Storing op TV
(Technifreak, iets voor jou?)
Ik heb sinds kort dunne (stilstaande) strepen op mijn TV, als deze aan staat. Deze dunne strepen zijn alleen te zien, als het beeld donker is. Dus bij lichte beelden zie je er niets van.
Ik heb een home-cinemaset aangesloten en een videorecorder. Zelf heb ik het idee dat het aan de (vele) kabels ligt.
Wie weet waar aan dit (mogelijk) kan liggen?
Gr. Hutch
Hutch,
Dit is hoogstwaarschijnlijk wat je inderdaad zelf al vermoedt interferentie. Je apparatuur stoort ( of via de kabels, maar kan ook via de connectoren ) je beeld en dit levert die strepen op. Bij jou is dit nu bij de donkere beelden, maar het zou net zo goed in het witte kunnen gaan zitten ( vaak paarse of groene gloed ).
Probeer je kabels goed van elkaar gescheiden te houden en koop evt. nieuwe, beter afgeschermde kabels ( scart, coax ). Kijk ook de connectoren even na, deze kunnen ook afgeschermd worden...
Je bent wat duurder uit, maar het komt je beeld ten goede.
Waarschijnlijk is je beeld dan stukken beter !
Weet niet waarvan je het TV signaal binnen krijgt, maar als het een kabelaansluiting is, dan wil het nog wel eens gebeuren dat er een bepaalde zender op hun net een beetje overstuurd wordt door een soms wat overmoedige versterker en die neemt dan in het VHF of UHF gebied meerdere zenders mee........
Is me hier enkele malen overkomen en dan regelen ze de boel wat bij en klaar, maar goed, het is een suggestie !
Niels en Nationaal,
bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga deze week eens alle kabels weer eens na, eventueel verleggen, opnieuw aansluiten e.d. Ik zie wel wat het wordt. Jullie horen nog van mij.
Gr. Hutch
Het is een beetje moeilijk in te schatten, maar het zou ook een probleem via aarding kunnen zijn.
Heb je nog andere apparaten, zoals bv een PC, aangesloten op je Home-Cinema? Heeft een van deze apparaten een geaarde stekker en zit deze ook in een geaard stopkontakt?
Als het stil is, hoor je dan geluid (brom of piep oid) uit je speakers komen?
Alle antwoorden ten spijt, blijkt het niet aan de bekabeling te liggen.
Ik heb eerst alle kabels afgesloten en de TV alleen aangesloten op de kabel zelf. De genoemde strepen bleven. Toen alles afgesloten en alleen de videorecorder aangesloten; ook nu bleven de strepen. Hierna een andere TV aangesloten en wat bleek... perfect beeld.
Het ligt dus aan de TV zelf. Ben benieuwd wat het kan zijn. Moet de TV dus maar weg brengen en na laten kijken.
Allen bedankt voor de antwoorden.
Gr. Hutch
Oorzaak is waarschijnlijk interferentie. Dit kan ook veroorzaakt worden
door een zendmast of apparatuur vlak bij de TV. In het laaste geval,
probeer dan de apparatuur verder bij de TV vandaan te plaatsen.
Zorg er in ieder geval dat zowel de antennekabel en de conectoren
volledig afgeschermd is. Deze connectoren zijn meestal van
metaal. Standaard snoeren met connectoren er aan vast, zijn niet
voorzien van volledig afgeschermde stekkers.
Staat er een soort zendmast in de buurt? Ga dan in ieder geval na waarvoor die wordt gebruikt.
Als je via de kabel kijkt, je gebruikt een volledig afgeschermde kabel
met op juiste wijze aan gesloten connectoren en je hebt geen apparatuur
dicht bij de TV staan, dan kun je dit melden aan de exploitant als een
storing. Ik neem aan dat je dit alleen bij sommige zenders hebt.
Heb je ook problemen met radio-ointvangst via de kabel?
Hoor je vreemde geluiden ook als je de TV en Radio niet gebruikt?
Probeer in ieder geval een mogelijke veroorzaker te zoeken van deze interferentie.
Sorry, Ik had eerst alleen de vraag gelezen.
Ik denk dan aan een kapotte hoogspanniningstrafo van de TV.
Ga in ieder geval na of je nog aanspraak kan maken op de garantie.
Hoe lang heb je het toestel al?
Wat voor een TV heb je?
Bij een Sony TV (of een TV met een Sony -trinitron beeldbuis) zijn altijd hele dunne lijntjes zichtbaar. Deze bevinden zich op ongeveer een 1/4 en 3/4 hoogte van de buis, over de vole breedte. Dit wordt wat erger zodra de TV ouder is. Is geen storing, is gewoon een klein nadeel van dit type beeldbuis, daar staan andere voordelen tegenover.
Ik heb een Philips breedbeeld. Deze heb ik gekocht in aug. 2001 met 3 jaar garantie. Ook Farmerdick heeft m.i. hetzelfde probleem, lees deze maar eens via deze link: Philips TV: ook strepen
Ik ga deze week nog eens met de winkelier praten. Eerst probeer ik er uit te krijgen wat de te verwachten levensduur is van mijn TV en wat de totale kosten gaan bedragen voor reparatie.
Heb jij enig idee wat zo iets gaat kosten, mocht het aan die trafo liggen en hoe lang die trafo mee gaat c.q. moet gaan? Heb dit euvel nog niet eerder gehad of is dit inherent aan breedbeeld TV's?
Gr. Hutch
ah, een philips dus :-) .... ik heb of scheel gekeken of we hebben tegelijkertijd gereageerd.
In ieder geval sterkte met het oplossen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
AirBNB
Ik heb een boeking gemaakt via AIRBNB, die moet je vervolgens meteen betalen anders vervalt de boeking.
De knop van het betalen deed het niet. En daarom heb ik handmatig geld overgemaakt naar AIRBNB.
Ik heb een boekingsnummer en ik heb een rekeningnummer van hen.
Echter doordat de betaalknop niet is gebruikt is de boeking geannuleerd. Zij hebben mijn geld niet op de correcte m
...
Lees meer
Ben ik verplicht mee te doen aan steekproef Enexis gasmeter?
Een onduidelijke brief gekregen van Enexis om mee te doen aan een steekproef. Deze steekproef stelt vast of mijn gasmeter betrouwbaar meet. Ben ik verplicht daar aan mee te doen en een hele middag thuis te moeten wachten op een monteur van weer een ander bedrijf ? Dus een vrije dag te moeten opnemen hiervoor ? Lees meer
Ski jas is ingescheurd,
Mijn kleindochter heeft een ski jas van het merk Burton, het stof is ingescheurd,( niet bij een naad, )
ze is terug geweest in de winkel, die hebben contact gehad met de leverancier,
maar die wil niets vergoeden,
de winkel heeft nu mede gedeeld, dat zij het mag laten maken en zij dat dan terug aan haar betalen.
maar daar is niets aan te repareren, de stof is ingescheurd.
w
...
Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer