pavoordf
door pavoordf May 25, 2009 om 08:17
Elektronica & tv

Ontvangstkwaliteit Digitenne

Iemand ervaring met Digitenne in omgeving Nieuw-Vennep / Hoofddorp Heb het gevoel dat zenders nogal ver weg staan.. Lijkt me vooral voor zenders publieke omroep minder gunstig, omdat beide plaatsen op de rand van 2 kleine SFN's zit (kanaal  39 en 52)

3912 26 Rapporteer

kenwel2
door kenwel2 - May 25, 2009 om 09:38
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo pavoordf: Misschien is het een optie, om, als u iemand in uw kennissenkring of familie heeft, e.e.a eens uit te proberen?

Dan weet u direct hoe het bij u werkt.

Onze schoonzoon zit vlak bij zo'n mast, en heeft maar liefst meer dan 60 zenders! (Noord Brabant)

Succes, Gr. Henri

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 25, 2009 om 09:53
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag pavoord,

Volgens de postcode check op de site van Digitenne zou ik in Oldenzaal 7577
geen Digitenne kunnen ontvangen. Terwijl in Hengelo op 10 km luchtrecht afstand een zender staat en in Enschede op dezelfde frequentie eentje op 12 km. Met een "rasterantenne" zonder raster op zolder en een antenneversterkertje met 2 maal BFY90 ontvang ik 52 verschillende zenders. Duitsland en Nederland tezamen.

Hieruit blijkt dat we in de buitengebieden de "kredietharken" te vroeg van het dak haalden. Overigens had ik nooit een krediethark op het dak, doch slechts eronder. Want kabel TV heb ik nooit willen gebruiken wegens te slechte kwaliteit: o.a. interferentie en Moiré-effect. Thans heb ik vele jaren een schotel en als second source DVB-T double tuner zonder kaart.

Hardware ERror MAN.

wi
door winnidepoe - May 25, 2009 om 12:59
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou goede ontvangst moeten hebben maar heb met pijn en moeite bereik, ik moet dan wél mijn ontvanger voor het raam zetten en oppassen dat hij er niet afvalt als ik het raam openzet of de jalouziën open doe of sluit, niet ideaal dus, ik woon boven, mijn dochter , nó hoger, heeft beter ontvangst, het is dat het zo goedkoop is maar ansers..én er liggen nergens draden, ook niet onbelangrijk... Tegenwoordig schijn je een zendervesterke te kunnen kopen , misschien is dat een optie?

audb
door audb - May 25, 2009 om 13:08
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Kijkt u maar eens hier op : http://www.antenneregister.nl/www/tpl/frameset.html

Staat de mast erg dicht bij dan is de ontvangst SLECHT dat klinkt raar maar dat heeft met Dopller effect (echo sigaal) te maken.

Staat deze echter erg ver uit uw buurt dan zou u gebruik moeten maken van een buiten antenne en welke het beste i hang natuurlijk van de afstand af.

En laat u geen onodige dure antenne in handen duwen, een normale tv antenne is voldoende.

ja
door jandoomen - May 25, 2009 om 13:13
4 Antwoorden / 0 Vragen

heb vanaf 24dec.2008 digitenne van kpn.heb geen een dag zonder storing gezeten.heb inmiddels een buiten antenne 4meter hoog staan,en de storing is alleen maar erger geworden.iedere auto of brommer stoort,en hoe hoger de antenne hoe verder de storing iskpn blijft maar bij.draaien en hoger.nergens lees ik dat als de binnenantennen niet werkt je naar een buitenantenne moet gaan.word er moedeloos van maar met een oplossing komen ze niet.

ro
door robkempers_1 - May 25, 2009 om 13:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt bij KPN altijd een proef doen krijg je geen ontvangst nemen ze het altijd terug en ik geloof dat deze periode 4 weken is.
Bij mijn zoon kan volgens postkode cheque niet ontvangen maar doet dat wel bij mij thuis moet ik het wel kunnen ontvangen maar het lukt niet en met een buitenantenne maakt het geen verschil (was dezelfde als de binnen antenne alleen met een behuizing er omheen).
Digitenne is vreselijk afhankelijk van de omgeving.
Zelf heb ik nu naar alle tevredenheid sinds 5 jaar een schotel perfect beeld goedkoper

ja
door jandoomen - May 25, 2009 om 13:27
4 Antwoorden / 0 Vragen

heb digitenne gekocht in de kpnshop,mij is niets verteld over4weken proef.na veel contact met de kpn heb ik al een nieuwe ontvanger gekeregen en heb een buitenantennne gekregen,maar niets helpt,oop loopt mijn personal recorder elke dag vast.zou begin mei een nieuwe krijgen met een betere software,maar heb tot op heden niets ontvangen.

