di
door dirk23 Feb 18, 2013 om 10:25
Elektronica & tv

Samsung magnetron kapot

Mijn relatief nieuwe combi-magnetron van 2 jaar oud werkt helemaal niet meer. De lamp gaat zelfs niet meer aan. Ik heb er een nieuwe zekering voor gekocht want er zat een ondoorzichtige zekering (gevuld met zand , denk ik) in, zodat ik niet kon zien of hij doorgebrand was. Met de nieuwe doorzichtige zekering werkt hij ook niet. Verder zie ik geen andere zekeringen zitten. Wie weet wat het euvel kan zijn en is het handig om hem te laten maken?

24158 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 18, 2013 om 10:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of het handig is om het te laten maken, is nog maar de vraag? Wat heeft de magnetron gekost en wat kost een nieuwe?

Is het een inbouw of een losstaand model. Als er iemand aan huis moet komen, bent u zo € 75 voorrijkosten kwijt.

Het stopcontact gecontroleerd waar hij op aangesloten is?

di
door dirk23 - Feb 18, 2013 om 10:57
249 Antwoorden / 137 Vragen

Het is een losstaand model. Het stopkontakt is gecontroleerd. Ik schat de aankooppprijs ongeveer 200 euro. Als ik een diagnose kan maken van het probleem, dan kan ik ook kijken of het de moeite waard is om hem te laten repareren. Dat is mijn bedoeling met mijn vraag.

Cookies
door Cookies - Feb 18, 2013 om 11:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=dirk23 schreef op maandag 18 feb 2013, 10:57]Het is een losstaand model. Het stopkontakt is gecontroleerd. Ik schat de aankooppprijs ongeveer 200 euro. Als ik een diagnose kan maken van het probleem, dan kan ik ook kijken of het de moeite waard is om hem te laten repareren. Dat is mijn bedoeling met mijn vraag.

Er zijn al Samsung combi's van zo'n 120,- euro. Is dus nog maar de vraag of hij rond de 200,- gekost heeft. En je kunt ook eens kijken wat dezelfde (of gelijkwaardige) combi nu 2 jaar later kost.

Welk type heb je het over?

ro
door ron530 - Feb 18, 2013 om 11:50
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ten eerste is sleutelen aan een magnetron voor een leek geen optie, maar dat terzijde. Mogelijke oorzaken, onstoringcondensator in de netaansluiting onderbroken, transformator die de elektronica aanstuurt defect. Bij een magnetron die in zijn geheel niet meer werkt hoeft een reparatie niet zo kostbaar te zijn. Als er in uw woonplaats nog een winkel is met een reparatie afdeling dan kunt u de magnetron daar heen brengen en een prijsopgave vragen, vaak zijn er wel onderzoekskosten aan verbonden maar die worden bij een eventuele reparatie weer in mindering gebracht. Als u tevreden bent met de magnetron en het apparaat veel gebruikt dan verdient repareren wel de voorkeur, u kent de mogelijkheden en een nieuwe is toch weer wennen.

di
door dirk23 - Feb 18, 2013 om 15:32
249 Antwoorden / 137 Vragen

hij staat niet bij mij thuis maar hij lijkt op of hij is een c 1000. Hij heeft ook een stoomfunctie. Op de achterkant staat dat hij 1250W is.
Idd, omdat hij het helemaal niet meer doet dacht ik ook dat hij makkelijker te repareren moest zijn.

di
door dirk23 - Feb 19, 2013 om 09:22
249 Antwoorden / 137 Vragen

Ik heb maar 1 keramische zekering gezien en die had ik toen vervangen met een glazen zekering. Geen verandering. Ik hoor dat een glazen zekering niooit wordt gebruikt in een magnetron, waarom is dat?
Kan het zijn dat er meer zekeringen zitten die ik niet gezien heb of is het meestal zo dat er maar een zekering in zit? Ik heb een multimeter, kan ik daarmee de zekering testen?

ro
door ron530 - Feb 19, 2013 om 14:06
4084 Antwoorden / 17 Vragen

de zekering die u heeft vervangen is waarschijnlijk die van de hoogspanningstravo en niet degene die de electronica aanstuurt. In de zekering die u vervangen heeft zit een soort zand waardoor de zekeringsdraad langzamer smelt als de belasting even iets hoger is dan toegestaan, een trage zekering dus, een glaszekering smelt meteen door die wordt ook wel een snelle zekering genoemd. Wat betreft doormeten met en multimeter, schakel die op weerstandmeting in de laagste stand 0 tot 20 ohm en als u 0 ohm meet is de zekering in orde. Er zijn in een magnetron wel meer zekeringen opgenomen vaak op het bedieningspaneel zelf. Tot slot die zekeringen plaatst de fabrikant niet om ons te pesten maar een om een veilige werking te garanderen.
Beetje overbodig maar haal altijd de stekker uit het stopcontact voor u gaat sleutelen en blijf uit de buurt van het afgeschermde magnetron gedeelte.

di
door dirk23 - Feb 26, 2013 om 17:57
249 Antwoorden / 137 Vragen

Ik heb net de magnetron thuis gezet. Het is een samsung MW 872 (TDS).
Ik heb de orinele zekering getest met een multimeter op continuiteit, de meter slaat uit dus de zekering is nog goed.

