la
door larf May 12, 2006 om 11:21
Elektronica & tv

Philips dvd

Hallo!

Mijn ouders hebben een home cinema set van Philips gekocht inclusief breedbeeld tv. De geluidskwaliteit van de dvd speler en/of versterker is nooit optimaal geweest en na een reparatie van de versterker eind december is hier ook vrijwel geen verbetering in gekomen.
Inmiddels heeft de versterker het (na 4,5 maand) weer begeven en is er naar mijn idee sowieso nooit het echte probleem achterhaald, aangezien de geluidskwaliteit na reparatie niet verbeterde.
Dit is de gehele garantie periode in de winkel afgedaan met; "u heeft een dvd-speler gekocht en geen cd-speler" aangezien dit probleem zich hoofdzakelijk voordoet wanneer je een cd draait.
De garantie op de reparatie was 3 maanden en is dus verlopen. Vervolgens is gisteren in de winkel een geluidstest gedaan en beaamt de verkoper dat het apparaat niet functioneert. Hij kan hier echter niks aan veranderen tenzij wij het apparaat weer op laten sturen tegen betaling van onderzoeks- en reparatiekosten.
Het komt er nu dus elke keer op neer dat het probleem dat zich vanaf de eerste dag voordoet wordt weggevaagd en zodra de garantie verlopen is er uiteraard wel van alles aan te doen is.
Wat kunnen mijn ouders nu nog aan deze situatie doen en staan zij op de een of andere manier nog in hun recht?

Alvast bedankt!!

758 13 Rapporteer

tr
door tringding - May 12, 2006 om 18:20
9 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn advies is contact met Philips zelf op te nemen en hun te wijzen op het probleem. Misschien kunnen zij u beter voorlichten als de leverancier. als het apparaat vanaf het begin af aan al niet juist werkt kunt u volgens mij steeds terugvallen op garantie van Philips.De leverancier even de wijste te houden tot antwoord van Philips daar hij anders kan hij dwars liggen met retourneren.

Na afhandeling hem vragen of hij wel in de juiste winkel staat.

movieman
door movieman - May 12, 2006 om 18:43
180 Antwoorden / 0 Vragen

Philips: made in Korea, China, Poland ... Nog vragen? Het moet zo goedkoop mogelijk tegenwoordig. Wegwerpartikelen...

De tijd dat Philips kwalitatief goede producten produceerde is helaas voorbij. Dat geldt trouwens ook voor al die andere merken...

Wij consumenten zijn niet meer bereid om veel geld uit te geven voor kwaliteit. Kwantiteit voor weinig dat is wat wij willen. We graven ons eigen graf...

Wat betreft de garantie, de winkelier moet dat probleem naar tevredenheid oplossen. Daar heeft u recht op ook na de garantie.

Gewoon de poot stijf houden (om het heel cru te zeggen).

Succes. ;-)

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 13, 2006 om 10:59
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe oud is de set??

Hoe dan ook is sprake van zowel fabrieksgarantie (indien minder dan twee jaren geleden aangekocht) en is er sprake van europese regels omdat het hier een diuurzaam product betreft. het betreft een consumentenaankoop neem ik aan, dus een aankoop in een gewone winkel.

In dat geval is de winkelier verantwoordelijk een aansprakelijk met betekking tot het nakomen van de garantievoorwaarden. Stellen dat de speler een DVD speler is en het probleem met name kennelijk bij weergave van CD's voorkomt is gigantische flauwekul. Volgens de handleiding/gebruiksaanwijzing en technische specificaties zal het apparaat geschikt zijn om zowel CD's, DVD's, MP3 en mogelijk nog meer correct af te spelen. Naar de winkelier dus en "uw poot stark houden". Komt u er daar niet uit, dan een klacht naar Philips Consumentenservice en uw klacht over zowel het apparaat als de handelwijze van de winkelier voorleggen.

technifreak
door technifreak - May 14, 2006 om 13:51
142 Antwoorden / 1 Vragen

Beste larf,
Dit soort problemen worden meestal veroorzaakt door de engineers die de binnenkant ontworpen hebben. Door elektronische onderdelen die invloed op elkaar uit kunnen oefenen te dicht bij elkaar te plaatsen of de banen die te smal zijn en te dicht tegen elkaar liggen, kunnen deze zorgen voor de lagere weergave-kwaliteit. Hier kan meestal niets aan gedaan worden om het probleem te verhelpen. Zolang het toestel nog normaal funktioneert zal er dan dus weinig aan gerepareerd worden. Het is dan dus een ontwerp-fout.

