hutch
door hutch Dec 6, 2005 om 01:16
Elektronica & tv

Storing op TV

(Technifreak, iets voor jou?)

Ik heb sinds kort dunne (stilstaande) strepen op mijn TV, als deze aan staat. Deze dunne strepen zijn alleen te zien, als het beeld donker is. Dus bij lichte beelden zie je er niets van.

Ik heb een home-cinemaset aangesloten en een videorecorder. Zelf heb ik het idee dat het aan de (vele) kabels ligt.

Wie weet waar aan dit (mogelijk) kan liggen?

Gr. Hutch

2329 30 Rapporteer

ph
door phinder - Dec 6, 2005 om 08:25
433 Antwoorden / 4 Vragen

Hutch,

Dit is hoogstwaarschijnlijk wat je inderdaad zelf al vermoedt interferentie. Je apparatuur stoort ( of via de kabels, maar kan ook via de connectoren ) je beeld en dit levert die strepen op. Bij jou is dit nu bij de donkere beelden, maar het zou net zo goed in het witte kunnen gaan zitten ( vaak paarse of groene gloed ).

Probeer je kabels goed van elkaar gescheiden te houden en koop evt. nieuwe, beter afgeschermde kabels ( scart, coax ). Kijk ook de connectoren even na, deze kunnen ook afgeschermd worden...
Je bent wat duurder uit, maar het komt je beeld ten goede.

Waarschijnlijk is je beeld dan stukken beter !

holstein
door holstein - Dec 6, 2005 om 08:34
922 Antwoorden / 16 Vragen

Weet niet waarvan je het TV signaal binnen krijgt, maar als het een kabelaansluiting is, dan wil het nog wel eens gebeuren dat er een bepaalde zender op hun net een beetje overstuurd wordt door een soms wat overmoedige versterker en die neemt dan in het VHF of UHF gebied meerdere zenders mee........
Is me hier enkele malen overkomen en dan regelen ze de boel wat bij en klaar, maar goed, het is een suggestie !

hutch
door hutch - Dec 6, 2005 om 13:10
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Niels en Nationaal,

bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga deze week eens alle kabels weer eens na, eventueel verleggen, opnieuw aansluiten e.d. Ik zie wel wat het wordt. Jullie horen nog van mij.

Gr. Hutch

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Dec 11, 2005 om 17:12
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Het is een beetje moeilijk in te schatten, maar het zou ook een probleem via aarding kunnen zijn.

Heb je nog andere apparaten, zoals bv een PC, aangesloten op je Home-Cinema? Heeft een van deze apparaten een geaarde stekker en zit deze ook in een geaard stopkontakt?

Als het stil is, hoor je dan geluid (brom of piep oid) uit je speakers komen?

hutch
door hutch - Dec 12, 2005 om 15:46
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Alle antwoorden ten spijt, blijkt het niet aan de bekabeling te liggen.

Ik heb eerst alle kabels afgesloten en de TV alleen aangesloten op de kabel zelf. De genoemde strepen bleven. Toen alles afgesloten en alleen de videorecorder aangesloten; ook nu bleven de strepen. Hierna een andere TV aangesloten en wat bleek... perfect beeld.

Het ligt dus aan de TV zelf. Ben benieuwd wat het kan zijn. Moet de TV dus maar weg brengen en na laten kijken.

Allen bedankt voor de antwoorden.

Gr. Hutch

technifreak
door technifreak - Dec 13, 2005 om 23:59
142 Antwoorden / 1 Vragen

Oorzaak is waarschijnlijk interferentie. Dit kan ook veroorzaakt worden
door een zendmast of apparatuur vlak bij de TV. In het laaste geval,
probeer dan de apparatuur verder bij de TV vandaan te plaatsen.

Zorg er in ieder geval dat zowel de antennekabel en de conectoren
volledig afgeschermd is.  Deze connectoren zijn meestal van
metaal. Standaard snoeren met connectoren er aan vast, zijn niet
voorzien van volledig afgeschermde stekkers.

Staat er  een soort zendmast in de buurt? Ga dan in ieder geval na waarvoor die wordt gebruikt.

