angeleyes
door angeleyes Oct 20, 2009 om 16:41
Elektronica & tv

Reparatie of?

Ik heb een radio Sony STR DE197 van 2 jaar en 3 maanden oud en is defect geraakt. Stond aan en ineens de stop eruit (heeft dus  verder altijd probleemloos gewerkt). Uiteindelijk bleek het ding een kortsluiting te hebben. Apparaat kostte 160 euro aanschaf.

Is het beter om het apparaat gewoon weg te gooien (het milieu zal er blij mee zijn) of is er nog een andere mogelijkheid om er nog wat muziek uit te halen?
Een nieuwe wordt geen bekend merk meer omdat ze net zo snel stuk gaan...in ieder geval bij mij :)

1092 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 20, 2009 om 16:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan eens prijsopgave vragen maar als ik zoiets heb met kortsluiting dan kan er heel veel verbindingen verbroken zijn.

Dus een goede raad koop een nieuwe en lever de oude in bij die leverancier waar je de nieuwe koop.

En anders lever je hem in bij de gemeentelijke reinigingafd. Chemisch afval

Groet Valerius

ve
door verwijderd - Oct 20, 2009 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

De stop er uit kan ook en piekspanning zijn vanwege overbelasting.Aardlek eruit dat is meestal kortsluiting.  T

ve
door verwijderd - Oct 20, 2009 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

er zit meestal een kleine glaszekering in je kan nog proberen die te vervangen kost  hooguit 20 cent. maar meestal is er sluiting in de voedingstransformator of de condensatoren van de voeding

ve
door verwijderd - Oct 20, 2009 om 18:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,meestal hebben dergelijke radio"s een eigen glaszekering,bedoel je die soms?Is het de zekering in de meterkast dan is er iets met je aansluit snoer,die moet je dan vervangen,mocht dat niet helpen dan kan het einde radio zijn.

Sukses  nico

ve
door verwijderd - Oct 20, 2009 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag angeleyes,

Als een Sony defekt raakt, dan kun je het toestel het beste weggooien. Sony is ook naar mijn mening inderdaad een B-merk en de klantenservice en reparatie-afdeling van Sony zijn ontzettend slecht. Bovendien is het bedrag van de reparatiekosten vrijwel altijd hoger dan de aanschafprijs.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2009 om 19:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Meting aan de stekker geeft aan 0 ohm aan,dat wordt een enkel reisje met de grofvuildienst. ;)

Eens rondkijken voor een envoudig radiootje ipv een receiver,goedkoper en wie weet leeft t langer dan 2 jaar lol.

Bedankt voor de reacties.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2009 om 19:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Metingen geven aan dat het niet het snoer is,niet de zekering (allemaal gechecked) maar waarschijnlijk het voedingscircuit. Enkeltje grofvuildienst dus.

Eens rondkijken voor een envoudig radiootje ipv een receiver,goedkoper en wie weet leeft t langer dan 2 jaar lol.

Bedankt voor de reacties.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2009 om 19:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

vrijwel alle elektr. app. hebben een kleine glaszekering bij de aansluiting van de netspanning.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2009 om 19:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gaat lekker :) ,browser crasht bij verzenden,start weer en bericht verschijnt niet (ook niet na F5). Typ nieuw bericht,lukt nu wel maar verschijnen nu beide berichten... nou jaaa :P

ve
door verwijderd - Oct 20, 2009 om 19:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

angeleyes

Gezien uw topicstart had ik de indruk dat u tegen de wegwerpmaatschappij was. Sc6 met weggooien. T

ve
door verwijderd - Oct 20, 2009 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hee, angeleyes, je kunt dus meten met een universeelmeter.

Doe dan eens het volgende:

Kijk of de glaszekering, in de buurt waar het snoer op de print komt, ook stuk is.

1. Wanneer die niet stuk is, dan kan de kortsluiting (0 Ohm) in een condensator van het netfilter of in het snoer zelf zitten. Condensator kortsluiting is gemakkelijk te meten en het snoer ook. Bij onze dochter beet een in de kamer lopend konijn het snoer steeds stuk.

