bo
door bobshopperd May 9, 2012 om 18:09
Elektronica & tv

Retourkosten bij defect geleverd apparaat

ik heb vorige week bij bobshop een espresso apparaat gekocht. Bij levering was het apparaat defect en dit heb ik nog binnen 24 uur gemeld waarop ik te horen kreeg dat ik een nieuw apparaat zou krijgen en het oude apparaat 1 om 1 kon omruilen bij de bezorgdienst

Alleen blijkt nu dat bobshop niet meer aan hetzelfde type espresso apparaat kan komen.

nu hebben ze mij twee opties gegeven

optie 1 : een nieuw espresso apparaat, hetzelfde type maar in een andere kleur waarbij ik 20 euro moet bijbetalen omdat dit type ook 20 euro duurder is

optie 2 : geld terug maar retour kosten van oude apparaat zijn wel voor mijn rekening

nu ben ik niet van plan om 20 euro bij te betalen voor een andere kleur dus zou ik mijn geld terug willen alleen vraag ik mij af of ik verplicht ben de retour kosten te betalen?

dit staat trouwens in hun voorwaarde:

De kosten van een retourzending zijn in bijna alle gevallen voor de koper. Slechts wanneer de fout door Bobshop is veroorzaakt zijn de kosten voor het retourneren voor ons.

dus messchien is de vraag is de fout door bobshop veroorzaakt?

9766 19 Rapporteer

zomerkoninkje
door zomerkoninkje - May 9, 2012 om 18:20
86 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, het dilemma van koop op afstand. Retourzending: portokosten komen dan voor rekening van de klant.

BOBshop hoort (hoorde) u bij aflevering een deugdelijk product te leveren. In dit geval lijkt mij dat BOBshop u tegemoet moet komen: gratis verzending van het defecte product.

bo
door bobshopperd - May 9, 2012 om 18:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zomerkoninkje schreef op woensdag 9 mei 2012, 18:20]Ja, het dilemma van koop op afstand. Retourzending: portokosten komen dan voor rekening van de klant.

BOBshop hoort (hoorde) u bij aflevering een deugdelijk product te leveren. In dit geval lijkt mij dat BOBshop u tegemoet moet komen: gratis verzending van het defecte product.

ja dit lijkt mij dus ook ik heb dit ook laten weten en wacht nog op antwoord van hun

nu las ik op kassa ook een soort gelijk verhaal en zag ik daaronder deze reactie:

Hoewel het een KOA betreft, is het ook een consumentenkoop. In het BW7 staat onder BW7/21.2 klip en klaar, dat de kosten van het retourneren van een ondeugdelijk produkt voor rekening zijn van de verkoper.

Artikel 21
1 Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a.aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.

2 De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.

3 De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.

4 Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.

5 Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.

6 Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen.

messchien is dit dan ookwel voor mij van toepassing?

tenormin
door tenormin - May 9, 2012 om 18:37
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Wanneer een apparaat verkeerd, kapot of anderszins niet is zoals gekocht, moet de verkoper van de internetwinkel zelf voor de retourkosten opdraaien. Officieël moet u zonder extra kosten uw geld terugkrijgen als u de andere kleur niet wilt. Conclusie die u dus zelf trekt is voor u van toepassing.

ikbenik
door ikbenik - May 9, 2012 om 18:53
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=bobshopperd schreef op woensdag 9 mei 2012, 18:23][quote=zomerkoninkje schreef op woensdag 9 mei 2012, 18:20]Ja, het dilemma van koop op afstand. Retourzending: portokosten komen dan voor rekening van de klant.

BOBshop hoort (hoorde) u bij aflevering een deugdelijk product te leveren. In dit geval lijkt mij dat BOBshop u tegemoet moet komen: gratis verzending van het defecte product.

ja dit lijkt mij dus ook ik heb dit ook laten weten en wacht nog op antwoord van hun

nu las ik op kassa ook een soort gelijk verhaal en zag ik daaronder deze reactie:

Hoewel het een KOA betreft, is het ook een consumentenkoop. In het BW7 staat onder BW7/21.2 klip en klaar, dat de kosten van het retourneren van een ondeugdelijk produkt voor rekening zijn van de verkoper.

Artikel 21
1 Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a.aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.

2 De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.

3 De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.

4 Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.

5 Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.

6 Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen.

messchien is dit dan ookwel voor mij van toepassing?

Hehe!
Eindelijk!

Dit zie ik graag: teksten van de wetboek zelf in plaats van de zelfverzonnen teksten van Consuwijzer!

