da
door daan.s Mar 15, 2024 om 12:21
Elektronica & tv

Neato robotstofzuiger gekocht bij Albert Heijn, binnen garantie onbruikbaar. Wie is er verantwoordelijk?

Wij hebben Maart 2023 bij Albert Heijn een Neato D8 gekocht voor €199,-. Mooi ding, werkte goed tot een paar weken geleden de app niet meer opstart en verbinding kan maken. Resultaat > stofzuiger kun je niet meer instellen of aanzetten via de app. Na wat onderzoek lees ik dat Neato falliet is. Hij gaat nog wel aan en uit maar uiteindelijk heb je toch de app nodig om de robot in te stellen om gebieden te mijden of juist te zuigen.

Mijn vraag is; wie is hier uiteindelijk verantwoordelijk voor? Kan AH zich zo makkelijk van elke verantwoordelijkheid afdoen door te zeggen "niet onze stofzuiger, niet ons probleem". Uiteindelijk is het product nu nog binnen de wettelijke garantie, en heb ik het betaald bij AH.

Ben benieuwd of iemand dit weet. Kan me voorstellen dat meer mensen deze stofzuiger gekocht hebben en met hetzelfde probleem zitten. Dood zonde dat je zo'n apparaat in de kliko moet gooien.

1874 14 Rapporteer
ju
door juliomariner - Mar 15, 2024 om 12:24
1328 Antwoorden / 2 Vragen

U moet bij de verkoper zijn. Appie kan wel zeggen niet mijn probleem maar zo werkt het wettelijk niet.

sira
door sira - Mar 15, 2024 om 13:08
2339 Antwoorden / 24 Vragen
Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 15, 2024 om 18:57
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Daan,

De stofzuiger is inmiddels 1 jaar oud en dus grotendeels afgeschreven.

De fabrikant is failliet dus Albert Heijn kan er ook niets mee.

Ik raad u aan om geen elektronische apparatuur meer te kopen bij een supermarkt als u garantie verwacht.

Neem dus uw verlies en gooi dat ding bij het grof vuil.

Ar
door AriEllis Mar 16, 2024 om 12:12
57 Antwoorden / Vragen

Elektrische apparaten horen niet bij het grofvuil.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 16, 2024 om 22:35
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ariellis,

Hier in Amsterdam wel....;<))

ju
door juliomariner Mar 17, 2024 om 12:23
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Onzin antwoord. Je mag verwachten dat een stofzuiger langer dan 1 jaar meegaat of kopen ze in Amsterdam elk jaar een nieuwe?
Dat de fabrikant failliet is maakt ook niets uit. AH is de verkoper dus AH moet een oplossing bieden.
Dat Appie dan zegt: niet onze stofzuiger, niet ons probleem is natuurlijk onzin en dat weet Appie zelf ook wel. Ik vind het gewoon een schandalig afschuif antwoord. Dat Appie de app niet updaten snap ik ook maar ze kunnen wel op de een of andere manier een genoegdoening geven door bijvoorbeeld een deel van de aankoopprijs terug te geven.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 18, 2024 om 00:02
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Juliomariner,

Als de stofzuiger een paar weken oud was , zou ik u gelijk geven.

Maar wij praten hier over een stofzuiger van 1 jaar oud , die bij een supermarkt is gekocht.

De stofzuiger was € 199,-.

Is dit niet  :"Voor een dubbeltje op de 1ste rij willen zitten"?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 15, 2024 om 19:05
2057 Antwoorden / Vragen

Mooi voorbeeld, de wet zegt dat je enkel te maken hebt met je leverancier en ik heb de Uneto regels niet voor me maar je mag denk ik verwachten dat je stofzuiger toch echt minstens twee jaar meegaat. Daar er geen discussie bestaat over de oorzaak van het probleem, dat heeft TS overduidelijk niet zelf veroorzaakt, mag je Albert Heijn aansprakelijk stellen en een oplossing eisen, die ze natuurlijk niet hebben. Wat ze waarschijnlijk wel zullen doen, nadat ze eerst alle verantwoordelijkheid afwijzen, is je stofzuiger in twee jaar afschrijven en je maar de helft van je aankoop crediteren. Nogmaals nadat je hemel en aarde hebt bewogen en ze de verantwoordelijkheid eindelijk erkennnen, succes met het gevecht.

Thijs12
door Thijs12 - Mar 15, 2024 om 19:29
538 Antwoorden / Vragen

Ze zullen je het aankoopbedrag moeten retourneren als hij niet gerepareerd kan worden.

sw
door swat1500 - Mar 15, 2024 om 19:44
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees niet dat de robot stofzuiger defect is. Hij functioneert dus kennelijk nog wel. Uitsluitend de app waarmee hij kennelijk (ook?) aangestuurd.kan worden functioneert niet meer mogelijk door het faillissement van de fabrikant.
Is er dan sprake van een defect dat onder de garantie valt.
Ik denk eigenlijk van niet.  In dat geval.kan je niets van AH claimen.
Ik vermoed dat een rechter hier iets van moet gaan vinden.
Ik weet niet in hoeverre je de verkoper kan verwijten dat de fabrikant binnen de garantietermijn failliet gaat en dat daardoor een aangeschaft produkt niet meer volledig kan worden gebruikt en of dit dan onder de wettelijke garantie valt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 15, 2024 om 19:58
2057 Antwoorden / Vragen