Misschien als u het type van de home cinema set vermeld dat er dan meer mensen zullen reageren die hetzelfde probleem hebben. U kunt denk ik dan beter hiervoor een forum aanmaken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 14, 2006 om 13:58
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Technofreak, als ik de vraag goed lees en interpreteer is in het geheel geen sprake van normaal functioneren. Dus is er sprake van of wel een garantieprobleem ofwel het geleverd hebben van een apparaat dat niet aan de terecht gestelde verwachting voldoet. dat is primair een probleem voor de winkelier. Ook geplaatst in het licht dat een complete DVD / home cinemaset is gekocht inclusief Breedbeeld TV. Een DVD apparaat als te koop bij sommige drogisterijen of huis en huis artikelen winkeliers functioneert nota bene wel goed of krijg je zonder meer een nieuw bij niet voldoen binnen de garantietermijn. En dan te bedenken dat de apparaten daar maar zo'n E 150,00 max kosten.

technifreak
door technifreak - May 14, 2006 om 14:21
142 Antwoorden / 1 Vragen

@gerrit altema
Het antwoord dat ik gegeven heb is omdat er in de vraag is geschreven dat de geluidskwaliteit nooit optimaal is geweest. Hieruit haal ik dat het probleem al bij het eerste gebruik zich geopenbaard heeft en niet na een bepaalde tijd.  In de vraag wordt ook geschreven dat de versteker het na 4,5 maand weer begaf. Dit zou betekenen dat het toestel niet meer goed funktioneerde, maar wil niet zeggen dat het te maken heeft met die slechte geluids-kwaliteit. Het is dus m.i. een onduidelijke vraag.

la
door larf - May 16, 2006 om 08:57
6 Antwoorden / 3 Vragen

Het apparaat heeft een totaal aankoopbedrag van €2500,00 (waarvan €1900,00 voor de tv en het restant dus voor versterker en dvd). Het heeft vanaf het begin af aan niet gefunctioneerd, daarmee wil ik zeggen dat de winkelier het met mij eens is dat het apparaat minimaal radio-kwaliteit zou moeten geven en zelfs dit niet het geval is. Helaas is de garantie van 2 jaar verstreken (door mijn eigenwijze papa die zei dat ik me er niet mee moest bemoeien hihi) en de garantie van de reparatie is ook net iets meer dan 3 maanden geleden.
Poot stijf houden bij de winkelier helpt niet, die wil het apparaat alleen opsturen tegen betaling van onderzoeks- en reparatiekosten (dit was de afgelopen keer meer dan €150,00 waardoor ik op mijn beurt zeg; koop inderdaad dat ding bij de kruidvat wat het nog beter doet).
Inmiddels Philips geprobeerd. Zij hebben aan mijn verhaal blijkbaar ook geen boodschap. Zij gaven mij het adres en telefoonnummer van een andere werkplaats waar ik hem voor reparatie zou kunnen afleveren. Hier zijn de onderzoekskosten in plaats van €55,00 slechts €30,00. Dat is wat Philips betreft dan zogenaamd de enige manier waarop ze me tegemoet kunnen komen.

Ondanks dat ik de moed een beetje heb opgegeven wil ik jullie allemaal onwijs bedanken voor je reacties en hoop ik uiteraard dat er nog iemand met het ei van columbus op de proppen komt!

Thanx, Larf

technifreak
door technifreak - May 16, 2006 om 23:54
142 Antwoorden / 1 Vragen

@larf
Met de informatie die jij tot nu toe gegeven hebt kunnen wij in ieder geval niet met het ei van Columbus op de proppen komen. Daarvoor zou je toch veel duidelijker moeten uitleggen wat de problemen met de home cinema set zijn. Wij kunnen nl. niet bij jouw vader in huis of ergens anders luisteren hoe het klinkt.