Ga zo door! :-))

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 11, 2012 om 04:48
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Sowieso is het geen aanrader om daar te bestellen, aangezien ze achter een duur 0900 nummer zitten. Bij problemen kunnen de kosten flink in de papieren lopen.

zwemmer
door zwemmer - May 11, 2012 om 09:33
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik heb de ervaring dat in zo'n geval de retourkosten later teruggestort worden. Ga dat eens na.

jo
door jorisw - May 11, 2012 om 09:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je in een "gewone" winkel koopt betaal je ook zelf voor de retourkosten (benzine, parkeren, tijd) dus zo gek is het niet.

1paul
door 1paul - May 11, 2012 om 16:42
3173 Antwoorden / 0 Vragen

He is simpel maar om dit af te dwingen weer niet, in feite moeten zij zelf voor de kosten opdraaien omdat zij de fout gemaakt hebben en niet u...

Als zij fout geleverd hebben en ze kunnen niet meer aan het originele apparaat leveren moeten zij een vergelijkbaar apparaat leveren zonder meerkosten of u uw geld terug geven, wettelijk zo geregeld...

Als u nu het oude apparaat wilt terug sturen zonder kosten zou ik zeggen doe het oude pakpapier er weer op en schrijf erop retour afzender, is gratis!!!

valerius-2
door valerius-2 - May 11, 2012 om 16:54
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja u kan dat vreemd vinden maar als u met de auto een product welk defect is terug brengt naar de winkelier vraagt u dan ook reiskosten?Dan heeft u toch kosten maar daar wordt dan vergoed.

zoekster
door zoekster - May 11, 2012 om 17:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op vrijdag 11 mei 2012, 16:54]Ja u kan dat vreemd vinden maar als u met de auto een product welk defect is terug brengt naar de winkelier vraagt u dan ook reiskosten?Dan heeft u toch kosten maar daar wordt dan vergoed.

Wettelijk geregeld dat je de retourkosten niet hoeft te betalen. Of u dat nu redelijk vindt of niet is helemaal niet relevant.

ikbenik
door ikbenik - May 11, 2012 om 17:16
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 11 mei 2012, 17:04][quote=valerius-2 schreef op vrijdag 11 mei 2012, 16:54]Ja u kan dat vreemd vinden maar als u met de auto een product welk defect is terug brengt naar de winkelier vraagt u dan ook reiskosten?Dan heeft u toch kosten maar daar wordt dan vergoed.

Wettelijk geregeld dat je de retourkosten niet hoeft te betalen. Of u dat nu redelijk vindt of niet is helemaal niet relevant.

Klopt.

Maar als een product in een normale winkel in Maastricht gekocht is en de klant wilt vanuit Groningen het product opsturen, is nog maar de vraag of de transportkosten door de verkopende partij vergoed dienen te worden.

Bij een webshop dient de verkopende partij altijd de transportkosten te vergoeden.

[quote]
optie 1 : een nieuw espresso apparaat, hetzelfde type maar in een andere kleur waarbij ik 20 euro moet bijbetalen omdat dit type ook 20 euro duurder is[quote]
Als standaard dat product duurder is, dan dien je inderdaad bij te betalen voor dat product.

optie 2 : geld terug maar retour kosten van oude apparaat zijn wel voor mijn rekening
Dat klopt dus niet.
De retourkosten van het defecte apparaat (niet oude) zijn voor rekening van de verkopende partij.
Ik denk dat de verkopende partij de regels toepast als de koper een beroep doet op de zichttermijn van zeven dagen. In dat geval komen de transportkosten inderdaad voor rekening van de koper. Maar dat is in dit geval niet aan de orde.

de
door dewollf - May 11, 2012 om 20:10
54 Antwoorden / 0 Vragen

de houding van de bobshob is alles behalve commercieel. ze hadden door u die luttele 20 euro te schenken goedkope reclame gehad. nu krabt men zich achter het oor om een bestelling te plaatsen bij de bobshop. niet slim

iammaria
door iammaria - Aug 26, 2013 om 13:12
6 Antwoorden / 2 Vragen

Waar kan ik vinden dat het wettelijk geregeld is, dat ik in geval van defekt geleverde produkten, de retourkosten NIET hoef te betalen?

iammaria
door iammaria - Aug 26, 2013 om 13:14
6 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 11 mei 2012, 17:04][quote=valerius-2 schreef op vrijdag 11 mei 2012, 16:54]Ja u kan dat vreemd vinden maar als u met de auto een product welk defect is terug brengt naar de winkelier vraagt u dan ook reiskosten?Dan heeft u toch kosten maar daar wordt dan vergoed.

