pa
door pauljjm Dec 28, 2003 om 22:24
Elektronica & tv

Philips essence friteuse air control

zeer recent heb ik een philips essence friteuse (HD 6180/01) met air control systeem gekocht (€ 149,- maar liefst)
deze friteuse vermindert de reuk met bijna 100% volgens philips. tijdens het frituren kun je door een groot mooi glazen deksel het proces volgen, je hoeft hem dus niet te openen. er komt ook geen stoom uit.
echter, ik schrijf dit natuurlijk niet voor niks hier, het mooie grote deksel komt tijdens het frituren direkt vol met condens te zitten. je kunt dus niet het proces volgen zonder de pan te openen. het air control syteem kan de hoeveelheid stoom die vrij komt niet verwerken, wat juist de bedoeling is volgens handleiding. de stoom wordt afgekoeld en in een speciaal bakje opgevangen. zover komt de stoom dus niet, want hij slaat dus gelijk voor het grootste gedeelte tegen dat mooie grote glazen deksel.
ik heb de handleiding diverse malen doorgelezen en de friteuse precies volgens deze handleiding gebruikt.
heeft iemand hier ook ervaring mee?

4203 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zal een kort antwoord geven: Het is gezien de hoge verhittingstemperaturen voor uw frituurvet onmogelijk condensvorming op ow kijkglaasje te voorkomen! MVG

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb geen ervaring met deze friteuse, maar ik heb even op de site van Philips gekeken, en daar staat omschreven, dat dankzij het active air control-systeem onaangename luchtjes vrijwel geheel achterwege blijven, en dat de stoom en de olie en vetrestjes belanden aan de achterkant van de binnenpan en omlaag glijden langs de koude wand, waarop de stoom condenseert. Het water wordt opgevangen in de condensopvang. Deze geeft aan wanneer deze geleegd moet worden. Ik neem aan dat er wel water in dit bakje zit, na het frituren, zoja dan zal deze echt wel goed werken.
Ik heb trouwens zelf ook een pan met een glazen deksel, als ik deze gebruik, kan ik ook de eerste minuten er niet door heen kijken, bij mij zit er wel een lampje op dat aangeeft wanneer het vet heet genoeg is, en tijdens het bakken wanneer het produkt klaar is, dus in principe hoef je niet door het glas te kijken, in neem aan dat deze functie ook op deze friteuse zit. ik zou het nog even aankijken. Op de site zie ik ook bij de beschrijving staan,Indicator, ...geeft aan dat het systeem is ingeschakeld. Is het misschien zo dat je deze functie aan en uit kan zetten.
Nou, ben benieuwd naar de afloop, succes

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

je kunt het systeem niet uit of aanzetten.
datgene wat jij beschrijft wat er moet gebeuren met condens en vetrestjes gebeurt naar mijn mening verre van voldoende. verder vind ik dat je wel door het glas moet kunnen kijken om te kijken of het gefrituurde klaar is. dat is niet altijd exact op het zelfde moment (hoeveelheid, wat je frituurt enz.)
er zit ook een timer en uiteraard een temperatuurindicator op. zal je eerlijk vertellen dat mijn partner deze gekocht heeft. ik had er al een hard hoofd in.
mijn advies: niet kopen.

ve
door verwijderd - May 17, 2004 om 23:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ooit had ik een friteuse van Tefal, met kijkvenster. Door dit venster heb ik nooit wat kunnen zien, dit i.v.m. de condens. Op de site van meneer philips heb ik de volgende tekst gehaald: Dankzij het Active Air Control-systeem blijven onaangename frituurluchtjes vrijwel geheel achterwege. De stoom en de olie- en vetdeeltjes belanden aan de achterkant van de binnenpan en glijden omlaag langs een koude wand, waarop de stoom condenseert. Het water wordt opgevangen in de condensopvang aan de onderkant van de friteuse. Een waterniveau-indicator laat zien wanneer dit reservoir geleegd moet worden.............. Daar zeggen ze dus dat de stoom condenseert en ja, dit komt dus op de glazandeksel, het is wel zo dat hoe langer het erin zit, des te meer je door het glas kan kijken. (net als de glazendeksel op een hapjespan) Maar of dit enig nut heeft voor een frituurpan??? Meestal is de bereiding zo snel dat je niet eens de kans hebt om 'normaal' door het glas te kijken......."Glazen deksel
Het afneembare, scharnierende deksel met siliconen afsluitring stelt u in staat het frituren te volgen en voorkomt dat er stoom uit de friteuse ontsnapt" vervolg philips. Geen nut die glazen deksel, maar staat wel mooi. Eigenlijk ook wel logisch, als er geen stoom vrij komt bij het frituur geweld (hoge temperatuur) wordt het condens, deze slaat natuurlijk het glas aan, maar namate de bakduur des te meer je erdoor kan kijken, omdat de deksel op een gegeven moment dezelfde temperatuur aanneemt als de rest van de pan, dit duurt wel even en voor het zover is is de patat al hard gebakken. Leuke uitvinding van meneer philips, maar helaas is de techniek van toen (+10 jaar terug met Tefal) nog niet verbeterd. Conclusie, je hebt er niks aan, tenzij je de patat op een zeer lage temperatuur bakt, zodat het glas meer tijd heeft om zich aantepassen, maar ja, da's geen optie. Goeie tip: beetje olie in de wok, patat erin en wok je patatjes mooi goudgeel: je kan het goed bekijken en 't is gezonder.

ve
door verwijderd - Jan 23, 2010 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het frituren met een gesloten pan, hoe dit ook gebeurt, en welk merk de pan ook heeft is waardeloos. Mooie reclame praatjes van de fabrikanten!

Kom je wel eens in een cafetaria voor een frietje? Heb je daar ooit gezien dat de frituuroven tijdens het frituren wordt afgedekt? Die mensen weten hoe het moet.
Hoe je het ook wend of keert, er komt ook altijd waterdamp in je frituurolie terecht, en daar gaat je olie zeer sterk in kwaliteit op achteruit. Op den duur bak je in 90% olie en 10% of meer water.
Wij hebben een zo goedkoop mogelijke frituurpan (princess) met een hoog vermogen van ongeveer 2000W, met koude zone. prijs? zo,n 20 euro?
Uitstekende friet etc, met deze open pan. Met diepvries producten eerst maar heel even de deksel er boven houden voor het spatten, misschien 30 sec. en bakken maar onder de afzuigkap.
Vroeger ook frituur apparaten met deksel en filters gebruikt, maar wel met de deksel gewoon open. Dan ging het goed. Gebruik hem gewoon open is m,n advies, en gooi het boekje maar weg bij het oud papier.

Gebruik een goede olie, wij gebruiken reddy frituurolie, iets duurder, maar lekker!!! En nog gezond ook.

Advies, ga lekker open frituren, en lap de fabrikanten adviezen maar aan je laars.
Succes,
Wim.