kl
door klinkie_1 Oct 1, 2010 om 13:49
Elektronica & tv

Subwoofervolume

Hallo mensen,even een vraag:Als ik de volumeregelaar van mijn actieve subwoofer opendraai,reageert de subwoofer pas als ik de regelaar al half open gezet heb. Hoort dit zo??

1248 13 Rapporteer

freya
door freya - Oct 1, 2010 om 14:07
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo klinkie,

Om te beginnen neem ik aan dat je de subwoofer hebt aangesloten op een daarvoor bestemde uitgang van je receiver/versterker?

Verder is het afhankelijk van wat voor geluid je weergeeft. Als je b.v. je TV hebt aangesloten op je versterker, dan zal er niet veel geluid uit je subwoofer komen. Ook lang niet alle films ondersteunen meerkanaals geluid en als ze het wel doen, dan is het nog maar de vraag of het erg nadrukkelijk in de film gebruikt wordt. Bij echte aktiefilms moet er wel een behoorlijk volume uit kunnen komen.
Bedenk wel dat het voornamelijk de lage tonen zijn die je uit de subwoofer hoort, dus verstaanbare spraak moet je niet verwachten. En als je wat ouder wordt 'hoor' je de subwoofer wat minder en 'voel' je hem meer.

m.vr.gr. Freya

kl
door klinkie_1 - Oct 1, 2010 om 14:15
29 Antwoorden / 18 Vragen

Dag,freya. de sub is aangesloten op de pre sub uitgang van de receiver.De volumeregelaar op de sub zou toch wat eerder moeten reageren lijkt mij .Maar voor hetzelfde geld hoort het zo. Dat weet ik dus niet,vandaar mijn vraag.

freya
door freya - Oct 1, 2010 om 14:22
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon wat verschillende (aktie)films proberen. En wat mogelijk nog kan helpen is het volgende. Kijk eens naar de instellingen op je receiver. Mogelijk dat je daar nog het 'volume' kunt instellen dat via de 'pre sub uitgang' naar de sbwoofer gaat. Daarmee verhoog je dan het ingangssignaal van de subwoofer en zal deze dus wat eerder reageren.

Freya

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 2, 2010 om 00:40
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag klinkie,

Het lijkt er op dat de subwoofer te weinig ingangssignaal ontvangt.
Dan kun je eens kijken naar het volgende:
- Kun je de gevoeligheid van de sub woofer apart instellen?
- Kun je het uitgangsniveau van de pre sub uitgang van de receiver apart instellen?
- Is de uitgangsimpedantie (Ohm) van de pre sub uitgang gelijk aan de ingangsimpedantie (Ohm) van de sub woofer?

Hardware ERror MAN.

freya
door freya - Oct 2, 2010 om 09:41
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@hrdwerrorman:

Het gaat hier om een 'actieve' subwoofer. Deze heeft een eigen voeding en versterker en dan heb je met 'de juiste impedantie' niets te maken.

Freya

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 2, 2010 om 10:13
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ freya:

Waar krijgt de sub-woofer het geluid dan vandaan? Draadloos of via draad?
Philips kende het draadsysteem al in de 70-er jaren en noemde dit "Motional feed-back".

H.

freya
door freya - Oct 2, 2010 om 10:45
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op zaterdag 2 okt 2010, 10:13]@ freya:

Waar krijgt de sub-woofer het geluid dan vandaan? Draadloos of via draad?
Philips kende het draadsysteem al in de 70-er jaren en noemde dit "Motional feed-back".

H.
Gewoon, via een audiokabeltje, met hoogstwaarschijnlijk aan elke kant een tulpstekker. Het is dus een zelfde soort verbinding als tussen een versterker en b.v. een CD-speler en dan praat je niet over 'de juiste impedantie'. De uitgang van de receiver waar je de subwoofer op aansluit heeft een uitgangsimpedantie van enkele kilo-ohms en de ingangsimpedantie van de subwoofer ligt hoogstwaarschijnlijk op enkele tientallen kilo-ohms. Van een juiste aanpassing is op dat signaalnivo nooit sprake. (is ook helemaal niet nodig).