Als je via de kabel kijkt, je gebruikt een volledig afgeschermde kabel
met op juiste wijze aan gesloten connectoren en je hebt geen apparatuur
dicht bij de TV staan, dan kun je dit melden aan de exploitant als een
storing. Ik neem aan dat je dit alleen bij sommige zenders hebt.

Heb je ook problemen met radio-ointvangst via de kabel?

Hoor je vreemde geluiden ook als je de TV en Radio niet gebruikt?

Probeer in ieder geval een mogelijke veroorzaker te zoeken van deze interferentie.

technifreak
door technifreak - Dec 14, 2005 om 00:13
142 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry, Ik had eerst alleen de vraag gelezen.

Ik denk dan aan een kapotte hoogspanniningstrafo van de TV.

Ga in ieder geval na of je nog aanspraak kan maken op de garantie.

Hoe lang heb je het toestel al?

wi
door wildcheese - Dec 14, 2005 om 10:24
12 Antwoorden / 0 Vragen

Wat voor een TV heb je?

Bij een Sony TV (of een TV met een Sony -trinitron beeldbuis) zijn altijd hele dunne lijntjes zichtbaar. Deze bevinden zich op ongeveer een 1/4 en 3/4 hoogte van de buis, over de vole breedte. Dit wordt wat erger zodra de TV ouder is. Is geen storing, is gewoon een klein nadeel van dit type beeldbuis, daar staan andere voordelen tegenover.

hutch
door hutch - Dec 14, 2005 om 11:10
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Ik heb een Philips breedbeeld. Deze heb ik gekocht in aug. 2001 met 3 jaar garantie. Ook Farmerdick heeft m.i. hetzelfde probleem, lees deze maar eens via deze link: Philips TV: ook strepen

Ik ga deze week nog eens met de winkelier praten. Eerst probeer ik er uit te krijgen wat de te verwachten levensduur is van mijn TV en wat de totale kosten gaan bedragen voor reparatie.

Heb jij enig idee wat zo iets gaat kosten, mocht het aan die trafo liggen en hoe lang die trafo mee gaat c.q. moet gaan? Heb dit euvel nog niet eerder gehad of is dit inherent aan breedbeeld TV's?

Gr. Hutch

wi
door wildcheese - Dec 14, 2005 om 16:55
12 Antwoorden / 0 Vragen

ah, een philips dus :-) .... ik heb of scheel gekeken of we hebben tegelijkertijd gereageerd.

In ieder geval sterkte met het oplossen.

ro
door ronny530 - Dec 14, 2005 om 17:50
2892 Antwoorden / 41 Vragen

Het lijkt erop dat de G2 instelling te hoog staat dat zijn zogenaamde terugslag lijnen. Die lopen iets schuins over het beeld. Om er zelf iets aan te doen is simpel. Stekkers er uit en de kap verwijderen nu zie je de lijn trafo vaak een groot zwart of grijs ding met een dikke kabel die boven in de beeldbuis gaat. Vaak zijn er twee stelschroeven op de travo en in negen van de tien gevallen moet je de onderste iets terug regelen. Heeft dit geen resultaat dan denk ik aan de beeldbuis. Wees wel voorzichtig

Succes Ronny

hutch
door hutch - Dec 14, 2005 om 20:18
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Ronny, ik ga het proberen, bedankt.

Als je niets meer van me hoort, deze week, dan weet je waar het aan ligt....

Gr. Hutch

hutch
door hutch - Dec 14, 2005 om 21:42
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Ronny,

ik ben niet bang, hoor. Heb ergere dingen mee gemaakt. Dit was meer als grapje bedoeld. knipoog [;)]

Ik weet wel dat je voorzichtig moet zijn, omdat er een enorm hoge spanning op de buis staat. We zien wel wat het wordt.

Gr. Hutch

hutch
door hutch - Dec 20, 2005 om 00:49
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Ik heb de achterkant open gemaakt (alle schroefjes los gedraaid), maar kreeg deze alleen aan de onderkant los van de TV. De bovenkant blijft geklemd zitten (er zitten geen schroefjes meer in). Hoe krijg ik dit gedeelte los van de TV?