pavoordf
door pavoordf - May 25, 2009 om 13:36
519 Antwoorden / 73 Vragen

even ter verduidelijking. Mijn dochter woont in Nieuw-Vennep en heeft digitenne. Ze heeft veel last van blok-artefacten and beeld freeze. Ze maakt gebruik van een z.g. Haaievinantenne die op zo'n 6 meter hoogte is gemonteerd. Toen ze bij KPN informeerde werd gezegd dat het kwam omdat de ontvanger tussen twee zenders omschakelde en dat dit met een toekomstige SW update opgelost zou zijn. Omdat ik redelijk goed ben ingevoerd in DVB-T (heb tussen 1999 en 2004 ontvangers mee ontwikkeld) hoef ik verder niets van de achtergronden te weten. Die ken ik al of heb ik bronnen direct in de omgeving. Ik ben geinteresseerd in de specifieke signaalcondities im Nieuw-Vennep / Hoofddorp.

Diegen die last heeft van brommers enz. Dit is wat impulsive noise genoemd wordt. DVB-T is hier gevoelig voor doordat geen time interleaver is opgenomen in de standaard, zoals dat bij DAB wel het geval is. Goede set-top boxen maken gebruik van een impulsive noise suppressor. Betere antenne kan ook helpen, omdat impulsive noise vooral bij slechte signaalcondities tot problemen leidt. Ik kan me ook voorstellen dat een Yagi met kleine verticale openingshoek ook de problemen reduceert.

Dicht bij de antenne zitten levert geen doppler op. Doppler ontstaat door snelle verplaatsing van de ontvanger (of de zender). Dicht bij de zender heeft tot gevolg dat de tuner en AD-converter overstuurt wordt. Echo's hebben geen of nauwelijks invloed op DVB-T, omdat gebruik gemaakt wordt van OFDM. Hierdoor is het ook mogelijk om SFN's in te richten (meerdere zenders bij elkaar in de buurt met dezelfde frequentie). Hierdoor ontstaat wat multipad = echo genoemd wordt

toolboy
door toolboy - May 25, 2009 om 13:38
965 Antwoorden / 40 Vragen

Alhier volgens postcode check geen ontvangst mogelijk.,Maar met een door kpn aangeleverde buiten antenne die zeer goed is afgesteld is er prima ontvangst.Let wel u kunt de signalen via meerdere steunpunten ontvangen zorg dat u weet via welk steunpunt.

SC6 Groet T

welcome
door welcome - May 25, 2009 om 13:44
39 Antwoorden / 2 Vragen

De ontvangst van DVB-T is erg goed, maar in het buitenland hebben we onze eigen antenne op het dak staan. Wij hebben hier ongeveer 75 zenders en dat is inclusief radio stations. Ook hebben wij op DVB-T interactieve TV, dat door op de rode knop te drukken kunnen we b.v. bij sport evenementen kiezen naar welke sport we willen kijken. Maar naar mijn informatie heb je voor Nederland 1,2 en 3 en de lokale TV GEEN digitenne nodig als je televisie is uitgerust met DVB-T ontvangst en dien je uitsluitend te betalen om de commerciële zenders te zien, wat ik niet zou doen.

ha
door hallovara - May 25, 2009 om 13:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had ook een probleem met het ontvangst, ik heb KPN gebeld en de klacht verteld. Tevens gezegd dat ik op zolder met de kamerantenne buiten het raam prima ontvangst had. Ik kreeg toen gratis een buitenantenne toegestuurd. Geen klachten meer sinds ik die aan de dakgoot gemonteerd heb.

cl
door clubchc - May 25, 2009 om 15:30
2 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>

door 6931wr16 - May 25, 2009 om 15:56
10 Antwoorden / 5 Vragen

Proefabonnement nemen en proberen maar.

Als het ook maar iets tegenvalt , dreig je KPN de hele boel terug te sturen en je krijgt dan meestal een gratis buitenantenne.

