henk14
door henk14 Feb 12, 2008 om 22:44
Elektronica & tv

Strijkbout stoomt niet meer.

Ik heb al een jaar of 7 een Braun Freestyle strijkbout. Nu wil hij al een tijdje niet meer stomen tijdens het strijken. Ik heb niets aan de instellingen qua knoppen veranderd of zo hij staat gewoon zoals altijd want ik strijk soms alleen spijkerbroeken. (water zit erin). Weet iemand wat het probleem kan zijn ? soms gebruik ik hem weken niet kan er dan iets verstopt raken misschien ?

32113 10 Rapporteer

mi
door miraltje - Feb 12, 2008 om 23:19
462 Antwoorden / 0 Vragen

als je met een strijkijzer iets wil stomen ben je water een warmte nodig.

als je water op warmt en zeker op stoomtemperatuur dan krijg binnen in de strijkijzer waar het water zich bevind kalkafzetting.

dit kun je deels voorkomen door de stijkbout regelmatig te ontkalken.

als u dit nog nooit gedaan heeft, geef ik u weinig kans dat u strijkbout weer aan het stomen krijgt.

de kleine "stoomkanaaltjes" zijn nu helemaal verkalk waardoor ontkalken niet meer wil omdat het ontkalkingsmiddel niet diep genoeg in de kalk kan "trekken" zodat de kanaaltje weer los komen.

door 4711 - Feb 12, 2008 om 23:49
885 Antwoorden / 2 Vragen

TE laat maar.....
Ontkalkers werken niet meer, maar na gebruik een weekje met azijn gevuld laten staan helpt soms en of alle gaten dan weer open gaan betwijfel ik, maar het heeft wel eens eerder geholpen!
Het Zuur van Azijn zal de kalk langzaam oplossen en zachter maken, en proberen kost niet veel...  soms ben je 1 a 2 maanden verder voordat er weer redelijke hoeveelheden stoom uit komen, maar het kan soms wel lukken!

ba
door barbo - Feb 13, 2008 om 13:19
2 Antwoorden / 2 Vragen

Het klopt inderdaad ,aijn in het strijkijzer doen, aanzetten even laten staan en hij stoomt weer  als een trein

henk14
door henk14 - Feb 13, 2008 om 13:37
163 Antwoorden / 85 Vragen

Bedankt hoor voor je reactie, euh ik denk dat het tijd word voor een nieuwe.

henk14
door henk14 - Feb 13, 2008 om 13:38
163 Antwoorden / 85 Vragen

Laatste optie begrijp ik, misschien ga ik het proberen. Bedankt.

kantjes
door kantjes - Feb 13, 2008 om 14:41
10 Antwoorden / 2 Vragen

Probeer met een fijne naald de gaatje door te prikken. Het strijkijzer met water vullen en op de hoogste zetten. Probeer nu met de rechterknop er stoom uit laten komen en herhaal.

poltol
door poltol - Feb 13, 2008 om 14:49
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Bij mijn ijzer waren er heel veel gaatjes verstopt. Kreeg ze niet meer open. Heb een 1mm boortje gekocht en de gaatjes, met de hand, voorzichtig open geboord. Daarna een laagje schoonmaakazijn in een teiltje gedaan. Ongeveer 1 cm en daar het ijzer "gewoon" ingezet. Na een uurtje het ijzer met schoonmaakazijn gevuld en laten opwarmen en stomen. Er kwam veel troep uit, maar nu stoomt hij weer als vanouds. Wel de eerste keer, na de schoonmaak, opletten met strijken. Er kan nog troep loskomen.

Vr.gr. poltol

mirri
door mirri - Feb 13, 2008 om 18:33
16 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo Henk,

Ik had je hetzelfde advies willen geven als Miraltje, Poltol en Barber maar ze waren me voor. ;-)

Wat ik wel nog als tip kan geven om de gaatjes vrij te maken op de zool van je bout, dus in plaats van met een boortje of naald, is om ze met een dikke tandenrager schoon te maken. Daarmee heb je namelijk minder kans om iets stuk te prikken of boren.

Succes ermee! Mirri.

mirri
door mirri - Feb 13, 2008 om 18:34
16 Antwoorden / 4 Vragen

Sorry, kleine correctie, ik bedoel geen Barber (hoe kom ik daar nou weer bij) Ik bedoelde het antwoord van Kantjes.

ri
door ringer2 - Feb 13, 2008 om 18:39
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ontkalken of en ontkalk filter vernieuwen.

Geen spaning op het snoer breuk in de kabel.

groeten; jong boy