De zekering zat gelijk bovenaan dus ik nam aan dat die de belangrijkste was. Als dit de zekering van de hoofdtravo is, is het dan waarschijnlijker dat de zekering van de elektronica kapot is? En kan deze zekering de compleet dooie magnetron verklaren? En zo ja, waar vind ik die?

Ik leer er wel een heleboel van, erg interessant.

ro
door ron530 - Feb 27, 2013 om 16:18
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het blijft oppassen met magnetrons qua repareren, dus wees voorzichtig. Ik lees dat je in het bezit bent van een multimeter dat is al een voordeel. Zet de meter op 220 volt AC en meet of er spanning binnenkomt via het netsnoer, vaak is die aangesloten op een witte soort plastic bus (netfilter) met 4 klemmen de 220 volt moet er aan de andere kant ook weer uitkomen. Wat betreft de zekeringen vaak zijn die op de bedieningsprint geplaatst of op een apart printje er naast. LET OP blijf weg bij het hoogspannings gedeelte daar zit de fout niet.

Succes.

di
door dirk23 - Feb 27, 2013 om 17:00
249 Antwoorden / 137 Vragen

Ron, ik heb een 2e zekering ontdekt die in een blauw plasic kokertje zat. Er zat een spiraaldraad in die erg op een pennenveer leek. Continuiteit met de mm sloeg uit, dus ik neem aan dat hij goed is, hij zag er ook niet doorgebrand uit. Ik heb net de hitte-stop sensor aan de bovenkant omzeild door een draad tussen de connectoren te steken, zoals opYT te zien is. Geen resultaat, dus die sensor is ook niet defekt. Ik ga vandaag nog het snoer testen zoals jij voorstelt. Ik wacht een uur om de capacitor te drainen, waarschijnlijk ben ik xtre voorzichtig

http://www.youtube.com/watch?v=o-r8nDhzCps

di
door dirk23 - Feb 27, 2013 om 17:48
249 Antwoorden / 137 Vragen

Het snoer lijkt in orde ik meet 229, waarscijnlijk volt. Datt klinkt goed. Wat zou er met mijn meter gebeuren als ik hem op DC had gezet?

Ik heb nu geen ideeen meer. Maar wel een paar ervaringen rijker...

ro
door ron530 - Feb 27, 2013 om 18:00
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als aan dat blauwe kokertje 2 dikke draden zitten waarvan er 1 richting magnetronbuis gaat ben je gevaarlijk bezig. Het hoogspannings gedeelte is niet defect. Sensoren zijn het ook niet die werken pas als ze aangestuurd worden. Even een korte uitleg hoe je te werk moet gaan, de netspanning gaat via een netfilter als eerste naar het bedieningspaneel, de klok licht op en dat gebeurt niet want of de spanning komt niet aan of het paneel zelf is defect. Nogmaals blijf bij het hoogspanningsgedeelte vandaan.

di
door dirk23 - Feb 27, 2013 om 19:07
249 Antwoorden / 137 Vragen

De draden die uit de blauwe koker steken gaqn idd naar de capaciter en een ander groot blok ( niet de eigenlijke magnetron unit) waarschijnlijk het hhogspanninsgedeelte, zoals jij het noemt.
De magnetron was al meer dan 12 uur uit het stopkontakt voordat ik eraan zat. Dit moet ruim buiten de gevarenmarge zitten. Ik heb dan ook geen scok ontvangen. Maar ik zal in het. Vervolg leren handscoenen aantrekken want voor zover ik weet geleiden die niet (weerstand....).

Ik heb de kontakten getest die op de draden van het snoer op het printplaatje (waarop ook de zekering zit) gesoldeerd zijn. Ik moet dus kontakten testen die op het bedieningspaneel zitten?

Zo ja, welke zijn dat? Maar laten we dat maar morgen proberen.

di
door dirk23 - Feb 27, 2013 om 19:12
249 Antwoorden / 137 Vragen

Nog even dit, op het bedieningspaneel zitten geen zekeringen.

ro
door ron530 - Feb 28, 2013 om 16:07
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als er netspanning binnen komt en het apparaat werkt niet dan is de magnetron voor een leek/hobbyist niet te herstellen. Je hebt eigenlijk al mazzel gehad met de zekering in die koker, als de condensator geladen was geweest i.v.m. een defecte diode dan had je op zijn minst een paar snijwonden en een flinke hoofdpijn gehad. Aan jou de keuze wegbrengen naar een onafhankelijk reparateur of een nieuwe aanschaffen. Ik kan je uit oogpunt van veiligheid niet verder helpen.

di
door dirk23 - Feb 28, 2013 om 17:01
249 Antwoorden / 137 Vragen

Ok, dan hebben we alles gedaan wat we konden. Ik heb er vrede mee dat ik alles heb geprobeerd. Ik weet nog niet of ik hem laat maken of een nieuwe koop. Misschien kan ik nog een mannetje aan huis regelen via marktplaats. Bedankt voor je hulp, ik heb er veel van geleerd.

ca
door capenn65 - Mar 26, 2013 om 18:05
9 Antwoorden / 1 Vragen

Resetten wil nog wel eens helpen, dwz de stekker er 10 seconden uit trekken. In mijn geval kon ik niet bij de stekker komen en heb ik de corresponderende stop uit en aan gezet! Dat werkte.