Is altijd een dramatische verbetering.

he
door henri1942 - May 25, 2009 om 16:35
43 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Pavoordf,

ben sinds 2003 op Digitenne geabonneerd. Deze maand heb ik mijn abonnement opgezegd wegens continu storingen.

Sinds men in Flevoland een nieuwe steunzender heeft geplaatst is het totaal waardeloos. Geen TMF/MTV/National Geografis/BBC enz. Mijn TV in de keuken met een single tuner werkt goed. Echter in de huiskamer op gelijke vloer ca. 10 meter verder een ramp. Kan slecht de helft van de zenders afstemmen. Aanbod van KPN nieuwe tuner, maar men zegt er niet bij dat men geen Twin Tuner(met opname mogelijkheid) meer heeft. Uitsluitend Single Tuner. Alternatief een Harddiscrecorder voor ca. € 200,00.

Grote nadeel van Digitenne is dat het systeem erg afhandelijke is van zogenaamde atmosferische storingen, als deze er dan valt de verbinding weg geheel of gedeeltelijk dus geen of half verwrongen beeld.

Ook een huis met in de directe omgeving bomen heeft veel last van storingen, de lage prijs vergoed al deze ellende niet.

Ik ben weer overgestapt naat het standaard pakket via de kabel. Wacht de verdere ontwikkelingen van het glasvezelnet af.

Mijn advies probeer eerst een tuner te lenen en probeer of het goed werkt.

Succes,

Henri1942

jokesk
door jokesk - May 25, 2009 om 18:56
50 Antwoorden / 9 Vragen

wij wonen niet in Nieuw-vennep maar in westelijk Noord Brabant.
Digitenne geeft hier heel veel storingen. Vooral als de 3 kinderen thuis zijn. als ze hun computers en/of audiosets aanzetten is het niet aan te zien.
Nu hebben we, voor wat meer geld, een Ziggo totaal tv pakket en kijken met volle tevredenheid, nauwelijks storingen en meerdere tv's naar meer dan 60 zenders.

ja
door jandoomen - May 25, 2009 om 19:53
4 Antwoorden / 0 Vragen

ik zit inderdaad wel met veel bomen hiet in de buurt,maarkpn heeft een proef gedaan en verteld dat het geen probleem was.verder praat iedereen over een buiten antenne maar dat was juist niet de bedoeling dacht ik.waarom reageert kpn niet en moet je elke keer bellen voor het zelfde verhaaltje a 45 ct.per minuut.wordt je niet vrolijk van

pavoordf
door pavoordf - May 26, 2009 om 09:37
519 Antwoorden / 73 Vragen

Op de simpele vraag wat de signaalcondities in Nieuw-Vennep / Hoofddorp zijn, heb ik maar weinig antwoorden op gezien. Ik ben eigenlijk op zoek naar info zoals die voor DAB in Dutsland gegeven wordt (zie http://www.mdr.de/DL/178438.pdf). Met dit soort info weet je of je met een indoor antenne kan weken of niet. Dat je met een dakantenne moet werken wanneer de ontvangst niet zo goed is, kom ik met 8 jaar MULO zelf ook wel op. De suggestie om met een richtantenne te werken is niet altijd even slim en hangt af van de antennepositie binnen het SFN. In Nieuw Vennep kan dat helpen bij de publike omroep. Voor de commercielen kan een rondomgevoelige antenne beter zijn omdat dan alle omringende zenders aan het signaal bijdragen (Amsterdam, Haarlem, Oegstgeest en Alphen a/d Rijn)

er
door erky - May 26, 2009 om 09:37
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Pavoordf,
Een hele specifieke vraag. Die kan ik met een omweg deels beantwoorden. Ik woon in Ede en met een free to air USB stick ontvang ik hier de gratis kanalen Ned. 1, 2 en 3 slecht. Mijn dochter heeft hier met haar laptop en eigen stick ook weinig ontvangst. Een kennis een paar postcode's verderop heeft het echte Digitenne kastje uit de primafoonwinkel en de afgelopen drie jaar is het erg wisselend. Ook na diverse beloftes van mensen waarvan je hoopt dat ze het weten (Primafoon medewerkers) dat er in Veenendaal een steunzender zou komen werd de dekking amper beter. Mijn dochter en ik ontvangen met een antenne zonder versterking, dus een gewone spriet. Haar ervaring is dat zij in Hoofddorp meer en beter ontvangt dan in Ede, maar het signaal is (met die eenvoudige antenne) dus bedroevend, want veel stills, blokken in beeld, wegvallend geluid enz. Haar ontvangst beeld is een weergave uit Tolenburg. De ervaringen zijn van december 2008 tot nu.

