rialtho
door rialtho Nov 27, 2009 om 23:39
Elektronica & tv

Telefoontjes van onbekende 10 om de 6 minuten

ik heb sinds een tijdje een fritzbox van xs4all. Daarmee kun je ongewenste telefoontjes blokkeren. Ook telefoontjes met een onbekende afzender, dus bijvoorbeeld callcenters. Die sturen geen nummer mee. Als zo iemand belt, geeft mijn fritzbox een standaard melding dat het nummer niet bereikbaar is. Handig en beter dan het bel-me-niet register. In de log echter kun je toch terugzien dat er gebeld is. Laatst zag ik dat er een keer, 's morgens, 10 pogingen waren geweest precies om de 6 minuten. Dat was twee weken geleden. Toevallig vandaag weer eens gekeken (het lampje knipperde dat er telefoontjes waren geweest tijdens mijn afwezigheid), en precies hetzelfde. 10 keer gebeld precies om de 6 minuten. Enig idee wat dat kan zijn? Een computer die automatisch belt en bij verbinding een call center medewerker doorverbindt? Uiteraard ben ik ook bij bel-me-niet aangemeld, maar ik lees in andere items op deze website dat dat niet altijd garandeert dat je dan niet gebeld wordt, of zelfs juist dan gebeld gaat worden. Om het samen te vatten:

13.11.2009 eerste poging: 08:36 laatste poging: 09:29 met tussenpozen van precies 6 minuten

27.11.2009 eerste poging 08:07 laatste poging: 09:01 met tussenpozen van precies 6 minuten

Iemand een idee? Misschien moet ik over twee weken eens het filter tijdelijk uitzetten en wachten?
Helaas ben ik normaal gesproken rond de beltijd niet meer thuis of zullen ze nu om 07:30 beginnen?

4067 12 Rapporteer

stacey
door stacey - Nov 27, 2009 om 23:46
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Kan ook een fax zijn die (verkeerd) belt, die blijven ook herhalen tot er verbinding gemaakt kan worden.
en zoals je zegt veel call centers hebben geautomatiseerde centrale, zag laatst ook ergens dat er uit buitenland gebeld werd tegenwoordig, wellicht om verbod hier te omzeilen ?

Als je niet thuis bent kun je je telefoon eens doorschakelen naar je mobiel om te ontdekken wie er belt..

Succes,

rialtho
door rialtho - Nov 27, 2009 om 23:58
4 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=stacey schreef op vrijdag 27 nov 2009, 23:46]Hoi,

Kan ook een fax zijn die (verkeerd) belt, die blijven ook herhalen tot er verbinding gemaakt kan worden.

[knipperdeknip]

Als je niet thuis bent kun je je telefoon eens doorschakelen naar je mobiel om te ontdekken wie er belt..

Succes,

Bedankt voor de tip. Inderdaad, het zou wel eens een fax kunnen zijn. Niet aan gedacht eigenlijk. Maar waarom zou die het nummer onderdrukken? Ongevraagd faxen sturen is al jaren verboden, zover ik weet.

En dan de suggestie om mijn nummer door te schakelen naar mijn mobiel: leuk, maar duur. Daar begin ik dus niet aan. Laat de beller maar zeggen wie 'ie is. Als er op de deur geklopt wordt, doe je toch ook niet open voordat je weet wie er klopt? (t'is een vreemdeling zeker die verdwaalt is zeker, zal eens vragen naar z'n naam .... Sinterklaas is immers in het land...)

stacey
door stacey - Nov 28, 2009 om 00:21
10352 Antwoorden / 12 Vragen

je betaald enkel de belkosten van je huis naar mobiel en als je enkel opneemt om te horen wie of wat en opvangt kost het wellicht 1 minuut, dus dat valt mee.

of bij fax nummer vermelding verplicht is is mij niet echt bekend, maar wellicht buitenlandse fax waarvoor dit dan niet zou gelden ?

maar ik verwacht dat het iets geautomatiseerds is en niet belangrijk anders spreken ze echt wel wat in (tenzij niet duidelijk is dat het Jouw voicemail is als het prive zou zijn wellicht, vermeldt je je naam bij voicemail bericht ? )

stacey
door stacey - Nov 28, 2009 om 00:27
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Ongevraagd faxen sturen --

