du
door duvelke Oct 31, 2007 om 14:49
Elektronica & tv

Pc bij telefoonabonnement na 3 maanden defect

Ik heb ik april via Rinkel.nl een nieuw telefoonabonnement afgesloten. Hierbij kon ik een cadeau uitzoeken. Ik heb gekozen voor een pc tegen bijbetaling van € 76. Na 2 maanden werktte de pc niet meer naar behoren. Ik heb toen de firma geprobeerd te bellen (een 0900-nummer a 50 cent per minuut) die op het garantiebewijs stond, S2B. Dit heeft mij € 60 gekost en ik had nog niemand aan delijn gehad. Alleen een bandje met de tekst dat alle medewerkers in gesprek waren. Vervolgens heb ik zelf via het garantiebewijs van de monitor en internet een andere firma benaderd die mij binnen 2 dagen een nieuw beeldscherm hebben geleverd en de oude mee hebben genomen. Het probleem was hier echter niet mee opgelost. Vervolgens heb ik S2B gemaild en via hun vaste nummer geprobeerd te bellen maar via deze wegen wilde men mij niet helpen, dit was alleen voor grootgebruikers. Maar weer het dure 0900-nummer gebeld en ik kreeg warempel iemand aan de lijn. Dit was 8 weken geleden. Men zou mij een herstel cd-rom sturen (waarvan ik niet weet wat ik ermee zou moeten, het beeldscherm springt de hele tijd uit als ik de pc aanzet!!) Na 4 weken had ik nog geen cd-rom ontvangen en heb ik weer gebeld. Men had volgens S2B de cd-rom iopgestuurd maar ze zouden wel weer een nieuwe sturen. Het is nu weer 4 weken later en ik heb nog steeds geen cd-rom. En eerlijk gezegd heb ik geen zin om weer dat dure nummer te bellen. Ook heb ik Rinkel.nl nogmaals een mail gestuurd maar daar heb ik nog geen antwoord op gekregen.

Wie heeft hier ervaring mee of weet hier een oplossing voor? Het is nb ook nog zo dat ik, als ik de pc wil retourneren om te laten maken, zelf de verzendkosten moet betalen. Dit staat in het garantiebewijs. Is dit normaal??

478 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 31, 2007 om 17:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Duvelke@ ook u maakt helaas weer een veel gemaakte fout. U heeft weinig te maken met garantie en u had dus niet het bedrijf moeten benaderen dat op het garantiebewijs staat. Bij u is sprake van een consumentenkoop, ook als is het z.g. gratis bij een abonnement en had u zich dus direct bij het constateren moeten melden bij Rinkel. Die zijn namelijk wettelijk verantwoordelijk voor het leveren van een deugdelijk product.

Zie o.a.

www.consuwijzer.nl

http://www.omroepgelderland.nl/programma.php?id=23&rubriek=828

en

www.wetboek-online.nl/wet/BW7.html klik daar de artikel 17 t/m 22 aan en u ziet al uw consumentenrechten.

ve
door verwijderd - Oct 31, 2007 om 21:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ten eerste hartelijk bedankt voor uw antwoord. Ik ben inmiddels een heel stuk wijzer geworden door het lezen van toegevoegde sites. Ik heb inderdaad Rinkel.nl via mail van mijn klacht op de hoogte gesteld maar zij verwezen mij weer door naar de leverancier. Terwijl zij dus in beginsel de verkoper zijn. Ik heb ze zondag nogmaals een mail gestuurd maar daar nog geen reactie op ontvangen. Ik ga dadelijk direct een brief voor Rinkel opstellen en deze morgen aangetekend versturen. En dan maar hopen dat ze ook reageren. Ik heb nl geen rechtsbijstandsverzekering dus een gang naar de rechter zou een dure zaak worden. Maar dan kan ik eventueel een geschillencommissie inschakelen.

ve
door verwijderd - Oct 31, 2007 om 22:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag duvelke,

Je schrijft: Het is nota bene ook nog zo dat ik, als ik de pc wil retourneren om te laten maken, zelf de verzendkosten moet betalen. Dit staat in het garantiebewijs. Is dit normaal?

In feite ligt dat zo: als je rechtstreeks zaken doet met de leverancier en niet met de verkoper, dan mag dat in de garantievoorwaarden staan en moet je dus zelf opdraaien voor de verzendkosten. Als je echter rechtstreeks de VERKOPER aanspreekt, dan mag dat weliswaar in de fabrieksgarantievoorwaarden staan, maar dan mag de verkoper de verzendkosten niet bij jou in rekening brengen omdat je nog binnen de fabrieksgarantieperiode  zit. Wat de verkoper regelt met zijn voorschakel is zijn zaak, daar sta jij buiten.

Overigens is het zo dat de VERKOPER wel een verwijzing mag doen naar de leverancier, maar dat jij als koper dat niet hoeft te accepteren. Jij kunt als koper binnen de garantietermijn altijd aangeven dat je de afwikkeling van de klacht bij de VERKOPER neerlegt en de verkoper mag dit "verzoek" juridisch gezien NIET afwijzen.

Sukses en vriendelijke groet, Read2.

ve
door verwijderd - Oct 31, 2007 om 23:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb inmiddels het contract en het bestellingsoverzicht erbij gepakt en op beide staat Rinkel.nl vermeld als verkooppunt.

Het hele geval is sowieso vreemd. Toen ik bij S2B geen gehoor kreeg ben ik de firma gaan bellen die op het garantiebewijs van het scherm vermeld stond. Die zeiden dat zij niets meer voor Hans-G ( dit is de producent van het scherm ) en Rinkel deden. Via internet ben ik bij een heel andere firma uitgekomen dan op het garantieformulier van Rinkel stond . Die heb ik op woensdag gebeld en op vrijdag was het "defecte"scherm opgehaald en had ik een nieuw scherm. Terwijl dit bedrijf nergesn in de papieren van Rinkel staat vermeld.

Maar ik ga Rinkel via mail en per aangetekende post aanspreken.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2007 om 19:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor degene die gereageerd hebben op deze vraag: goed nieuws!!! Na 4 mailtjes naar oa de ombudsman en Rinkel en een aangetekende brief naar Rinkel kreeg ik afgelopen woensdag een telefoontje van Rinkel. Ik mocht ten eerste: de bewuste firma S2B op hun normale vaste nummer bellen!! Dan kreeg ik een reparatienummer van ene Kevin. Dan moest ik de pc verzekerd opsturen naar S2B. De nota van de verzendkosten en een overzicht van de inmiddels gemaakte belkosten naar S2B kon ik opsturen naar Rinkel. De verzendkosten kreeg ik zeker vergoed, over de belkosten ging men nog even in conclaaf met de directie! Nu kan alles ineens wel. Toch raar. Maar zo ziet men maar weer, de aanhouder wint!!!! Ik heb m'n pc dan nog niet terug maar er wordt aan gewerkt.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2007 om 21:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

@duvelke,

Alvast gefeliciteerd!!! en nu nog even het staartje.

Sukses en groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2007 om 22:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad Read, zoals ik al schreef: ik heb hem nog niet terug!!!! Zal beslist niet de laatste brief hierover zijn geweest die ik naar rinkel heb gestuurd. Ik hoop in ieder geval dat alles nu goed gaat.