Hutch

hutch
door hutch - Jan 3, 2006 om 22:31
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Zo, de feestdagen zijn voorbij en ik heb alles eens nagezocht m.b.t. die TV.

Wat blijkt: aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is de beeldbuis defect.

Contact gehad met Philips en hier werd mij medegedeeld dat de TV's een economische levensduur hebben van 8 jaar. Of dit nu een "ouderwetse " TV was, een LCD of een plasma, dat maakte niet uit. Tevens is, i.o.m. de Consumentenbond, de fabrieksgarantie m.b.t. die beeldbuis uitgebreid naar 4 jaar. De kosten van het vervangen van die beeldbuis zouden, na de garantie, (volgens Philips) tussen de 500 en de 800 euro liggen.

Garantie 4 jaar: klasse......, alleen niet voor mij. Die van mij is bijna 4,5 jaar oud.

Terug naar de leverancier en hier werd mij hetzelfde medegedeeld. Uit coulance zou men mij wel korting willen geven en zouden de kosten (voor de 32 inch) tussen de 250 en 300 euro komen.

En voor de liefhebbers: wat ik zelf ook al dacht...... de leverancier zei, dat de kans groot was dat de plasma-TV op den duur zou verdwijnen en de LCD TV meer in zou komen. Tevens dat, indien men alleen over kabel beschikt, men beter uit was met een normale "ouderwetse" TV i.v.m. de beeldkwaliteit.

Blijf voorlopig toch maar even naar die kleine lijntjes kijken.........

Hutch

ro
door ronny530 - Jan 3, 2006 om 22:32
2892 Antwoorden / 41 Vragen

Hè Hutch niet bang zijn en met beleid dan komt het goed. dan ben je er morgen ook nog. Ik kan het weten ben tv monteur.

Succes Ronny.

ro
door ronny530 - Jan 3, 2006 om 23:15
2892 Antwoorden / 41 Vragen

Jammer Hutch dat er toch meer aan de hand was met de tv. Maar is het zo dat iedereen alles maar wil en er geen stuiver voor over heeft. De goeden er buiten laten natuurlijk. Maar er valt op bruingoed nu eenmaal niets te verdienen. Beeldbuis tv's hebben geen prioriteit meer. Terwijl er nog veel mensen blij mee zijn. Ik denk dat ik oud wordt want ik heb vele plasma tv's bekeken en vond de beeld kwaliteit op zijn minst allerbelabberts . Moet ik ook maar voor een euro naar hans voor een nieuwe bril.

technifreak
door technifreak - Jan 4, 2006 om 21:50
142 Antwoorden / 1 Vragen

Ook namens mij jammer voor je Hutch.

Hoi Ronny530,
Jij had geschreven dat je het beeld van de meeste Platte Tv's niet goed vindt. Ik zou graag daarom graag van je willen weten waarom?

In de winkel is het meestal zo dat er een compleet antenne-netwerk is aangelegd. Dit netwerk zorgt er dan meestal voor dat het beeld minder goed wordt weergegeven dan b.v. bij mensen thuis.

In de thuis-situatie is het meestal zo dat het minder goede beeldweergave komt door de manier waarop een toestel aangesloten is en het soort antenne-signaal.

Om een TV  juist  in te stellen  kun je het beste gebruik maken van een speciale Test-DVD.  Ik heb er ook één. Het resultaat ben ik zeer tevreden mee in vergelijking toen ik via het testbeeld van Nozema had gedaan. Het is dus een investering die je kan doen. Een  andere mogelijkheid is om de  TV te laten callibreren door een gespecialiseerd bedrijf. Hiervoor betaal je volgens mij ongeveer 130 Euro voor.