Verwacht niet dat het de bedoeling is dat er naar jou gefaxed wordt als je geen fax hebt, wellicht verkeerd nummer ingetoest met faxen, is mij ook wel eens overkomen ;-( dat er iemand belde of we de fax uit wilde zetten omdat hij verkeerd stond te bellen........ ;-(

druifje01
door druifje01 - Nov 28, 2009 om 11:08
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Het kan ook van een automatische controle in de telefooncentrale komen. Deze optie heb ik geleerd tijdens mijn werk bij de KPN.

erik008
door erik008 - Nov 28, 2009 om 20:57
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Zet in je FRITZ!Box de FAX eens aan i.p.v. omleiden van afgeschermde nummers.

rialtho
door rialtho - Nov 28, 2009 om 21:36
4 Antwoorden / 2 Vragen

ik wacht gewoon af en kijk of er over twee weken weer 10 keer wordt gebeld. Kan natuurlijk toeval zijn, maar het is op dit moment het enige wat mij opviel (er zat precies twee weken tussen de telefoontjes). Ik ga dus geen fax optie aan zetten, ik verwacht (en wil) geen faxen ontvangen.

ap
door appendixie - Aug 29, 2010 om 13:43
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal.
Eindelijk heb ik iemand gevonden met hetzelfde probleem als
rialtho.
Het is erg irritant, heb veel contakt gehad met Telfort over dit probleem.
Na de nodige analyse van de diverse doorgestuurde logs (ex telfort modem) kwam
er niet meer uit dan: Neem een nieuw nummer, want wij kunnen de onbekende call-machine niet traceren....

Het is nu augustus, en het probleem is nog steeds niet voorbij.
Onbekende bellers blokkeren , dat kan wel maar dat willen we eigenlijk ook niet.

Mijn vraag: Is er iemand die weet wat dit fenomeen is. (zelf denk ik aan voipbusters omdat ik daar mijn lijn-nummer eens door heb gegeven voor eoa verificatie.).
gr. Ad.
=======

edwardus
door edwardus - Aug 29, 2010 om 14:58
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nee, Voipbuster veroorzaakt zoiets niet. Ben zelf Voipbuster klant en ik heb geen last.
Als ook Voipbuster dan wel Telfort je niet kan vertellen wat de oorsprong is van de telefoontjes, dan zou je misschien iets meer controle hebben met een Asterisk server? Weet ik niet zeker hoor, zelf geen ervaring mee.

ap
door appendixie - Aug 29, 2010 om 18:40
3 Antwoorden / 0 Vragen

Tnx edwardus,
Bedankt voor je snelle reactie.
Opzich zal vb geen probleem geven, maar als je, je eigen (telfort) telefoon nr mee wilt geven met de out-calls, dan moet je (1-malig) teruggebeld worden door een vb-machien (controle op juistheid land-nr). Ik weet niet of jij dat ook gedaan hebt.
En dat "machien" vertrouw ik niet.
Een astrix-server heb ik een tijdje draaiende gehad, maar dit bleek voor mij toch een beetje te hoog gegrepen, ben geen linux-deskundige.
gr. ad.

rialtho
door rialtho - Aug 29, 2010 om 18:45
4 Antwoorden / 2 Vragen

Er wordt nog regelmatig gebeld door een 'fax' oid. Om de zoveel weken staan er weer 10 entries in mijn log. Iedere keer met het nummer onderdrukt. De beller krijgt wel verbinding, want mijn fritzbox stuurt een standaard boodschap terug. Bljkbaar heeft iemand mijn nummer verkeerd in hun bestand staan. Gelukkig heb ik er geen last van verder.

ap
door appendixie - Sep 13, 2010 om 19:02
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal.
Wederom veeeeeeeel te vroeg wakker gebeld. Calls om de 6 minuten, en dat een uur lang. (van 07 tot 08 uur).
In mijn Zyxel heb ik in de SIP-pagina aangevinkt staan , dat afgeschermde nummers genegeerd worden. (getest, en dat wekt prima, alleen niet voor de bovengenoemde Unavaileble calls, die komen er gewoon doorheen).
De optie van edwardus klinkt wel leuk, maar een asterix-box configureren is voor een windows fan niet eenvoudig.
Resume: mijn anonieme aanbidders komen NIET van een fax-machien, zijn geen afgeschermde nummers, maar hebben totaal geen bron van herkomst.
Ik denk zelf dat de enige optie is: Een nieuw nummer, maar ik krijg geen toestemming van de baas (vrouw).....
Gr. Ad.
=====