Is de glaszekering stuk en zwart geblakerd of geploft, dan is zeer waarschijnlijk de gelijkrichtbrug stuk. Dit is een zwart blokje met 4 draden naar de print. Bij deze draden staan de tekens + ~ ~ - . In dit blokje zitten 4 gelijkricht diodes. Daar zal er 1 of 2 van kortgesloten zijn.

Zowel de condensator of gelijkrichtbrug zijn zaken van enkele dubbeltjes tot een euro. Een stuk snoer zul je nog wel hebben.

Het zelf repareren geeft grote voldoening. Repareer ze!

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2009 om 22:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad,ik zou het apparaat liever blijven gebruiken. Milieu is er absoluut bij gebaat. Helaas laten dure reparatiekosten mij geen andere optie dan weggooien. Als je aan de ene kant ledlampen gebruikt om het milieu te sparen en aan de andere kant apparaten moet weggooien omdat repararen onbetaalbaar is heeft dat zgn besparen weinig zin,wat ik dus jammer vind!

ve
door verwijderd - Oct 20, 2009 om 23:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ angeleyes:

Geen paniek! Nog niet weggooien!

Heb je mijn reparatie advies gezien in de 4-e reactie van boven?

H.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2009 om 23:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan met een multimeter werken,je kan met een schroevedraaier omgaan ook wel met een soldeerbout?Probeer het is, wat errorman al zij ,het geeft voldoening als het je lukt,bij mij gaan spullen pas weg als het echt niet meer te doen is.

Nico

ve
door verwijderd - Oct 20, 2009 om 23:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

read,wat is volgens jouw dan een A merk

ve
door verwijderd - Oct 21, 2009 om 11:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben ik weer ;)

Ja,ik heb een multimeter. Ik kan meten of er een kortsluiting in een verbinding is zoals in een stekker als ik die aan een stuk snoer heb gezet en zo. Heb nog nooit in apparaten zitten meten,maar ik zal je aanwijzingen boven eens opvolgen. Je hoort van me! :D

ve
door verwijderd - Oct 21, 2009 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo angeleyes,

Mocht die reparatie echt niet lukken kijk dan eens op MP. Er worden daar genoeg vergelijkbare apparaten aangeboden, soms inclusief boxen etc. voor relatief weinig geld. Dit komt omdat de meeste mensen tegenwoordig die grote kasten niet meer in huis willen hebben.

Tegenwoordig hebben veel mensen, incl. ondergetekende, een surroundsetje (je weet wel, met van die melkpakboxjes) en staat de oude installatie op zolder te wachten op opruiming via MP of rommelmarkt.

Sony is tegenwoordig echt een B-merk met A-prijzen en een belabberd slechte servicedienst.  Zou zelf gaan voor Yamaha, Pioneer, Technics etc.

Succes,

Henson (gebruikt zelf nog regelmatig Yamaha en Sansui, ....op zolder helaas).

ve
door verwijderd - Oct 21, 2009 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hrdwerrorman

De radio is opengeweest en op dat moment kwam een goede vriend langs die er gelijk even naar gekeken heeft. Hij had in de digitale techniek gezeten en na wat metingen bleek het euvel de transformator ; die is helaas overleden. We kijken rond voor een ander radiootje.

Bedankt allemaal voor de hulp. :-)

ve
door verwijderd - Oct 21, 2009 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ angeleyes:

Wanneer hij in digitale hardware gezeten heeft zal hij het wel weten, in software zijn het vaak hardware leken....

Is de transformator (trafo) losgekoppeld van de print? Zonder de trafo
per wikkeling aan één kant los te maken kun je niet meten. Je meet dan
een defect op de print mee. Het lijkt dan dat de trafo kortgesloten is
doch het is dan vaak de gelijkrichter.

Wanneer de trafo primair (230 Volt kant) kortgesloten is, dan gaat ook de glas-/keramiekzekering stuk.

Meet je secundair (laagspanningskant) een kortsluiting dan zal de
gelijkrichtbrug de oorzaak kunnen zijn. Dit komt veel vaker voor dan
een secundair defecte trafo.

Meten is weten, maar dan wel aan iedere component afzonderlijk.

Niet zo gauw opgeven...

H.