Wettelijk geregeld dat je de retourkosten niet hoeft te betalen. Of u dat nu redelijk vindt of niet is helemaal niet relevant.

Waar staat dat dit WETTELIJK geregeld is? Ik zit nl. in een soortgelijke situatie.

zoekster
door zoekster - Aug 26, 2013 om 13:40
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Omdat u een defect product heeft ontvangen heeft u recht op kosteloos herstel of vervanging van uw product.
Burgerlijk Wetboek 7 artikel 21. Zie hierboven.
Daarom heeft u het recht om het het defecte product zonder kosten terug te sturen, zodat de verkoper het produkt kan repareren of vervangen voor een ander.

Maar omdat u ook nog in de bedenktijd zit, kunt u tegelijkertijd meteen de hele zaak afblazen. Dus het is een optelling. U maakt gebruik van uw recht op kosteloos herstel en vervanging en tegelijkertijd van uw recht om de koop te ontbinden wegens de bedenktijd.

iammaria
door iammaria - Aug 26, 2013 om 16:52
6 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 26 aug 2013, 13:40]Omdat u een defect product heeft ontvangen heeft u recht op kosteloos herstel of vervanging van uw product.
Burgerlijk Wetboek 7 artikel 21. Zie hierboven.
Daarom heeft u het recht om het het defecte product zonder kosten terug te sturen, zodat de verkoper het produkt kan repareren of vervangen voor een ander.

Maar omdat u ook nog in de bedenktijd zit, kunt u tegelijkertijd meteen de hele zaak afblazen. Dus het is een optelling. U maakt gebruik van uw recht op kosteloos herstel en vervanging en tegelijkertijd van uw recht om de koop te ontbinden wegens de bedenktijd.

iammaria
door iammaria - Aug 26, 2013 om 16:58
6 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 26 aug 2013, 13:40]Omdat u een defect product heeft ontvangen heeft u recht op kosteloos herstel of vervanging van uw product.
Burgerlijk Wetboek 7 artikel 21. Zie hierboven.
Daarom heeft u het recht om het het defecte product zonder kosten terug te sturen, zodat de verkoper het produkt kan repareren of vervangen voor een ander.

Maar omdat u ook nog in de bedenktijd zit, kunt u tegelijkertijd meteen de hele zaak afblazen. Dus het is een optelling. U maakt gebruik van uw recht op kosteloos herstel en vervanging en tegelijkertijd van uw recht om de koop te ontbinden wegens de bedenktijd.

Bij het recht om de koop te ontbinden binnen de bedenktijd, zijn de verzendkosten voor de koper.
Hier gaat het om defekte produkten, daar zie ik niets over in het BW, wat betreft ontbinden......alleen over reparatie of vervanging.
Hoe kan ik het terugsturen zonder verzendkosten, (binnen afzienbare tijd) als de verkoper hier niet akkoord mee gaat? Over een paar dagen zijn ook die 7 dagen bedenktijd voorbij, die volgens mij niet eens gelden bij defekte produkten. Help! Advies is erg welkom.

alfatrion
door alfatrion - Aug 26, 2013 om 18:09
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Er is hier een product geleverd dat niet aan de overeenkomst beantwoorden. De verkoper komt de opties a) het ontbinden van de oude en sluiten nieuwe overeenkomst; en b) alleen de oude overeenkomst ontbinden maar dan zijn de verzendkosten terug voor de koper.

Volgens art. 7:21 BW moet u eerst herstel verlangen van de verkoper. Vervanging is kennelijk onmogelijk. Vervolgens kun u met een beroep op art. 7:22 BW de koop ontbinden en met een beroep op art. 7:24 BW kunt u de verzendkosten claimen. Vanwege art. 7:6 BW kan hiervan niet in uw nadeel worden afgeweken. Gebeurt dit toch dan kun u met een beroep op art. 3:40 BW dergelijke afspraken vernietigen.

Mijn advies is op het volgens het boekje te spelen en eerst herstel te verlangen. Als u nu ontbinding verlangt dan doet u een beroep op art. 7:46d BW en dan komen de verzendkosten terug voor uw rekening.

dearagain
door dearagain - Aug 26, 2013 om 18:33
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*als het produkt kapot geleverd is, dan zijn de retourkosten voor rekening van de verkoper

*als dan vervolgens het produkt niet gerepareerd dan wel vervangen kan worden, dan kun je de koop ontbinden en de koopsom retour eisen (inclusief de -indien van toepassing- oorspronkelijke verzendkosten)