Platte TV's geven meestal ook een minder goed beeld door de manier waarop de signalen verwerkt worden. Ik denk dat het beeld van de meeste platte TV's zal verbeteren als alle TV kanalen gebruikt worden voor Digitale TV. Maar dit zal voorlopig nog wel even duren. We wonen niet in Engeland, waar alleen nog maar Digitale TV te ontvangen is.
Nog even geduld dus. Kabelmaatschappijen doen er op dit moment alles aan om er voor te zorgen dat ze geen analoog antenne-signalen meer hoeven door te geven. Uiteindelijk zal het wachten beloond worden.

ro
door ronny530 - Jan 5, 2006 om 17:23
2892 Antwoorden / 41 Vragen

Het grote nadeel is zeg maar de verversingstijd van het beeld zodat een bepaalde vertraging optreed. En de beelden niet vloeiend verlopen. Op een anologe kabelontvangst (Dit is wel enigzins te verhelpen door afgeschermde 100hertz kabels te gebruiken) treed dit nog vaker op. Daar komt ook nog bij dat het ons door de keel wordt gedrukt terwijl het nog lang niet uit ontwikkeld is. De apparaten zijn eigenlijk gemaakt voor digitale ontvangst omdat een dvd speler dit signaal al digitaal doet is die kwaliteit veel beter. Komt nog bij het energie verbruik en door de afgestane hitte als het ding aan de muur geplakt zit kun je om het jaar kan gaan schilderen of behangen. Ook door de muur bevestiging wordt de kijkhoek verkleint.

Ronny.

ro
door ronny530 - Jan 5, 2006 om 17:56
2892 Antwoorden / 41 Vragen

Hoi Hutch als je me even doorgeeft welk type het is kan ik je wel wat tips geven over het open maken. Hier is er alvast 1 als je aan de doven kant van het toestel 2 kleine inkepingen ziet dan zien er ook nog 2 aan de zijkant bovenkant toestel mocht dat zo zijn dan de schroeven er uit dan met een schroevendraaier in de inkeping drukken beetje trekken aan de kap en klaar. Mocht dit niet het geval zijn dus dat het anders is zitten er aan de onderkant 2 lippen en die moeten omhoog gedrukt worden.

Tot zover dit, nu het analoge kabel verhaal. De programma's worden digitaal opgenomen en gaan zo richting sateliet dan komt het aan bij de kabel exploitant die het weer anoloog maakt om door sturen als een signaal die de tuner van ons toestel aan kan. zeg maar zo als vroeger je antenne het op kon vangen. Nu gebeurd er in het tv toestel een heleboel het signaal wordt in video, audio en txt gescheiden. Dit gaat gepaard met enorme verliezen en dus moet alles weer versterkt worden. Het komt er dus op neer dat de tuner het belangrijkste is voor een goede verwerking van het signaal. Waar ik nu het vermoeden van heb is dat met de opkomst van digi tv hier alvast op bezuinigd is. Ik hoop dat het een beetje te volgen is.

Ronny.

hutch
door hutch - Jan 5, 2006 om 18:24
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Ronny, jouw verhaal is wel te volgen, hoewel ik nu ook weer niet zo technisch ben.

V.w.b. de kast, die heb ik al gedeeltelijk open gehad, alleen durfde ik de bovenkant niet met wat meer geweld te openen: bang dat ik de kast beschadigde. Ik heb trouwens een Philips 32PW8506.

Nu is het zo, dat het bijna zeker is dat de beeldbuis defect is, dus ik laat het maar hierbij. Totdat deze helemaal naar de filistijnen is. Dan maar weer een nieuwe kopen (met korting).

Gr. Hutch

ro
door ronny530 - Jan 5, 2006 om 18:36
2892 Antwoorden / 41 Vragen

Ik heb net even op marktplaats gekeken. Het is een mooi toestel ik zou toch een bij een lokaal reparatie bedrijf, liefst een kleintje het toestel aanbieden wie weet is er een beeldbuis. Zo iets moois doe je toch niet weg. Er zijn best wel goede beeldbuizen te verkrijgen bijvoorbeeld van een blikseminslagtoestel

farmerdick
door farmerdick - Jan 11, 2006 om 20:01
5 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Hutch,

Hier ben ik weer, zoals afgesproken.

Ik heb vandaag mijn TV opgehaald bij de reparateur. En wat schetst mijn
verbazing?!?!?! De beeldbuis is vervangen. De kosten: NADA, NOPPES,
NUL, NIKS en helemaal gratis en voor niets.