Sorry maar hij  doet.niet alles meer zoals beloofd tijdens de koop, dan is het product dus nonconform. Die app is niet 'nice to have' maar een belangrijk onderdeel van het product.
De kern van het probleem is dat de wetgever er voor kiest de verantwoordelijkheid voor het product 100% neer te leggen bij de leverancier en iedere leverancier zich probeert te verschuilen achter het feit dat hij niets over de leverancier te vertellen heeft.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 16, 2024 om 12:28
2057 Antwoorden / Vragen

Over de fabrikant natuurlijk.

ju
door juliomariner Mar 17, 2024 om 12:26
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Precies, de verkoper in dit geval AH kan zich volgens mij niet zomaar achter het feit dat de fabrikant faillliet is verschuilen. Ze zullen dus met een iplossing moete komen. Dat ze de app niet kunnen udaten is zeer waarschijnlijk dus moeten ze maar (in ieder geval een deel) van de ankooprpijs terugbetalen.

Mabelle
door Mabelle - Mar 16, 2024 om 02:04
423 Antwoorden / 1 Vragen

Ik lees o.a. op iculture.nl (artikel van mei 2023) dat bezitters van de stofzuiger nog 5 jaar terecht kunnen voor reparatie en ondersteuning

Quote: Voor huidige gebruikers van de Neato-robotstofzuigers belooft het moederbedrijf nog wel ondersteuning te gaan bieden. Een klein team in Milaan zal voor de Vorwerk Group de infrastructuur van de clouddiensten van de Neato-stofzuigers draaiende houden. Hierdoor zijn de robotstofzuigers nog minimaal vijf jaar volledig te gebruiken, dus ook de functies waarbij je afhankelijk bent van de internetverbinding. Daarnaast blijven ook reserve-onderdelen en reparaties mogelijk, eveneens voor minimaal vijf jaar.

Als je op dit moment nog gebruikmaakt van een Neato-robotstofzuiger, kun je dat dus minimaal de komende vijf jaar blijven doen. De supportafdeling blijft beschikbaar voor vragen of problemen.Unquote.

Kan het verder niet checken, maar misschien heb je wat aan deze link https://support.neatorobotics.com/hc/en-us
Al geprobeerd de app te verwijderen en opnieuw te installeren? Een jaar geleden is er nog een firmware update voor Android 13 uitgebracht zie ik
https://support.neatorobotics.com/hc/nl/articles/9817656625819-Handmatige-firmware-update-op-Android-13-toestel

Nog een link naar troubleshooting https://support.neatorobotics.com/hc/en-us/sections/1260802967190-D8-D9-D10

Erg jammer dat Neato de strijd met iRobot verloren heeft, was een prima robotstofzuiger.

Thijs12
door Thijs12 - Mar 16, 2024 om 08:06
538 Antwoorden / Vragen

Ondersteuning tot Mei 2023, dus zou je nu nog dik 4 jaar ondersteuning moeten krijgen.
Succes ermee.

1paul
door 1paul - Mar 16, 2024 om 08:23
3148 Antwoorden / 0 Vragen

stel de verkoper aansprakelijk MITS er duidelijk is gecommuniceerd dat de andere partij de verkopende partij is maar dit doet via de AH!!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 16, 2024 om 09:20
16850 Antwoorden / 202 Vragen

De wettelijke regelingen zoals dioe gelden en hoe dan ook aangeven dat de verkoper aansporakelijk is, zie navolgende info:

(Ergo: Albert Heijn als verkoper aanspreken:

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

En zie voor de wetteksten:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij www.consuwijzer.nl van de ACM

br
door brui0929 - Mar 16, 2024 om 16:54
634 Antwoorden / 10 Vragen

Open de app op uw telefoon of tablet kies instellingen klik op alle instellingen terug naar de fabrieksinstellingen.
Helpt dit niet verwijder de app van uw telefoon of tablet en installeer de app opnieuw. Nu zal de robot stofzuiger reageren.

rj
door rjw - Mar 17, 2024 om 12:56
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Zoals gezegd moet je bij AH zijn. Echter, die kunnen dit probleem niet oplossen omdat hun levernancier niet meer bestaat. Aangezien het apparaat zelf nog wel functioneert zal je eerst moeten bepalen wat de waarde is van de app-functionaliteit t.o.v. verkoopprijs. Dat deel (minus afschrijving) zouden ze kunnen vergoeden. Ik heb de handleiding van de D8 bekeken en een groot deel van de features die de app biedt zijn "nice to haves", geen essentiele zaken die nodig zijn om te kunnen stofzuigen. De vergoeding voor dit gemis zal dan eerder een aantal euro's dan tientallen euro's zijn.

br
door brui0929 - Mar 17, 2024 om 19:22
634 Antwoorden / 10 Vragen

Houdt 15 seconde de startknop Ingedrukt dan reset de robot stofzuiger zich. Zie site Neato deze is online.