Klinkt het geluid vervormd?
Zijn er bijgeluiden te horen?
Wat voor een soort luidsprekers waren er op aangesloten?
Alleen bij weergave van  CD's?

Als je deze vragen kunt beantwoorden komen we misschien veel verder dan de winkelier.

la
door larf - May 18, 2006 om 14:21
6 Antwoorden / 3 Vragen

@ techifreak

Volgens een vriend van me is het geluid 'overgemodeleerd' of iets dergelijks????
het lijkt alsof het geluid met een te hoog volume naar de boxen wordt gestuurd waardoor het onverstaanbaar wordt, er een soort echo achter ontstaat en erg onzuiver klinkt....
Ik hoop dat je hier iets mee kunt want ik ben A-technisch dus weet het eigenlijk niet veel beter te omschrijven...
Groet, Larissa

la
door larf - May 18, 2006 om 14:25
6 Antwoorden / 3 Vragen

Sorry, vergeet spontaan al je andere vragen...
Het zijn de originele boxen die bij het apparaat geleverd zijn zo'n home cinema set.
En als je goed luistert heb je hetzelfde idee bij dvd.
Ik vermoed dat het bij cd veel erger is omdat het apparaat dan geen stand heeft voor het surround systeem (zeg ik dat goed? hij maakt dus bij cd alleen gebruik van de tv-boxen).

fr
door frans5 - May 18, 2006 om 17:40
18 Antwoorden / 1 Vragen

hallo

als het goed is gebruikt de dvd tijdens het afspelen van een cd de boxen van de tv helemaal niet op de dvd speler is hoogstwaarschijnlijk een instelling aanwezig waarop je voor het afspelen van een cd in kunt stellen van welke boxen instelling je gebruik wilt maken kijk ook eens of je niet in een voorgeprogrammeerde afspeelstand staat 5.1 of geluid pop of rock o.i.d.

het beste geluid blijf je houden (persoonlijk) met een nromale cd speler en een normale versterker met luidsprekers , versterker het liefst 25 % meer vermogen als de speakers en hem dan nooit harder als 75 % zetten dan benut je het rendement van de speakers het beste

technifreak
door technifreak - May 18, 2006 om 22:56
142 Antwoorden / 1 Vragen

Bij weergave van een CD kan ook gebruik worden gemaakt van surround.
"Overgemodelleerd" wil volgens mij meestal er op duiden dat de surround-instellingen niet juist zijn. Het vervomde geluid, alsof je op een te hoge geluidssterkte luistert, lijkt meer op een beschadigde eindversterkers of luidsprekers.

Deze beschadigingen kunnen alleen ontstaan zijn doordat:

  1. Er te vaak op een (veel) te hoge geluidsterkte geluisterd is.
  2. Er te veel  (ongecontroleerde) lage tonen naar de kleine sateliet luidsprekers zijn gestuurd.
Controleer eerst maar eens bij de volgende instellingen van de versterker, voor zover die mogelijkheden er zijn, of de vertragingen niet te lang zijn:
  1. Die van Dolby ProLogic(II)
  2. Die van de DSP-programma's. Dit zijn de surround- programma's die niet van Dolby of DTS zijn.
  3. De instellingen van de "set-up" van de versterker zowel van de vertraging of afstand als die van de formaten van de luidsprekers. Die van de satelieten mogen niet op "large" staan.
Geef deze instellingen desnoods aan ons door zodat wij kunnen kijken of dat daardoor zou kunnen komen.

la
door larf - May 20, 2006 om 17:59
6 Antwoorden / 3 Vragen

In de gebruiksaanwijzing staat ook echt vermeld dat bij het afspelen van een cd het niet mogelijk is om gebruik te maken van het surround-systeem. Evengoed zal ik die vriend vragen of hij nog iets kan met de tips van technifreak.
Helpt dat niet lijkt er niet echt meer een oplossing voor. Het enige wat mijn ouders nog proberen is; uitzoeken of ze op de een of andere manier nog recht hebben op garantie of iets dergelijks en zo niet kiezen ze ervoor het er bij te laten zitten.

Het is voor zoveel geld een aankoop van niks gebleken en in de toekomst komen Philips en artikelen van deze winkelier ons huis niet meer in.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de reacties.
Groetjes, Larf