Succes met deze info.
Erky

cl
door clio - May 26, 2009 om 11:20
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb twee ontvangers met antenne één voor boven en één voor beneden. Die van boven staat in het raamkozijn prima ontvangst gemiddeld 80-85% en zonder storing. Die van beneden werkte niet goed, ik moest hem op een kastje voor de schuifpui ztten maar zo gauw de schuifpui open ging onstond er dus dubbel glas en had ik ook geen ontvangts meer.

Ik heb toe KPN gebeld en heb gratis de andere dag een buitenantenne opgestuurd gekregen, het was wel even en gaatje door de muur boren maar ik nu beneden ook een fantastisch beeld net als boven.

Ik heb dus nu geen problemen meer, en met de twee sport zenders erbij werkt alles nu meer dan een jaar prima.

Succes allemaal.

em
door emmaeek - May 26, 2009 om 13:05
11 Antwoorden / 11 Vragen

ik woon in Hoofddorp en had veel last van slechte ontvangst Digitenne en met name van de commerciele stations. Nu heb ik na klagen buitenantenne's geplaatst en is het verholpen. Alleen heb ik soms boven slechte ontvangst van de commercielen zenders ( stilstaand beeld ,blokjes) maar ik denk dat dat van draadloos modem buren komt)

de buitenantenne  Waardepolder richten want daar stta de mast, is mij verteld. de buitenantenne kan je via de website KPN-digitenne aanvragen . Ik heb er meerdere gekregen!

succes Emma

kn
door knar - May 26, 2009 om 13:46
11 Antwoorden / 5 Vragen

Neem nooit Digitenne! Het geeft alleen maar ergernis door blokvorming en stilstaand beeld.

lichtblauw
door lichtblauw - May 26, 2009 om 14:00
36 Antwoorden / 16 Vragen

Ik woon in een gebied waar ik volgens de site van Digitenne amper ontvangst zou moeten hebbben maar ik heb, zelfs met alleen een binnenantenne, 99% van de tijd prima ontvangst, op alle toegezegde zenders. Over het algemeen valt het dus erg mee. Als je van iemand zo'n ding even kunt lenen, is het snel genoeg duidelijk, maar ik zou me er niet te veel zorgen over maken, de ontvangst is over het algemeen beter dan Digitenne zegt.

kenwel2
door kenwel2 - May 26, 2009 om 14:40
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo pavoordf: vandaar ook mijn simpele bijdrage voor wat betreft het geven van een antwoord op uw vraag, nogmaals dan:

Misschien is het een optie, om, als u iemand in uw kennissenkring of familie heeft, e.e.a eens uit te proberen?

Dan weet u direct hoe het bij u werkt.

Wens u alvast veel kijkplezier, als het uberthaupt wat fatsoenlijk wil gaan werken bij u in de omgeving dan :-)

Gr. Henri

stingray46
door stingray46 - May 26, 2009 om 20:33
30 Antwoorden / 1 Vragen

neem toch gewoon een schotel ben je van alle elende af en altijd goed beeld van canaldigital voor 9,95 per maand

kenwel2
door kenwel2 - May 27, 2009 om 10:26
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Beste stingray46, de vraag ging niet over een schotel plaatsen, maar over digitenne...

Niet iedereen heeft zomaar de mogelijkheid om een schotel te kunnen plaatsen, er zijn geneog situaties op te noemen, waarin een schotelopstelling in het geheel niet mogelijk is....

Daarom zoeken diverse mensen een andere mogelijkheid. Ook zijn er buitengebieden genoeg, die nog niet eens bekabeld zijn, of waar de kabelaar geen investering in wil/kan doen, dus ook de mogelijkheid van kabel is dan niet aanwezig....

Vraagsteller zal echt wel zijn persoonlijke reden hebben, om deze vraag hier gesteld te hebben...

Gr. Henri

cl
door clio - May 27, 2009 om 13:40
2 Antwoorden / 0 Vragen

Zie je het al staan het land weer vol met schotels.

Dat is toch geen gezicht.

Digitenne kan ook en dan is de buitenantene klein, hij ziet eruit als een kinderstrijkijzer.