Van het moment, dat ik mijn TV bij dit bedrijf bracht, was het mij
duidelijk waar deze mensen over spraken. Routinematig werd een werkbon
aangemaakt en mij werd uitgelegd hoe de werkwijze van het bedrijf was.
Ook werd mij verteld, dat wanneer de beeldbuis kapot zou zijn, dit
onder de garantie van Philips viel. Normaalgesproken zou de
reparatietijd ongeveer 10 werkdagen duren, maar vanwege de feestdagen
kon dit wel langer gaan duren.

Het heeft inderdaad iets langer geduurd, maar de TV is gemaakt en
hoe!. Ondertussen heb ik vlug even TV gekeken. Ik moet zeggen het beeld
is weer prima.

Ondanks alle ellende die ik gehad heb, neem ik mijn hoedje voor
deze firma af. Wil iets over deze firma weten, dan wil je daarover via
mijn email meer vertellen.

hutch
door hutch - Jan 11, 2006 om 23:42
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Farmerdick,

Netjes! En dat mag best een keer gezegd worden van een leverancier. En zo hoort het ook; een goed voorbeeld voor velen.... En jij hebt mazzel dat het bij jou gebeurde binnen die 4 jaar.

Zoals je gelezen hebt, valt mijn buisje net buiten die garantietermijn van 4 jaar en zou ik een gedeelte mee moeten betalen. Ik wacht hier toch maar even mee, want zo erg storend vind ik het niet. Als het toch nog erger wordt, laat ik deze ook vervangen.

Hopelijk heb je nog veel (en lang) kijkplezier.

Gr. Hutch

hutch
door hutch - Jan 11, 2007 om 16:35
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Update.....

Na dik 1 jaar is het uiteindelijk toch gedaan met het toestel.

Het viel mij mee dat deze het nog goed deed (m.u.v. genoemd probleem) tot een paar dagen geleden......

Sinds een paar dagen meer problemen, zoals steeds fellere kleuren en daarna weer donkerder (en flikkeren), of het beeld werd steeds lichter. M.a.w. de laatste 'stuiptrekkingen'..... Maar nu helemaal geen beeld meer, wel geluid.

Gezien alles wat ik vinden kon over LCD, heb ik besloten om toch maar weer een CRT TV te kopen. Ik vind het beeld (uiteraard) belangrijker dan het uiterlijk, alhoewel ik wel bijna in de verleiding kom..... maar dan alleen vanwege het uiterlijk, het 'platte'.

Maar goed..... wie weet een goed (!) merk en type. Zelf heb ik al gezocht en denk aan JVC, Panasonic. Heb zelfs veel positiefs gelezen over het (Duitse) merk Metz. Of is Philips tegenwoordig toch beter dan 6 jaar geleden (m.b.t. CRT TV's)?

Gr. Hutch

labswans
door labswans - Jan 11, 2007 om 16:45
1918 Antwoorden / 10 Vragen

Het heeft te maken met een lamp met een soort dimmerfunctie die waarschijnlijk op uw tv staat of in de buurt van. Een radiobox in de buurt van uw tv kan ook de boosdoener zijn maar ik verwacht meer de lamp die de boosdoener is.

Het zijn volgens mij allemaal diagonale strepen meestal van linksbeneden naar rechtsboven.

Dit probleem is m.i. niet op te lossen, het wordt alleen maar erger.

Heb dit probleem een keer gehad bij mijn moeder. Een andere tv erop ( van andere kamer ) gaf geen problemen

Dan maar een nieuwe tv gekocht op die dag, het probleem was al zeer lang tijd met de oude tv en het kijken werd steeds minder plezierig en niet meer mogelijk

Het ligt waarschijnlijk niet aan de kabels

Mijn advies is eerst testen met andere tv en waarschijnlijk zit het probleem in de tv zelf , het wordt waarschijnlijk een nieuwe kopen helaas of gelukkig :P

groetjes , labswans

hutch
door hutch - Jan 11, 2007 om 17:29
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Labswans,

dank je voor het antwoord. Het probleem blijkt te liggen in de beeldbuis van meneer Philips. Philips heeft toentertijd de garantietermijn voor de beeldbuis verlengd naar 4 jaar (gezien de vele problemen), waar ik dus (vorig jaar) buiten viel. Ik kon het apparaat wel laten repareren met korting zoals behoort (wettelijk). Alleen vond ik dit (in verhouding) nog veel geld en heb besloten om te blijven kijken..... tot nu toe. Kijken is er nu niet meer bij, wel luisteren.

