u niet vermoeien met allerlei wetteksten, maar geloof mij maar.
Als u met Liebherr de strijd aangaat, dan verliest u allerlei rechten.
Dus meteen de verkoper benaderen en vragen om een zo snel mogelijke reparatie. Zeg dat met dit weer 8 dagen wachten tot er iemand langskomt om de koelkast te repareren veel te lang is.
Mocht het niet lukken, dan kunt u de verkoper een brief sturen waarin u stelt dat u de koelkast door een ander laat maken en dat u de kosten op de verkoper zult verhalen. Doe dat schriftelijk, kan zowel per aangetekende brief/fax/mail met ontvangstbevestiging, zolang u maar bewijs krijgt dat dit is aangekomen. Dit schriftelijk manen is ook verplicht gesteld in de wet, dus niet zelf zonder de verkoper te informeren aan de slag, anders kunt u de kosten niet verhalen.
U kunt dan de volgende voorbeeldbrief gebruiken klik HIER
aanpassen aan uw situatie.
Nee u kan het niet bij de fabriant declareren. Volgt u maar het adviesan zoekster, dat lij mij het beste.
![tijger1](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/81a3370d3b4bc701a42bb46c59d9cf28473920e9a849f5d273cc9f2f47fda61a.png)
En natuurlijk kunt u niet eisen dat het factuurbedrag terugbetaald wordt. Op grond van wat?
Vraag aan de verkoper even een leen koelkast als de reparatie langer duurt.
![dearagain](https://kassa-static.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/uploads/profile/4847936.images[8].jpeg)
*het grote voordeel is bij de verkoper ook, dat die mogelijk tijdelijk ook een leenkast kan plaatsen
Natuurlijk de vraag of u de koelkast via internet of bij een lokale dealer heeft gekocht, dat zal natuurlijk wel een verschil maken, want dan kan het misschien wat garantie betreft niet eerder worden geregeld , terwijl het bij de lokale dealer vaak snel en netjes wordt opgelost, zoals al werd gezegd in bovenstaande reacties......
![ikbenik](https://kassa-static.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/uploads/profile/1615675.2448051.jpg)
Weer wordt hier een denkfout gemaakt.
Alleen in geval van non-conformiteit mag de verkopende partij de consument niet doorverwijzen naar de fabrikant.
Maar in geval van een garantieclaim mag dat best.
Als de verkopende partij zelf geen garantie gegeven heeft en de fabrikant wel, is juist de fabrikant de enige partij.
Dat de consument met de fabrikant geen koopovereenkomst heeft, is juist. De consument heeft wel een garantieovereenkomst met de fabrikant als de fabrikant garantie verstrekt.
Toch wil ik er weer op wijzen dat de wetsartikelen 7:17 BW t/m 7:24 BW totaal NIETS met garantie te maken heeft en dus ook niet van toepassing zijn.
=cbroekmeijer schreef op donderdag 25 jul 2013, 13:21:
Snel gebeld met het servicenummer, waar ik te woord werd gestaan door een aardige mevrouw die mij op een zeer aardige wijze vertelde dat ik toch wel acht dagen moest wachten op reparatie.
Mijn vragen: is dit normaal?
Als het druk en vakantieperiode is, kan die periode inderdaad oplopen.
=cbroekmeijer schreef op donderdag 25 jul 2013, 13:21:
En meer terzake: kan ik zelf een andere monteur inhuren om op kortere termijn mijn koelkast te laten repareren, kan ik van Liebherr eisen dat zij mij het factuurbedrag terugbetalen?
Toch niet.
Immers moet de verkopende partij of producent van het product de gelegenheid hebben gekregen om het probleem op te lossen.
![ikbenik](https://kassa-static.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/uploads/profile/1615675.2448051.jpg)
[quote=zoekster schreef op donderdag 25 jul 2013, 13:34]U bewandelt de verkeerde weg! U moet bij de verkoper zijn en die kan u verder verwijzen naar of helpen met Liebherr. U heeft de overeenkomt met de verkoper, niet met de fabrikant, veel mensen maken die fout. Ik zal u niet vermoeien met allerlei wetteksten, maar geloof mij maar.
Daarbij zit je echt fout.
Dat Consuwijzer een bepaalde uiting doet, wilt niet zeggen dat het ook zo is.
Jij staart je veel te veel op de teksten van Consuwijzer blind.
Veel te vaak beweert de Consumentenautoriteit iets alsof het de wetgeving is, terwijl ze gewoon hun eigen mening en standpunt geven.
Daarnaast geven de teksten van Consuwijzer de lezer GEEN RECHTEN, DUS CLAIM DAN DIE RECHTEN OOK NIET !!!!!
Consuwijzer beweert:
[quote]Meestal krijgt u de garantie van de fabrikant. U hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten. De fabrikant heeft dus geen wettelijke plichten zoals de verkoper. Daarom kan de fabrikant andere garantievoorwaarden hebben. Bijvoorbeeld dat u bij een reparatie het arbeidsloon zelf betaalt. Dat mag. U kunt proberen om deze kosten door de verkoper te laten betalen.
