manonna
door manonna Mar 1, 2004 om 11:42
Elektronica & tv

Mp3-speler

Wie weet er een goede mp3-speler van rond de 100 euro? En hoeveel geheugen heb je nodig om een liedje of 100 te kunnen opslaan?

1024 3 Rapporteer

flxy
door flxy - Apr 16, 2004 om 12:55
4 Antwoorden / 2 Vragen

Kleine correctie: bij elke mp3 hoort een zgn 'bit rate'. Hoe hoger deze 'bit rate' hoe beter de geluidskwaliteit. Op het internet is voor mp3 een 'bit rate' van 128kbps gebruikelijk, dat levert blijkbaar een geluidskwaliteit die voor de meeste gebruikers voldoende acceptabel is. Bij deze instelling van 128kbps kost elke minuut muziek afgerond zo'n 1MB aan opslagcapaciteit. Een mp3 speler met een 10GB harde schijf kan dus zo'n 10.000 minuten = 160 uur (= bij benadering zo'n 200 CD's) aan mp3's met een bit rate van 128kbps opslaan. Kritische luisteraars kiezen vaak een instelling van 192kbps (of hoger). Da's nog altijd goed voor zo'n 100 uur muziek. WMA (de microsoft variant van mp3) gebruikt een lagere bit rate. Vaak zie je voor WMA een instelling van 64kbps. Da's 2 keer zoveel speelduur met dezelfde harde schijf oftewel dezelfde speelduur met een 2 keer kleinere harde schijf. Dit harde schijf voordeel maakt de speler goedkoper.

zi
door zinker - Apr 16, 2004 om 12:55
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het niet helemaal eens met de hoeveelheid geheugen die je nodig hebt om 100 liedjes op te kunnen slaan. De term 100 liedjes is hierin een nogal ruime variabele. Dus een exact antwoord is hier niet op te geven.
Wat wel als exacte vuistregel gesteld kan worden is dat een mp3 van reguliere kwaliteit (128 Kbps) 1 Mb per minuut nodig heeft. Dus met 100 liedjes van gemiddelsd 3 minuten lang ben je met 300 Mb klaar.
Denk ook aan in welke omgeving je de MP3 speler wil gebruiken. Een omgeving met veel achtergrond ruis van verkeer of een andere geluidsbron verminderd het detail waarmee je de muziek zal horen. Daarom zal je geen hogere kwaliteit MP3 bestanden nodig hebben. Zelfs 64 Kbps of 96 Kbps kunnen dan voldoen. Op die manier zal je dan 25% tot 50% op de benodigde geheugen ruimte kunnen besparen

hu
door hulpje - Apr 19, 2004 om 15:30
18 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet eens gaan kijken op http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/product/mp3-speler.htm hier kun je vergelijkingen maken met Mp3 spelers en zo kun je ook vinden waar en wat de goedkoopste is en een goede??
Op je vraag van hoeveel er op kunnen is dat een gemiddelde mp3 6 mb is dus als je kijkt wat je vraagt is het zo dat je ongeveer 600 mb nodig zou hebben voor 100 liedtje ik hoop dat je er wat aan hebt suc6 ermee