Ook gezien mijn ervaringen met de verkoper, zal ik wel een bepaalde korting krijgen, m.b.t. de verhouding: economische levensduur (= 8 jaar) en die dik 6 jaar dat ik deze nu heb. Daar ben ik ook niet bang voor. Maar ik wil natuurlijk niet weer deze problemen hebben en mijn vertrouwen is toch wel een beetje geschaad m.b.t. Philips (beeldbuizen). Vandaar mijn vraag of Philips m.b.t. beeldbuizen nog wel te 'vertrouwen' is?

Gr. Hutch

technifreak
door technifreak - Jan 11, 2007 om 21:52
142 Antwoorden / 1 Vragen

Welk merk jij het beste kunt nemen?

Dat is persoonlijk. Kijk in de winkel en lees de beschikbare informatie om te zien wat de verschillen zijn tussen de merken en types. Er zijn ook genoeg forums waar je informatie kunt vinden. Succes Hutch.

movieman
door movieman - Jan 11, 2007 om 23:12
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Hutch,

Het is een feit dat Philips de allerbeste beeldbuizen dus ook TV's en PC-monitoren maakt. Echter, er kan altijd iets mis gaan met elektronica. Er kunnen fouten in het productieproces optreden (zéker in landen als China en Korea, waar dat spul tegenwoordig allemaal gemaakt wordt). Een TV of wasmachine ging vroeger 15 to 20 jaar mee, die tijden zijn helaas voorbij. Alles moet snel kapot zodat de centen blijven rollen.

Bij Philips is het meestal zo (ik spreek uit ervaring) dat het allerduurste en nieuwste spul haast onverwoestbaar is. Tweede generatie toestellen van hetzelfde type zijn vaak slechter van kwaliteit. Goedkopere zooi moet je helemaal niet kopen want dan vraag je om problemen.

Dat type beeldbuis waar zoveel klacchten over waren (TROS Radar) heb ik ook bij vrienden stuk zien gaan. Zelf heb ik toendertijd ook een 32" breedbeeld gekocht maar dan wel het duurste type (met dolby digital 5.1) en de beste beeldbuis in die serie... Je raadt het al: die TV speelt dag en nacht (bij wijze van spreken) sinds jaren...

*knock on wood*

Groetjes. ;-)

movieman
door movieman - Jan 12, 2007 om 01:48
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik ben min of meer een fan (geweest) van Hollandse degelijkheid, lees: Philips, echter gezien slechte ervaringen van de laatste 5 tot 10 jaar  koop ik steeds minder van dat merk. Voor verzorgingsproducten gaat mijn voorkeur tegenwoordig uit naar Braun en voor witgoed Siemens of Bosch (Miele is me te duur). Wat betreft PC-spul, houd ik het bij Asus, Promise, Plextor en nog wat andere merken. Philips heeft mijns inziens haar exclusiviteit en klantgerichtheid van de jaren '80 en '90 verloren in de grote concurrentie- en aandelenstrijd. Ik vind het een slechte zaak dat ze de gehele productie naar landen als China en Polen verkast hebben. De kwaliteit lijdt hieronder, helaas.

Wat stereo-apparatuur, DVD-spelers, enz. betreft kun je beter Marantz kopen: Philips "know-how" en Denon kwaliteit (geselecteerde componenten enzo...). Beide merken werken tegenwoordig samen op het professionele vlak voor zover ik weet en Denon is altijd al SUPER geweest.

Maarja, televisies...? Misschien is B&O een alternatief alhoewel die TV's ook een Philips beeldbuis hebben. Sony, Samsung, Sharp en LG never nooit! Panasonic tenslotte, daar heeft Philips ook "een handje aan". Hm...

Ik wens je toch succes bij de keuze.

Groetjes. ;-)