Aansluiten met de juiste impedantie is alleen van toepassing op luidsprekers omdat je dan over de juiste spanning en stroom moet beschikken om een bepaald vermogen over te kunnen brengen. Bij laag signaalnivo verbindingen, zoals die met de actieve subwoofer , wordt helemaal geen vermogen geleverd, dat wordt pas in de subwoofer geleverd.

De pre subwoofer uitgang op de receiver moet uiteraard wel voldoende signaalnivo (lees: spanning) leveren, vandaar ook mijn opmerking over het controleren van deze instelling op de receiver.

Freya

kl
door klinkie_1 - Oct 2, 2010 om 14:24
29 Antwoorden / 18 Vragen

Hallo ,ik heb de instelingen van de speakers allemaal op 0 staan.Zou de potmeter van de sub ook stuk kunnen zijn?

freya
door freya - Oct 2, 2010 om 14:29
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=klinkie schreef op zaterdag 2 okt 2010, 14:24]Hallo ,ik heb de instelingen van de speakers allemaal op 0 staan.Zou de potmeter van de sub ook stuk kunnen zijn?
Dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Bij een defecte potmeter werkt het over het algemeen helemaal niet en niet 'half'.
Heb je nog een volume-instelling voor de subwooferuitgang op je receiver kunnen vinden?

Freya

kl
door klinkie_1 - Oct 2, 2010 om 15:03
29 Antwoorden / 18 Vragen

Ja,de volumeinstelling heb ik op 0 staan.

invalide
door invalide - Oct 2, 2010 om 15:09
787 Antwoorden / 5 Vragen

Ik had een gelijkwaardig probleem met midden tonen speakers van het 5.1 set.
Na een bezoek Hans Anders en nieuw gehoorapparaat bleek het dus aan mijn gehoor te liggen, ik hoorde het midden gebied 7000 tot 11000 gewoon minder.

Dus hou zijn jou oren en vraag eens kinderen met goed gehoor of het werkelijk zo is.

Verder zal jou Subwoofer alleen de lage tonen laten horen dus welke muziek???

kl
door klinkie_1 - Oct 2, 2010 om 15:23
29 Antwoorden / 18 Vragen

Mijn oren zijn nog redelijk goed ,en als ik wat mis zal het hoofdzakelijk de hoge tonen zijn. En wat de volumeregeling van de instellingen van de receiver,dwz speakerinstelligen heb ik alles standaard op 0 staan (Is mij geadviseerd). dus ook de sub.

freya
door freya - Oct 2, 2010 om 15:41
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=klinkie schreef op zaterdag 2 okt 2010, 15:23]Mijn oren zijn nog redelijk goed ,en als ik wat mis zal het hoofdzakelijk de hoge tonen zijn. En wat de volumeregeling van de instellingen van de receiver,dwz speakerinstelligen heb ik alles standaard op 0 staan (Is mij geadviseerd). dus ook de sub.
Uiteraard is het een goed advies om 'in eerste instantie' de instellingen voor de verschillende kanalen op 0 te zetten. Maar die mogelijkheid tot het wijzigen van die instelling is er niet voor niets. 'Hoe' je geluid waarneemt is van vele factoren afhankelijk. Denk alleen maar aan de akoestiek van je kamer. Als bij jou dus, om welke reden dan ook, de subwoofer wat te weinig hoorbaar is, dan is er niets op tegen om die voorinstelling van de subwoofer op je receiver hoger in te stellen. (daar is die instelling voor bedoeld)
Bij mij staan ook niet alle kanalen op de receiver gelijk ingesteld. Bij mij staat b.v. de 'centerspeaker' hoger ingesteld omdat ik vind dat dit de verstaanbaarheid van de spraak (die hoofdzakelijk uit het midden komt) ten goede komt.

Kortom, stel het nivo van de subwoofer in je receiver gewoon een stuk(je) hoger in en kijk dan of het beter gaat.

Freya