Dat is dus lariekoek!
Als een fabrikant garantie verstrekt en de consument doet een beroep op die garantie, dan heeft de fabrikant wel degelijk wettelijke verplichtingen.
Alleen is helaas Consuwijzer de weg kwijt en haalt helaas diverse zaken door elkaar.
Tja, dat krijg je ervan als men aan de term "wettelijke garantie" een eigen visie aan toekent en in plaats van "non-conformiteit" dus "deugdelijk" gaat zeggen, waardoor de wetsteksten een totaal andere betekenis krijgt waar de ondernemer niet aan hoeft te houden.
Ik geef dit aan om uit te leggen hoe al die verwarringen omtrent garantie ontstaan.
De wetgeving is zelf zeer duidelijk.
Alleen maken diverse organisaties het juist onduidelijk, waardoor de consument (die toch op het gebied van wetgeving een echte leek is) totaal niet meer weet waar zij/hij aan toe is.
![zoekster](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/2a859e8dcfd35eb9a934cf8b2e5cd624db4be359490eb4a80795ff7c65e18922.png)
Je begrijpt weer eens helemaal niet wat ik zeg. Maar ik begrijp heel goed dat jij de koper de verkeerde kant op wil sturen, dat wil jij immers altijd!
Nu voor de gewone garantie gaan, zou uitermate dom zijn.
![zoekster](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/2a859e8dcfd35eb9a934cf8b2e5cd624db4be359490eb4a80795ff7c65e18922.png)
Beste vraagsteller,
als u door dit gezanik niet meer weet waar u aan toe bent, bel dan met het juridisch loket
0900 8020
daar krijgt u gratis advies van juristen.
![ikbenik](https://kassa-static.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/uploads/profile/1615675.2448051.jpg)
[quote=zoekster schreef op donderdag 25 jul 2013, 16:41]Je begrijpt weer eens helemaal niet wat ik zeg.
Jawel hoor. Alleen zeg je het verkeerd.
[quote=zoekster schreef op donderdag 25 jul 2013, 16:41]Maar ik begrijp heel goed dat jij de koper de verkeerde kant op wil sturen, dat wil jij immers altijd!
Doe effe normaal zeg!
Dat Consuwijzer aangeeft dat de consument geen koopovereenkomst heeft met de fabrikant wilt nog niet zeggen dat het niet zo is.
Consuwijzer kan beweren wat die wilt, het is nog altijd geen wetgeving.
[quote=zoekster schreef op donderdag 25 jul 2013, 16:41]Nu voor de gewone garantie gaan, zou uitermate dom zijn.
Er bestaat geen andere garantie dan de garantie die de verkopende partij of fabrikant verstrekken.
Ik ben het zeker met je eens dat de kans aanwezig is dat het product niet volgens de koopovereenkomst kan zijn en daardoor het verstandig is voor de koper om wel bij de verkopende partij te melden om eventueel een beroep te doen op de non-conformiteit.
Maar om te stellen dat het product kapot is, dus ook het product non-conform is, bezitten we veel te weinig informatie.
Dus kan op dit moment helemaal niet gesteld worden dat het product non-conform is.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
![Bij een onlinewinkel naalden besteld en betaald maar bedrijf leverd niet](https://kassa-static.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/uploads/question/6a635cc6f9b366b4d64c6e08a64597de8b28ac15.png)
Bij een onlinewinkel naalden besteld en betaald maar bedrijf leverd niet
Ik heb op 19 mei 2024 100 stuks injectienaalden besteld en betaald bij Safe Products.nl. Krijg netjes na betaling een mailtje van de betaalde order en dat deze binnen 2- 5 werkdagen geleverd zou gaan worden. Tot op heden is er niets geleverd en ik had ze juist snel nodig voor mijn medicijnen iname. Mijn apotheek kan deze maat naalden niet leveren en ben dus aangewezen op een online winkel. Ik heb ... Lees meer
Hoeveel % hout mag ik aan houtopslag in mijn tuin leggeneggen
Ik heb eenderde van in de tuin hout liggen voor mijn houtkachel neergelecht
Het is een huurwoning
De woningbouw
Ze zeiden dit
Goedemiddag,
Ik liep vanmiddag achter uw huis voor een iets anders. Maar ik schrok mij rot wat ik in uw tuin zag.
Zou u zo vriendelijk willen zijn om dit op te ruimen. Los van de uitstraling, wil ik er niet aandenken dat hier brand ontsta
...
Lees meer
Samsung komt zijn verplichtingen niet na betreft reparatie in garantieperiode
Goedenavond Kassa,
Eind september 2022 heb ik een nieuwe Samsung Galaxy S22 aangeschaft volledig nieuw in gesealde verpakking met de volledige gebruikelijke fabrieksgarantie van 2 jaar.
Nu is er tijdens deze periode een mankement opgetreden met de telefoon.
De touchscreen in de 2 bovenste rijen functioneert/reageert niet meer.
Vanzelfsprekend heb ik een repa
...
Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer