Pa
door Papapedrito Jul 30, 2023 om 13:04
Elektronica & tv

Op afstand uitzetten van zonnepanelen

De firma die mijn zonnepanelen heeft geinstalleerd kan, op afstand, zien of ze aan- of uit staan. Hij heeft tot tweemaal toe gedreigd de panelen uit te zetten als ik zijn eisen niet inwillig. Kan dit, technisch gezien, en zo ja, is het geoorloofd ?

18198 16 Rapporteer

Topantwoord

hereistom
door hereistom - Jul 30, 2023 om 13:21
743 Antwoorden / 1 Vragen

Ja technisch gezien kan dit, maar mag het niet.
De installateur  heeft de inlogcode van uw omvormer, normaal is dit om service te verlenen op afstand.
Maar als het goed is moet u ook die inlogcodes hebben en kunt u die dan ook wijzigen zodat de installateur hier niet meer bij kan.
Kijk eens goed in de handleiding van uw omvormer of neem contact op met het merk (bedrijf) van uw omvormer.
Maar over welke eisen heeft uw installateur het? En wel merk en type omvormer heeft u?

Pa
door Papapedrito Jul 30, 2023 om 21:43
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie. Hoe weet u zeker dat de installateur de omvormer kan uitzetten. In de handleiding van de Enphase lees ik alleen iets over toegang tot productie gegevens: “Deze bedrijven (lees de installateur) kunnen productiegegevens zien, rapporten uitvoeren enz .... Deze bedrijven kunnen toegang van de systeemeigenaar niet intrekken” Over uitschakelen van de Enphase lees ik niets.

Voor de goede orde: Het conflict met de leverancier is bijgelegd, de dreiging van afsluiting van de baan, maar het gaat mij om het principe. Kan en mag een verkoper digitaal bij mij inbreken. Als dat zou kunnen, dan alleen met mijn instemming. Ik neem morgen contact op met Enphase, dan hoor ik hoop ik ook iets meer over mijn code

hereistom
door hereistom Jul 30, 2023 om 22:39
743 Antwoorden / 1 Vragen

De meeste omvormers kun je op afstand monitoren en uitschakelen.

Ja
door JannyBoe Jul 31, 2023 om 10:50
531 Antwoorden / Vragen

Over het op afstand uitzetten door een installateur is niets te vinden.
Als u daar meer over kunt vinden dan lees ik dit graag @PAPAPEDRITO.
Veel mensen vinden het blijkbaar logisch dat het kan maar dat betekent niet dat het technisch daadwerkelijk ook zo is.

Pa
door Papapedrito Aug 1, 2023 om 17:33
Antwoorden / 1 Vragen

Hereistom had gelijk. Volgens Enphase kan de leverancier op afstand de omvormer iuitzetten. Gebeurt, zeggen ze, als de rekening niet (volledig) is betaald. Dat lijkt me gerechtvaardigd als sprake is van wanbetaling, maar niet als er bijv een - nog niet opgelost - meningsverschil is tussen leverancier en gebruiker. Er zijn bovendien andere middelen om iemand te dwingen de rekening te voldoen, op financieel vlak.
Hierbij nog een site met nuttige informatie

Zonnepanelen uitzetten: de ultieme gids om teruglevering ...

Doe Duurzaam
https://doe-duurzaam.nl › dossier

mahadma
door mahadma - Jul 30, 2023 om 13:32
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Waarom zou de installateur de boel willen uitzetten? Daar zal hij toch een verd*md goede reden voor moeten hebben. Anders gezegd: een pannenkoek heeft altijd 2 kanten.

Ja
door JannyBoe - Jul 30, 2023 om 14:31
531 Antwoorden / Vragen

De installateur kan dat wel zeggen maar is het ook daadwerkelijk waar?
Ik kan er helemaal niks over vinden en geloof het ook niet zo maar.
Is het niet gewoon bangmakerij?
Maar wat gaat er mis tussen u en de installateur?
Kan dat niet opgelost worden?

Wat u voor de zekerheid even kunt doen is de inlogggevens van de installatie i.v.m. de monitoring wijzigen.

JMA2
door JMA2 Aug 6, 2023 om 00:22
129 Antwoorden / 2 Vragen

Is zaterdag de 05e aug in kassa geweest. Installateur had klant op afstand afgesloten. Het kan dus wel.

ne
door neodutchio - Jul 30, 2023 om 16:10
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Zonder reden uitschakelen mag niet. Maar als u bijvoorbeeld de facturen niet betaald is wel logisch dat er geen werkzame installatie is.

Het hangt dus helemaal af van de reden.

Ozymandias
door Ozymandias - Jul 30, 2023 om 16:22
178 Antwoorden / Vragen

Als jij niet vertelt wat die eisen zijn, dan kunnen wij niet vertellen of het geoorloofd is. Wat is de rest van het verhaal?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 30, 2023 om 17:05
2119 Antwoorden / Vragen

De "eisen" van een leverancier? Ik ken maar één eis van leveranciers en dat is dat u de rekening voldoet. Blijkbaar spelen u en de leverancier daar een spelletje over en nu dreigt hij uw panelen uit te zetten. Of hij dat ook kan lijkt mij op afstand niet in te schatten maar ik zie niet direct een technische reden dat het per se niet zou kunnen. Of het ook is toegestaan lijkt mij zeer onwaarschijnlijk maar in de hitte van "het spel" gebeuren nou eenmaal dingen.

Ja
door JannyBoe - Jul 30, 2023 om 18:20
531 Antwoorden / Vragen

Heeft iemand een link naar info waaruit blijkt dat dat wel zou kunnen?

marita5
door marita5 Jul 30, 2023 om 18:51
11545 Antwoorden / 15 Vragen
Thijs12
door Thijs12 Jul 30, 2023 om 18:51
558 Antwoorden / Vragen

Aangezien het merendeel van de omvormers bij de fabrikant of de verkoper via het internet de software geüpdatet, veranderd of verbeterd kan worden kan de omvormer natuurlijk ook uitgeschakeld worden.
Die info kun je bij elke fabrikant vinden.
Een (moedwillige) fout in de geupdate software zou de omvormer voor altijd definitief kunnen stoppen
Het kan, of het mag is een andere zaak, maar moeilijk de oorzaak te bewijzen bij plotselinge uitval.

Ja
door JannyBoe Jul 30, 2023 om 19:17
531 Antwoorden / Vragen

Snap ik @MARITA5, dat zijn ingrepen op het stroomnet door de netbeheerder.

@THIJS12, maar waar staat dan die info over het van afstand uitschakelen van een omvormer?
Even een link, ik lees et graag over als dat zou kloppen.

atlas1302
door atlas1302 Jul 30, 2023 om 19:59
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ben ook erg benieuwd of je met een knopje op afstand, de panelen even kan uitzetten ? Doe mij even een docu. waar uitgelegd wordt hoe je als buitenstaander panelen aan en uit schakelt. Hoe?

Thijs12
door Thijs12 Jul 30, 2023 om 20:12
558 Antwoorden / Vragen

Als buitenstaander natuurlijk niet zo gemakkelijk, maar bij de installateur en de eigenaar zijn alle mogelijkheden aanwezig om via een app, dus via internet de zaak stop te zetten.
Rij door de wijk dan zie je massas onbeveiligde wifi toegangspunten van zonnepanelen installaties. Juist de installateur wil de zaak niet dichttimmeren uit angst er later zelf niet meer bij te komen. Kijk naar Wifi namen met solar, goodwe en andere omvormermerken met wachtwoorden als 1234 , user of admin.
Bijvoorbeeld

https://doe-duurzaam.nl/artikel/je-goodwe-omvormer-slim-uitzetten-via-api-modbus-app-ethernet/

Thijs12
door Thijs12 Jul 30, 2023 om 20:14
558 Antwoorden / Vragen

Dit geldt ook voor aircos, verlichting , tv , auto's en vele internet toepassingen in het huishouden.

JMA2
door JMA2 Aug 6, 2023 om 00:20
129 Antwoorden / 2 Vragen

Is zaterdag de 05e aug in kassa geweest. Installateur had klant op afstand afgesloten. Het kan dus wel.

va
door vanlotjegetikt Aug 6, 2023 om 09:40
809 Antwoorden / Vragen

Ben bang dat iemand zijn aluhoedje is vergeten.
Nog effe en uw energieleverancier gaat dat ook doen als u 5 te laat het licht uitdoet.

Re
door Reinier182 - Jul 30, 2023 om 18:40
178 Antwoorden / Vragen

Dat kan. Internet providers, mobiele providers, energie bedrijven enz kunnen alles afsluiten dus aan en uit zetten als ze zouden willen. Alleen waarom zouden ze het afsluiten? De reden waarom geef je niet en is antwoord geven moeilijk.

va
door vanlotjegetikt Aug 6, 2023 om 09:46
809 Antwoorden / Vragen

Ts  laat het doen voorkomen alsof er een rechtstreekse link ligt en de leverancier van de zonnepanelen kan zien of de panelen werken. Een failsafe is toch even iets anders. En je rekeningen niet betalen zorgt ervoor dat er een fysieke handeling moet worden uitgevoerd op locatie

Ja
door JannyBoe - Jul 30, 2023 om 18:49
531 Antwoorden / Vragen

En hoe kan dat dan?
Hoe werkt het, hoe gaat dat technisch, bij wie is dat al aan de hand geweest?

Links naar informatie en feiten?

Ozymandias
door Ozymandias Jul 30, 2023 om 22:15
178 Antwoorden / Vragen

Vind je het moeilijik om te geloven dat een beheerder van een systeem ook controle over dat systeem heeft? Ik vind dat juist zeer logisch.

mahadma
door mahadma Jul 30, 2023 om 22:22
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Met o.a. teamvieuwer kan je ook (met toestemming) in andere pc's kijken en dingen veranderen.

Ja
door JannyBoe Jul 31, 2023 om 10:40
531 Antwoorden / Vragen

Zeg het maar @OZYMANDIAS, ik vraag gewoon naar info over die mogelijkheid. De feiten.
Het internet zou toch wel vol staan met berichten over die mogelijkheid toch?
Ik mag hopen dat menigeen aan de bel zou trekken als een installateur dit zou doen.

