con1
door con1 Apr 10, 2016 om 11:18
Elektronica & tv

Radio en glasvezel

Ik heb sinds 1 jaar nu glasvezel van Vodafone. Werkt prima op 1 ding na, de radio. Met veel geklungel mijn Yamaha receiver aangesloten maar even naar radio luisteren is er niet meer bij. Eerst de glasvezel decoder aanzetten, de tv aanzetten en de decoder op radio zetten. Daarna de receiver aan en op AUX zetten. Op de tv een radiostation kiezen en dan kan de tv uit en kan je naar de radio luisteren. Wat een geklooi! Kan dit nu echt niet anders? Dit probleem wordt eigenlijk verzwegen door de glasvezel aanbieders. Er zijn nu eenmaal mensen die ook nog naar de radio luisteren. Misschien eens een onderwerp voor Kassa. Overweeg zelfs om weer terug te gaan naar de kabel (Ziggo) of een internet radio te kopen. Iemand een goede suggestie?

groet
Con

12810 7 Rapporteer

simon55
door simon55 - Apr 10, 2016 om 11:35
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik gebruik m n installatie niet eens meer ik luister al m n muziek of internet radio via de computer zet er goede speakers bij en t werkt vele malen beter als n complete stereo installatie

gompy2
door gompy2 - Apr 10, 2016 om 12:52
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@simon55,

Als je naar een internet radiostation luistert die je zo kunt connecten, luister je gewoon naar muziek, meer niet omdat de bitrate waarin ze uitzenden zo laag is dat van enige kwaliteit geen sprake kan zijn

Stations die in een hogere bitrate uitzenden dan 192kbps zijn een zeldzaamheid, bijna de overgrote meerderheid van de internet radiostation zendt in een veel lagere bitrate uit, dat scheelt namelijk weer bandbreedte voor hun.

Dat betekent dat je wel muziek hoort zoals ik al schreef, maar wel met een vrij vlakke uitzending.

Radiostations die aangeboden worden door kabelaars zenden in het algemeen in een hogere bitrate uit en dus ook in een betere kwaliteit.

Gezien het feit dat TS een Yamaha receiver heeft, houdt dat in dat TS wel enig benul heeft in het luisteren naar muziek met kwaliteit en niet naar het luisteren van "flat music", hetgeen jij doet.

Helaas kan ik de TS niet direct helpen met informatie maar bij Google is wel het één en ander te vinden zo te zien

Suc6.

http://tinyurl.com/zyhuyn3

ha
door halex - Apr 10, 2016 om 13:54
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Download de zenderlijst op de site van Vodafone en print deze uit. Dan hoeft de TV niet meer aan. U start de decoder en uw receiver. En kiest op de decoder de radiozender.

con1
door con1 - Apr 10, 2016 om 14:56
29 Antwoorden / 28 Vragen

Helaas Halex bij Vodafone krijg je de Entone decoder. Ik heb het type met HD en daarop zie je niets alleen of hij aan of uit is. Volgens mij heeft KPN wel een decoder waarop je het nummer van de radiozender kan zien. Maar ook dat blijft behelpen. Los daarvan moet je toch altijd de tv aanhebben om de decoder op radio te zetten. Althans ik zou niet weten hoe dit anders moet.

ha
door halex Apr 10, 2016 om 17:31
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ook zal zie je alleen of de decoder aan of uit is, je tv heb je niet nodig voor de bediening. Via de optische poort sluit je de decoder direct aan op je receiver. En met de afstandbediening van de decoder kies je de gewenste zender.
Je hoeft de decoder niet op 'radio' te zetten, je kiest gewoon een zender die het radiosignaal doorgeeft.

con1
door con1 Apr 10, 2016 om 17:49
29 Antwoorden / 28 Vragen

Ik zie dus geen zender nummer op mijn decoder dus dat schiet niet op. Zou een DAB ontvanger de oplossing zijn?

ha
door halex Apr 10, 2016 om 20:02
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Je ziet toch wat je intikt op je afstandbediening? En je hoort toch naar welke zender je luistert?

fr
door frans56 - Apr 10, 2016 om 18:17
230 Antwoorden / 9 Vragen

Tja dat is nu eenmaal een groot nadeel van glasvezel.  Normaal radio luisteren gaat daar inderdaad niet mee. Dit is een nu eenmaal een eigenschap van glasvezel, dat een radio signaal kan alleen beluisterd worden via een decoder.  En dan nog kan een receiver alleen als versterker dienst doen.  Het radio gedeelte blijft nog steeds ongebruikt. Maar ja, een kabel decoder heeft geen display, dus moet inderdaad de TV aan voor te weten wat U doet. Een provider die nog via coaxkabel het signaal aanbied is en blijft het beste, bijvoorbeeld zoals U aangeeft, ziggo doet dat gelukkig nog wel. Een andere optie, misschien niet de meest fraaie is om een kleine radio antenne aan te schaffen en dan, net als in de jaren 60, een antenne op zolder op te hangen tussen de balken en een kabeltje naar de uw receiver. Of zoals U zegt  een internet radio kopen kan natuurlijk ook, Er zijn ook types waar ook DAB+  FM en internet radio tegelijk in zit,  bijvoorbeeld   DEZE   dan kunt U uw glasvezel gewoon blijven gebruiken.  En hebt U de keuze tussen internet radio, DAB+  en normale analoge FM. (FM en DAB+ via een klein antenne-tje)

jo
door jorisw Apr 12, 2016 om 10:22
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Bij andere glasvezelaanbieders krijg je een modem in de meterkast waar ook analoge coaxaansluitingen op zitten. Het analoge signaal wordt dan gecodeerd over de glasvezel meegestuurd. Mijn vader heeft dat ook, maar de geluidskwaliteit van de analoge uitgang van de setopbox is beter dan die van zijn QUAD FM4 tuner (wat toch een van de beste FM tuner is).

Geen idee of Vodafone deze optie ook biedt.

vodafonewebcare
door vodafonewebcare - Apr 12, 2016 om 10:04
779 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Con,

Ik kan me voorstellen dat je dit niet prettig vindt. Wat er eigenlijk gebeurt is dat dat je via de decorder/TV-Box een digitaal radio signaal ontvangt. Deze bedien je via het menu op je TV-scherm. De radio zit dus eigenlijk in de decoder. Van je oude, annaloge radio gebruik je alleen de versteker en de luidsprekers.
Een internet radio of losse box met Wi-Fi en Bluetooth is een goede optie. De radio wordt dan via een app op je telefoon of tablet bediend.

Met vriendelijke groet, Eric

Vodafone 24/7 Web Crew

con1
door con1 - Apr 12, 2016 om 14:17
29 Antwoorden / 28 Vragen

Ik hoorde van iemand dat er altijd een radiosignaal op de coax zit. Kan iemand dat bevestigen? Als dat zo is is dat de oplossing voor mijn probleem.

con1
door con1 Apr 15, 2016 om 10:09
29 Antwoorden / 28 Vragen

Inmiddels uitgeprobeerd. Er zit inderdaad signaal op de kabel en heb dus weer gewoon radio via de kabel. Dus voorlopig opgelost.

vodafonewebcare
door vodafonewebcare Apr 19, 2016 om 09:20
779 Antwoorden / 0 Vragen

Fijn dat het opgelost is. Veel plezier met radio luisteren!

Met vriendelijke groet, Jackie

Vodafone 24/7 Web Crew