De installateur is niet de beheerder van de installatie maar de installateur.

Nogmaals, wie komt met info over hoe en wat?

ba
door basic2 - Jul 31, 2023 om 08:49
15 Antwoorden / Vragen

Dat een installateur dat kan zien is normaal. Sommige systemen kunnen ook van afstand aan en uit gezet worden. De meesten echter niet. Welk systeem heb je.

Ja
door JannyBoe Jul 31, 2023 om 10:43
531 Antwoorden / Vragen

Welke merk en type wel en welk merk en type dan niet? Hebt u daar info over?

rj
door rjw - Jul 31, 2023 om 09:23
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zie geen technische reden waarom het niet zou kunnen. Wij kunnen one installatie via een app aan- en uit zetten. Dat gaat via het datacenter van de leverancier. De installateur heeft daar de installatie aangemeld. Ergo, er is een interface tussen installateur en applicatie van de leverancier. Wat weer niet gek is, want als de installateur aan de installatie wil werken voor onderhoud is het handig als deze uit staat en dat de installateur dat zelf kan doen....

Kijk ook even in de leverings- en gebruiksvoorwaarden.

Ja
door JannyBoe Jul 31, 2023 om 10:45
531 Antwoorden / Vragen

Dan ben ik heel benieuwd welke omvormer dat is en ook welke app natuurlijk?

1paul
door 1paul - Jul 31, 2023 om 10:59
3188 Antwoorden / 0 Vragen

nee dit is niet geoorloofd, en ja ze kunnen dit doen, dit kun je voorkomen door de wifi module te verwijderen uit de omvormer, dan kunnen ze niet meer inloggen op je panelen maar jijzelf ook niet!

kun je enkel nog zien op de meter of je panelen leveren, persoonlijk snap ik echter niet dat iedereen die wifi module maar neemt, iedereen kan zo inbreken op je netwerke en dus overal bij zoals je bankzaken enz....

ro
door ronny530 - Jul 31, 2023 om 11:37
2803 Antwoorden / 41 Vragen

De Enphase omvormers kunnen wel op afstand door de leverancier uitgelezen worden mede om storingen op afstand te detecteren en wellicht kan preventief uitzetten ook tot die optie behoren om bijvoorbeeld grotere schade voor te zijn. In de gebruikershandleiding is er niets over terug te vinden omdat die optie enkel voor de installateur van toepassing is.
Het lijkt me dan goed mogelijk om bij niet na komen van uw verplichtingen de omvormers op afstand uit te zetten en pas weer in te schakelen als u aan uw verplichtingen voldaan heeft.
Ik lees in een reactie dat het conflict inmiddels opgelost is en u zich nu af gaat vragen of op afstand monitoren van de omvormer wel geoorloofd is omdat u daar geen toestemming voor gegeven heeft.
U wist dat de omvormer op afstand uitgelezen kon worden en daar had u blijkbaar geen moeite mee maar nu blijkt dat de omvormer op afstand uitgezet kan worden stelt u dat u nooit toestemming heeft gegeven.
Heeft u de afgesproken voorwaarden die u bij aanschaf ter hand zijn gesteld ook gelezen want in die voorwaarden staat ook waar u en de leverancier zich aan dienen te houden.

Oomtheo
door Oomtheo - Jul 31, 2023 om 19:48
1 Antwoorden / Vragen

Verbreek de internet verbinding met de omvormer, (kabel tussen de systemen eruit, of verander je.wifi wachtwoord.

Dan kan er niemand bij.

JMA2
door JMA2 Aug 6, 2023 om 00:18
129 Antwoorden / 2 Vragen

De installateur heeft geen WiFi wachtwoord nodig.

an
door anno006 - Aug 5, 2023 om 21:52
1 Antwoorden / Vragen

HEREISTOM geeft aan dat het niet mag, maar het kan en dus gebeurt het. Dat het kan is al foute boel. Installateurs zouden deze macht helemaal niet mogen hebben en krijgen van de fabrikanten.

Ik heb het kunnen voorkomen door de internet toegang aan banden te leggen in mijn pfsense router. En heb nu een zaak bij de geschillencommissie lopen. Bij mij gaat het op installateur solarconcept en fabrikant enphase.

Te
door Techneutjes - Aug 21, 2023 om 11:42
1 Antwoorden / Vragen

Alle omvormers moeten afgeregeld worden oa met hoeveel vermogen ze maximaal mogen leveren. Als dat op NUL wordt gezet staat de omvormer uit. Hier als voorbeeld de handleiding van GoodWe https://downloads.vodnici.net/uploads/wpforo/attachments/483/4349-1GoodweModbusPROTOCOLHybrid-ENV1-3EMseries.pdf
Dit gebeurt via internet, als je dus het standaard wachtwoord aanpast dan ben jij de enige dit dit kan instellen.
Je kunt bv ook instellen hoeveel vermogen maximaal mag worden teruggeleverd.
Verder schakelt de omvormer automatisch uit als de spanning te hoog wordt. Die instelling moet je niet veranderen!